Full version: Vad säjer du?
Farbror Blå
Ja, vad säger du?
Hur beskriver du det som en amerikansk ståuppare beskrev som
a 2700 dollar deck of card. All I ever do is play solitaire)
Eva-Helene
Hittills har jag kallat den för "datorn" men det vete 17 om inte jag ska börja kalla den för "odlaportalen" istället...det vore ju rättvisande iaf whist.gif tummenupp.gif
Monica M zon 4
Haha! Abbedonk va ett kul ord. Jag använder pc hemma och mac på jobbet så nu för tiden säjer jag alltid datorn. Förr sa jag oftast pcn.
Myosotis
Dator så klart eftersom det heter så. Fast j-a datorh-e ibland som nyss när den låste sig och jag fick starta om. Odlaportal var ju kul också, det är ju mest det den används till...
anne-li i olofstorp
hahahaha!
Dator-h-e alldeles nyss!
"burken" heter det på jobbet
Fast nu när alla har plattskärmar så blir det mindre burk av det..... giggle.gif
Berith
Han...? unsure.gif
Betty
Jag kallar den för Tidätaren - och det är ingen han det är en den.
AstLar
Har man mobilt bredband heter det ofta j-a datorh-e.

Ibland undrar man om nån går förbi utanför och snor uppkopplingen för´en. crazy.gif
Den bara lägger ner.
renate
Dator så klart!
Aqvakul
PC:n - man försöker ju vara originell - och alltid reatr det någon Mac-användare...
Ciczi
Rätt och slätt:

Burken!!!

Ciczi
sommarhumla
Jag kallar den för tidstjuven....och när den krånglar, vilket inte är ofta kallar jag den för förbonkade knölföda. crazy.gif
fjonke
Jag har alltid sagt burken om min dator om jag inte är tråkig och säger just datorn. Det är dock inte alla som förstår ordet burk om den. Men de e samma om tv:n,den kallar jag ibland för dumburken av nån konstig anledning.
malin72
fick lite svårt att rösta g.gif om vi ska gå och kolla på en ny i butik säger jag
-kolla på en ny dator .....eller data dunno.gif hm...(måste nog fråga vad jag säger a0a.gif)
men när jag är hemma och ska hinna först till den och spriner i kapp med lill sonen så
-jag ska ha datan!!!!!!!!!!!! w00t.gif
Ingrid Zon3
Vad som helst utom "datan"! Jag får rysningar, kväljningar och utslag av det. Och tyvärr aldrig Mac eller Macken längre (suckar nostalgiskt).

Datamaskin bara i nedsättande syfte oftast med "din j*vla..." framför, när den "uppför sig illa". Oftast den, ibland han, aldrig hon. Blir mest PC:n, laptoppen eller datorn tror jag. Jag har inte döpt den ännu. Blir nog Hugo i så fall... g.gif
Berith
Men inte säger ni väl datan...?? g.gif Det är ju som att säga texten när man pratar om tidningen. "Har du läst texten idag?"
Chamomille
CITAT (Berith @ 24-09-2008, 06:44) *
Men inte säger ni väl datan...?? g.gif Det är ju som att säga texten när man pratar om tidningen. "Har du läst texten idag?"

giggle.gif
Ofta datordjävel.... whist.gif
Gillan
Vet inte om det finns någon "mackapär" i det här huset som har så många olika benämningar som den jag sitter framför nu crazy.gif . Till dem hör extrahjärnan, energitjuven, dumburken ( som är detsamma som för tv:n ) , "den där enerverande saken jag har stående på skrivbordet", apparaturen etc...... och ordet jä..a är ofta sammankopplat med de olika orden. Datan säger jag nog aldrig, men den där datorn förekommer ofta.

I vardagligt tal så är det datorn som gäller och kärt barn har som bekant många namn...................
Bee
Dator såklart!
Ungefär som jag säger drivmedel till bilen. För flera år sen växlade vi mellan bensin- resp dieseldrivna bilar och när jag frågade hur mycket bensin den nya bilen drog fick jag svaret Noll! Jäk*a paragrafryttare tyckte jag och började säga drivmedel i stället.

Annars är det nog som Farbror Blå säger inledningsvis. min dator är nog en väldigt dyr kortlek ...Harpan, Kungen och så förstås Mahjong är nog det jag lägger mest tid på biggrin.gifbiggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon