Full version: Bok & bibliotek 2008
Piccante
Var ni på årets bokmässa?

101000 besökare (något färre än förra året) hittade dit. Årets temaland var Lettland (vars monter såg ut att vara tillverkad på återvinningsstationen!). Jag hade ingen aning om det för jag hade slarvat bort det enda mässprogram jag hade men de hade även mat, hälsa och trädgårdstema på plan 2. Så det var mycket kokböcker och trädgårdsböcker där plus en del föreningar som visade upp sig.

Jag köpte lite böcker (som vanligt mer än vad jag borde) och hade en allmänt trevlig dag. Dessutom fick jag lite gratis provex av tidningar och mkt info från föreningar, organisationer och företag. vi gick där i nära 4 timmar. Hade jag haft mer pengar så hade jag nog kunnat gå en timme till och shoppa loss ordentligt.

Aqvakul
Tyvär blev det inget besök i år, då jag har en konvalecent hemma att sköta om. Jag brukar åka med en arrangör från Lund, som erbjuder ett antal jätteintressanta författarseminarier., fredag och lördag.
ninnisky
Jag var där i fredags eftermiddag och trängdes.. Orkade bara gå dryga tre timmar och det var väl ungefär som vanligt. Såg många kändisar där och fick tillfälle till en liten pratstund med Alexandra Zassi.
Med i påsen hem följde förutom Alexandras bok, några barnböcker bl Bamses 7 nya underverk och en Tintin ,
några CD-böcker och så en bok om Svenskt Klosterliv. Inte så att jag har några tankar på att gå i kloster men skulle gärna vilja vara gäst några dagar..... fast inte fler än jag kan stå ut med utan odla... smile.gif
Någon annan som haft sådana funderingar eller kanske redan prövat på?!?!

Längtar redan till nästa års bokmässa!
Piccante
Kändisar såg jag en del med som; Jan Gillou, Paolo Roberto, Göran Greider, David Batra, någon på Expressen Olsson..nåt? och så snackade jag lite mer Per Garthon.
Myosotis
Har aldrig varit där och det är väl tveksamt om jag skulle överleva trängseln. Men jag brukar få en rapport därifrån varje år av min sommarstugegranne som jobbar på BTJ. Hon tycker nog att det är så lagom kul. Men jobbar man i branschen och åker till olika mässor etc ofta så blir det väl lite för mycket.


CITAT (ninnisky @ 29-09-2008, 14:38) *
Inte så att jag har några tankar på att gå i kloster men skulle gärna vilja vara gäst några dagar..... fast inte fler än jag kan stå ut med utan odla... smile.gif
Någon annan som haft sådana funderingar eller kanske redan prövat på?!?!

Funderat har man väl gjort... kanske inte på allvar, men det verkar så fridfullt.
Aqvakul
CITAT (ninnisky @ 29-09-2008, 14:38) *
Jag var där i fredags eftermiddag och trängdes.. Orkade bara gå dryga tre timmar och det var väl ungefär som vanligt. Såg många kändisar där och fick tillfälle till en liten pratstund med Alexandra Zassi.
Med i påsen hem följde förutom Alexandras bok, några barnböcker bl Bamses 7 nya underverk och en Tintin ,
några CD-böcker och så en bok om Svenskt Klosterliv. Inte så att jag har några tankar på att gå i kloster men skulle gärna vilja vara gäst några dagar..... fast inte fler än jag kan stå ut med utan odla... smile.gif
Någon annan som haft sådana funderingar eller kanske redan prövat på?!?!

Längtar redan till nästa års bokmässa!


Visst är det trångt på bokmässan. Jag brukar ha möjlighet att gå in på fredagen, innan allmänheten släpps in. Fredag morgon är det rätt lugnt faktiskt. Författarseminarierna är annars det bästa!

Angående kloster, så har jag kollegor som haft helgretreater i kloster. Det skulle vara mkt intressant att pröva på!
Piccante
Trängseln kan vara jobbig fast man står ut med det. Med jämna mellanrum så gick vi ut till delar där det är mindre trångt och man kan pusta ut lite. Men jag retade mig lite på folks allmänt otrevliga beteende när de ska forcera fram och bara trampar på. En dam med take-away kaffe i en mugg utan lock gick nästa rakt in i mig, en man med krycka satte krokben för mig och en dam med gåstavar slog till mig över båda knäna när hon gick och bar på dem!

Värst är montrar som är byggda så idiotiskt att man blir inträngd i ett hörn när man går in i dem. Fast det är klart att stora luftiga montrar har bara de allra största förlagen råd med.
ninnisky
...dessutom fanns det en och annan dam (såg ingen herre) som gick omkring med dragväska/bagage utan att ha koll på den nono.gif Oj, min tå!
Solstorm
CITAT (ninnisky @ 29-09-2008, 14:38) *
och så en bok om Svenskt Klosterliv. Inte så att jag har några tankar på att gå i kloster men skulle gärna vilja vara gäst några dagar..... fast inte fler än jag kan stå ut med utan odla... smile.gif
Någon annan som haft sådana funderingar eller kanske redan prövat på?!?!


Jag har inte testat men har en kompis som har gjort det. Hon hade två små barn födda mycket tätt som hon var hemma med. Hon var helt slutkörd och åkte till ett kloster i några dagar. Hon hade en trave böcker med sig och låg och läste hela dagarna och tyckte att det var alldeles underbart.
Piccante
CITAT (ninnisky @ 29-09-2008, 17:14) *
...dessutom fanns det en och annan dam (såg ingen herre) som gick omkring med dragväska/bagage utan att ha koll på den nono.gif Oj, min tå!

Habegäret tar verkligen fram de sämsta sidorna hos folk. Ändå finns det ingen anledning att gå fram som en buldozer på bokmässan för även om det var så många besökare så såg jag bara en monter där det var tomt och utplockat i hyllorna. De flesta fyller på så man hittar sina böcker till mässpris utan att armbåga sig fram.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon