MayaLisa
Har en sumpzon där jag just har börjat plantera och tror jag har bestämt mig för att jag ska fylla den delen med nåt bottensediment, grus, lera och sandig jord. Den delen ligger som i ett dike utanför dammen och vattnet skvalpar bara in där...tror det kan funka...vill att det ska växa som tusan där smile.gif

Fyller det sin renande funktion om jag planterar i jord/lera, eller är det risk för att det slammar igen?
mholsson
hej Maya-lisa
Tyvärr kan jag inte svara på din fråga ...men vilken fin damm smile.gif
Vilken storlek har den och djup

Helena
MayaLisa
Hej,
Den är ca 5x8 m , päronformad...typ, anjou wink.gif i toppen så är det en grusstrand som sluttar svagt mer till så småningom 70 - 80 och sedan en djuphåla på ca 120 cm.

Jag har just konsulterat en expert på dammfronten som rådde mig att lägga en sandbädd i sumzonen och fylla på med jord just där jag planterar...så , så får det bli...Det blir nog tokbra tror jag =)

Bilder finnes i mitt dammalbum på min bloggsida: http://mayamade.spaces.live.com/
mholsson
Kanonfint ! Ett sånt där förfilter funderar jag på att göra...men hur och när det blir smutsigt hur gör man då ?

Helena
MayaLisa
Jag fattar det som att det inte blir det, om man planterar växter direkt i det , då tar de hand om ev. övergödning....rätta mig om jag har fel...
mholsson
hej
Hur länge har du haft ditt igång nu ?

Vilken pump storlek har du till den ?
Går det först förbi ett "vanligt" filter ?
Massor med frågor smile.gif

Helena
MayaLisa
inte en månad ens ...Pump och filet sen den 8/8 och mitt hembyggda sen den 15/8.

Filterpaket Bioclear 10000 & Vortech E 7500

Och ja, det går först förbi Bioclear...vet inte hur pass nödvändigt det är , men eftersom jag har ankor så vill jag har ordentlig rening.

Jag har dokumenterat mitt bygge här : http://mayamade.spaces.live.com/default.aspx

/Maya
mholsson
Hej maya Lisa
Har vairt in på din hemsida...vilken trevlig läsning o jättefina bilder.

Kommer nog bli ett sånt filer för mej ochså + powerclerfilter som jag redan har 1 i reserv.
Pump måste jag köpa till denna damm.

Sen skulle jag även vilja göra ett hål i en sten (har varit på rångedala handlesträdgård i sommar ) häftig upplevelse och vilket ha begär man fick smile.gif Dom hade gjort en liten damm med en stor sten med ett hål i där det kom vattten ur, Super fint


Helena
MayaLisa
Det är nåt visst med sten och vatten...
Det är väl "bara" att börja borra... smile.gif

Tror man/jag har det där med att droppen kan urholka berget...nånstans i bakhuvudet...
Två urkrafter som möts.... magnifikt är det iaf.

Tackar för den positiva reaktionen på min sida föresten ...sånt piggar upp!!
/Maya
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon