Full version: Ved på flak
ingrid fuxwall
Köper ved på flak men när jag sedan travar den blir det ju så otroligt lite, menar att köper jag 9 kubikmeter så blir det inte lite mer än drygt 6 kubikmeter travat - är det samma sak för Er?

ingrid
*Stintan*
Ja dom räknar ju inte travat mått.
Sussie F-Flower
Ja, det blir så!!! Visst är det snopet??? fear.gif
Jag köper av en kille som kommer med traktor+vagn. Han säger att det är ca 11 kubik men när jag travar blir det bara 6 1/2 ungefär.
henriks
"viss" skillnad på själpt, travat eller fast kubikmeter.

det gäller att veta vilket mått priset är satt i, men köper man färdighuggen ved är det nästan säkert själpt mått och då innehåller ju vedhögen mycket mer luft än när den är upptravad.

Jag har en bekant som köpte ved av en timmeråkare för några år sedan....
Han beställde 20m3 ved eftersom det var vad hans vedbod rymde och tänkte inte riktigt på måttenheten... biggrin.gif

Timmeråkare räknar ALLT i fastkubikmeter, dvs om man tar bort ALL luft och bara räknar veden under bark.

Han hade ved i tre år! (fast det tog ett halvår innan han kom in på tomten med bilen igen)

Sussie F-Flower
CITAT (henriks @ 01-09-2008, 10:59) *
"viss" skillnad på själpt, travat eller fast kubikmeter.

det gäller att veta vilket mått priset är satt i, men köper man färdighuggen ved är det nästan säkert själpt mått och då innehåller ju vedhögen mycket mer luft än när den är upptravad.

Jag har en bekant som köpte ved av en timmeråkare för några år sedan....
Han beställde 20m3 ved eftersom det var vad hans vedbod rymde och tänkte inte riktigt på måttenheten... biggrin.gif

Timmeråkare räknar ALLT i fastkubikmeter, dvs om man tar bort ALL luft och bara räknar veden under bark.

Han hade ved i tre år! (fast det tog ett halvår innan han kom in på tomten med bilen igen)


Jahaa... g.gif Då borde väl fastkubikmeter och travat bli ungefär detsamma va?
Nostalgia
Eftersom vi har en hel del egen tillgång på rot så brukar vi bara köpa färdig kluvet på "flak" varannat år och därifrån vi köper säljs det i LÖS kubik alltså som Stintan skriver, det är inte räknat i travat mått. Tråkigt att den du köpt av inte gett dig denna upplysning.
Det är stor skillnad på att se veden liggande löst än när den är staplad smile.gif men visst blir det fint när den är staplad smile.gif
Nostalgia
[quote name='henriks' post='890629' date='01-09-2008, 10:59']"viss" skillnad på själpt, travat eller fast kubikmeter.

det gäller att veta vilket mått priset är satt i, men köper man färdighuggen ved är det nästan säkert själpt mått och då innehåller ju vedhögen mycket mer luft än när den är upptravad.

Nu var jag ju seg som vanligt när jag skriver mina svar, så "Henriks" kom före, skillnaden är att han kallar det själp mått och jag löskubik smile.gif

henriks
CITAT (Sussie F-Flower @ 01-09-2008, 11:03) *
Jahaa... g.gif Då borde väl fastkubikmeter och travat bli ungefär detsamma va?

definitivt inte - beoende på storleken och formen på vedträna skulle jag tro att fastandelen i en trave är någonstans mellan 50-75%, inte mer i alla fall
Nostalgia
CITAT (henriks @ 01-09-2008, 10:59) *
"viss" skillnad på själpt, travat eller fast kubikmeter.



Han hade ved i tre år! (fast det tog ett halvår innan han kom in på tomten med bilen igen)


rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Sussie F-Flower
CITAT (henriks @ 01-09-2008, 11:20) *
definitivt inte - beoende på storleken och formen på vedträna skulle jag tro att fastandelen i en trave är någonstans mellan 50-75%, inte mer i alla fall



Haha, vet inte om jag är dum i huvudet men jag fattar inte ... confused.gif
Får man mest med ved /kubik om man köper "fastkubik" eller får man mest om man köper "travat"?
Ursäkta, ibland blir det bara virrigare för mig desto mer jag blandar in... dunno.gif
*Stintan*
Tror inte det går att köpa travat eller så får du betala för en gubbe som staplar veden åt dig ninja.gif

Mest ved får du av fast kubik. Då kan traven sen se ut att innehålla mer ved än de fasta kubik du köpt. Köper man stjälpt/lösviktskubik så blir traven färre kubik.
Sussie F-Flower
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2008, 15:38) *
Tror inte det går att köpa travat eller så får du betala för en gubbe som staplar veden åt dig ninja.gif

Mest ved får du av fast kubik. Då kan traven sen se ut att innehålla mer ved än de fasta kubik du köpt. Köper man stjälpt/lösviktskubik så blir traven färre kubik.



Haha... följer inte gubben med på köpet menar du... naughty.gif

Nä, skojar bara... men jag har sett att en del säljer travad ved på pall, som dom säger. Då mäter traven på pallen 1 kubik.

Tack i alla fall!
Nu har jag förstått att "fast kubik" ger den största mängden ved av de alternativ vi har talat om här... Nu finns det väl inga fler alternativ kvar, eller...? giggle.gif

Mvh.
Aqvakul
"Fast kubik" är således ett teoretiskt mått och inget man kan mäta upp i verkligheten?
henriks
CITAT (Sussie F-Flower @ 01-09-2008, 16:00) *
... Nu finns det väl inga fler alternativ kvar, eller...? giggle.gif


nej, om vi pratar om ved finns det nog inga fler begrepp för mängd. Men om vi pratar virkessortiment som säljs till industri är det en annan sak, där finns en hel uppsjö olika definitioner m3fub, m3fubto, m3s med mera med mera. Allt beroende på vad virket skall användas till.

Bränsleflis av hyggesavfall betalas oftast efter MWh, dvs den energimängd det faktisk innehåller, som bestämms genom stickprov på varje inleverans




CITAT (Aqvakul @ 01-09-2008, 16:25) *
"Fast kubik" är således ett teoretiskt mått och inget man kan mäta upp i verkligheten?

Går och går... crazy.gif enklaste sättet är att fylla ett badkar ända upp till kanten, lägga i vedklabben och trycka ner den under ytan så att vatten rinner över kanten på badkaret och mäta hur mycket vatten som rinner ut.

Normalt bygger det på att man mäter diametern på ett urval av stammarna, och sedan använder en tabell för omräkning från travat till fast mått.
Aqvakul
CITAT (henriks @ 01-09-2008, 16:43) *
Går och går... crazy.gif enklaste sättet är att fylla ett badkar ända upp till kanten, lägga i vedklabben och trycka ner den under ytan så att vatten rinner över kanten på badkaret och mäta hur mycket vatten som rinner ut.

Arkimedes: "Heureka!" - fast lite blött att elda med sen kanske...... crazy.gif
henriks
CITAT (Aqvakul @ 01-09-2008, 17:01) *
Arkimedes: "Heureka!" - fast lite blött att elda med sen kanske...... crazy.gif

Nä? tror du det? inte om du doppar det snabbt så att vattnet inte hinner suga in!
Aqvakul
CITAT (henriks @ 01-09-2008, 17:02) *
Nä? tror du det? inte om du doppar det snabbt så att vattnet inte hinner suga in!

"tänkte inte på det".... giggle.gif
AstLar
CITAT (henriks @ 01-09-2008, 16:43) *
nej, om vi pratar om ved finns det nog inga fler begrepp för mängd. Men om vi pratar virkessortiment som säljs till industri är det en annan sak, där finns en hel uppsjö olika definitioner m3fub, m3fubto, m3s med mera med mera. Allt beroende på vad virket skall användas till.

Bränsleflis av hyggesavfall betalas oftast efter MWh, dvs den energimängd det faktisk innehåller, som bestämms genom stickprov på varje inleverans
Går och går... crazy.gif enklaste sättet är att fylla ett badkar ända upp till kanten, lägga i vedklabben och trycka ner den under ytan så att vatten rinner över kanten på badkaret och mäta hur mycket vatten som rinner ut.

Normalt bygger det på att man mäter diametern på ett urval av stammarna, och sedan använder en tabell för omräkning från travat till fast mått.


Om du köper "på rot" då, hur beräknar du då? wacko.gif Hur gör vi med vattnet? crazy.gif
henriks
CITAT (AstLar @ 01-09-2008, 17:09) *
Om du köper "på rot" då, hur beräknar du då? wacko.gif Hur gör vi med vattnet? crazy.gif

Nu köper jag ju inte virke på rot... däremot har jag ganska nyligen sålt skog - och inför avverkningen mättes diametern på ett antal stammar i "brösthöjd" och sedan gjorde han en bedömning av höjden och antalet stammar per yta. Sen är det bara matematik och tabeller, men det kräver säkert en erfaren och duktig skogsman för att få det rätt.

Resultatet mot vad det faktiskt blev var inom ca 10%. Betalningen baseras på vad som faktiskt mättes in, inte på denna uppskattning.
(sen har avverkningsmaskinerna en egen mätdator, och denna siffra var inom 1% från inmätt virke på industri)
*Stintan*
CITAT (Sussie F-Flower @ 01-09-2008, 16:00) *
Nu har jag förstått att "fast kubik" ger den största mängden ved av de alternativ vi har talat om här... Nu finns det väl inga fler alternativ kvar, eller...? giggle.gif
Mvh.


Jo faktiskt finns det ett till alternativ att mäta ved och det är "famn". Inget man köper kanske men nog hämtar man ibland en famn ved i vedboden. giggle.gif
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2008, 17:26) *
Jo faktiskt finns det ett till alternativ att mäta ved och det är "famn". Inget man köper kanske men nog hämtar man ibland en famn ved i vedboden. giggle.gif


Förr mätte man ju mycket i tum, aln och famn. Inte var det enklare än kubik. Se nedan:

Famn=bryggved
3 alnar hög x 4 alnar lång x 6 kvarter bred. Det motsvarde 3,77 kubikmeter

Famn=brasved
3 alnar hög x 4 alnar lång x 5 kvarter bred
Det motsvarade 3,13 kubikmeter

Storfamn=brasved
4 alnar hög x 4 alnar lång X 5 kvarter bred. Det motsvarade 4,22 kubikmeter.





Tur att man hugger själv........
henriks
hmm... undrar om stintans famn är lika stor?... då behöver hon ju inte gå så många gånger för att bära in veden i alla fall! biggrin.gif
*Stintan*
giggle.gif giggle.gif giggle.gif

Jo den är jättestor! smiley_small_hug.gif
henriks
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2008, 18:48) *
giggle.gif giggle.gif giggle.gif

Jo den är jättestor! smiley_small_hug.gif

kan inte du hjälpa mig att bära hem en årsved då? det borde räcka om du går en sådär tio gånger, tar inte så lång stund! biggrin.gif
*Stintan*
Du skulle må då va? Nej du jag har kånkat färdigt. angel_not.gif
henriks
jaaa! då skulle jag må! Faktum är att det är vad jag borde ha gjort i kväll - hämtat ett lass till i skogen och täckt över virkeshögen som via flis skall bli värme i vinter. Men jag fastnade ju framför datorn istället. Fast blötare än i fjol, det blir det inte, och den flisen gick utmärkt att elda med den också, så det är nog inte så farligt om det regnar i morgon....
ingrid fuxwall
Ok - inser att min tidigare leverantör (synd att han fick annat för sig) både var billigare och generösare. Är bara att gilla läget och leta efter en ny vedleverantör.

Eftersom den nye är ny på detta med att sälja ved och jag köper veden i en något längre tillstånd trodde jag han räknat ner för lite men så var det tydligen inte.

Tack för hjälpen!

henriks
CITAT (henriks @ 01-09-2008, 20:32) *
jaaa! då skulle jag må! Faktum är att det är vad jag borde ha gjort i kväll - hämtat ett lass till i skogen och täckt över virkeshögen som via flis skall bli värme i vinter. Men jag fastnade ju framför datorn istället. Fast blötare än i fjol, det blir det inte, och den flisen gick utmärkt att elda med den också, så det är nog inte så farligt om det regnar i morgon....


Nu är det flisat! (tog en hel timme i år!) 30 m3 travat mått i 3-4 meters längder blev ca 55m3 flis - alltså betydligt mer luft i flishögen än i virkeshögen
ingrid fuxwall
Tycker ju om att mäta och räkna och sådant så nu har jag gjort min egna statestik och insett att det spelar ingen roll om vi har en panna som klarar längre vedpinnar - köper vi sådana så förlorar vi 12% och det är mycket för en snålkärring som mig
henriks
CITAT (ingrid fuxwall @ 23-09-2008, 23:01) *
Tycker ju om att mäta och räkna och sådant så nu har jag gjort min egna statestik och insett att det spelar ingen roll om vi har en panna som klarar längre vedpinnar - köper vi sådana så förlorar vi 12% och det är mycket för en snålkärring som mig

??
Hur kom du fram till det? längre vedlängd borde väl vara billigare? 30cm ved kräver mer arbete att kapa och klyva än 50cm ved alltså borde priset vara högre på kortare ved

Dessutom är rätt vedlängd till pannan en förutsättning för att det skall brinna bra, med hög verkningsgrad
ingrid fuxwall
CITAT (henriks @ 23-09-2008, 23:07) *
??
Hur kom du fram till det? längre vedlängd borde väl vara billigare? 30cm ved kräver mer arbete att kapa och klyva än 50cm ved alltså borde priset vara högre på kortare ved

Dessutom är rätt vedlängd till pannan en förutsättning för att det skall brinna bra, med hög verkningsgrad

Om vi lämnar verkninggraden så räknade jag ut att köper jag ved som är 50 cm lång får jag bara 72% - när jag travar den men köper jag kortare så får jag 86 % så menar jag.

Travade alltså och räknade sedan, även om jag håller med dig

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon