Full version: dammväxter
polecat
Nu när vintern är i antågande så undrar jag om det gör något, för vattenväxterna som står kvar över vintern, om jag kapar av dem?

Det blir så "geggigt" på våren i dammen av fjolårets vissnade växter.

Eller mår de bättre av att bladen sitter kvar?


/Maria
polecat
Ingen som har någon ide´.........
HelenJ
Jag brukar behandla mina vattenväxter som perenner, dvs låta det vissna sitta kvar över vintern och istället ta en rejäl storstädning på våren.
Då behöver man ju oftast ändå städa dammen. Är det något som inte är visset ska du absolut inte klippa ner det! Bladen innehåller mycket energi som måste tillbaka till roten, annars överlever växten inte vintern.
MariaS
KLIPP ABSOLUT INTE AV NÅGOT PÅ EN DAMMVÄXT! Då kommer vatten ner i det rörformade skaftet och rotklumpen fryser=stendöd växt.

Nej låt växterna vara som de är. Städa till våren måste du i alla fall och då tar du snabbt bort vad som finns kvar av vattenväxterna.
MayaLisa
Vad gör man med sånt som står/växer i kantena, i bäcken och i sumpzonen...det kommer ju att frysa in i isen... fixar de det?
HelenJ
Javisst, de är ju vissna då. Roten tar ingen skada.
polecat
Tackar för svar, växterna får stå kvar och så tar jag och storstädar till våren istället.

/Maria
TobbeGarden
CITAT (MariaS @ 29-09-2008, 19:54) *
KLIPP ABSOLUT INTE AV NÅGOT PÅ EN DAMMVÄXT! Då kommer vatten ner i det rörformade skaftet och rotklumpen fryser=stendöd växt.

Nej låt växterna vara som de är. Städa till våren måste du i alla fall och då tar du snabbt bort vad som finns kvar av vattenväxterna.

Håller helt med där .. /Tobbe ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon