Full version: "Guds hand..."
Berith
Nyheten är tydligen ett par dar gammal men jag såg den inte förrän idag. g.gif

Kunde länka till artikeln men inte till TV-inslaget - gå till rubriken "Guds hand" upprör en bit ner på sidan så kan ni klicka fram både artikeln och TV-inslaget.

Hade absolut ingen aning om att det var det det betydde, och hur det kunnat vara en "hemlighet" i över 20 år kan man ju undra.

Hoppar nästan jämfota när jag hör VD:n förklara sej! rtfm.gif
Tanjatall
Det var en gudomlig hemlighet för mig också ...

”Livet är tragedi i närhet, men komedi på avstånd”

Solstorm
Kan man tolka det som om att Gud behöver hjälp av elektroniken för att hjälpa oss helskinnade över gatan? giggle.gif
Betty
Man har fortfarande fullständig rätt att tolka handsymbolen fritt. Inget att uppröras över. Finns så mycket värre saker här i världen att uppröras över enligt min mening...
Piccante
CITAT (Berith @ 21-08-2008, 11:57) *
Nyheten är tydligen ett par dar gammal men jag såg den inte förrän idag. g.gif

Kunde länka till artikeln men inte till TV-inslaget - gå till rubriken "Guds hand" upprör en bit ner på sidan så kan ni klicka fram både artikeln och TV-inslaget.

Hade absolut ingen aning om att det var det det betydde, och hur det kunnat vara en "hemlighet" i över 20 år kan man ju undra.

Hoppar nästan jämfota när jag hör VD:n förklara sej! rtfm.gif

Är detta ett företag som ägs av Plymouthbröderna eller av någon annan sekt? VD:n verkade lite speciell.....
Magdis
CITAT (Betty @ 21-08-2008, 13:02) *
Man har fortfarande fullständig rätt att tolka handsymbolen fritt. Inget att uppröras över. Finns så mycket värre saker här i världen att uppröras över enligt min mening...

Håller fullständigt med! tummenupp.gif
Aqvakul
Listig "smygreklam", möjligen var den så listig att knappt nåpgon förstod budskapet.....
Berith
Ja jag vill i alla fall inte utsättas för religiös propaganda utan att veta om det och kunna försvara mej! Skulle vara intressant att veta vem som godkände symbolen från början, eller tillverkaren kanske inte ens informerade om vad dom satte dit?
Berith
En länk till...

Hur f----n kan detta ha förekommit utan att man fått veta?? Vilket folk!!
Solstorm
Fast det är väl skräp till symbol om ingen begriper att det är en symbol för nått. Min muspekare tar symbolen av en hand när jag drar över något klickbart och det är jag som styr handen. Jag kan inte se något religiöst varken i min muspekare eller i symbolen som visades.

En annan sak slår mig. Vi har ju massa lagar omkring diskriminering på arbetsplatserna. Man får inte favorisera utifrån kön, nationalitet osv. Är det tillåtet att bara anställa kristna? Vad händer om det kommer en muslim eller hindu eller något annat som söker jobb där?
Solstorm
CITAT (Berith @ 21-08-2008, 19:32) *
En länk till...

Hur f----n kan detta ha förekommit utan att man fått veta?? Vilket folk!!


Det är med blandade känslor jag ser klippet. Det ser ju först ut som om de inte skadar någon, snarare att de gör goda saker. Men sedan ryser jag. Religiös fanatism är farlig vilken religion det än gäller. Skulle de tolerera en anställd av annan religion? Vi har ju sett hur vanvettigt det ser ut i de religiösa friskolorna tex.
Netha
Men ... ärligt talat... är det eg något att hetsa upp sig för? rotfl.gif

Tänk om någon kommer och säger att han/hon som ritade ...
eg. ville att bilden skulle visa hur Jesus leder och skyddar barnet. crazy.gif fear.gif laugh.gif

Och förresten ... ...Guds hand skulptur

CITAT (Betty @ 21-08-2008, 13:02) *
Man har fortfarande fullständig rätt att tolka handsymbolen fritt. Inget att uppröras över. Finns så mycket värre saker här i världen att uppröras över enligt min mening...

Håller absolut med. tummenupp.gif
Farbror Blå
[b]Men alltså!!!

När det gäller smygreklam kan man ju ha olika åsikter, de flesta av oss vill inte ha sån.
Men att ÖVERHUVUDTAGET tolka handen som Guds hand är ju helt absurt, både från företaget som tillverkar prylen och den som irriterar sej på den.
När blir en handsymbol Guds hand ? Hur ska man annars visa att man ska trycka på knappen?
Finns det NÅN annan symbol som får alla att förstå att dom ska trycka på knappen handen pekar på?

Jag tycker att kristna är samtidens judar, i betydelsen att man får vara tjock, ful, dum, kriminell, naken på TV (kanske minns nakenJanne), knarka, gaykyssas på bästa sändningstid, klä av sej naken i Pridetåg och ändå vara Ok, cool, tillochmed ngn att beundra.
Men KRISTEN, deeet får man minsann inte vara. Kristna friskolor kritiseras, KD mobbas öppet, biskopar smutskastas och pastorer åtalas för sina predikningar.

Var ska det sluta?
b]
Netha
CITAT (Farbror Blå @ 21-08-2008, 20:44) *
[b]Men alltså!!!

När det gäller smygreklam kan man ju ha olika åsikter, de flesta av oss vill inte ha sån.
Men att ÖVERHUVUDTAGET tolka handen som Guds hand är ju helt absurt, både från företaget som tillverkar prylen och den som irriterar sej på den.
När blir en handsymbol Guds hand ? Hur ska man annars visa att man ska trycka på knappen?
Finns det NÅN annan symbol som får alla att förstå att dom ska trycka på knappen handen pekar på?

Jag tycker att kristna är samtidens judar, i betydelsen att man får vara tjock, ful, dum, kriminell, naken på TV (kanske minns nakenJanne), knarka, gaykyssas på bästa sändningstid, klä av sej naken i Pridetåg och ändå vara Ok, cool, tillochmed ngn att beundra.
Men KRISTEN, deeet får man minsann inte vara. Kristna friskolor kritiseras, KD mobbas öppet, biskopar smutskastas och pastorer åtalas för sina predikningar.

Var ska det sluta?
b]

tummenupp.gif
Berith
Det jag blev mest förfärad över var ju att dom som "kristna" (religiösa för mej) gjorde grejen som guds hand och placerade den på manicken (vad den nu heter...) - inte som företag gjorde en hand som visade var man skulle trycka för grön gubbe!

Det var ju iaf så företagsledaren förklarade det hela och jag tror ju knappast att han hittade på. Eller...??
Anma
Jag ser inget att bli upprörd över här. Har svårt att tro att någon skulle bli indragen i kristendom mot sin vilja genom att trycka på "vill över gatan" knappen. Fastän kanske tillverkaren önskar att så vore fallet.

Berith
CITAT (Solstorm @ 21-08-2008, 19:50) *
Det är med blandade känslor jag ser klippet. Det ser ju först ut som om de inte skadar någon, snarare att de gör goda saker. Men sedan ryser jag. Religiös fanatism är farlig vilken religion det än gäller. Skulle de tolerera en anställd av annan religion? Vi har ju sett hur vanvettigt det ser ut i de religiösa friskolorna tex.

Håller med dej fullständigt. Dom anställde ju till och med en diakon när företaget var nära konkurs och plötsligt gick företaget bra igen. Hjälp...!

Sen tycker faktiskt jag att det hör till allmänbildningen att veta vem som ritade och tog fram dom flesta svenska trafikmärkena. Tror inte för ett ögonblick att dom trycks i Guds namn eller att dom skulle ha en religiös underton. Löjligt!
Gillan
Först funderade jag på varför du hakade upp dig på en sån petitess Berith, men nu förstår jag vad du menar. Trots det så kommer en utsträckt hand, för mig, aldrig betyda annat än just "en utsträckt hand" ( en hand till för att hjälpa ). Religiösa fanatiker eller inte, det ska ingen ta ifrån mig tummenupp.gif


Sen måste jag i ärlighetens namn erkänna att jag aldrig någonsin brytt mig om att ta reda på vem eller vilka som ritat våra trafikmärken...................jag är nog inte allmänbildad alls jag sleep.gif
Gossen Ruda
Hade ingen aning om budskapet men bryr mig egentligen inte om just det, men tycker det är tveksamt att företaget skall få göra så. Dags att tillverka klisterlappar med en vanlig pil och klistra över? Beträffande muspekaren så kan det vara samma budskap, det är säkert en religiös person som petat dit symbolen. Microsoft är amerikanskt och där finns många fanatiker.
Berith
Du är skön Gillan! tummenupp.gif

Undrar om det finns andra företag med religiösa förtecken som man gynnar i lönndom? Scan kanske stoppar sin falukorv under psalmsång? Eller en djävulsutdrivare har fått göra sitt innan Arla blandar jordgubbar i youghurten?

CITAT (Farbror Blå @ 21-08-2008, 20:44) *
---

Finns det NÅN annan symbol som får alla att förstå att dom ska trycka på knappen handen pekar på?

---

Ruda föreslog ju en pil, tycker jag låter alldeles utmärkt.
Netha
CITAT (Berith @ 22-08-2008, 06:34) *
Sen tycker faktiskt jag att det hör till allmänbildningen att veta vem som ritade och tog fram dom flesta svenska trafikmärkena. Tror inte för ett ögonblick att dom trycks i Guds namn eller att dom skulle ha en religiös underton. Löjligt!

ohmy.gif
Du menar det på allvar ...eller?
Gita
CITAT (Solstorm @ 21-08-2008, 19:39) *
Vi har ju massa lagar omkring diskriminering på arbetsplatserna. Man får inte favorisera utifrån kön, nationalitet osv. Är det tillåtet att bara anställa kristna? Vad händer om det kommer en muslim eller hindu eller något annat som söker jobb där?

Fast när det gäller privata företag får man faktiskt (tack och lov) fortfarande anställa eller inte anställa vem man vill.
Nu menar jag inte att försvara det här religiösa företaget, tycker egentligen bara att de är lite fåniga med förbön och vd.:s tro att man kan påverka med en skylt vid övergångsställen, men det är väl inget att hetsa upp sig över.
Gita
Tanjatall
CITAT (Farbror Blå @ 21-08-2008, 20:44) *
[b]Men alltså!!!

När det gäller smygreklam kan man ju ha olika åsikter, de flesta av oss vill inte ha sån.
Men att ÖVERHUVUDTAGET tolka handen som Guds hand är ju helt absurt, både från företaget som tillverkar prylen och den som irriterar sej på den.
När blir en handsymbol Guds hand ? Hur ska man annars visa att man ska trycka på knappen?
Finns det NÅN annan symbol som får alla att förstå att dom ska trycka på knappen handen pekar på?

Jag tycker att kristna är samtidens judar, i betydelsen att man får vara tjock, ful, dum, kriminell, naken på TV (kanske minns nakenJanne), knarka, gaykyssas på bästa sändningstid, klä av sej naken i Pridetåg och ändå vara Ok, cool, tillochmed ngn att beundra.
Men KRISTEN, deeet får man minsann inte vara. Kristna friskolor kritiseras, KD mobbas öppet, biskopar smutskastas och pastorer åtalas för sina predikningar.

Var ska det sluta?
b]

Så rätt!!!
Ingen skulle drömma om att kritisera muslimer så som man kritiserar kristna!
*Stintan*
Så länge dom inte går över till att göra apparaterna röststyrda så man måste hojta halleluja så fort man ska över gatan så tycke jag inte att det är något att bry sig om. Inte förknippar då jag en hand med något kristet och inte bryr jag mig heller om vilka som är skapare av vägmärken. Onödigt vetande kallar jag sånt.
Farbror Blå
CITAT (Tanjatall @ 22-08-2008, 13:20) *
Så rätt!!!
Ingen skulle drömma om att kritisera muslimer så som man kritiserar kristna!




Näe!
Likadant verkar det vara att elever i skolor i Sverige inte får ha på sej tröjor med svenska flaggan, utan får g hem och byta, eftersom det kan anses uppviglande/stötande..
Skulle man VÅGA göra så om det var en albansk flagga? Skulle inte det vara diskriminerande? Då hade man antagligen Kalla Fakta på dörren inom en timme..

Självklart kan det vara så att nassesvin* tar på sej Sverigesymboler för att mobba andra, eller visa samhörighet, men om ALLA har gulblått har det ju ingen effekt?
Tror man skulle utnyttja det på skolor, inför Tre kronors viktiga matcher, eller fotbollslandslagets skulle man utlysa gulbå dag, där alla har svenska färgerna, kanske kan skänka alla elever varsin sån tröja?
DET skulle minsann paja för en del förvirrade kultingar.. ( Jo A A Milne hade rätt: en Nasse är en liten, rädd gris)
Netha
CITAT (Anma @ 22-08-2008, 21:09) *

Men nu har de iaf fått en massa uppmärksamhet och t.o.m fått en del att gå upp i limningen
och protestera. rotfl.gif
Piccante
CITAT (Farbror Blå @ 21-08-2008, 20:44) *
[b]Men alltså!!!

När det gäller smygreklam kan man ju ha olika åsikter, de flesta av oss vill inte ha sån.
Men att ÖVERHUVUDTAGET tolka handen som Guds hand är ju helt absurt, både från företaget som tillverkar prylen och den som irriterar sej på den.
När blir en handsymbol Guds hand ? Hur ska man annars visa att man ska trycka på knappen?
Finns det NÅN annan symbol som får alla att förstå att dom ska trycka på knappen handen pekar på?

Jag tycker att kristna är samtidens judar, i betydelsen att man får vara tjock, ful, dum, kriminell, naken på TV (kanske minns nakenJanne), knarka, gaykyssas på bästa sändningstid, klä av sej naken i Pridetåg och ändå vara Ok, cool, tillochmed ngn att beundra.
Men KRISTEN, deeet får man minsann inte vara. Kristna friskolor kritiseras, KD mobbas öppet, biskopar smutskastas och pastorer åtalas för sina predikningar.

Var ska det sluta?
b]

Fast sticker man ut hakan så får man väl tåla att få svar på tal eller? Det är väl inget konstigt i det. Religiösa friskolor är ett sätt att slippa låta sina barn umgås med andra och få vidga sina vyer. Jag tycker det är att isolera sina barn och inte låta dem få kontakt med andra värderingar så att de kan göra egna val i livet. Om man kan maskera sitt hets mot folkgrupp i en predikan så kan man med religionsfrihetens hjälp gå fri fast det säkert gjordes i syfte att provocera och KD får ju räkna med att deras politik granskas precis som alla andra partier.

Tänk om företaget som gjorde dosan var sektkommunister istället och de tryckte hammaren och skäran på dosan då? Skulle inte det vara ett påträngande inslag då.
Magdis
Det är ett kors på svenska flaggan, nån som tänkt på det nån gång? whist.gif
Anma
CITAT (Magdis @ 22-08-2008, 22:21) *
Det är ett kors på svenska flaggan, nån som tänkt på det nån gång? whist.gif

-fear-.gif Sen kan man ju vända den upp och ner också!!! -fear-.gif
a0a.gif
Tobb
Tog mig friheten att vända upp och ner på flaggan


flirting.gif
Anma
CITAT (Tobb @ 22-08-2008, 22:47) *
Tog mig friheten att vända upp och ner på flaggan


flirting.gif

giggle.gif
AndersKbg
Men asså...

handen symboliserar ingenting.
Först så visade den var man skulle trycka på stolpen, sen togs knappen bort och en hel platta att trycka på sattes dit. Handen står kvar för att visa att man ska trycka på plattan helt enkelt.
Att det sen sitter en störd VD och berättar att handen har ett budskap är ren bullshit.
Företaget är ökänt i bygden och det går otaliga historier om det bland lokalbefolkningen. Som ni förstår så anställs bara personal av rätt sort, det har ni säkert förstått redan. Det framgår i varje platsannons och är inte det diskriminering så ska jag ta mig fan bli religiös.

VD:n utnyttjar bara situationen att sprida sitt "evangelium" och tror att det hjälper någon förlorad själ i landet...
men i själva verket är det tekniken som har sprungit ifrån Gud.
Berith
CITAT (Magdis @ 22-08-2008, 22:21) *
Det är ett kors på svenska flaggan, nån som tänkt på det nån gång? whist.gif

Ja det har du rätt i! Menar du att det kommer från korset Jesus korsfästes på? Verkligen en symbol med gott rykte...
Berith
CITAT (Netha @ 22-08-2008, 21:13) *
Men nu har de iaf fått en massa uppmärksamhet och t.o.m fått en del att gå upp i limningen
och protestera. rotfl.gif

Jag tycker det är jättebra att anmälningarna kom. Men framför allt visade det sej ju - efter att designen sagt som det var! - att företagsägaren/ledaren ljugit i dom TV-intervjuer jag länkat till här och trovärdigheten för honom, företaget och övrig personal sjönk som en sten.

Visst är det konstigt Netha att dom aktivt kristna (som jag kallar religiösa) alltid visar sej från sin rätta sida till slut? rotfl.gif
Anma
CITAT (Berith @ 23-08-2008, 07:24) *
/..../

Visst är det konstigt Netha att dom aktivt kristna (som jag kallar religiösa) alltid visar sej från sin rätta sida till slut? rotfl.gif


Nu står det ju Netha i meningen, men svara ändå. Du genariliserar starkt här, precis som många andra gjort i många andra fall... Det finns massor med aktivt kristna som är pålitliga och bra samhällsmedborgare.
Betty
CITAT (Berith @ 23-08-2008, 07:24) *
..../
Visst är det konstigt Netha att dom aktivt kristna (som jag kallar religiösa) alltid visar sej från sin rätta sida till slut? rotfl.gif


Hoppsan..! Vad mer exakt menar du med det påståendet Berith? unsure.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 23-08-2008, 07:24) *
Visst är det konstigt Netha att dom aktivt kristna (som jag kallar religiösa) alltid visar sej från sin rätta sida till slut? rotfl.gif


Det där hånfulla uttalandet tycker jag var dumt trots att jag inte själv är det minsta religiös. thumbdown.gif
herkules
CITAT (Betty @ 21-08-2008, 13:02) *
Man har fortfarande fullständig rätt att tolka handsymbolen fritt. Inget att uppröras över. Finns så mycket värre saker här i världen att uppröras över enligt min mening...


precis! man ser det man vill se.
Netha
CITAT (Berith @ 23-08-2008, 07:24) *
Visst är det konstigt Netha att dom aktivt kristna (som jag kallar religiösa) alltid visar sej från sin rätta sida till slut? rotfl.gif

.
CITAT (*Stintan* @ 23-08-2008, 12:02) *
Det där hånfulla uttalandet tycker jag var dumt trots att jag inte själv är det minsta religiös. thumbdown.gif

Som troende, tar jag inte åt mig alls, utan tycker mest synd om Berith som
har behov av att trycka till/håna andra. ... kanske gör hon det för att få någon sorts tillfredsställelse i sig själv.?sad.gif
Solstorm
CITAT (Gita @ 22-08-2008, 13:03) *
Fast när det gäller privata företag får man faktiskt (tack och lov) fortfarande anställa eller inte anställa vem man vill.


Tror nog att du har rätt där Gita. Fast jag får det inte att gå ihop för mig riktigt. Det händer ju att en del anmäls för diskriminering för att de inte blivit anställda pga kön, nationalitet, religion eller något annat. Arbetsgivaren kan ju bara säga att det handlar om personkemi och välja vem han vill ändå. Jag fick anmärkning på mitt första bokslut för massa år sedan för att jag inte hade någon jämnställdhetsplan. Då var jag ensam i företaget utan anställda så visst känns det fånigt att det ska behövas jämnställdhetsplan. Jag själv är kvinna och jag vet att om jag skulle anställt någon så hade jag helst anställt en kvinna till, rent egoistiskt från min sida eftersom jag hade tyckt det var trevligt med en kvinnlig arbetskamrat i en mansdominerad bransch. Den där jämnställdhetsplanen känns nog som spel för gallerierna ibland.

Tror att även offentliga arbetsgivare kan anställa vem de vill. Förvaltningslagen som kom 1988 (tror jag att det var) gav ju tillåtelse till att man även här fick ta hänsyn till personkemi och inte var lika bunden vid bäst utbildning och flest anställningsår längre så som det varit tidigare. Tyvärr så har väl den äldre förvaltningslagen släpat med i många år ändå.

En maktfaktor är ju konsumentmakten. I den mån det går så kan man ju välja bort att handla från företag som har en policy man inte gillar. Och då är det ju bra att vi kan ta upp sådant här på forumet så att det blir känt för allmänheten. Vissa tycker att det inte spelar någon roll, andra kan välja att inte handla av dem. Lite krångligare blir det förstås när det handlar om offentlig konsumtion.
Berith
CITAT (Betty @ 23-08-2008, 11:44) *
Hoppsan..! Vad mer exakt menar du med det påståendet Berith? unsure.gif

Vad jag menade...? Jaa du... jag skulle ju kunna skylla på att jag la mej på Nethas nivå i frågan. Men neej, sån är jag ju inte egentligen.

Jag har min uppfattning om troende/aktivt troende/religiösa som prackar på andra sin uppfattning. Jag har också min uppfattning om troende/aktivt troende/religiösa som behåller sin tro och uppfattning för sej själva, eller delar den med likasinnade. Och för mej är det stor skillnad på dom två grupperna.

Företaget Prisma (ledare och personal) räknar jag till första gruppen, den som prackar på mej sin kristna livssyn. En livssyn som jag inte delar, och därför heller inte vill veta av. Nu har det ju framkommit att mannen som ritade handen absolut inte ritade Guds hand, det var Prismas hemmagjorda tolkning. Hade dom bara lämnat sin tolkning i fikarummet, med morgonbönen och diakonen hade jag aldrig reagerat som jag gjort.

Om min reaktion räknas som hån så får det stå för dom som tycker så.
Berith
CITAT (Solstorm @ 23-08-2008, 13:01) *
---

En maktfaktor är ju konsumentmakten. I den mån det går så kan man ju välja bort att handla från företag som har en policy man inte gillar. Och då är det ju bra att vi kan ta upp sådant här på forumet så att det blir känt för allmänheten. Vissa tycker att det inte spelar någon roll, andra kan välja att inte handla av dem. Lite krångligare blir det förstås när det handlar om offentlig konsumtion.

Mycket bra sagt.
*Stintan*
Berith, det som jag tyckte var hånfull var bara just den meningen jag citerade i mitt inlägg. Du skrev "aktivt kristna" och dit räknar jag många troende inte bara sådana som prackar på andra sin tro. Sådana gillar inte jag heller men det framgick inte riktigt att det endast var dom du menade.
Berith
CITAT (*Stintan* @ 23-08-2008, 17:52) *
Berith, det som jag tyckte var hånfull var bara just den meningen jag citerade i mitt inlägg. Du skrev "aktivt kristna" och dit räknar jag många troende inte bara sådana som prackar på andra sin tro. Sådana gillar inte jag heller men det framgick inte riktigt att det endast var dom du menade.

Ok, onödigt med bråk pga missförstånd.
Rose
raderat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon