Full version: Fruktflugor
Chamomille
Jag kanske har ställt frågan förr, men har teflonminne. Hur blir man av med dessa??? Har sprayat radar och något annat starkt från Thailand, det fungerar inte. De flyger som fasiken överallt (gärna i näsan och i saften).
sommarhumla
Ett bra tips som funkar hos mig att att hälla vinäger (vitvinsvinäger brukar jag använda), en klick sirap och lite diskmedel (för ytspänningen då...) i ett glas. Flugorna dras dit (som flugor a0a.gif )och drunknar yahoo.gif

Har också provat radar, men det verkar de vara immuna mot... ranting.gif
KURT
Det finns många kemiska ämnen som kan ge hjärnskador, varav minnesluckor är ett symptom.
Chamomille
CITAT (sommarhumla @ 24-09-2008, 12:59) *
Ett bra tips som funkar hos mig att att hälla vinäger (vitvinsvinäger brukar jag använda), en klick sirap och lite diskmedel (för ytspänningen då...) i ett glas. Flugorna dras dit (som flugor a0a.gif )och drunknar yahoo.gif

Har också provat radar, men det verkar de vara immuna mot... ranting.gif


giggle.gif
Ja, det är skumt. Varför dör dom inte av Radar confused.gif Vi har dessutom köpt såna där gula flugpapper. Fungerar ju ganska bra i och för sig. Men, flugorna är ju fortfarande kvar ranting.gif

CITAT (KURT @ 24-09-2008, 13:12) *
Det finns många kemiska ämnen som kan ge hjärnskador, varav minnesluckor är ett symptom.

Hur menar du nu? g.gif
sommarhumla
Ja och inte är det någon ide att jaga och slå efter dem heller för de är ju snabba som bara den, verkar ha ögon i nacken. Har märkt att det bästa är att inte ha frukt liggande framme. Fick "slåss" en gång för att få äta ett stackars päron ifred, hade konstant en fluga mellan mig och päronet...suck.... -cry-.gif
Alba
Fruktflugor ............vsitas de bara där frukt ligger framme ?

Jag har också fått små, små flugor som flyger runt överallt....men jag har inte frukt framme.
Den här tiden på året brukar jag inte ha besök av dessa små varelser.........var kommer de ifrån ?
malin72
hm ja dessa otäckingar ninja.gif jag tyckte att "rötmånaden" drog iväg långt i år...flugorna finns kvar i ett nafs om tex barnen sköljer tallrik och låter rester ligga kvar i hon...det säger bara poff ranting.gif dom är ju så jobbiga...
men som sommarhumla så har jag på 2 olika ställen glas med vinäger,sirap och diskmedel.....dom ligger efter en stund på botten sick.gif äckligt men effektivt tummenupp.gif
Chamomille
Nä, det går inte att jaga dom - snabba som fasiken. Sen så är det ju så att dom verkar trivas i soppåsen. För när vi öppnar där så väller de ut sick.gif

Alba, har du nån tom läskflaska eller nån ölburk eller vinflaska stående någonstanns? Det verkar dom gilla (och kanske föröka sig i?). Urrk...

Jag har ju flera glas med vinäger och annat, och visst, jättebra fast alla flugor går inte på det wink.gif
Alba
Nej....jag har ju inte det. Jag fattar inte var de kommer ifrån.
Det händer att jag har "blomflugor" som gillar när man tex vattnar en växt för mycket. Har kollat även det.

Nu gör jag en drink på vinäger, sirap och diskmedel och bjuder in alla flugor till fest. Jag ska i alla fall testa....men jag läser på nätet att många säger att det inte fungerar.....men.....friskt vågat --hälften vunnet. naughty.gif
ängsvädd
24 %ig ättika har jag hört ska vara mycket effektivt. Ättikan hälls upp i glasburk med lock. Jag antar att man bör ha burken öppen när man inte är hemma. Ska tydligen vara lätt att vädra ur ättikslukten. Men det ska vara 24procentig ättika.
sommarhumla
Lycka till med "flugfesten". Hoppas verkligen att det funkar hos dig! Jag brukar låta glaset stå framme några dagar och fyller på lite med vinägern så att "drinken" känns ny och fräsch för de små äckelpottorna. sick.gif ranting.gif

Jag håller verkligen tummarna!!!!! tummenupp.gif

Det där med 24%-ig ättikssprit var nått nytt, det måste jag nog testa någon gång....kan kanske göra en test och se vart de små krypen flyger först. naughty.gif
*Stintan*
Jag kör vinägerblandningen i ett par skålar och tycker att det fungerar bra men det gäller att se till att slasken är ren, inga matrester eller frukt framme, kasta soppåsen varje dag mm.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 24-09-2008, 20:23) *
Jag kör vinägerblandningen i ett par skålar och tycker att det fungerar bra men det gäller att se till att slasken är ren, inga matrester eller frukt framme, kasta soppåsen varje dag mm.



Håller med där...
Glöm inte att göra rent i avloppen också..
Flugorna lägger sina ägg i avloppen (vattenlåsen) där fett och annat gott trivs.
Häll en kastrull med hett vatten och lite t-röd i avloppet då och då.
Det räcker med varannan vecka, så är dom snart borta.
Bruna fingrar i Handen
Då jag har samma problem, läste jag i ett tidigare inlägg om de äckliga flugorna, Sorgflugor kallades dem tydligen.
Men då var det iaf nån som jagade dem med dammsugar´n..
men i alla mina fönster står det små koppar å nubbar med både vinäger å en gammal glögg jag hade i skåpet..
Obs! Lättvinsglögg, den andra var slut innocent.gif
Och mina små äckel verkar föredra glöggen..*L*
Chamomille
CITAT (pejori @ 24-09-2008, 22:10) *
Håller med där...
Glöm inte att göra rent i avloppen också..
Flugorna lägger sina ägg i avloppen (vattenlåsen) där fett och annat gott trivs.
Häll en kastrull med hett vatten och lite t-röd i avloppet då och då.
Det räcker med varannan vecka, så är dom snart borta.

Jaha. sick.gif Då ska det kokas vatten här naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon