Full version: Köpstopp!
Anma
Efter att läst en artikel i UNT om köpstopp i ett år blev jag inspirerad. Så nu har jag bestämt mig för ett halvår.
För mig innebär det att mat, tvål, shampoo, balsam och toalettpapper är tillåtet. Och mediciner så klart. Allt annat är nono i ett halvt år. Inkulsive att äta ute.

Skälet till att jag inte börjar direkt är att jag ska till Tunisien nästa vecka och det kan bli en trist resa om jag inte får shoppa! smile.gif

Någon som hakar på? smile.gif
Wilmer
Iden är mycket god, men jag är ingen shoppare överhuvudtaget, så jag ligger lågt som vanligt. Jag kan inte hålla mig från att köpa växter, men den lasten behöver jag. sleep.gif Lycka till!
Betty
Näe... köpstopp är inget jag skulle klara av så länge som ett halvår. Inga fröer, lökar, plantor och annat trädgårdsgrejs... och inga julklappar heller... crying.gif Näe... som sagt - inget köpstopp för mig inte. no.gif
Ralf
Sådana hära köpe-grejer kan ju slå helt fel delvis.
Ta tex detta av vi har kris i Sverige nu o då sluttar vi handla, tex Saab-bilar och då måste företaget permittera....
Sussie F-Flower
CITAT (Wilmer @ 08-09-2008, 13:40) *
Iden är mycket god, men jag är ingen shoppare överhuvudtaget, så jag ligger lågt som vanligt. Jag kan inte hålla mig från att köpa växter, men den lasten behöver jag. sleep.gif Lycka till!



Instämmer med/i varenda ord!!!!
Anma
CITAT (Ralf @ 08-09-2008, 13:50) *
Sådana hära köpe-grejer kan ju slå helt fel delvis.
Ta tex detta av vi har kris i Sverige nu o då sluttar vi handla, tex Saab-bilar och då måste företaget permittera....

Mitt lilla köpstopp kommer knappast att göra någon arbetslös, så det tänker jag inte ta på mitt samvete.... smile.gif



Jag bestämde mig för detta för att jag senaste åren gjort av med mer och mer pengar utan att egentligen ha ett dugg bättre liv (inte för att det är fel på mitt liv). Jag tror att detta får mig att få upp ögonen på vad jag egentligen handlat och varför. Har tillexempel 3 par vinterstövlar jag aldrig använt. Idiotiskt. Garderoben sväller över av kläder jag sällan eller aldrig har på mig. I badrumskåpet finns pryttlar och burkar som knappt är öppnade.

Om jag inte handlar på mig mer under ett halvår så kanske jag lär mig att leva på ett sätt där jag slipper överkonsumtion även i fortsättningen.
Denna överkonsumtion tär inte hål bara i min plånbok, utan även på jordens resurser.

Nu är jag ingen frösättare, köper plantor istället, när mina sex månader är över har plantsäsongen knappt börjat... smile.gif

Julen hamnar så klart mitt i, i år blir den annorlunda men det kan jag leva med. Tänkte över det också innan mitt beslut.

Däremot måste jag köpa upp ett lager underkläder före 1/10... smile.gif
*Stintan*
Hoppsan behöver man bestämma sig för sånt unsure.gif
Får nog vara glad om jag har råd med mat, tvål, schampo och toapapper. Jag hoppar balsam och köper tandkräm istället om det är ok, sen skulle jag nog gärna vilja ha lite tvättmedel och kanske lite diskmedel också om det blir några ören över till det. Hoppas hundmaten går in under mat. wink.gif



Bee
CITAT (Ralf @ 08-09-2008, 13:50) *
Sådana hära köpe-grejer kan ju slå helt fel delvis.
Ta tex detta av vi har kris i Sverige nu o då sluttar vi handla, tex Saab-bilar och då måste företaget permittera....



Exaktemente. Och inte vill vi väl att tex våra plantförsäljare skall behöva stänga igen?
Dessutom, köpstopp i ett halvår? Julklapparna till barnen då? - Nej, det funkar inte.
Anma
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2008, 14:20) *
Hoppsan behöver man bestämma sig för sånt unsure.gif
Får nog vara glad om jag har råd med mat, tvål, schampo och toapapper. Jag hoppar balsam och köper tandkräm istället om det är ok, sen skulle jag nog gärna vilja ha lite tvättmedel och kanske lite diskmedel också om det blir några ören över till det. Hoppas hundmaten går in under mat. wink.gif

Bra iaktagelse! Självklart ingår tvättmedel , diskmedel har jag för ett år famöver...
Hundmaten är så självklar så den tänkte jag inte ens på, hundarna ingår inte i begreppet jag. De får det de behöver, det är jag som har köpstoppet på sådant som är till mig.

CITAT (Bee @ 08-09-2008, 14:22) *
Exaktemente. Och inte vill vi väl att tex våra plantförsäljare skall behöva stänga igen?
Dessutom, köpstopp i ett halvår? Julklapparna till barnen då? - Nej, det funkar inte.

Sån tur (eller otur) har jag att det finns inga barn i min närhet som jag behöver köpa julklappar till. smile.gif

Alla gör ju på sitt sätt. De som väljer att göra ett köpstopp. Bara för att jag går hela vägen behöver inte andra göra det. Presenter till andra kan ju tillexempel vara tillåtet och blommor , eller vad man nu vill.

Tjejen i artikeln har fått mycket kritik, bland annat har hon blivit kallad för barnmisshandlare... Så att detta väcker reaktioner hade jag räknat med. Får se hur folk irl reagerar, ni är de första som jag anförtrott detta... smile.gif
*Stintan*
Fniss där hittade jag ett kryphål Anma. Den där snygga tröjan skulle passa perfekt på Lotta och hon behöver verkligen en ny. Senare. Attans att jag alltid köper för stora kläder till Lotta tänk att jag aldrig kommer ihåg hennes storlek, men nåja jag kan ju använda den själv. angel_not.gif
Aqvakul
Är urdålig på att shoppa redan, vet inte om jag kan bli sämre.... g.gif
Anma
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2008, 14:34) *
Fniss där hittade jag ett kryphål Anma. Den där snygga tröjan skulle passa perfekt på Lotta och hon behöver verkligen en ny. Senare. Attans att jag alltid köper för stora kläder till Lotta tänk att jag aldrig kommer ihåg hennes storlek, men nåja jag kan ju använda den själv. angel_not.gif

Hihii.... men det funkar ju inte för mig, ska inte köpa något till andra heller, förutom hundarna då som faktiskt inte har en egen plånbok att ösa ur... wink.gif

Pia L
Om man ska ha köpstopp till april så blir det ett mycket billigt besök på älvsjömässan.....och tråkigt.
Men då är det ju frågan om hur man tar sig dit??? Kan man köpa bensin? Eller buss / flygbiljetter utom köpstoppet?
Njä...jag hoppar över köpstopp, tycker för mycket om att handla
AstLar
Hej!
Vi hade samma problem med att få pengarna o räcka den gången vi byggde vårt hus.
Vi skrev ner precis allt vi handlade.

Det blev inte svårt att dra in på det onödiga då, när man fick svart på vitt vart pengarna tog vägen.
Chokladkaka, cigaretter, läsk osv. Det gällde bara att vara ärlig mot sig själv.

Jag tror på din idé om köpstopp. MEN JAG TÄNKER INTE HAKA PÅ!! whist.gif

Lycka till bravo.gif
Alba
Nej....tyvärr skulle jag inte fixa ett köpstopp.

Jag är ingen stor-shoppare men gillar lite guldkant på tillvaron som att äta och fika på sta' n emellanåt.
Det lilla shoppandet vill jag ha kvar. De säger ju att man blir glad av att shoppa......vågar inte testa motsatsen.

Jag önskar dig lycka till. Jag ser fram emot att läsa om din tankar och hur allt fortgår.

[attachment=23840:tummen_upp.gif] hoppas jag få säga till dig nästa år.
Anma
Tack för lyckönskningarna! Jag lovar att redovisa hur det går, oavsett ni vill eller inte... giggle.gif
Lovar också att vara fullständigt ärlig även om jag misslyckas. smile.gif
Wilmer
Ja, rapportera tummenupp.gif
Aqvakul
Ser med stort intresse fram emot rapporterna!!! giggle.gif
Anders zon 1
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2008, 14:46) *
Är urdålig på att shoppa redan, vet inte om jag kan bli sämre.... g.gif


Jag lider av samma åkomma. Är urusel på att shoppa. Det jag skulle kunna dra in på är en och annan fika på stan och att köpa växter naturligtvis. Fast det finns säkert en massa andra saker man inte tänker på att man lägger pengar på (pengarna har ju ofta en tendens att ta slut fortare än man tror... g.gif ).
netaave
Nej jag hoppar defenitivt inte på eftersom vi letar hus biggrin.gif
Har ju ev en nyproduktion på G där man gör viss del av jobbet själv. Så här ska shoppas färg o tapeter.
Margith
Vad är syftet?
Att stoppa västvärldens överkonsumtion som tär på miljön, eller?

Cacki
Köpstopp!!?? Nej du, den lätte gick jag inte på! Var ska jag då göra av alla pengar som strömmar till hela tiden?

Skämt åsido. Är ingen duktig shoppare jag heller så jag står nog över och fortsätter som vanligt att shoppa när det är kris i skåp, lådor och garderober.
KURT
Jag antar att den ursprungliga artikeln i UNT handlade om boken "Köp inte den här boken! Mitt år med köpstopp."
Anma
CITAT (Margith @ 08-09-2008, 18:04) *
Vad är syftet?
Att stoppa västvärldens överkonsumtion som tär på miljön, eller?

Du har uppenbarligen inte läst tråden så noga... smile.gif citerar mig själv:

CITAT (Anma @ 08-09-2008, 14:19) *
/.../
Jag bestämde mig för detta för att jag senaste åren gjort av med mer och mer pengar utan att egentligen ha ett dugg bättre liv (inte för att det är fel på mitt liv). Jag tror att detta får mig att få upp ögonen på vad jag egentligen handlat och varför. Har tillexempel 3 par vinterstövlar jag aldrig använt. Idiotiskt. Garderoben sväller över av kläder jag sällan eller aldrig har på mig. I badrumskåpet finns pryttlar och burkar som knappt är öppnade.

Om jag inte handlar på mig mer under ett halvår så kanske jag lär mig att leva på ett sätt där jag slipper överkonsumtion även i fortsättningen.
Denna överkonsumtion tär inte hål bara i min plånbok, utan även på jordens resurser.
/.../

I mitt fall, om jag ska vara ärlig, är det där med jordens resurser bara en bonus... även om jag försökt att tänka på miljön tidigare också där det gått utan att inverka allt för stort i min vardag.

CITAT (KURT @ 08-09-2008, 19:29) *
Jag antar att den ursprungliga artikeln i UNT handlade om boken "Köp inte den här boken! Mitt år med köpstopp."

Visst är det henne artikeln handlade om. Och jag tänker inte köpa boken... giggle.gif
Anma
Så, nu har det börjat! Igår var jag och handlade med farmor. Vi var till Simsalabim. Där är det inte svårt att hitta något "nödvändigt"... Normalt hamnar både det ena och andra hemma hos mig då. Jag provade ett par jättesnygga stövlar för 300 kr, gissa om de kom med mig hem? Nej! Mäkta stolt över det! Men de var snygga!
På coop köpte jag faktiskt 5 frysburkar. Fick farmors pantkvitton, så burkarna gick på 40kr. Onödigt kanske men i köpstoppet ingår att inte mata hundarna med alla rester, utan att frysa in istället. Så jag ansåg köpet vara motiverat... smile.gif

Men.... Jag har bokat och betalt resa till London om några veckor... visserligen är resan betald innan köpstoppet, men inte kan man väl åka till London utan att shoppa??? blush.gif De dagarna får bli undantagna...
Klint
I skymning och halvljus är det gott att vila
gömma sig för omvärlden och bara vara
Gå in i sig själv, rensa hjärnan,
och älska sig själv för den man är.

Netaave, Precis så känner jag nu! mycket bra skrivet
ingrid fuxwall
CITAT (Anma @ 02-10-2008, 09:43) *
Så, nu har det börjat! Igår var jag och handlade med farmor. Vi var till Simsalabim. Där är det inte svårt att hitta något "nödvändigt"... Normalt hamnar både det ena och andra hemma hos mig då. Jag provade ett par jättesnygga stövlar för 300 kr, gissa om de kom med mig hem? Nej! Mäkta stolt över det! Men de var snygga!
På coop köpte jag faktiskt 5 frysburkar. Fick farmors pantkvitton, så burkarna gick på 40kr. Onödigt kanske men i köpstoppet ingår att inte mata hundarna med alla rester, utan att frysa in istället. Så jag ansåg köpet vara motiverat... smile.gif

Men.... Jag har bokat och betalt resa till London om några veckor... visserligen är resan betald innan köpstoppet, men inte kan man väl åka till London utan att shoppa??? blush.gif De dagarna får bli undantagna...

Som jag uppfattar saken har du köpstopp med en massa undantag giggle.gif
Huvudsaken är ju att du trivs flirting.gif
Anma
CITAT (ingrid fuxwall @ 04-10-2008, 20:57) *
Som jag uppfattar saken har du köpstopp med en massa undantag giggle.gif
Huvudsaken är ju att du trivs flirting.gif

Hehe.. du måste ju förstå att jag är nybörjare!
Idag har jag avstått från massor. Kanelbullar på kanelbullens dag till exempel (tre för 10:-, det var billigt!!!) och jättesöta tallriksunderlägg och en finfin ljuslykta och några krukväxter... Det enda som hamnade i korgen var mat!

Men dagarna i London är fullständigt undantagna... naughty.gif

Ingrid Zon3
Intressant experiment. Men att ha köpstopp på plantor fram till 1 april skulle jag kanske klara giggle.gif värre att ha det april-oktober.

Jag har köpstopp på kläder och skor nu. Det blir inget(!!!) förrän det finns plats i garderoberna. Situationen är faktiskt löjlig: Jag har 7 garderober/linneskåp plus en klädkammare och får inte plats med mer där. Och ändå har jag "inget att sätta på mig" de flesta dagar. Utrensning och sen genomgång av vad jag behöver sen kan jag få köpa nytt igen. Och idag är en bra dag att börja, eller hur?
marskattan
Totalt köpstopp skulle jag inte klara, men däremot ska jag försöka mig på att tänka igenom varje litet köp. Har äntligen fått tummarna loss och börjat rensa bland mina saker här hemma och jisses vad mycket skräp man har! Eller egentligen är det ju inte skräp utan saker man inte har hjärta att slänga. Tror jag har 6 par byxor som är snygga och felfria men totalt djävla obekväma, förstora på ett håll och för små på ett annat men trots det så har jag inte hjärta att slänga dom. Dom har ju trots allt kostat pengar, och jag behöver ju byxor och tycker det är onödigt att lägga ut pengar på nya byxor. Men ska lämna iväg byxorna jag inte kan ha till Röda Korset och så istället köpa 2 par bra byxor.

Var i Ullared i fredags och är faktiskt rätt nöjd med mig själv att det inte kom allt för mycket "onödigt" med i kundvagnen. För hur lätt är det inte att tänka "gud så söt, den vill jag ha" om diverse krukor, prydnadssaker och annat smått och gått.

Jag hejjar på dig Anma och ser fram emot din rapport!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Marskatten war det som körde på min vagn i Ullared i fredags?????

Vi var där nämligen också. vi var även där i torsdags, åkte med husbilen och stannade där en natt.

Klarar inte av en hel dag där, bätter med några timmar fördelat på 2 dagar.

Men jag har köpt redan många julklappar.

Elisabeth
Anma
Ok. En månad har gått så när på en dag.
Det går bättre än väntat.
I London, som var undantaget, blev shoppingen till mig sparsam, ett par jeans och en t-shirt och en karta. Allt för under £30. Det var väl bra jobbat! smile.gif Däremot gick det åt hiskeligt mycket pengar på alla upplevelser där och mat så klart. Vi åt på restaurang varje dag. Men det var det värt.

Här hemma har vi fikat ute 3ggr denna månad, bra mycket mindre än normalt. Ätit ute en gång, då planeringen sprack och vi var i Uppsala när gubben fick sockerfall (diabetiker). Onödiga inköp kan jag inte påminna mig en endaste. Jo, gubben köpte en bok för 60 kr inför flygturen till London...

Nu är det bara 5 månader kvar! smile.gif
LasseB
Stillsam fråga
Hur ska vi försvara köpbojkotten inför några tusen arbetslösa butiksanställda som plötsligt ska leva på våra små skattepengar

Vore det inte rimligare att vägra att ÖVERKONSUMERA det är väl ändå där vi har roten till rovdriften och här ligger nog ni kvinnor, som grupp, långt före männen. Se bara på utbudet av kläd/skoaffärer i Stockholm går det säkert 5 dambutiker/avdelningar på varje herrbutik/avdelning Detta trotts att vi har ungeför lika många kvinnor som män i länet
VARFÖR
ingrids
Lasse, eftersom inga män jag känner har mycket mer pengar kvar i slutet av månadenän jag har, enormt gott om plats i förrådet eller bara nödvändiga prylar hemma måste ni rimligen konsumera något annat än kläder och skor wink.gif
LasseB
Det visar väl att dina manliga bekanta inte är representativa för män min iaktagelse står sig vad gäller butiker

Själv var jag tidiger i samma sitts som dina manliga vänner då mina barns mor konsumerade vilt och jag fick sticka till mina surt sparade slantar till barn, hus, bil och även ibland dela på min hennes räkningar. Så konsumtion kan vara att själv köpa til sig själv eller att låta någon annan att ditt konsumtionsutrymme i anspråk.
Anma
CITAT (Ralf @ 08-09-2008, 12:50) *
Sådana hära köpe-grejer kan ju slå helt fel delvis.
Ta tex detta av vi har kris i Sverige nu o då sluttar vi handla, tex Saab-bilar och då måste företaget permittera....


Ja, du ser Ralf, vi köpstoppare har sett till att din förutsägelse slagit in... wink.gif

Uppdatering:
Det går det bra, har bara ett problem, mina Jeans gick sönder och har inga andra i rätt storlek. Men får väl vara utan jeans till april.
Det har gått hiskeligt med pengar i november, bilservice 6500:- och båtservice 2500:-
Men det som är bra är att jag bara behövt ta ut 3000:- från sparkontot till det. Normalt skulle jag tagit allt från det kontot. Nu har jag mindre kvar på lönekontot än vad det brukar finnas, men det borde räcka till nästa löning.

Hur mycket jag sparat på detta köpstop har jag inte räknat ut men tror att det handlar om ett par tusenlappar per månad.

Har varit på flera julmarknader men inte köpt en endaste sak.
Så jag är minst sagt nöjd med mig själv hittills.


ingrid fuxwall
Bra att du är nöjd med dig själv, men du får ursäkta att jag inte förstår - tycker att du slösar väldigt mycket mer än de flesta andra men allt beror väl på grundförutsättningarna och du är nog lite mer spendersam än många andra
Anma
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-12-2008, 21:19) *
Bra att du är nöjd med dig själv, men du får ursäkta att jag inte förstår - tycker att du slösar väldigt mycket mer än de flesta andra men allt beror väl på grundförutsättningarna och du är nog lite mer spendersam än många andra


Om de flesta andra räknar ut hur mycket pengar som går åt till annat än mat och hygien varje månad skulle de festa bli förvånade. Vi har sju mil till närmaste stad, har inte varit dit på två månader. Normalt åker vi på bio eller går ut och äter eller något annat i den stan ca 2 ggr i månaden. Bara det gör massor med pengar.
Aqvakul
Bra jobbat Anma! tummenupp.gif
skogstroll
jag har i alla fall ofrivilligt köpstopp, fattig som en kyrkråtta smile.gif men i övrigt har jag blivit lite bättre på att inte köpa onödiga småprylar. försöker mer med matlåda till jobbet å så... fast fröer kommer ju bli väldigt svårt att skippa i vår... ska försöka hålla mig till överblivna frön och så köpa lite chilifröer smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon