ingrid fuxwall
Min mobiltelefon är köpt billigare under förutsättning att jag tecknade ett två årigt abonnemang som gick ut i somras.

Den 1:e september blev jag uppringd av en ung kvinna som erbjöd mig 300 kronor att ringa för om jag förlängde abonnemanget ett år. Tyckte att det kunde jag ju göra men så började hon läsa upp villkoren - sa att samtalet spelades in och därmed var giltigt - då blev jag lite vaksam, har ju sambons avtal med Viasat som inte gick att bryta/lägga på is medan han låg nersövd på sjukhus - enda sättet att avbryta var om han dog. Inflikar att jag inte krävde att avtalet bröts helt, bara uppgraderingen han gjort någon vecka innan han insjuknade och som kostade ca. 100 kronor i månaden - i och för sig ingen större summa men eftersom jag inte hade TV, n på under de sju månader han låg på sjukhuset var det lite meningslösa pengar.

Avtalet med Telia var km långt, för att få dessa 300 kronor att ringa för förband man sig väldigt mycket så jag sa stopp, gjorde jag när kvinnan läste upp att jag gav tillåtelse till att de gjorde en kreditupplysning på mig. Kunde inte se någon anledning till att man gjorde det bara för att förlänga ett befintligt abonnemang.
Denna vältaliga kvinna menade att det var ingen risk att tacka ja per telefon då jag hade en vecka på mig att ändra.

I dag den 22:e september fick jag en bekräftelse på ändrat abonnemang, bundet ett år t o m den 18;e september 2009. Ringde Telia och fick veta att det var 123 stycken före mig - väntade och sedan började det. Jag hade gått med på ett avtal, som var bindande - det fanns inspelat.

Fick vänta och vänta men till slut lyssnade handläggaren på bandet och där framgick det ju att jag aldrig gått med på att teckna något avtal om förlängning - blir så trött på dessa försäljare och tydligen räcker det inte med att man säger Nej. Det är inte utan att jag funderar på att helt sluta svara i Telefon.

Vad är det värsta Ni varit med om när det gäller telefonförsäljare - vet att även de ska leva men inte på bekostnad av lögner
Aqvakul
Jag har också varit med om att det "tecknats avtal", fast jag inte givit något medgivande. Jag känner också igen att man får sitta i telefonkö och tala med flera innan det är avklarat.
En gång blev jag utskälld och inkompetensförklarad, när jag inte ville ha något huslarm.
Snöflinga
Har ringt NIX som spärrar mitt nummer för de flesta. Fast inte för de som tidigare har varit kund hos, typ prenumerationer mm angry.gif Men å andra sidan är jag väldans otrevlig för oftast ringer de mitt i maten eller på kvällen ... säger mitt i deras harang "nej jag är inte intresserad, hejdå" insisterar de så läggs luren på crazy.gif

Skulle aldrig köpa något av en telefonförsäljare, vill jag ha något handlar jag det själv sleep.gif
aanderss
de kan ju ringa på mobilen för där finns inget nix alls att instalera
Ralf
Jag gick med i NIX med stor sorg, för det var ju trevligt att få prata med unga tjejer, det är ju inte så ofta man får kontakt med dem annars.
AstLar
Vi har börjat be att få ringa upp senare.
Ber om namn och telefonnummer. De seriösa försäljarna lämnar uppgifterna och de andra vill inte ens berätta vad de heter. Sen kan man ju välja själv om man ska ringa upp...
Chamomille
CITAT (aanderss @ 22-09-2008, 21:51) *
de kan ju ringa på mobilen för där finns inget nix alls att instalera

Nä just det. Fast jag undrar hur 17 de kan ringa till min mobil, jag har nämligen hemligt nummer.
confused.gif
Pia L
Min värsta telefonförsäljning får nog bli två, för jag vet inte vilken som var värst.
För flera år sedan så ringde en tjej från FRONT om prenumeration på boxerkalsonger, jag tackade nej och sa att jag inte ville binda upp mig för något, då kontrade hon med att det var två par för 14.95 och att en försäljare sedan skulle kontakta mig om fortsatt prenumeration.
Till slut gav jag med mig då hon lovade att man inte satt fast med något.
Kalsongerna kom och det var väl inget fel på dom egentligen, räkningen betalades 14.95+portoavgifter
Efter någon månad kom restsumman för dom "billiga" kalsongerna p.g.a. att jag inte sagt upp abonemanget som jag inte ville ha!!!! blink.gif

Nästa duktiga försäljare var från OPTIMAL TELECOM, hon ringde mig 8-10 gånger den dagen för att jag inte var intresserad och redan hade ett bra avtal med Telia, men hon gav sig inte, hon hade ett ännu bättre avtal för mig som nästan aldrig var hemma och nyttjade telefonen.
Hon sa att hon skulle ordna med övergången från telia och att det inte skulle kosta något, jag upplyste henne om att jag inte hade haft mitt abonemang hos telia ett år ens och frågade om man inte skulle ha haft telefonen i minst ett år innan avtal kunde brytas och hon sa att det var valfritt för alla numera att byta när man ville.
Sagt och gjort, månaden efter kom första räkningen från dom och.......en sluträkning från telia på straffavgifter för brutet avtal, ok, inga astronomiska summor, men för mig med nästan obefintlig inkomst så ÄR det en mycket stor skillnad på ett månadsbelopp på ca. 130:- och nästan 700:-.
Jag ringde upp Optimal telecom och ifrågasatte deras ärlighet då jag hade frågat så många gånger om övergången och fick ett snorkigt svar att det inte var deras skyldighet att hålla reda på mina bindningstider hos telia, det slutade med att jag bad att få säga upp mitt abonemang hos dom med omedelbar verkan för att på det där viset skulle jag inte ha råd att ha telefonen ändå, han sa att det var ok.

Är det överstökat nu då???? Pyttsan heller, jag använder aldrig telefonen och den månatliga räkningen från optimal telecom kommer punktligt ändå, det går tydligen inte att säga upp heller!!!!!
Ingrid Zon3
Jag brukar försöka att inte vara otrevlig mot dem som ringer. Är så glad att jag inte behöver ta ett sånt jobb! Jag har jobbat med försäljning tidigare och det absolut värsta jag visste var "cold calls", dvs att ringa kunder som inte på något sätt markerat intresse tidigare. Och det är ju precis vad de här ungdomarna (för det mesta) gör hela kvällarna och helgerna.

Men då räknar jag det inte som "otrevligt" att avbryta och säga "ursäkta, men du ringer faktiskt olämpligt". Mera tonläget som avgör om det är otrevligt eller ej, tycker jag. Häromdagen ringde kille nr 2 från ett företag som jag tackat nej till dagen innan. - Men du, en kompis till dig ringde igår och honom lyckades jag få att lägga på luren utan att sälja nåt. Sa jag och så skrattade vi till båda två. Han bad om utrsäkt för att de inte hade ordning på sina register. Gissar att det samtalet var kortare än om jag hade börjat skälla på honom.

Gör gärna ett studiebesök på ett telemarketingföretag. De finns ju utspridda över hela landet.

Däremot har det väl hänt bara 2 eller 3 gånger att jag köpt något.
Aqvakul
Nej, visst ska man tacka sin lyckliga stjärna att man inte måste jobba som telefonförsäljare. Respekt och empati bör prägla alla mänskliga möten.
Azur
Är med i NIX och avbryter de försäljare som ändå ringer med "vi är inte intresserade" och lägger på mitt i första meningen. Största problemet med dem nu är att de ringer från skyddat nummer och sen inte svarar när man lyfter luren. Jäkligt irriterande och det skrämde min flickvän innan vi insåg vad det var, men det händer inte så ofta.

Nåt som däremot verkligen stör mig är SMS-spammen på min mobil.

Det går nästan inte en dag utan att jag får nåt SMS från nån operatör om nåt nytt abonnemang med obegripligt komplicerad taxa och regler - och det finns ingenting jag kan göra för att slippa skiten.


EDIT: Vad gäller att behandla telefonförsäljare med respekt och empati: jag anser att säga "vi är inte intresserade" och lägga på mitt i första meningen är mer respektfullt än att ringa folk man inte känner för att sälja något och med flit inte säga vad det är som säljs förrän efter cirka en minut, för att "man vill bygga upp en relation". För att inte tala om hur respektfullt det är att ha skyddat nummer och auto-ringa flera nummer samtidigt.
ingrids
Det där med att det inte är någon i andra ändan, helst på ett "privat nummer", förbryllade mig jättemycket tills någon sa att det är en dator som ringer upp och finns det ingen ledig säljare just då man svarar lägger datorn på luren, typ. Men, nej, det är inte kul att bli uppringd av någon (eller något) som lägger på, vare sig de flåsar först eller inte.
Aqvakul
Datorer som ringer upp, borde förbjudas....
*Stintan*
Råkade ut för en senast igår. En tjej som ringde och tykte att jag skulle förlänga mitt telenorabonnemang på mobilen. Mitt befintliga abonemang går ut i oktober och därför sa jag upp det i god tid(3 månaders uppsägningstid) för att jag vill ha kontantkort istället för abonnemang och en överenskommelse har gjorts så att kontantkort ska skickas till mig och jag ska behålla samma nummer. Efter att jag sa upp abonnemanget har det säkert ringt 5 st som velat få mig att förlänga mitt befintliga abonnemang. Jag förklarade alltså för 5:e gången att jag sagt upp det och att jag begärt att få kontantkort istället. Då kontrar människan lite surt med att "jamen det blir ju dyrare så det är väl dumt". Kan inte direkt påstå att jag sedan var speciellt len i rösten då jag sa att detta var väl ändå ett beslut som jag hade rätt att fatta själv och som hon inte behövde lägga sig i. Tack och hej sa jag och la på luren.

Telenor vill såklart att jag fortsätter ha abonnemang eftersom dom tjänar på sådana som mig som inte ringer mycket alls. Jag har i 2 år betalat 199:-/månad vara jag kunnat ringa för 99:- men har aldrig ringt för så mycket. Med mina telefonvanor vet jag att jag kommer att tjäna på att ha kontantkort men varför ska mitt beslut ifrågasättas och varför ska 5 st ringa och tjata om förlängning av ett abonnemang som är uppsagt. Ingen av dem hade vetskap om uppsägningen. Man blir ju lite konfunderad och undrar om det blivit något fel med uppsägningen. Kanske bäst att kolla upp det igen.

För övrigt har jag NIX och har sluppit i stort sett alla telefonförsäljare.
ingrids
Fast som Anderss skrev, det går inte att Nixa mobilen, eller bli av med samtal ens på fasta från företag som räknar en som kund som Snöflinga påpekar. Jätteirriterande när de sedan inte heller respekterar att man ber att inte bli uppringd igen, och igen. Mailade NIX om möjligheten att nixa mobilen och det verkar, av olika anledningar, inte ens vara på gång. Morr.
*Stintan*
Nej det kanske inte går att Nixa mobilen men jag har numera enbart mobil och det ringer inte en massa telefonförsäljare till den. Ingen hittills på 1½ år. Att dom ringde från Telenor är ju för att jag är kund hos dom. Annars så brukar jag inte lämna ut mitt mobilnummer annat än till släkt och vänner.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag köper aldrig något av en telefonförsäljare, never. Trevliga är dom inte heller.

Hade ett samtal från Comhem förra veckan ( har bredband via dom) och har försökte att övertyga mig att ha telefon också via dom. Men när jag berättade hur mycket den försäljare som gich runt här, ljugit hos alla och att jag vill ha en telefon som fungerar då sa han, jag tackar för mig och la på laugh.gif

Jag skall även ringa Comhem och be dom att ta bort min hemtelefonnummer. Jag har hemligt nummer och dom lämnar ut det till Kreti och pleti.

Även om dom som ringer upp en, gör sitt jobb så kan dom ju i alla fall vara trevliga och ärliga

Elisabeth
Netha
De få gånger någon ringer (vi har NIX) säger jag ... inte intresserad och lägger på luren.
Tycker inte att jag har någon skyldighet att börja prata med dem.
embees
Jag har varit med i NIX-registret sedan det gick i gång för flera år sedan.
Det har funkat bra för det mesta. Blir bara uppringd av sådana som haft mig/oss som kund tidigare och opinionsundersökningar. När de ringer avbryter jag säljaren redan i första meningen med att jag INTE är intresserad och sedan lägger jag på luren.
Blev dock vid ett tillfälle uppringd av Optimal telecom. Säljaren ifråga hade ingen koll alls om vilka av hans "offer" som var med i NIX-registret. Jag bad om företagsnamnet, namnet på säljaren och sedan upplyste jag honom att, för hans försök att sälja, så skulle jag anmäla honom vilket jag också gjorde. Företaget blev också så småning fällt för otillåten försäljning per telefon.

Så här står det bl a på NIX hemsida;

Om spärren inte respekteras

En privatperson som spärrat sitt telefonnummer i NIX-Telefon kan ändå få telefonsamtal i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte. Sådana samtal kan vara tillåtna genom någon av de undantagsregler som beskrivs ovan.

Om inget av undantagen är tillämpligt kan samtalet innebära ett avsteg från de regler som gäller för NIX-Telefon och från marknadsföringslagen. En person som får samtal som borde ha stoppats genom att telefonnumret finns i NIX-Telefon kan - med stöd av personuppgiftslagen - förbjuda företaget att behandla personuppgifter om honom eller henne (t.ex. telefonnumret) för direkt marknadsföring.

Konsumentverket övervakar att reglerna följs och ingriper mot avsteg. Verket har t.ex. vid vite förbjudit företag att vid telefonförsäljning av prenumerationer ringa sådana konsumenter som klart deklarerat att de inte önskar sådana samtal (genom att anmäla sina telefonnummer till NIX-Telefon).

Näringslivet har därutöver ett eget övervakningsorgan, Etiska nämnden för direktmarknadsföring - DM-nämnden. Nämnden har i stort antal ärenden uttalat att det strider mot god sed vid direkt marknadsföring att i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte ringa konsumenter vars telefonnummer finns i NIX-Telefon (om inget av undantagen är tillämpligt). Dessa uttalanden finns på hemsidan www.dm-namnden.org. Det är således fastslaget att det strider både mot lag och mot god sed att ringa privatpersoner ( konsumenter) i marknadsföringssyfte i strid mot reglerna för NIX-Telefon.

Ingrid Zon3
Dags att lätta på gloria då och erkänna att det händer att jag snäser av dom ibland också. Det värsta var nog Telia, som använde ett telemarketingföretag som hade folk som talade så dålig svenska så jag inte begrep vad de sa, och förbaskat påstridiga dessutom. Det slutade med att jag skrev ett riktigt surt mail till telias marknadschef där jag upplyste om vilka undermåliga leveranser de fick av det anlitade bolaget, och att jag undanbad mig säljsamtal från dem i fortsättningen. Erbjudanden var välkomna men bara på post.
Verkar funka faktiskt, säkert ett år sen någon hörde av sig på telefon från Telia.

Sen har jag ett trick när det ringer företag som vill sälja finansiella tjänster. Nämen jag jobbar på bank, säger jag. Har funkat kanonbra tills förra veckan när den som ringde faktiskt visste nåt om tjänsterna de erbjöd biggrin.gif
sommarhumla
Hej, jag hittade nedanstående sida på nätet när jag hittade för mig okända tel-nummer i min nummerpresentatör. Det hjälper ju så klart inte när de ringer till mobilen, men jag blev så glad när jag hittade "leffeboy" för att jag har helt enkelt struntat i att svara när ett försäljarnummer visats i presentatörens display. Vid ett tillfälle när jag av misstag svarade eftersom jag väntade ett annat samtal så sa det bara klick i örat. Blir så in hrm hrm förbannad på sånt, när man inte vet vad som finns i andra änden av luren ranting.gif

http://www.leffeboy.com/nummer/
henriks
Jag har aldrig någonsin känt mig tvungen att vara trevlig mot en telefonförsäljare. Beroende på vilket humör jag är på säger jag antingen "JAG...ÄR... INTE...INTRESSERAD..." sakta, klart och tydligt, ELLER om jag är på det humöret växer hornen ut i pannan och jag börjar käfta emot, allt för att ta upp så mycket tid av säljaren som möjligt, för att sedan avsluta med med att explicit be dem ta bort mitt namn och telefonnummer ur sin databas och upplysa om att de begår ett lagbrott om de inte gör det.

Jag tycker att det är skitkul med alla elsäljare som ringer och försöker få en att teckna elavtal - de brukar bli rätt tysta när man säger till dem att man jobbar på ett energibolag. biggrin.gif
ingrid fuxwall
CITAT (henriks @ 23-09-2008, 21:16) *
Jag tycker att det är skitkul med alla elsäljare som ringer och försöker få en att teckna elavtal - de brukar bli rätt tysta när man säger till dem att man jobbar på ett energibolag. biggrin.gif

Gör du det? jobbar på ett energibolag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon