Full version: Fejsbook - igen
Bee
Jag har fått två förfrågningar senaste veckan om att bli vän med några på Facebook och nu har jag kollat gamla trådar här hur många av er Odlaiter känner för det. Senaste tråden var från årsskiftet. Ni som var för resp emot då - hur ser ni på det idag?

Vilka är fördelarna med Facebook kontra andra forum, tex Odla?
Vilka är nackdelarna? Jag har förstått det där med bilder men finns det andra nackdelar?

Jag inser att man måste lämna ut en hel del om sig själv, rätt namn och ålder och adress tex? Måste man ha ett foto på sig?

Ansluter man sig till olika avdelningar eller funkar det som här på Odla att man har ett Id och sen kan man surfa runt?
Grå
Största nackdelen som jag ser det är att du inte kan ta bort din profil när du skapat en - du kan välja att inte vara aktiv, men din profil finns där ändå. facebook äger den.

Fördelar letar jag fortfarande efter, jag tycker det mest är en massa fjant. Roligast hade jag med ninjas v/s pirates där man som Ninja kan robba Pirater (eller tvärtom) på slantar med tärningsspel. Jag är nästan aldrig inne på Facebook längre, för som sagt - jag vet inte riktigt vad man ska ha det till och fick heller inget bra svar när jag frågade. Blogga om facebookfenomenet gick bra däremot, fyllde en hel sida wink.gif
Piccante
CITAT (Grå @ 17-09-2008, 12:55) *
Största nackdelen som jag ser det är att du inte kan ta bort din profil när du skapat en - du kan välja att inte vara aktiv, men din profil finns där ändå. facebook äger den.

Fördelar letar jag fortfarande efter, jag tycker det mest är en massa fjant. Roligast hade jag med ninjas v/s pirates där man som Ninja kan robba Pirater (eller tvärtom) på slantar med tärningsspel. Jag är nästan aldrig inne på Facebook längre, för som sagt - jag vet inte riktigt vad man ska ha det till och fick heller inget bra svar när jag frågade. Blogga om facebookfenomenet gick bra däremot, fyllde en hel sida wink.gif

Om du tycker det var för mycket fjant så umgicks du med fel folk. Jag får oxå massa tjafs men man kan ju ignorera de inbjudningarna och ev, ta bort de vännerna. Däremot är det bra för att "nätverka" och träffa likasinnade.
*Stintan*
Jag tror inte facebook passar alla helt enkelt och det beror väl lite på vad man är ute efter. Jag tycker också att det är dåligt med sidor man inte kan radera sin profil i.
Grå
CITAT (Markus_H @ 17-09-2008, 13:52) *
Om du tycker det var för mycket fjant så umgicks du med fel folk. Jag får oxå massa tjafs men man kan ju ignorera de inbjudningarna och ev, ta bort de vännerna. Däremot är det bra för att "nätverka" och träffa likasinnade.


..."likasinnade"..? Finns det sådana där ute..?
AstLar
CITAT (Grå @ 17-09-2008, 14:43) *
..."likasinnade"..? Finns det sådana där ute..?


kompiskram.gif stenar och dammar o sånt !!!!
Minns allt din tråd, Grå

Men det hörde ju inte hit blush.gif
Grå
CITAT (AstLar @ 17-09-2008, 14:50) *
kompiskram.gif stenar och dammar o sånt !!!!
Minns allt din tråd, Grå

Men det hörde ju inte hit blush.gif


Hmm.. starta ett Facebooknätverk för stenomanister? ja, kanske...
Bee
Ingen Hallelujakör för f-book vad jag kan förstå.

Jag tror jag avvaktar med inbjudningarna och skickar mail till personerna i stället. Eller kanske jag skulle vara riktigt ovanlig och faktiskt använda - telefonen! (Jo, jag är usel på att ringa till folk!)

Det här med att träffa gamla skolkamrater vet jag inte om det lockar så värst. Det var så länge sen jag gick i skolan så det skulle väl mest handla om hur många barnbarn var och en har och ev hur många äkta eller oäkta män man haft wink.gif
Grå
CITAT (Bee @ 17-09-2008, 15:01) *
Ingen Hallelujakör för f-book vad jag kan förstå.

Jag tror jag avvaktar med inbjudningarna och skickar mail till personerna i stället.


Det är ju faktiskt så att Facebook automatiskt (när du trycker på Ok) går igenom dina hotmailkontakter för att se efter vilka som är medlemmar och så skickar det "halvautomatiskt" ut inbjudningar till de som inte är medlemmar.
Nu skriker väl någon i högan sky att så är det inte alls, för man blir frågad först om man vill göra så, men i stora drag är det så det går till.
Pirum
Jag vill skrika lite, för inte låter man väl facebook harva igenom ens adresser? Men de ca 15 kontakter jag har på facebook tycker jag funkar bra, det gör att man har lite "koll" på vad som händer i bekantskapskretsen, olika evenemang, etc, osv. Alla 15 är sådana som "jag skulle kunna gå på café med utan speciell anledning" (en ganska bra tumregel, men behöver inte vara just café såklart).

Men de där 100-tals "ytliga" bekantskaperna som folk har med på sina kompislistor, det skulle jag aldrig orka med.

Facebooks applikationer (speciellt de externa då alltså) litar jag inte ALLS på, tycker de sänder spam till ens kompisar helt okontrollerat ibland, osv, trots mina rätt paranoida säkerhetsinställningar.

Facebook funkar bäst om man är den typen som kollar minst en gång om dagen. Gör man inte det så blir det nog kanske lite övermäktigt.
*Stintan*
Facebook är helt klart till för en annan generation än min. Mina ungar finns där vet jag men mig roar det inte och jag ser inte heller något behov av att vara där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon