fagerdal
[attachment=24009:004.1.jpg] [attachment=24011:006.1.jpg]

Skrev här förra sommaren över att jag skulle bygga damm och hade funderingar eftersom vi då skaffat en hundvalp.

Nåja, dammen blev byggd och så här har vi gjort:

Först lade vi gummiduk över hela gropen, sen en typ "plastkrull" som jag fäste med växtbindningstråd och tältpinnar och ovanpå småsten och större stenar. Tänker att nu ska väl botten hålla från hennes klor.

Djuphålan är extra "fodrad" med överblivna bitar från gummimattan och i botten en skifferbit som pumpen till vattenfallet står på.

Jag har oxå en katt som gärna kliver upp på stenen och dricker vatten. Men han aktar svansen noga så den inte blir blöt ;-)

Freja går gärna ner och dricker vatten och plaskar runt lite i den grunda delen. Det var väldigt skönt kyla ner tassarna när hon fått sina tokrusningar i sommar.

Skrev detta som ett litet tips till blivande damm- och hundägare

Kram och lycka till
blomkronan
Vilken fin liten dam du hade gjort. Jag har massor med projekt i huvdet som jag vill göra, en av dom är en damm. När du berättar om hunden blev jag glad, hade inte tänkt på att hunden kommer ha glädja av dammen. Han är värdens största badkruka giggle.gif så det är ingen risk att han kommer hoppa i, men han kommer ju ha tillgång till att dricka vatten när han vill och om sommaren blir varm kanske stoppa ner en tass happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon