Ralf
Idag har då åter igen Sveriges riksbank nu höjt reproräntan, Den sammanlägda höjningen är nu 1 procentenhet under den senaste 12-månadersperioden. Riksbanken gör detta för att dämpa inflationen och hejda en annalkande lågkonjunktur. Detta är ett enormt feltänk som bara leder till motsatsen.

Detta medför att ränteutgiften för ett genomsnittligt företag eller en genomsnittlig låntagarfamilj i storstäderna ökat med 20 % den senaste 12-månadersperioden.
Detta leder givetvis till att både företag och familjer får mindre pengar att röra sig med. Den genomsnittliga storstadsmåbarnsfamiljen med stora lån kan förlora mellan 5 % upp till 10% av sin disponibla inkomst.
Givetvis minskar företagens pengapåse. Detta leder till tex. mindre pengar för investeringar. Investeringar som många gånger sker med hjälp av småföretagare ute i Sverige.

Kompensation
Vi har alltid en viss inflation av olika slag. Den kompenserar vi bland annat med prishöjningar och löneökningar.
Då företagen givetvis får mindre pengar att röra sig med försöker dom kompenserar sig med ytterligare prishöjningar. Att sedan löntagarna vill ha mera lön för att de måste betala mera ränta, ja det leder ju till ännu högre krav på lönehöjningar.

Men sanningen
Sanningen är dock att vi kompenserar oss direkt mot denna kostnadsökning. Ja inte bara vi som är låntagare. Även vi som inte har lån intar nu ett beteende att vi handlar mindre (vi vill spara våra pengar inför ännu sämre tider) och drar oss för att göra större investeringar.
Detta resulterar i att företag nu får dra ner på produktion, minska arbetstiden och löneutbetalningar på olika sätt, eller vilket är ännu värre, säga upp personal, personal som då givetvis får mindre pengar att konsumera för.
Riksbanken leder utvecklingen ner i en lågkonjunktur
Aqvakul
Beklagar beslutet som jag snarare skulle vilja kalla att hälla vatten på en pyrande varm brasa, istf att lägga på ett vedträ till.

Tyvärr inget oväntat beslut. Riksbanken stirrar sig blinda på inflationen och struntar i den analkande lågkonjunkturen.
Gita
Förmodligen är vi på väg in i en lågkonjunktur lika eller t.o.m. värre än i början på 90-talet, vilket nu riksbanken påskyndar. Vem slår det hårdast mot? Jo. självklart mot dem som redan nu lever på marginalen.!
Gita
ingrid fuxwall
Vi går sämre tider tillmötes men det har ju funnits dessa tendenser ett bra tag - tyvärr.

Studerar dagstidningens bostadsbilaga med stort intresse och blir ofta helt förstummad över huspriserna - stackars dem som köpt hus de senaste åren - vilka priser och nu när räntan går upp.

ingrid
Bee
Men hallå eller! Räntehöjningen berodde på skopriset: E24 !!
Det var ju seriöst. Undrar hur väl underbyggda andra rapporter är som också har en förödande påverkan på folk.
Och så undrar dom var politikerförakt kommer från! (jaja, jag vet, Ingves är inte politiker - men makthavare)
Pirum
I den mån räntehöjningen leder till minskad konsumtion, tja, då kan det ju på flera sätt anses vara ganska positivt. Vi överkonsumerar det mesta. Förhoppningsvis kan räntehöjningen driva ner priset på hus och mark också, det säger jag inte i egen sak utan för att jag tycker dagens vansinniga huspriser mestadels leder till fetare plånböcker för dem som redan sitter på två telefonkataloger.
Aqvakul
CITAT (Pirum @ 10-09-2008, 19:51) *
I den mån räntehöjningen leder till minskad konsumtion, tja, då kan det ju på flera sätt anses vara ganska positivt. Vi överkonsumerar det mesta. Förhoppningsvis kan räntehöjningen driva ner priset på hus och mark också, det säger jag inte i egen sak utan för att jag tycker dagens vansinniga huspriser mestadels leder till fetare plånböcker för dem som redan sitter på två telefonkataloger.

Tyvärr innebär minskad konsumtion att företagen säljer sämre och arbetslösheten stiger. Staten och kommunens ekonomi försämras också (mindre skatt in, fler att stötta). Så det är nog inget drömsenario.
Ralf
Vet om vi ska säga vad var det vi sa. Idag sade i alla fall Volvo upp ca 3000 personer pga av minskad efterfrågan. Själv skulle jag gärna vilja köpa ny bil just nu, men jag avstår tills vidare, tills dels räntenivån har stabiliserat sig och arbetsmarknaden blivit tryggare.

Chamomille
Usch. Jag ids inte ens lyssna på nyheterna längre. Vad är det som händer egentligen [attachment=25444:confused3.gif]
herkules
den sk marknaden klarar inte av att handskas med pengar, leka med papper och låtsas att det är pengar - ja det gjorde man ju när man var barn.
trams!


Chamomille
CITAT (herkules @ 08-10-2008, 12:05) *
den sk marknaden klarar inte av att handskas med pengar, leka med papper och låtsas att det är pengar - ja det gjorde man ju när man var barn.
trams!

Ja, typ så. Trams är rätt ord.


Jättelustigt att titta på aktierna just nu sleeping.gif
Ralf
Pengar uppfanns ursprungligen för mkt länge sedan för att underlätta utbytet av varor och tjänster. Pengarna tillhör den stat som ger ut dessa sedlar och mynt. Vi lånar dem bara! Detta gick bra tills den moderna kapitalismen föddes på 1400-talet med de första bankerna som började med in och utlåning.

Idag är pengar den enda tillgången som du dels kan få att växa i det oändliga om du gör rätt och dels inte förstörs.

Har du tex. guld kan vänta med att sälja det tills du tror att du får rätt pris. Har du ett parti vete kan du också vänta med att sälja det tills marknaden känns rätt. Säljer du inte ditt vete så börjar det förstöras för långsammare och sedan fortare. (man får dock tänka på att i en affär är det alltid två parter och båda brukar tycka att dom har gjort en bra affär. Hur nu det kan vara så).

Men pengar, du kan få dem att växa med ränta på ränta i det oändliga….

Jag tror att denna finanskris nu är slutet på den moderna fria kapitalismen.
Vippan
Ekonomisk kris,ja det är deprimerande att se sina sparade pengar snurra runt på den internationella kapitalmarknaden och mista sitt värde, man har egentligen ingen aning om riskerna man tar.
Pengar blir man inte lycklig av men det lugnar nerverna,,träffande citat

Det finns även andra kriser, i Svd kan man läsa en artikel att var fjärde däggdjur är utrotningshotat,,skrämmande..
Aqvakul
Idag en dryg månad efter den senaste höjningen så sänkte RB reporäntan med det dubbla, dvs. 0,5 %. Indirekt erkänner de ju därmed att de handlade fel i början på september.
Huggorm
CITAT (Ralf @ 08-10-2008, 12:32) *
Jag tror att denna finanskris nu är slutet på den moderna fria kapitalismen.

Då är du mer än lovligt naiv...
henriks
CITAT (Aqvakul @ 08-10-2008, 15:25) *
Idag en dryg månad efter den senaste höjningen så sänkte RB reporäntan med det dubbla, dvs. 0,5 %. Indirekt erkänner de ju därmed att de handlade fel i början på september.


Att RB sänker styrräntan igen är väl inte så konstigt. Läget i Sverige och Världen är "något" annorlunda nu mot vad det var då.

För en månad sedan pratades det lågkonjunktur, men den hde då inte märkts av det minsta i min lilla stad i alla fall. Industri och bygg gick på knäna av arbete.
De senaste två veckorna har jag bland annat hört talas om flera husbyggen som skulle påbörjats nu i höst som inte blir av. Folk VÅGAR helt enkelt inte investera. kanske klokt för den enskillda människan, men följden är att pratet om lågkonjunkturen blir självuppfyllande.

Gå mot strömmen - påbörja husbygget du funderat på, köp den där bilen du vill ha osv istället!
Det är nu ni har förhandlingsläge som konsumenter!
Aqvakul
CITAT (henriks @ 08-10-2008, 19:40) *
Att RB sänker styrräntan igen är väl inte så konstigt. Läget i Sverige och Världen är "något" annorlunda nu mot vad det var då.

För en månad sedan pratades det lågkonjunktur, men den hde då inte märkts av det minsta i min lilla stad i alla fall. Industri och bygg gick på knäna av arbete.
De senaste två veckorna har jag bland annat hört talas om flera husbyggen som skulle påbörjats nu i höst som inte blir av. Folk VÅGAR helt enkelt inte investera. kanske klokt för den enskillda människan, men följden är att pratet om lågkonjunkturen blir självuppfyllande.

Gå mot strömmen - påbörja husbygget du funderat på, köp den där bilen du vill ha osv istället!
Det är nu ni har förhandlingsläge som konsumenter!


Du har helt rätt i att den enskildes agerande i en sån här situation (=försiktighet, inte ta risker, inte köpa eller investera) går stick i stäv mot samhällets, vårt gemensamma intresse av att hjulen "snurrar".

Däremot så tycker jag nog att en riksbankschef ska ha förmåga att inte bara bedöma nuläget utan kunna göra rimliga prognoser. Kritiken mot räntehöjningen 4 september var faktiskt massiv. Alla ekonomiska bedömare, inklusive Ingves, såg att lågkonjunkturuen närmade sig med stormsteg. Ändå valde han att bekämpa en inflation som inte var efterfrågestyrd och som dessutom var övervärderad på grund av statistikfel.
henriks
jag säger inte att RB gjorde rätt i att höja, bara att det inte är så konstigt att de sänker igen. För mig får de gärna sänka mycket mer, det ger många sköna tusenlappar mer i plånboken!
herkules
CITAT (Ralf @ 08-10-2008, 12:32) *
/..../
Jag tror att denna finanskris nu är slutet på den moderna fria kapitalismen.

ja det är på tiden..
Ralf
CITAT (Huggorm @ 08-10-2008, 19:35) *
Då är du mer än lovligt naiv...

ja jag forumlerade mig nog lite naivt kanske, men jag tror detta är en vändpunkt som du nog kommer att kunna pricka in när du kikar i backspegeln om några hundra år.


Anma
Detta är knappast den första eller heller den sista lågkonjunkturen i världshistorien. Under min livstid har jag varit med om några, vem har glömt början av nittiotalet, till exempel. Om några år är det högkonjunktur igen. Inget kommer någon att lära sig av det, åtminstone om man se i backspegeln hur det varit tidigare...

Edit stavfel
Aqvakul
CITAT (Anma @ 08-10-2008, 21:21) *
Detta är knappast den första eller heller den sista lågkonjunkturen i världshistorien. Under min livstid har jag varit med om några, vem har glömt början av nittiotalet, till exempel. Om några år är det högkonjunktur igen. Inget kommer någon att lära sig av det, åtminstone om man se i backspegeln hur det varit tidigare...

Edit stavfel


Nej, du har säkert rätt i att vi gärna glömmer, eller snarare aktivt förtränger, svåra och otrevliga händelser......
AgnetaCron
Riksbanken har endast ett uppdrag och det är att beskämpa inflationen, alla andra saker ingår inte i deras uppdrag.
Ingrid Zon3
Den här smällen kom lite plötsligt kanske, men de brukar de ju göra, om jag minns rätt. Eller så är det alla vi (jo, jag räknar in mig själv) som får en massa varningstecken, men hallå, liksom, det fortsätter ju gå upp. Och sen säger det Poff rätt var det är!

Håller med Anma, minns början på 90-talet när kronkursen fick släppas efter en massa åtgärder som man med facit i hand kan sätta idiotstämpel på. Och IT-bubblan 2001. Och en saftig devalvering 82-83 nån gång. Men det är ju alltid lätt att sitta på läktaren och bua, speciellt när de spelar upp reprisen i slow motion på storbildskärm.

Visst känns det märkligt när det verkar som hela finansmarknaden gungar bara för att någon bank i USA lånat ut för mycket pengar, men nu börjar det ju visa sig att det var lite fler som var lite vidlyftiga, islänningarna t.ex. Mycket folk på Kaupthings kontor på Stureplan idag, skulle visst ta ut sina pengar, hörde jag g.gif

CITAT (AgnetaCron @ 08-10-2008, 21:39) *
Riksbanken har endast ett uppdrag och det är att beskämpa inflationen, alla andra saker ingår inte i deras uppdrag.

En sak till faktiskt:
"Riksbanken är Sveriges centralbank och en myndighet under riksdagen. Riksbanken ansvarar för penningpolitiken med målet att upprätthålla ett fast penningvärde. Banken har också i uppdrag att främja ett säkert och effektivt betalningsväsende. "
Pirum
CITAT (Ralf @ 08-10-2008, 11:17) *
Vet om vi ska säga vad var det vi sa. Idag sade i alla fall Volvo upp ca 3000 personer pga av minskad efterfrågan. Själv skulle jag gärna vilja köpa ny bil just nu, men jag avstår tills vidare, tills dels räntenivån har stabiliserat sig och arbetsmarknaden blivit tryggare.

Det blir nog köpläge på bilar snart, tillverkarna blir inte av med bilarna de har i lager. Det är lång leveranstid på många bilar, och nu faller många köpare ifrån. Speciellt i USA, där folk ofta lånat till bilar (det verkar konstigt nog vanligt även i Sverige), så vågar man ju inte ta ett lån för en ny bil när man inte vet om man står på bar backe nästa månad.

Låga räntor är bra, egentligen borde man inte ha räntor alls om jag förstår saken rätt, men överkonsumtion och lån ska såklart inte premieras. Därför bör man inte få dra av skatt för lånen - sådana avdrag uppmuntrar ju större lån än man egentligen behöver.

Hoppas inte skattebetalarna måste rädda bankerna även denna gång. Visserligen gick det just i bankfallet rätt ok i 1990-talets kris, bankerna räddades när de stod på ruinens kant och kostnaderna för skattebetalarna blev minsta möjliga (går att hävda att det var en vinstaffär att ta över bankerna). Det är det som är modellen; låt bankernas värde falla till 0 (aktierna värdelösa), ta över bankerna och sparka ledningen. Detta fungerade i Norge på 80-talet och Sverige på 90-talet (även om fallskärmar väl blev ett alltför vanligt ord). Då garanteras även insatta pengar - vilket man faktiskt kan diskutera det rättvisa i. Ska man kunna gå med vinst när man investerar, ska man då inte också kunna gå med förlust? Vill man ha säker och profitfri förvaring av sina pengar, dumpa dem i nån statlig riksbank, vill man tjäna pengar på ränta och spekulation - investera dem i bankerna genom att ha konto där. Men var då också beredd på att få ta en förlust om banken går i kaputten på allvar (vilket väl aldrig hänt i Sverige i modern tid).
Red Top
CITAT (Ralf @ 08-10-2008, 11:17) *
Vet om vi ska säga vad var det vi sa. Idag sade i alla fall Volvo upp ca 3000 personer pga av minskad efterfrågan. Själv skulle jag gärna vilja köpa ny bil just nu, men jag avstår tills vidare, tills dels räntenivån har stabiliserat sig och arbetsmarknaden blivit tryggare.

Tant petnoga slår till:
Volvo sade inte upp 3000 personer. De varslade om uppsägning, vilket inte är riktigt samma sak. Då finns nämligen chansen att några får stanna.
Gnäll från en f.d. facklig förtroendeman flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon