Full version: Koi yngel
mholsson
Någon fått små barn i sommar att sköta ?
Själv är mina koi för små, kanske nästa år.

Men ni som har och haft lyckan att få yngel kan ni inte berätta lite

Helena
mholsson
hur vet man när honan är mogen och har rom ?
Sett att endel skrivet 25 cm eller 3-4 år.

Har sett mina leka men inga romkulor. Mina största är 25 cm nu

Jag har en koi som är 15 cm och 4 år. FLera gånger har jag kollat att det måste vara fel att det är en guldfisk. Men varje gång tanken kommer o jag tittar så har den skäggtömmar smile.gif
Varför växer den inte ? Sen är den jättetjock om magen

Helena
MariaS
Det är jättesvårt att få Koi att leka i vanliga trädgårdsdammar. Det gäller att allt blir helt rätt. Glasklart vatten med rätt PH-värden är det första! Romen lär du aldrig se, för den lägger fiskarna mellan runda småstenar. Sen ser du knappast om det är hona eller hane i en damm heller, utan att fiska upp dem, då gäller det att vara snabb och veta vad man gör.
Leker gör Koien ständigt. De gillar att busa. Romlek är bara om du skulle råka se när de gnider sig på sidan mot stora släta stenar, samtidigt som de lägger rommen i det finare gruset som måste finnas där för romkläckningen. Sen gäller det att ha rätt temperatur i dammen för att romen ska kunna kläckas. Det krävs mellan 20-22 grader varmt i minst 7dygn, för att det ska fungera.
Som du förstår, är det då inte så lätt att föda upp Koi. Däremot brukar guldfiskar vara tacksamma att föröka. De har inte riktigt samma krav.
Grönberg
Det är inte så svårt om naturen hjälper till, Koi behöver ganska varmt i vattnet under en längre tid, en varm sommar brukar få fart på dem, det går bra att mata dem 3 ggr/dag, och jag vet inte om extremt klart vatten hjälper, men jag har fått Koiyngel, tyvärr så blir majoriteten gråsvarta, det är endast en liten del som blir fläckiga och jag har inte lyckats att få dem att överleva till nästa sommar av nån märklig anledning, men Guldfisk är nästan hopplöst - jag har hur många som helst, dem ynglar extremt lätt
mholsson
Vad kul..det är bara hoppas till nästa sommar att det blir nåt.
Gråsvarta yngel...tror du inte dom färgar ut till nåt annat sen eller ?


Helena
Spikklubba
Har själv blivit med Damm nyligen, och undrar vad man ska satsa på för fisk i dammen? Här på forumet pratas om Guldfiskar, Id, Koi, mm, själv hade vi Rudor i en damm när jag var liten uppe i Dalarna, men vad ska man ha här nere i Skåne egentligen? Det vore ju trevligt om dom förökade sej, och att dom syns bra i vattnet (färgglada), själv lutar jag åt såna där stora röd/vit fläckiga guldfiskar (eller vad dom är för nåt?) men vad säger expertisen? Problemet med min damm är att den egentligen är en bäck som är uppdämd, och jag håller just nu på att konstruera ett bra bräddavlopp till den, så att vattennivån ska hålla sej ganska konstant, men vid regn så kan flödet bli ganska kraftigt, så då är man ju rädd att ens dyra firrar ska sugas ut och försvinna ut i Laholmsbuktens salta vågor, och det vill man ju inte! Hur är det med dessa firrar - blir dom kvar i en damm trots kraftigt vattenflöde ibland, eller ska man satsa på en Mal som ligger på botten och surar istället? Hur ser förresten en Koi ut?
Solstorm
Varning för koi! Här i forumet kan man läsa om människor som blir helt betagna av vissa växter, hamnar i rosträsket osv. Koi är minst lika farligt. För när man har sin damm med koi så vill man ju gärna ha en damm till för en annan färgvariant. Fixa något speciellt för lek. Och så en damm till för ytterligare en färg och en damm till och en dam till.

Man kan väl lugn säga att det är mera jobb att gräva ytterligare en damm än att gräva en grop för en ros till.

Koi är den fisken som lättast blir tam. En del av dem lär sig skilja på olika människor. Äter ur handen. Och det finns sådana som är alldeles alldeles otroligt vackra. Men man får vad man betalar för. Köp dem inte billigt på någon stormarknad. Sök upp någon som kan koi och framför allt har frisk koi att sälja. Vacker koi kostar en rejäl slant.

HelenJ
CITAT (Spikklubba @ 17-09-2008, 21:49) *
Har själv blivit med Damm nyligen, och undrar vad man ska satsa på för fisk i dammen? Här på forumet pratas om Guldfiskar, Id, Koi, mm, själv hade vi Rudor i en damm när jag var liten uppe i Dalarna, men vad ska man ha här nere i Skåne egentligen? Det vore ju trevligt om dom förökade sej, och att dom syns bra i vattnet (färgglada), själv lutar jag åt såna där stora röd/vit fläckiga guldfiskar (eller vad dom är för nåt?) men vad säger expertisen? ... Hur ser förresten en Koi ut?

Själv har jag inga koi eftersom jag tycker min damm är lite för liten - de blir ju rejält stora! Jag håller mig till guldfisk och guldid som också är färgglada. Men visst kan jag beundra koi....
Bor du i Skåne bör du besöka Bara Koi som ligger söder om Helsingborg. Där kan du få hur mycket hjälp som helst, och även köpa fisk till bra pris.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon