Full version: Övervintring
lindås
[font="Book Antiqua"]Hej

Jag undrar hur ni andra dammägare övervintrar näckrosor, vattenväxter (både flyt-och bottenväxter)? Vi har också några större guldfiskar, hur kan man övervintra dem?

Tack på förhand


Victoria[/font
smile.gif ]
Platinum
Jag har inte damm, men akvarium. Så flytväxter som musselblomma och andmat kan du få av mig när det blir ny säsong för dammen.

Vissa dammväxter ska kunna övervintra ute i dammen även om det blir bottenfruset har jaghört.
MariaS
Det mesta går att övervintra i dammen på de flesta platser i Sverige. Beroende på vattendjup...
HelenJ
CITAT (MariaS @ 31-08-2008, 20:18) *
Det mesta går att övervintra i dammen på de flesta platser i Sverige. Beroende på vattendjup...

Inklusive fiskarna....
MariaS
Är det minst 80cm djupt, så övervintrar som sagt det mesta. Det är i regel bara kardinallobelia, slöjstjärt och de flesta flytväxter som inte klarar en hel vinter högre än zon2
ThereseTT
Var bor du i för zon?

Vi har damm med koi o guldfiskar, näckrosor och vattenväxter i zon 5.
Fiskarna tar vi in under vintern. Om du bor i lägre zoner så kom ihåg att det måste vara luft mellan isen på vattnet och ett öppet hål så gaserna från fiskarna kommer ut. Näckrosorna kan man antingen ta in och ställa svalt med vatten inomhus eller gräva ner i komposten om man inte har den kvar i dammen.
Flytväxterna är svårare att hålla vid liv så det är bättre att köpa nya till våren.

Hälningar ThereseTT
www.koi.zoomin.se
Gamla inneförvaringen till småfiskarna nybygget är vi i full gång med....

Gamla innedammen
lindås
Tack för alla svar!! rolleyes.gif

Jag bor i zon 4. Vår damm är ca 90 cm djup. Då går det alltså att övervintra de flesta växterna i dammen men att man bör ta in näckrosorna? Räcker det med att ställa dem i ett spann med vatten? Hur förvarar ni fiskarna? Är det dags att ta in fiskarna nu?

Man blir frågvis eftersom det är första året som vi har damm. Man lär sig så länge man har trädgård. biggrin.gif

HelenJ
Du behöver inte ta in varken näckrosor eller fiskar så länge du ser till att dammen inte bottenfryser.
Om du har en pump av något slag kan du låta den vara igång hela vintern. Den värmer upp vattnet runt där den står så det inte kan bottenfrysa. Vattnet låter du rinna över kanten tillbaka ner i dammen så håller du den öppen, för strömmande vatten kan inte frysa till (om det inte blir -20 under en längre tid - men då får du hålla koll och hacka hål själv). Det måste finnas ett isfritt hål någonstans i dammen för att släppa ut gaser.
Jag bor i zon 3 och har gjort så här i flera år - fungerar alldeles utmärkt!
(Jag tog inte ens in mina flytande lampor i vintras - men det var lite väl modigt tror jag, även om det gick bra den här gången... flirting.gif )

[attachment=24589:snöig_damm.jpg]
MariaS
Jag låter mina flytande klot ligga kvar i dammen över vintern, med ständig belysning på. De håller faktiskt isfritt riktigt bra!
Heda
Jag har Litet Kaveldun och Kalmus i våran lilla plaskdamm, men de står ju på ca 30-40 cm djup...måste man ta in/ur dem då?

//Heda
MariaS
CITAT (Heda @ 25-09-2008, 09:11) *
Jag har Litet Kaveldun och Kalmus i våran lilla plaskdamm, men de står ju på ca 30-40 cm djup...måste man ta in/ur dem då?

//Heda

De mår bättre där de står.
Heda
Jag tänkte väl det! Det är väl mest Näckrosen som måste ha tillräckligt djupt? Den tänkte jag ställa in en hink i förrådet.

Tack!

//Heda
agnetazon1
I min damm har jag en frigolitring med ett rör i så att luft kan cirkulera, när det börjar bli isvarning. Det har funkat bra. Min damm är ca 1 meter djup, fiskarna klarar sig utmärkt där under vintern. Pumpen får gå så länge det inte blir mer än 5-6 minusgrader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon