Full version: Katten har MASK!
Eva Swahn
Katten har mask! Fy fan vad vidrigt! Trodde att en bit torkad målarfärg hade fastnat i pälsen där bak - men den rörde sig! Nått vitt som såg ut att ha ett huvud liknande en blind sjöhäst. Åh, jag tor jag spyr! Att plocka daggmask efter regn till trädgården är helt ok, men parasitmask är det äckligaste jag vet! Vedervärdigt, burr.

Nu är jag övertygad om att jag själv är full med mask, för att inte tala om hunden. Kan jag få den mask som husets katt och hund har? Kan hunden få den mask som katten har och vice versa? (Och vi som sover i samma säng hela gänget...)

Vilket maskmedel är bäst? Kan jag ta det med?
Nanna
http://www.katter.nu/katter/mask/mask.htm Här finns det lite information om mask hos katt.
jennypenny
Visst är det äckligt att se de där vita små sakerna. ohmy.gif
Men att du ska bli smittad behöver du nog inte orora dig så mycket för. Min katt har haft mask vid ett flertal tillfällen och jag har aldrig blivit smittad. Se bara till att få katten avmaskad så fort som möjligt. Tabletter finns att köpa på apoteket, berätta för personalen vilka symptom katten har så vet de vilka som är bäst för just den masksorten. Har du svårt att få katten att svälja tabletterna (min katt gillar det inte) kan man få en spruta hos veterinären.
Lycka till! biggrin.gif
kerstin z5-6
Det bästa maskmedlet finns i pastaform -går att spruta direkt ner i munnen på katten :)Receptfritt på apoteket
Christoffer
Gav man inte bensylpiperazin till katter? Eller det kanske var förr det? unsure.gif
kryddan
Tips på "kattsida", där man kan få svar på lite diverse undringar: www.katt.nu
(där pågår för all del en del tröstlösa debatter också men dem kan man ju skippa tongue.gif )
Hannele
Gôrvanligt! Eftersom katterna äter inte bara rått kött utan även råttkött... tongue.gif
Man ska avmaska utekatter regelbundet, ett par gånger per år.
Piller från Apoteket ska man alltid ha hemma, tas 3 dagar.
Man vet, att katten har mask, när den är hungrig, fast den äter.
KURT
Vad som händer med katter som inte avmaskas ser man ju symtomen på alla vilda katter som finns i bla södra europa. De blir ju bla mycket magra. Tycker man att katternas inälvsmaskar är otrevliga så kan man ju fundera på hur inälvsmaskarna hos våra större tamdjur ser ut!
Ann-Marie på Dal
Hej

Rekommenderar dej att köpa Flubenol vet på apoteket. Det är i en pasta i en spruta lätt att dosera. ( Katten skall äta den inget annat)
Fungerar kanonbra och tar flera typer av mask, det är ju inte så kul att disikera vilken sort dom har) laugh.gif

Jag köper alltid så att det finns en hemma i reserv, man brukar upptäcka eländet typ på frdag kväll eller en storhelg biggrin.gif och man vill ju inte vänta för länge med behandlingen.....

Äckligt är det men behandlingsbart.
yla
jag har hört att man inte ska avmaska för ofta eftersom dom blir oemottagliga mot maskmedlet då
undrar om det stämmer
jag brukar avmaska till hösten då nilsson ska hålla sej inne hela vintern
även om jag aldrig sett nån äcklig mask så gör jag det
wub.gif
springmask
Spolmask
Mycket vanlig mask. Kan även smitta till människor. Symtom är lindriga på vuxna katter, matt päls och ev. lite diarré. Smittar via mjölken från mamma till kattungar. Kattungar kan bli ganska sjuka om de har mycket mask, med kräkningar, diarré, avmagring, svullen buk och blodbrist. Hosta är vanligt, då masken vandrar i lungorna. Diagnos är maskägg i avföring eller att katten kräks upp eller bajsar ut maskar. Smittkällan är infekterade katter eller gnagare.
Bandmask
En av kattens vanligaste maskar. Kan smitta till människa, hund och räv. Symtomen är i princip obefintliga, ev klåda runt anus. Symtomen är ägg i avföringen, man kan se dem som vita rörliga risgryn i pälsen runt anus. Smittkällor är infekterade insekter, främst loppor, samt gnagare och kaniner.
Piskmask
Sällsynt på katt med omärkliga symtom. Diagnos är maskägg i avföringen.
Trikin
Sällsynt idag, då det sker noggranna trikinkontroller på alla slakterier. Symtom är lindriga eller omärkliga på katt, muskelinflammationer. Diagnos är maskar i avföringen, larver i blodet eller inkapslade larver i muskelbiopsier. Smittkällan är infekterat svinkött.
Hakmask
Inte så vanligt i Sverige. Symtomen är lindrigare på katt än på hund, blod i avföringen, blodbrist och viktminskning. Kattungar kan bli ganska sjuka. Diagnos är maskägg i avföring och smittkällan infekterade katter, eventuellt även gnagare.
Rävbandmask
Finns inte i Sverige, men kan komma in med sällskapsdjur sedan vårt karantäntvång försvann. Det är mycket viktigt att följa avmaskningskraven vid införsel av hund och katt till Sverige! Den kan infektera katt, hund och människa, och orsaka allvarliga och livshotande tillstånd. Slutvärd är räven. Larvernas mellanstadier bildar vätsktefyllda blåsor , som växer i kroppens organ. Enda behandlingen är kirurgi, och det är nästan omöjligt att operera bort alla cystor. Diagnosen är masksegment i avföringen
hittade det här
Cilla
Veterinärerna jag har kontakt med säger att avmaskning när man ser att de har eller en gång per år är lämpligt. Förr förespråkade man mycket mer avmaskning, och man kan fortfarande se gamla rekommendationer om 4 ggr per år.

Om man har lyckan att se masken som Eva gjorde vet man ju att det är dags. Men ofta ser man inte masken men att katten blir smal, tjock eller glanslös i pälsen. Maskarna kan sätta ned allmäntillståndet ganska rejält.

Jag har avmaskningsfest här en gång per år. Det är 6 vuxna katter och lite varierande antal kattungar, och ingen tycker det är festligt. Har övergått från medel man skulle tuta i dem tre dagar i rad till ett som man använder endast en gång. Det är starkare och därför inte lika bra, men åtminstone kan man lova katten att behandlingen inte kommer att upprepas på länge...
Bettson
Vad glada för att det bara är avmaskningsparty för katt. Trots att de fräser och har klor så är det mycket lättare än att avmaska 550 kg motsträvig häst. Eftersom jag är en mycket envis kärring så har hästarna gett upp så nu är det inte såååå... mycket avmaskningsmedel i taket längre. Däremot så sparkar de i väggarna och visar sitt missnöje.
Vad gäller resisten mot avmaskingsmedel så ska man i hästvärlden köra med samma avmaskningsmedel (verksamma substans) två år i rad för att sedan byta till ett annat preparat. Men det kanske inte gäller katt för att smittkällan inte är den samma. Katterna får det från de byten de fångar och hästarna får det på betet. En liten fundering bara. Är det nån som vet?
Eva Swahn
...om man har lyckan att se masken...

Lycka och lycka? Fan vet för vem. Katten förmodligen, fast han verkar totalt oberörd. Jag ryser fortfarande när jag med fasa förstår att det är något organiskt jag har funnit på katten. Det är kroppsvarmt och till sitt väsen som klibbig spaghetti och plötsligt lyfter en del av... iiiiiiiih åh jag får panik.

Jag klarar av tvestjärtar, loppor, fästingar, spindlar, gråsuggor, myror, tusenfotingar, silverfiskar - men jag klarar inte av inälvsmask. Jag har själv varit smittad flera gånger av både inhemsk och mera exotisk art, och det var inte kul varken för masken eller min omgivning wacko.gif

Att det finns så många olika preparat tyder ju på att det är ett vanligt problem, naturligtvis vet jag om att de kära kräken kan vara fulla med äckelpäckel - men jag blundar och vill inte veta det! Jag har haft katten i över ett år nu och har aldrig avmaskat honom, fast jag vet att han är en fena på att fånga sorkar. Han kommer ju till och med hem med dom och visar upp dom för både mig och hunden. Jag är jätteimpad, men hunden verkar tycka att det bara är larv och nonchalerar de arma krakarna.
Almdalen
CITAT (Eva Swahn @ 09-09-2003, 17:55)
...om man har lyckan att se masken...

Lycka och lycka? Fan vet för vem. Katten förmodligen, fast han verkar totalt oberörd. Jag ryser fortfarande när jag med fasa förstår att det är något organiskt jag har funnit på katten. Det är kroppsvarmt och till sitt väsen som klibbig spaghetti och plötsligt lyfter en del av... iiiiiiiih åh jag får panik.

Stackars dig Eva, hur skall du stå ut ?? Du vet väl att katter kan bli 20-25 år om du har tur!!!
Tänk vad många avmaskningar du får vara med om. Har du tur eller otur hittar du maskarna varje gång det är dags.
wub.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon