Full version: IT
Chamomille
Ja. Frågan är ställd (av min bättre hälft).
krellus
Förr i tiden hade jag svarat något i stil med att du på tex ett RAM minne lagrar data temporärt till skillnad från fysiskt på din hårddisk.

Nu för tiden är ju ett USB "minne" ingen temporär lagringsplats. Liknar mera en portabel mini HD.
Piccante
Nu är jag ju ingen expert på området men datorn är utrustad med flera minnesfunktioner, hårddisken är själva "långtidsminnet" som man lagrar info på.
*Stintan*
Hårddisken är ju där man sparar allt och där man installerar alla program medan RAM-minnet är ett arbetsminne som ska komma ihåg det du just jobbar med. Vissa saker är mer minneskrävande än andra. När du stänger av datorn försvinner det du jobbat med t.ex. redigerat en bild om du inte sparat bilden på hårddisken först.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 22-09-2008, 18:22) *
Hårddisken är ju där man sparar allt och där man installerar alla program medan RAM-minnet är ett arbetsminne som ska komma ihåg det du just jobbar med. Vissa saker är mer minneskrävande än andra. När du stänger av datorn försvinner det du jobbat med t.ex. redigerat en bild om du inte sparat bilden på hårddisken först.

Samtidigt råder en viss begreppsförvirring, som Krellus påpekar, då portabla hårddiskar också benämns "minnen".
*Stintan*
Japp USB-minnen är ju små externa hårddiskar.
Chamomille
Tack för svaren / Rolle
Tobb
Visserligen är det väll redan svarat på, men jag kännde att jag ville bidra mer än att bara skriva i den onödiga tråden som ska försöka hållas igång så länge det kan gå... wink.gif

Men i vardagligt tal benämner man väll sitt flashminne som minnespinne, USB-minne eller bara kort och gott minne.
Men mer datortekniskt så är minnet det arbetsminnet som datorn använder för olika program för att snabbare kunna hantera informationen så datan slipper läsas från hårddisken hela tiden.

En klassisk hårddisk har en eller flera magnetiska skivor där informationen skrivs magnetiskt på, dessa skivor snurrar ganska snabbt och därför låter det lite om hårddiskarna.
De hårddiskarna som börjar introduceras är i stort sätt som en stor minnespinne, en flashdisk. Utan rörliga delar och låter därför mindre biggrin.gif Nackdelen är att man bara kan skriva ett visst antal gånger till dem innan de är förbrukade. I dagsläget mest för dem onödigt instresserade av datorer, men kan vara smidigt i bärbara för de lite mer nördiga smile.gif
Dessa diskar kommer säkert att ta över marknaden för vissa segment av datorsystem, då de blir större, billigare och kommer förbi problemet med att bara kunna skriva ett visst antal gånger till disken.

Men om jag skulle kalla mitt USB-minne för minne? Jag skulle väll fatta vad någon annan menade, men för mig är det fråga om RAM-minnen när man pratar bara om minnen. För jag har nämligen dubbelkanaligt 1Gb RAM i min datorn (för gammal dator) och ett 8Gb USB-minne på min nyckelring som snart är helt fullt.
KURT
Man bör snarare skilja mellan arbetsminne och lagringsminne, hårddisken är en form av lagringsminne.
DragonLady
Datorn kan också med de nyare usb "minnena" använda dessa som extra arbetsminnen.
Bee
Tobb!
Vad menar du med att flashminnen (USB-minnen) bara klarar ett visst antal användningar? Menar du att man inte bör långtidsspara viktiga dokument på dom? Gäller det i så fall även externa hårddiskar? Vissa av dom är rätt små i fysisk storlek (men inte i Gb), andra lite större och "låter".

Snälla, red ut detta, för annars blir jag orolig.
Tobb
CITAT (Bee @ 23-09-2008, 11:09) *
Tobb!
Vad menar du med att flashminnen (USB-minnen) bara klarar ett visst antal användningar? Menar du att man inte bör långtidsspara viktiga dokument på dom? Gäller det i så fall även externa hårddiskar? Vissa av dom är rätt små i fysisk storlek (men inte i Gb), andra lite större och "låter".

Snälla, red ut detta, för annars blir jag orolig.



kopieras från den engelska wikipedia:
Limited write (erase) cycles – flash-memory cells will often wear out after 1,000 to 10,000 write cycles for MLC, and up to 100,000 write cycles for SLC[11], while high endurance cells may have an endurance of 1–5 million write cycles (many log files, file allocation tables, and other commonly used parts of the file system exceed this over the lifetime of a computer.[

http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive

Detta handlar om de hårddiskarna som bygger på tekniken som finns i USB-minnen. Men jag har aldrig hört talas om att ett usbminne skulle bli "slutskrivet".
På SSD hårddiskarna som jag pratar om är det att just den bit som skrivs till kan bara skrivas till ett visst antal gånger, om det är 1000 gånger eller om det är 5 000 000 gånger beror på kvalitet.
Men om man bara lägger in en fil och låter den ligga på SSD-hårddisken så antar jag att den inte kommer skrivas om.

Men hur det är med minnespinnar vet jag inte. Men där lägger du ju också in filen en gång. Hårddiskar är det inga direkta problem med

MEN TÄNK PÅ ATT ALLA SORTERS LAGRINGSMEDIER KAN FÖRSTÖRAS, SÅ DUBBEL/TRIPPELLAGRA ALLT smile.gif

Jag har ägt två minneskort som har krachat... sad.gif
KURT
Det finns ju nya små datorer som inte har någon traditionell hårddisk, utan bara ett flashminne. De har då ett operativsystem (oftast Linux), som är anpassat så att det inte under arbetet skriver så mycket till flashdisken, för att inte "slita ut" den så fort. Och många äldre USB-minnen fungerar dåligt. Lagrar man data under längre tid (lägger undan det) på ett flashminne så kommer det på sikt att tappa information.
DragonLady
Ja det bästa fortfarande är att bränna ner det på en cd/dvd.. eller två..
henriks
Inte ens CD och DVD är särskilt bra på långtidslagring - man brukar räkna med att information på en CD skiva behöver lagras om på en ny skiva efter ca 10 år för att vara säker på att den finns kvar.

Personligen brukar jag givetvis då och då bränna ner några DVD med information från datorn, och ALL gammal information från ALLA mina gamla datorer finns kvar på min senaste. Brukar ha dubbla diskar i mina datorer för säkerhets skull om en skulle haverera (vilket har hänt)

Annars är ju stentavlor ett alternativ för långtidslagring? tänk på runstenarna, de är ju fullt läsbara efter tusentals år! whistling.gif
Pirum
CITAT (Bee @ 23-09-2008, 11:09) *
Tobb!
Vad menar du med att flashminnen (USB-minnen) bara klarar ett visst antal användningar? Menar du att man inte bör långtidsspara viktiga dokument på dom? Gäller det i så fall även externa hårddiskar? Vissa av dom är rätt små i fysisk storlek (men inte i Gb), andra lite större och "låter".

Snälla, red ut detta, för annars blir jag orolig.

Som andra varit inne på, allt kan gå sönder. Inte minst USB-minnen, de är bland annat känsliga för statisk elektricitet, mekanisk skada (hunden tuggar på det) eller något så simpelt som vatten. Dessutom har de ofta, men inte alltid, sopiga filsystem - vilket bidrar till osäkerheten. Men visst kan de användas till att långtidsspara viktiga dokument, givetvis förutsatt att man sparar de viktiga dokumenten på 2-3 andra ställen också - lämpligen på olika sätt. CD och DVD är fortfarande viktiga komplement till hårddiskar och USB-minnen.

När man i datorsammanhang snackar om "minne" så utgår jag själv ifrån att man menar internt arbetsminne, antingen på moderkort eller möjligen grafikkort, USB-minne etc är eoner långsammare och lämpar sig främst till just lagring - även om det såklart går att använda till att swappa ut saker från arbetsminnet etc.
Tobb
För att röra till det ännu mer så måste jag berätta att det skulle vara läckert att ha en RAM-hårddisk whist.gif
Även om det kanske är lite jobbigt när strömmen försvinner till dem smile.gif
Men man kanske kan koppla en APC till den så att det finns ström i alla lägen...

Oj jag borde sova vi ska labba vid 8 imorgon...
Bee
Tack för bra svar. Nu känner jag mig lugnare. Jo, vissa dokument vill jag allt spara "i evighet". Det har visat sig vara bra. Förr var det ju papper som åkte in i en pärm och sen upp på vinden efter ett par år men har man infon sparad i elektronisk form så ökar chansen att hitta den när den behövs.

Det där med 10 års lagring för cd-skivor som du nämner HenrikS. Vi har cd-skivor hemma sen tidigt 80-tal när första cd:n köptes. Dom låter fortfarande bra. Däremot märkte vi på 10 år gamla videoinspelningar att dom flesta var rätt kassa. Bilden hade bleknat. Ljudet var däremot hyfsat fräscht. Videobanden lagrade ju mha någon sorts magnetpulver som kunde trilla bort men så lagras ju inte info på en cd.
Tobb
Har för mig att jag läste om att det fanns någon bakterie (eller något liknande?) som kunde äta upp metallen i CD-skivor (det som laserstrålen reflekterar emot) så att de blev obrukbara.

Det med videobanden funderar jag på om det kanske bara kan vara så att för 10 år sedan så kanske inte inspelningsutrustningen och banden i samma kvalitet som man är van att titta på idag? Typ som Dvd var ju ganska bra kvalitet när de kom. Men sedan kom Blu-Ray (tänker inte nämna det andra formatet för det kommer att försvinna wink.gif ) Och den bildkvaliten var bättre. Även om det kanske förekommer föråldring av videobanden, men jag får för mig att man bara vant sig vid de nya förbättrade bildkvaliteerna.

Om man är väldigt rädd om sin data så kan man lagra det off-line i någon bunker någonstans långt under marken. Någon kommer fysiskt med lagringsmedia som informationen sparas på och sedan transporteras den tillbaka till servrar som är off-line från alla sorters nätverk.
Ok ganska onödigt för oss kanske biggrin.gif
Pirum
CITAT (Tobb @ 24-09-2008, 00:53) *
För att röra till det ännu mer så måste jag berätta att det skulle vara läckert att ha en RAM-hårddisk whist.gif
Även om det kanske är lite jobbigt när strömmen försvinner till dem smile.gif
Men man kanske kan koppla en APC till den så att det finns ström i alla lägen...


Mmm, jag hade en "RAM-hårddisk" (RAD: ) till min Amiga för 15 år sedan, ställde in den på 2MByte om jag minns rätt. Sablar vad fort datorn bootade, och så tyst den var...ingen hårddisk, ingen fläkt, ingenting...*mys*

Och därmed var dagens nostalgikvot fylld smile.gif Nu, 15 år senare, är jag snart där igen, med tyst disk på min PC - kanske skaffar jag den nästa år. Fast riktig RAM-disk kan man ju inte säga att det är.
nabbensbergaren
En hårddisk är en mekanisk anordning som snurrar. Ett minne är inte mekaniskt.
Sen finns det olika minnen för olika ändamål tex RAM, flash (kameror)
Azur
Hårddiskar, USB-sticks, och RAM är alla minne, dvs de lagrar data. De kan alla användas till samma saker av datorn (dvs man skulle kunna tänka sig en dator som inte hade annat minne än hårddisk), men så sker inte pga att de är olika snabba.

RAM är överlägset snabbast, hundratals gånger snabbare än tvåan hårddisk. USB-minnen långsammast, men är inte långt efter hårddisken.

Att man över huvud taget använder hårddiskar och USB minnen istället för att bara använda det mycket snabbare RAM minnet beror på tre saker:

1) Det lagrade datat på hårddiskar och USB minnen försvinner inte om man stänger av strömmen, det gör det för RAM minnet.
2) De är mycket billigare. 2 gigabyte RAM kostar lite under en tusing, 4 gigabyte USB minne kostar runt 200, och 500 gigabyte hårddiskminne kostar runt tusenlappen.
3) De är portabla. Man kan ta lös ett USB minne eller en hårddisk och sätta i en annan dator utan att datat som är lagrat på dem försvinner.

Eftersom RAM är dyrt har de flesta hemdatorer relativt lite RAM, och för att ändå kunna köra minneshungriga program använder mjukvaran ett "trick": data som inte verkar användas ofta tas ifrån RAM och lagras tillfälligt på hårddisken.
Det gör datorn lite långsammare, eftersom hårddiskar är mycket långsammare än RAM, men utan en sån här så kallad "swap fil" skulle de flesta datorer ha svårt att alls fungera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon