Full version: google chrome
Preussen
google har släppt en ny webbläsare som heter google chrome. den finns i betaversion på hemsidan och är gratis att ladda ner för den som vill testa på.
blomkronan
Nu är jag inte me... webbläsare använda den istället för explorer... eller jag är inte så haj på webbläsare kan man ha flera?? eller tar man bort explorer då?
/Mari
Starfight
Skulle vilja testa den, men jag kör ju inte Windows. Men den lär ju komma till Linux snart, den är ju baserad på öppen källkod.

Det går utmärkt att flera webbläsare installerade samtidigt.
caprifol
CITAT (blomkronan @ 03-09-2008, 00:19) *
Nu är jag inte me... webbläsare använda den istället för explorer... eller jag är inte så haj på webbläsare kan man ha flera?? eller tar man bort explorer då?
/Mari

Du kan ha flera - men en anges som "standardläsare". Öppnar du med en annan (jag har Mozilla Firefox förutom Explorer) får du kryssa i om du vill - eller inte vill - byta till den som standard.
Azur
Kör Firefox just nu, men är inte så förtjust i senaste versionen - tycker den har drabbats av "smygande funktionsöverlastning", dvs den försöker göra för mycket och blir för stor och långsam.

Hur är Chrome? Vet inte om jag vill installera en till webbläsare i blindo, min erfarenhet är att de har en tråkig tendens att vilja ta över halva datorn, men om det är en liten och snabb läsare som inte behöver prata med google hela tiden är jag intresserad.
Piccante
Jag känner mig riktigt nöjd med Firefox 3 å jag vill inte skaffa flera nu. Ibland får man webläsare "på köpet" tror det var med quicktime som safari hängde med och nu vill datorn automatiskt uppdatera massa nya saker till safari och massa andra komponenter. Så jag känner igen mig i Azurs beskrivning, laddar man ned något i blindo så har man snart både det ena med det tredje..
skogstroll
Jag hade problem med IE på datorn hemma, nu är det Safari istället och det funkar jättebra smile.gif
stennie
Innan ni gör något...läs HÄR först!!!!!!!!
Azur
Mja, om EULAs var bindande kontrakt skulle det kanske vara otrevligt, men såvitt jag vet har industrin ännu inte lyckats få politiker och jurister med på att EULA är nånting annat än en otrevlig readme helt utan nån som helst laglig vikt. Man signerar ju ingenting.
Starfight
Jag kör med Firefox 3.0.1 och är inte heller riktigt nöjd med den. Tyckte den förra funkade bättre! En gång i tiden när jag körde Windows innan Ubuntu kom in i mitt liv så körde jag en webbläsare som heter Slim Browser som jag va riktigt nöjd med. Den återfinns här om det är någon som vill testa. --> http://www.flashpeak.com/sbrowser/
CurlySue
avvaktar tills de täppt till de 2 säkerhetshål som finns.
ingrids
Sarah, vilka är hålen in Chrome? Funderar på att installera men vill inte få något som är ett värre såll än IE ...
Piccante
CITAT (ingrids @ 05-09-2008, 13:47) *
Sarah, vilka är hålen in Chrome? Funderar på att installera men vill inte få något som är ett värre såll än IE ...

chrome sågas av expert:
http://www.expressen.se/prylar/1.1287822/e...rt-sagar-chrome
CurlySue
ursäkta att<mitt svar har dröjt,<är hemma<och sjukskriven pga<mina händer med karpaltunnel..men dessa hål<menade jag:

Den allvarligaste buggen innebär att en hackare kan exekvera kod på användarens dator, och kan uppstå om en användare försöker spara en webbsida med en extremt lång rubrik, så kallad title-tagg.

Ytterligare en bugg hittades av säkerhetsforskaren Rishi Narang strax efter att Chrome lanserats under förra veckan, och innebär att en illasinnad person genom en speciellt utformad länk kan se till att Chrome kraschar fullständigt.

Buggarna finns i version 0.2.149.27, och är fixade i version 0.2.149.29.

Chromeanvändare ombeds installera det senaste säkerhetspaketet genom att klicka på ikonen som föreställer en skiftnyckel och välja "About Google Chrome", alternativt "Om Google Chrome". Genom denna handling uppdateras sedan webbläsaren.

Även ett antal buggar som inte är säkerhetsrelaterade har korrigerats.

Trots att Chrome utvecklats under närmare två års tid befinner sig webbläsaren fortfarande i betaversion. Ett antal mindre kritiska fel, som utskriftproblem, återstår att fixa.

klippt från:http://www.idg.se/2.1085/1.178432
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon