Full version: Paltbröd
netaave
Om ni som jag gillar paltbröd o fläsk m vitsås kan ni glömma det nu. Hemköp upplyste oss idag om att det inte längre finns någon tillverkare av paltbröd i Sverige sen Skogaholm slutat baka det.
Dom o andra butikskedjor söker med ljus o lykta efter tillverkning.
Lady Hamilton
Det finns ju andra tillverkare än Skogaholm flirting.gif

Den här exempelvis Mjälloms tunnbröd
netaave
CITAT (Lady Hamilton @ 20-09-2008, 19:27) *
Det finns ju andra tillverkare än Skogaholm flirting.gif

Den här exempelvis Mjälloms tunnbröd


Men nu är det paltbröd det gäller inte tunnbrödet.
Lady Hamilton
Japp precis och om du tittar i länken en gång till så ser du att det finns

[attachment=24556:tunnpaltbrod.jpg]


Tunnpaltbröd
Mjälloms Tunnpaltbröd är ett tunt och krispigt, traditionellt tunnbröd, sågat i kuvertbitar. Det är bakat på i huvudsak fullkornsrågmöl och blodprotein från Svensk nöt och gris. Det är väldigt rikt på järn och för många känt under namnet Järnrikebröd. Vilket pålägg föredrar du? Kokar du brödet och serverar med stekt fläsk och vitsås så har du en klassisk norrlänsk delikatess.
netaave
CITAT (Lady Hamilton @ 20-09-2008, 19:41) *
Japp precis och om du tittar i länken en gång till så ser du att det finns

[attachment=24556:tunnpaltbrod.jpg]
Tunnpaltbröd
Mjälloms Tunnpaltbröd är ett tunt och krispigt, traditionellt tunnbröd, sågat i kuvertbitar. Det är bakat på i huvudsak fullkornsrågmöl och blodprotein från Svensk nöt och gris. Det är väldigt rikt på järn och för många känt under namnet Järnrikebröd. Vilket pålägg föredrar du? Kokar du brödet och serverar med stekt fläsk och vitsås så har du en klassisk norrlänsk delikatess.

Behöver inte titta på länken för jag vet mycket väl vad det är men finns en enda likhet med paltbröd och det är att det är bakat på blod, i övrigt är det en helt annan sak. inte samma smak, inte samma konsistens, inte lika över huvudtaget.
Kokade ofta tunnpalt när jag var gravid för att slippa järntabletterna, det ska kokas i mjölk o åts med smör o lingon.
blomkronan
Jag köpte för ett par dagar sedan på coop...
zaaritha
Jag tycker inte om paltbröd, men; det verkar som inte många, numera
vet vad det är! All husmanskost verkar försvinna, tyvärr!
Aqvakul
Det borde väl finnas lokala bagerier som "för" denna norrländska specialitet.
KURT
Oj oj oj, dt här låter ju verkligen som et I-landsproblem, det är ju inte speciellt komplicerat att baka paltbröd själv.
Aqvakul
CITAT (KURT @ 20-09-2008, 20:44) *
Oj oj oj, dt här låter ju verkligen som et I-landsproblem, det är ju inte speciellt komplicerat att baka paltbröd själv.



Efter att ha läst receptet så inser jag att det faktiskt kan vara rejält arbetsbesparande och praktiskt att inhandla det färdigt.
Lady Hamilton
CITAT (Aqvakul @ 20-09-2008, 20:34) *
Det borde väl finnas lokala bagerier som "för" denna norrländska specialitet.


Ja det är nog mycket möjligt. Men "trenden" som är nu för tiden är att bara det "äkta" "genuina" är det som håller i längden. Folk börjar vara less på alla kopior och 'efterapningar'. Light trenden är på nedgång och folk börjar vara mycket mer medvetna om vad produkterna innehåller (ofta bara tillsatser och smakämnen) Och köper inte folk så mär det bara att lägga ner produktionen
Huggorm
Är detta det samma som det dom äter i Piteå, "pitepalten"?
Netha
CITAT (Huggorm @ 20-09-2008, 21:57) *
Är detta det samma som det dom äter i Piteå, "pitepalten"?

Nej, nej ... Recept pitepalt
KURT
CITAT (Aqvakul @ 20-09-2008, 19:52) *
Efter att ha läst receptet så inser jag att det faktiskt kan vara rejält arbetsbesparande och praktiskt att inhandla det färdigt.



Ja, och det är just det som gör mig så mörkrädd, vi befinner oss snart i en situation där folk inte ens klarar att äta själva, utan måste blir matade. Paltbröd är ju vanligt rågbröd, där man bara bytt ut en del av degvätskan mot proteinrikt blod.
Chamomille
CITAT (KURT @ 21-09-2008, 06:09) *
Ja, och det är just det som gör mig så mörkrädd, vi befinner oss snart i en situation där folk inte ens klarar att äta själva, utan måste blir matade.

a0a.gif
Aqvakul
CITAT (KURT @ 21-09-2008, 06:09) *
Ja, och det är just det som gör mig så mörkrädd, vi befinner oss snart i en situation där folk inte ens klarar att äta själva, utan måste blir matade. Paltbröd är ju vanligt rågbröd, där man bara bytt ut en del av degvätskan mot proteinrikt blod.

Nu överdriver du väl lite i alla fall, inte ens i Pompeji lagade folk sin mat själva...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 21-09-2008, 07:56) *
Nu överdriver du väl lite i alla fall, inte ens i Pompeji lagade folk sin mat själva...

Men så strök samtliga med också
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 21-09-2008, 09:31) *
Men så strök samtliga med också

faktiskt inte ens de flesta....
Grå
CITAT (zaaritha @ 20-09-2008, 20:29) *
Jag tycker inte om paltbröd, men; det verkar som inte många, numera
vet vad det är! All husmanskost verkar försvinna, tyvärr!


Nja... en del husmanskost byter jag gärna ut mot vackrare, mer väldoftande och välsmakande medelhavsrätter faktiskt... Blodpudding och Fläsk och löksås i all ära, men det står sig faktiskt ganska slätt mot soltorkade tomater, vitlök, svarta oliver, olivolja, rosmarin, timjan, basilika, fårost, citroner och.... *slurrrrrrrrrrrrrrp!!!!*...
Inga från Närke
CITAT (netaave @ 20-09-2008, 19:18) *
Om ni som jag gillar paltbröd o fläsk m vitsås kan ni glömma det nu. Hemköp upplyste oss idag om att det inte längre finns någon tillverkare av paltbröd i Sverige sen Skogaholm slutat baka det.
Dom o andra butikskedjor söker med ljus o lykta efter tillverkning.


Både ICA och KF har här där jag bor men inte alla dagar. Ska kolla vilket fabrikat när jag kommer ihåg det.
netaave
Det som finns kvar i butikerna idag är från de gamla leverantörerna. Va glada om ni hittar.
Jag skulle nog inte banga för att göra en laddning själv men har två problem, dels är det svårt få tag på blod, dels har jag inget bra torkställe i huset.
Blodpalt har jag aldrig ätit o kan inte säga om det finns nån likhet alls. Men pitepalt är gott det svänger vi ihop nån gång per år.
Har inte ätit paltbröd m tillbehör varje vecka heller men nån gång blir jag så där vansinnigt sugen på det, o läste i en blogg om några som ätit det efter en dagsvandring på fjället o vips så var suget där.
I värsta fall får man väl ta till Mjälloms tunnpaltbröd som ersättning.
Eva-Helene
Du menar tunnpaltbröd? Eller det där tjocka, limp-liknande som finns/fanns i södra Sverige?
Tunnpaltbröd tillverkas fortfarande av: Genebröd, Mjälloms bageri, Härnö bageri samt några småbagerier i Norrland. Om det nu är tunnpaltbröd du är ute efter så rekommenderar jag faktiskt (av dom större producenterna alltså) Genebröds variant. Mjälloms är för tunt för min smak och så är det så dåligt kryddat.
Det limpliknande paltbrödet undviker jag! sick.gif
KURT
Det finns ju ingen anledning att torka paltbrödet som man gjorde förr, det går ju lika bra att frysa det. Det skall ju ändå kokas vid tillagningen. Och har man ändå blod hemma så kan man ju passa på att laga blodplättar, det är trots allt inte samma sak som blodpudding.
Eva-Helene
CITAT (Aqvakul @ 20-09-2008, 20:52) *
Efter att ha läst receptet så inser jag att det faktiskt kan vara rejält arbetsbesparande och praktiskt att inhandla det färdigt.

ÄH! Det är väl ingen konst! Med hjälp av en köksassistent är det lätt som en plätt att baka bröd! Blodpalt är det lite mer jobb med, så det gör man en stor sats när man ändå är igång.
Allis
CITAT (Aqvakul @ 20-09-2008, 18:34) *
Det borde väl finnas lokala bagerier som "för" denna norrländska specialitet.



Ja, Bull-Olles i Bollnäs tillverkar paltbröd tummenupp.gif
skogstroll
Bull-Olles lät ju rejält... kommer ihåg när syrran bodde i Blackeberg där fanns en butik som hette "oskars kött och video"... varför har vi ingen sån butik här? giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 20-09-2008, 20:34) *
Det borde väl finnas lokala bagerier som "för" denna norrländska specialitet.


Tunnpaltbrödet tillverkas väl norröver men enligt Wikipedia så är paltbröd med fläsk och vit sås ursprungligen en rätt från Västergötland och jag tror faktiskt inte att det är en särskilt norrländs specialitet med det tjocka paltbrödet.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 21-09-2008, 17:19) *
Tunnpaltbrödet tillverkas väl norröver men enligt Wikipedia så är paltbröd med fläsk och vit sås ursprungligen en rätt från Västergötland och jag tror faktiskt inte att det är en särskilt norrländs specialitet med det tjocka paltbrödet.

Det är inget jag kommit i kontakt med vare sig i Stockholm eller i Skåne/Blekinge....
*Stintan*
Vi åt det ofta hemma hos oss trots att jag är urstockholmare. Minns att det till och med serverades i skolan.
netaave
Det paltbröd jag menar säljs som hålkakaor. Senaste tillverkarn var Skogaholms.
Paltbröd är inte en norrländsk rätt. Då blandar man ihop det med blodpalt.
Det där med Bollnäs ska jag genast undersöka då vi har vänner där.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 21-09-2008, 17:29) *
Vi åt det ofta hemma hos oss trots att jag är urstockholmare. Minns att det till och med serverades i skolan.


Det kan väl inte bero på åldersskillnaden.... naughty.gif
*Stintan*
Tror jag inte för den är ju inte så speciellt stor happy.gif
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 21-09-2008, 19:09) *
Tror jag inte för den är ju inte så speciellt stor happy.gif

Det har du rätt i... smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon