Gossen Ruda
Har drabbats av rubricerade åkomma, förmodligen efter användande av kortisonspray nasonex. Har ännu inte visat upp hålet för läkare men det är ingen brådska. Det är inte stort, ca 5 mm. Efter att ha googlat runt så verkar det som om jag får dras med det, det är tydligen nästan omöjligt att operera. Möjligen kan man sätta dit en siliconplugg. Nån som har erfarenhet av denna åkomma? Det stör mig inte så mycket men det kan ev växa.
Gillan
CITAT (Gossen Ruda @ 10-09-2008, 08:40) *
Har drabbats av rubricerade åkomma, förmodligen efter användande av kortisonspray nasonex. Har ännu inte visat upp hålet för läkare men det är ingen brådska. Det är inte stort, ca 5 mm. Efter att ha googlat runt så verkar det som om jag får dras med det, det är tydligen nästan omöjligt att operera. Möjligen kan man sätta dit en siliconplugg. Nån som har erfarenhet av denna åkomma? Det stör mig inte så mycket men det kan ev växa.



Nu blir jag nyfiken! Du har drabbats, men inte visat upp din åkomma för läkare! Hur kan du då veta att du drabbats ( eller kan du se det med blotta ögat? )? Och varför skulle det bero på "nasonex"?

Förklara gärna för en som är totalt novis blush.gif
Eva-Helene
Jag personligen har inte erfarenhet av det, men senaste gången jag låg på ö-n-h-avdelningen på sjukhuset så delade jag rum med en dam som hade samma problem. Hon skulle få det åtgärdat - vet dock inte hur det gick för henne, jag blev utskriven dagen efter hennes op. - så vänd dig till läkare och få en remiss till en näsdoktor!
Gossen Ruda
Upptäckten ja. Har varit lite undrande ett par månader, ibland när jag haft näsblod i ena näsborren har det plötsligt kommit också ur den andra. Sen har jag haft konstiga visselljud när jag drar in luft snabbt. Jag konstaterade hålet när jag lyste med en liten lampa i ena näsborren och såg ljuset i den andra. Det går även att ana med ett finger.

I biverkningarna för Nasonex står det bl.a. "perforering av nässkiljeväggen". Det såg jag när jag konstaterat hålet och började leta efter orsaken.

Jo, jag skall besöka min husdoktor i annat ärende och tänkte ta upp saken med honom. Jag har som sagt förmodligen haft det i ett par månader så det är ingen panik. Googlar man på nässkiljevägg och hål så hittar man lite matnyttigt och samtidigt att det knappast går att åtgärda.
Nostalgia
Hej GossenRuda!
Jag går just nu på en massa undersökningar för hål i nässkiljeväggen eller ja jag har rättare sagt knappt någon vägg kvar alls så mitt råd är att du kontaktar öron-näsa-hals för en undersökning för precis som du skriver så kan hålet växa, vilket det gjorde i mitt fall. Jag ångrar att jag inte sökte hjälp tidigare så kanske något kunnats göra men idags läget finns knappt någon hjälp att få som typ siliconplugg för det finns inget kvar att fästa den i, har blivit bränd inne i näsan med något nytt som kommit ut på marknaden (kommer inte på vad det kallades) men det hjälpte inte mer än ett par dagar.
Mitt hål har troligen från början uppstått efter att jag varit med om en svår trafikolycka då jag fick ett kraftigt slag mot sidan av huvudet. Jag själv kopplade aldrig detta samband med mitt problem som var (är) att jag alltid känt (känner) mig täppt på ena sidan vilket visat sig nu att det beror på att jag på något sätt blivit sned på insidan i näsan (av slaget) vilket inte syns från utsidan. Hålet var nog inte så stort från början utan har uppstått när jag försökt åtgärda min "nästäppa" Problemet för mig nu är att jag blöder en hel del näsblod och att det nattetid bildas som läkarna kallar det krustor (för mig är det snor) i näsan vilket gör att det blir problem med andningen och det blir som en ond cirkel för på morgonen måste jag ju ta bort det som bildast på natten ja då blir det irriterat och jag blöder igen. Och ja i dagsläget verkar det som det här är något jag får leva med.

(Jag är lite seg när jag skriver så jag såg att du hunnit skriva själv igen)
Sussie F-Flower
Åhh, kära nå'n!!! Kan det verkligen bli så!???

Nu blir jag nästan orolig för egen del... Jag använder själv cortisonspray (Rhinocort Aqua) med jämna mellanrum (en månad i taget, ca 3-4ggr/år) ef.s. jag har förstört min näsa med långvarigt användande av nässpray...

....-Nu har jag tagit fram FASS.... Ser att Nasonex innehåller en slags citronsyra som heter "citronsyramonohydrat", kan det vara den som har frätt hål i väggen tro? Nasonex och Rhinocort har inte samma verksamma substans men båda ges för Lokal Rinitbehandling.

Det står under biverkningar i FASS, om Nasonex, att "I djurtester har kortikosteroider visat sig ge upphov till missbildningar av olika slag såsom gomspalt och skelettmissbildningar. Dessa resultat förefaller dock inte ha någon relevans hos människa."

Min FASS är ifrån 2002 så "människan" hade väl inte kunnat ha använt Nasonex i så många år då. Nasonex kom väl ut på marknaden runt 97-98.

Är du allergiker eller varför använder du spray? Vore jag du så skulle jag omedelbart sluta med din spray och be om att få en annan sort samt söka läkare NU! Jag tycker att med dagens kirurgteknik så fixar dom väl det mesta utan problem! (?)

Kram och Lycka till!
kompiskram.gif
Sussie.
Sussie F-Flower
CITAT (Nostalgia62 @ 10-09-2008, 10:03) *
Hej GossenRuda!
Jag går just nu på en massa undersökningar för hål i nässkiljeväggen eller ja jag har rättare sagt knappt någon vägg kvar alls så mitt råd är att du kontaktar öron-näsa-hals för en undersökning för precis som du skriver så kan hålet växa, vilket det gjorde i mitt fall. Jag ångrar att jag inte sökte hjälp tidigare så kanske något kunnats göra men idags läget finns knappt någon hjälp att få som typ siliconplugg för det finns inget kvar att fästa den i, har blivit bränd inne i näsan med något nytt som kommit ut på marknaden (kommer inte på vad det kallades) men det hjälpte inte mer än ett par dagar.
Mitt hål har troligen från början uppstått efter att jag varit med om en svår trafikolycka då jag fick ett kraftigt slag mot sidan av huvudet. Jag själv kopplade aldrig detta samband med mitt problem som var (är) att jag alltid känt (känner) mig täppt på ena sidan vilket visat sig nu att det beror på att jag på något sätt blivit sned på insidan i näsan (av slaget) vilket inte syns från utsidan. Hålet var nog inte så stort från början utan har uppstått när jag försökt åtgärda min "nästäppa" Problemet för mig nu är att jag blöder en hel del näsblod och att det nattetid bildas som läkarna kallar det krustor (för mig är det snor) i näsan vilket gör att det blir problem med andningen och det blir som en ond cirkel för på morgonen måste jag ju ta bort det som bildast på natten ja då blir det irriterat och jag blöder igen. Och ja i dagsläget verkar det som det här är något jag får leva med.

(Jag är lite seg när jag skriver så jag såg att du hunnit skriva själv igen)



Menar du att du alltså tar nässpray varje dag? Kanske flera ggr om dagen?
KURT
Man kan ju tillägga att en annan vanlig orsak till denna åkomma är att man snortat kokain under en längre tid!
Wilmer
fear.gif Jag som precis hämtat ut maxdosen för dyra pengar, nu blev jag nervööös.
Sussie F-Flower
CITAT (KURT @ 10-09-2008, 13:01) *
Man kan ju tillägga att en annan vanlig orsak till denna åkomma är att man snortat kokain under en längre tid!



Ha,ha, nu var du rolig, va? flirting.gif rotfl.gif

Ja, det kanske man också kan få av....
Förresten, vad menar du egentligen, hål i näsväggen eller nästäppa...?

CITAT (Wilmer @ 10-09-2008, 13:08) *
fear.gif Jag som precis hämtat ut maxdosen för dyra pengar, nu blev jag nervööös.



Maxdos av Nasonex, eller?
Wilmer
CITAT (Sussie F-Flower @ 10-09-2008, 13:10) *
Ha,ha, nu var du rolig, va? flirting.gif rotfl.gif

Ja, det kanske man också kan få av....
Förresten, vad menar du egentligen, hål i näsväggen eller nästäppa...?
Maxdos av Nasonex, eller?



yes.gif
Gossen Ruda
Anledningen till att jag har använt olika nässprayer och avsvällande tabletter är återkommande nästäppor och andra näsproblem. Första gången jag brände näsan mot näsblod var före skolåldern. Det har blivit ett antal gånger mer sen dess. Varje förkylning brukar avslutas med bihåleinflammation, vilket i sin tur antingen har resulterat i spolning eller numera antibiotikakurer. Många. Jag tycks ha känsliga slemhinnor som gärna svullnar upp, det är dock inte frågan om nån allergi. Jag har inte använt nån spray på ett par månader nu så hålet är säkert så gammalt också. Däremot så har jag börjat ta Nozoil som bara är sesamfröolja.

Det låter inte alls roligt det som Nostalgia62 skriver om, hoppas du får hjälp. Vad jag förstår så är operation vanskligt, det kan bli sämre. Skiljeväggen är ju bara en tunn broskskiva med slemhinna på sig och om jag kommer ihåg rätt så är brosk svårt att operera, det har svårt att läka ihop. Är dock inte säker på den saken.

Beträffande Fass så skippa alla gamla böcker och kolla på nätet istället, där står det senaste. Adressen är www.fass.se. Så här skriver man om Nasonex. Titta längst ner under biverkningar.
Chamomille
CITAT (Wilmer @ 10-09-2008, 13:08) *
fear.gif Jag som precis hämtat ut maxdosen för dyra pengar, nu blev jag nervööös.

[attachment=23931:laugh.gif]
Förlåt, men ditt svar kom så lägligt [attachment=23930:lmao.gif]
Wilmer
Snacka om timing crying.gif *känner försiktigt i näsan*.

Hoppas det går bra för er som faktiskt fått hål redan trostar.gif
Chamomille
CITAT (Wilmer @ 10-09-2008, 14:36) *
Snacka om timing crying.gif *känner försiktigt i näsan*.

Hoppas det går bra för er som faktiskt fått hål redan trostar.gif

Alltså, jag menade inget illa...Men KURT skrev:
"Man kan ju tillägga att en annan vanlig orsak till denna åkomma är att man snortat kokain under en längre tid!"

Och precis efter det skrev du:
"Jag som precis hämtat ut maxdosen för dyra pengar, nu blev jag nervööös."

I alla fall så håller jag med dig. Hoppas det ordnar sig för er alla. Det låter inte speciellt roligt. Min sambo använde Nasonex ett par månader för att se ifall han skulle snarka mindre. Nasonex hjälpte iofs, men sen gjorde en läkare ett litet ingrepp (brände) i näsan i våras. Han använder inte Nasonex längre.
Wilmer
w00t.gif Jahadu, maxdosen på kokain.. Jisses, då var nog näshål minsta problemet help.gif
Nostalgia
Hur går det, kommit iväg på någon undersökning?
Själv har jag varit på "slutbesikning" i förra veckan. Prover som tagits visar inga konstigheter, däremot visar röntgenbilder att jag har en gammal fraktur som jag fick isamband med en trafikolycka för ca 20 år sedan som gör att jag är sne på insidan som jag nog uppfattat som att jag är svullen/ nästäppt, verkar lite konstigt tycker jag att jag inte haft besvär från det tidigare (???) , men iallafall så har dom kommit fram till att det dom kan erbjuda är att med operation försöka återställa en konstgjord skiljevägg men med mycket tveksamma resultat.
Men nej Tack sa jag då . Jag har tillbringat alldeles får många dagar på sjukhus och genomgått en hel del operationer tidigare som inte givit det resultat som man hoppats på och det här är ju egentligen inget farligt att leva med, mest bara obehagligt. Nu har jag istället fått en "nässpruta" som man fyller med koksalt för rengöring på morgonen och sedan smörjer man lite på insidan med Fenazon salva får se hur länge jag idds krångla med detta smile.gif
En annan patient jag träffade hade också som du skriver som ett visselljud från näsan men det kanske blir om man har ett mindre hål för det har jag inte märkt av. Det där du skriver att du blev bränd i näsan mot näsblod när du var liten, verkar vara något som var vanligt att dom gjorde förr, har flera bekanta som också gjort detta som barn och minns det som mycket otäckt.

Ha det gott!
Magdis
CITAT (Nostalgia62 @ 25-09-2008, 09:44) *
Det där du skriver att du blev bränd i näsan mot näsblod när du var liten, verkar vara något som var vanligt att dom gjorde förr, har flera bekanta som också gjort detta som barn och minns det som mycket otäckt.

Det fick min pappa göra men själv har jag en fin liten kromsyre-etsning i näsan. smile.gif
Gossen Ruda
Numera etsar dom mest fast jag tror att det även bränns ibland. Undersökning blir förmodligen nästa månad, det var lite kö. Egentligen borde man nog inte in i näsan och etsa eller bränna, det blir ärr som sen kan ställa till det. Som hos mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon