Tanjatall
”Den danske sångaren Kim Larsen och andra danska kulturarbetare har lagt hundratusentals kronor på en kampanj mot det danska rökförbudet. … Gruppen bakom kampanjen hävdar att nazisterna var de första som stiftade lagar mot rökning för att främja ”den rena ariska människa” står i gårdagens Metro.

Jag tycker att kampanjen är både löjlig, farlig och ansvarslöss. Folk får gärna röka om de vill men inte involvera de som inte vill andas rök. Jag trodde att det var självklart för alla vuxna t.o.m. danska
confused.gif
Aqvakul
Det är nog bara att inse att dandskarna är lite speciella. Ändå är det svårt att förstå att de inte begriper att alla klutar måste sättas in för att minska den livsfarliga rökningen.
Gillan
Oj,oj,oj, vänta ni bara................Holländarna har av någon konstig anledning inte kommit igång än! De fick rökförbud 1/7 i år tror jag. Jag har svårt att tro att de skulle vara fortsatt stillatigande g.gif

Efter att ha varit ute och rest i år så blev jag helt chockad av att Sverige och Danmark fortfarande har rökrum på sina flygplatser ( I Danmark stort som en hel salong dessutom ), medans Holland inte haft det på ett bra tag ohmy.gif ( vet inte hur länge, men tror det är ca 2 år, men kan ha fel ).
Berith
Satt i väntrummet hos tandläkaren häromdan. I soffan bredvid satte sej en nyrökt man - kändes väldigt tydligt på lukten. Stackars den tandläkaren som skulle andas ner i det gapet.
Myosotis
Oavsett vad man tycker om rökningsförbud är det väldigt osmakligt att kalla det för nazistiskt. Det finns fortfarande många människor som blev utsatta för värre saker av nazisterna än att inte få röka på krogen. Jag tycker vi ringaktar offrenas hemska öden om vi låter det gå inflation i begreppet "nazism". Kulturarbetare borde veta bättre.

edit: det blev dubbel text av någon konstig anledning.
Gillan
CITAT (Myosotis @ 22-08-2008, 11:53) *
Oavsett vad man tycker om rökningsförbud är det väldigt osmakligt att kalla det för nazistiskt. Det finns fortfarande många människor som blev utsatta för värre saker av nazisterna än att inte få röka på krogen. Jag tycker vi ringaktar offrenas hemska öden om vi låter det gå inflation i begreppet "nazism". Kulturarbetare borde veta bättre.

edit: det blev dubbel text av någon konstig anledning.


Håller jag verkligen med om!
Bee
CITAT (Berith @ 22-08-2008, 09:02) *
Satt i väntrummet hos tandläkaren häromdan. I soffan bredvid satte sej en nyrökt man - kändes väldigt tydligt på lukten. Stackars den tandläkaren som skulle andas ner i det gapet.


Stackars den nyrökte! Han var säkert jätterädd för det tandläkaren skulle göra så han behövde lugna sig med en cigg.
Och tandläkaren är nog van vid olika lukter. Hur kul kan det vara att göra en rotfyllning på en som just ätit en massa vitlök?

Jag har inte läst Metro men att gamle Gasolin-Larsen propagerar för rökning förvånar mig inte det minsta. "Lille du" är väl det enda vettiga han gjort i sin karriär. Så han är upphöjd till "kulturarbetare" nu. Jösses.
KURT
I Holland har ju rökförbudet fått den intressanta konsekvensen att man på (vissa) barer kan få röka marijuana men inte cigaretter!

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/nyhetssidor/ar...artikel=2165548
henriks
Vad folk gör när de är på icke offentliga platser utan att ha några oskyldiga medmänniskor i närheten är upp till dem själva, men att det är rökförbud på offentliga platser tycker jag är självklart.

Att jämföra rökförbud med nazism är ju bara löjligt - finns det någon likhet så är det väl rökarna själva isåfall eftersom de gasar sina medmänniskor .
Gita
CITAT (Gillan @ 22-08-2008, 08:50) *
Efter att ha varit ute och rest i år så blev jag helt chockad av att Sverige och Danmark fortfarande har rökrum på sina flygplatser ( I Danmark stort som en hel salong dessutom ), medans Holland inte haft det på ett bra tag ohmy.gif ( vet inte hur länge, men tror det är ca 2 år, men kan ha fel ).

Men många flygplatser har någon slags kupor med otroligt effektiva utsug som rökrum, så andra kan omöjligen bli störda.
Gita
Tanjatall
CITAT (henriks @ 22-08-2008, 12:54) *
Vad folk gör när de är på icke offentliga platser utan att ha några oskyldiga medmänniskor i närheten är upp till dem själva, men att det är rökförbud på offentliga platser tycker jag är självklart.

Att jämföra rökförbud med nazism är ju bara löjligt - finns det någon likhet så är det väl rökarna själva isåfall eftersom de gasar sina medmänniskor .


bravo.gif
Så rätt!
Pirum
Helt knäpp jämförelse, och 0.0 poäng i argumentationsteknik. Att nazisterna införde rökförbud, ville att folk skulle äta nyttigare mat istället för isterfläsk, införde djurskydd och en del annat som kanske kan kallas progressivt (även om deras drivkraft var dunkel) innebär ju inte att man kan göra jämförelser med dagens företeelser.

Det är dock en sak man kan uppmärksamma : det var redan på 1930-talet väl känt att rökning var och är skadligt.

Därför finns goda skäl att snarast förbjuda försäljning av tobaksprodukter. Jag ska föreslå för min Coop-förening att vi tar bort cigaretter på samma sätt som exempelvis porr tidigare tagits bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon