Hannele
Lime- och pistagegrön, brand-orange och blå?
Själv tycker jag det är jätteläckert med lite kul färger i höstmörker!
wub.gif
Wargen
Jag har aldrig köpt ljung, men skulle kunna tänka mig färgad. rolleyes.gif
Cilla
tongue.gif Hej Hannele nu har jag röstat så det står 1-1! Visst är det de sprayade ljungsorterna du syftar på? De som står och stånkar, svettas och kippar andan under sprayet och som det är mycket, mycket synd om? biggrin.gif
yla
håller me cilla
Fialotta
Köper aldrig ljung...har
lyckan att ha hela trädgården med naturlig...just nu
lila ljung...hur vackert som helst...känner
mig lyckligt lottad rolleyes.gif
Monica M zon 4
Jepp, gillar färgad ljung! Härlig färgklick på trappan just nu! laugh.gif
Hannele
Jag är jättelycklig över den vackra tåliga ljungen på berget! tongue.gif
Men till höstkrukorna behöver jag lite mintgrönt, chockorange och neongult. tongue.gif
Mariann
Köper heller inte ljung, fast varför vet jag inte. Kan kanske vara för att mina blommor som jag redan har är helt ok.
Åsa K, zon 1
Jag köper inte heller ljung!

*Det finns ett gammalt skrock att om man tar in ljung i huset så kommer någon att dö*

Jag är inte skrockfull så jag plockar ibland av den vilda ljungen och sätter på trappan. ( Mina katter låter inte bli det jag sätter in i vas, det skall tuggas och undersökas )

Den färgade är avskyvärd sad.gif

" Ni vet...smaken är......"
Eva Swahn
Jag har haft ljung som brudbukett, som min blivande man plockade under natten till bröllopsdagen, vid fullmåne! Romantiskt va?

Gamla skockfulla släktingar förfasade sig, för tar man in ljung blir man fattig. Att det finns skrock om ljung tror jag bara är ett tecken på att ljung förr har funnits i allmogens vardag. Att använda till att lägga i madrasser när inget annat fanns att tillgå eller att blanda i bröd under nödår. I så motto skulle "att ta in ljung" vara ett tecken på armod.
Hannele
Jag är inte skrockfull. Ändå har jag färgglada ljung ute på trappan. wub.gif
Kalla anses vara dödens blomma - jag fick inte köpa den till makens gamla släktingar.

Man kan använda ljung till te, bina gör honung av blommorna! smile.gif
Man använder ljung till att färga garn och tyger med.
estet
Har aldrig köpt ljung, om jag gör det kan jag bara tänka mej naturlig.
Vi har säkert ljung på tomten, har inte tänkt på det. Denna första sommar har jag däremot upptäckt vildhallon, åkerbär biggrin.gif , lingon & blåbär.
Ska ut och spana i morgon efter ljung! smile.gif
*Felix matte*
Skall jag köpa imorron och sätta på gravarna.
Häruppe förknippas Ljung med gravsmyckning på hösten.
Själv skulle jag aldrig ta in Ljung. Knäppt!?! Javisst!
Hannele
Bara sex med 'dålig' smak...? blink.gif
Alpiner i Halmstad
Hannele. Vi är nog många som inte fattar sambandet mellan sex och färgad ljung.
M.v.h. Bernt
Hannele
Det är ju bara sex personer som vill köpa färgglada ljung... unsure.gif
Cilla
...men det är ju bara för att frågan gäller den där YVIGA VILDVÄXANDE färgade ljungen Hannele! Om du hade frågat efter den formklippta...
Den kan man sätta både på berget och i sjön vet du, och då skulle Ulla Molin få se på grejer och hela forumet traskat iväg och köpt! tongue.gif
Adri-Anne
Den enda ljung jag tar hem är den som jag plockar själv och den är definitivt inte färgad. biggrin.gif
Hannele
"Om du hade frågat efter den formklippta..."
unsure.gif

Inser, att jag måtte ha missat nåt väsentligt?
cissi i onsala
Jag köper ljung till några av mina krukor - vill ha dem ute på vintern och då med något som håller.

Inte färgad! Men jag måste erkänna att något år när vi ej haft snö till jul så har jag fuskat och sprayat på snö. Vad gör man inte när man bor i zon 1. tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (cissi i onsala @ 11-09-2003, 22:53)
Vad gör man inte när man bor i zon 1. tongue.gif

Flyttar uppåt kanske tongue.gif
Har aldrig upplevt snöfri jul biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Kicki
Jag köpte en mörkblå perenn ljung, för min sambo tyckte den var så fin.
Då kunde jag köpa naturliga ljung (Hur många som helst!!! biggrin.gif ) utan några protester!
Trodde aldrig jag skulle göra det, tycker bäst om naturligt...
men vad gör man inte för kärleken wub.gif
Hannele
Visst är det kul, om maken gillar det också, Kicki!

Jag måste erkänna, att i år har det varit väldigt många olika naturliga ljungfärger, á la Kaffe Fasett.
lavendel
Hej!
Nej...jag tycker det är läskigt med färgade blommor!
Har inte plockat eller köpt nån ljung..hade en föreställning om att mina föräldrar trodde att det var förknippat med dödsfall..har tänkt att så länge mamma lever tänker jag inte befatta mej med ljungen....men just nu fick jag en minnesbild av en ljungbukett i en kopparkruka i mitt föräldrahem..och ingen dog..den här tanken måste jag alltså fått nånannanstans!
Så....nu tänker jag köpa vit ljung...som jag alltid har älskat...och den ska vara lyckobringande har jag läst!

Lavendel
renate
Köper inte ljung,och absolut inte färgat.Tycker bara om ljung i naturen. rolleyes.gif Renate
Hannele
wub.gif Visst är det vackert!

birgitek
Vansinnigt fult, tycker jag att det är med färgad ljung.
Kajsa
Gillar inte ljung och kan inte tänka mig det ute på trappan, och den färgade är gräsligt ful, hualigen.
Christoffer
Vad är det för färger som används när man färgar ljungen då?
lotta_
CITAT (Åsa K @ zon 1,09-09-2003, 13:05)
*Det finns ett gammalt skrock att om man tar in ljung i huset så kommer någon att dö*

Jag är skrockfull (har det efter min mamma) och har aldrig tagit in ljung i hemmet, kommer säkert aldrig att göra det heller. Däremot har jag ibland haft ljung (ofärgad) som prydnad ute på vintern, tycker dock att den blir så ful fram mot våren så numera har jag bara enbärs- och granris. Om den färgade ljungen tycker jag inte.
Håkan
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 10-09-2003, 14:06)
Hannele. Vi är nog många som inte fattar sambandet mellan sex och färgad ljung.
M.v.h. Bernt

Nej det kräver sin förklaring laugh.gif
kerstin z5-6
jag gillar den naturliga .. men brukar inte vara så svårövertalad så en rostbrum har jag smile.gif smile.gif
Hannele
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 10-09-2003, 14:06)
Hannele.                                                                                                      
Vi är nog många som  inte fattar sambandet mellan sex och färgad ljung.
M.v.h. Bernt
Nej det kräver sin förklaring laugh.gif


CITAT (Hannele @ 10-09-2003, 11:25)
Bara sex med 'dålig' smak...?  :blink:

tongue.gif Det var bara sex (6) personer som röstade, att de gillar färgad ljung.
Siffran har inte blivit så mycket bättre. sad.gif wacko.gif
Fenja
Om färgad ljung tycker jag väl lika mycket som jag gör om maskrosor... det vill säga inte!
Mvh
Fenja
Kattgräs
CITAT (Felix matte @ 09-09-2003, 21:03)
Häruppe förknippas Ljung med gravsmyckning på hösten.
Själv skulle jag aldrig ta in Ljung. Knäppt!?! Javisst!

Jag förknippar också ljung med gravsmyckning. Och tar inte in den heller. Tycker inte alls det är knäppt, för det finns något gammalt talesätt eller skrock eller vad det kallas, om just ljung inomhus.
Berith
Röstade antagligen redan för ett år sen rolleyes.gif och det var bergis på mittenalternativet.

Nej, jag tycker inte det är snyggt med färgad ljung. Sorry Hannele. sleep.gif

Och som nån sa... eller inte sa? så tar man inte in ljung för det bringar dödsbud inom familjen. Också häromkring köps ljung som gravdekoration och väldigt sällan som nånting annat.
pepparmynta
Färgade växter känns väldigt onaturliga, tycker jag. Naturen kan bra själv rolleyes.gif
Evin
Jag är inte stormförstjust i ljung förutom i naturen eller i trädgårdar som har en odlad vildvuxen naturtouch.
Färgad ljung kan väl vara lite häftigt men jag tycker att färgvalet på dem är lite väl skrikigt. Guld och silver ljung hade jag lätt köpt (kanske).

Däremot var jag på väg att köpa en turkos och en lila taklök för nån vecka sedan.

I ljungdjunglen tycker jag allra bäst om klockljung.

Skrock? Jag gjorde en fin ljungkrans en gång som jag hade inne...och jag lever fortfarande och fattig är jag inte. Jag går visserligen under stegar oxå, bara för att testa vad som händer...

/E
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon