Full version: Olla (Oy-ya) kruka
Hall Moore
Hej allesammans! Detta blir mitt första inlägg.

Surfade runt på nätet och hittade denna länk Oy-ya pumpkin och funderar på om det kan var något för min lilla kolonilott.
Finns det någon här som har testat något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Gillar tanken på att bara behöva vattna 1-2 gånger i veckan, men är lite tveksam då krukorna tar upp ganska stor plats i jorden.
Min tanke är att kanske sätta ett gång i en djupodlingsbädd om jag kan få tag i en billigare lokalproducerad variant.

ingrids
Hej och välkommen till odla!
Nu minns jag inga produktnamn, men det finns ett system där man gräver ner plastmoduler som kan kopplas ihop flera stycken och som jag tror funkar som oy-ya krukan. Mindre grävning blir det om du väljer en svettslang kopplad till en vattenkran, jag tror också att det borde bli en billigare lösning. Svettslang är en slang som man lägger uppe på jorden och som inte håller tätt utan svettas ut vatten.
Hall Moore
Tack! Hmm.. Googlade lite och tydligen kan man även gräva ner svettslangen på ett djup av ca 10cm.
Tack för tippset. Planerar att bygga två djupodlingsbäddar med sektioner, typ "squarefootgardening" och då kan jag implementera slangen i konstruktionen.

Räknade lite på det och kom fram till att jag skulle behöva 28 krukor med en diameter på 15cm och 7 med en diameter på 7,5 cm för att bevattna ett område på 1x7 m. Lite väl många kanske..
Med 15m slang kan jag göra det samma på ett lite större område.

Blir nog en svettslang men jag tror ändå att jag vill testa oy-ya krukan för ett lite mindre projekt. Om inte annat så kan de bli ett litet roligt experiment.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon