Full version: Alla odlares rätt
Skatmor
För alla odlarvänner är det säkert viktigt att kunna vistas fritt i naturen även utanför den egna lilla täppan. Vi har i Sverige rättighet att ströva fritt i skog och mark då vi har den unika Allemansrätten som kan sättas ur spel om vi överlåter åt EU att bestämma över våra nuvarande lagar. Vid ett JA-till EMU så finns det stor risk för att vi kan tvingas att överge vår Allemansrätt och vi får därmed rätta oss efter EU:s lagar och då har vi inte längre miljöbalken kvar och sen är det fritt fram för ekonomiska intressen att råda och man kan då från EU:s sida hävda att vår miljöbalk utgör ett konkurrens-och handelshinder. Därför är det viktigt att rösta NEJ vid EMU-omröstninngen då vi därigenom kan förhindra exploatering av vår natur.
Hannele
Vi är redan med i EU - och har Allamansrätten kvar.
Posse
CITAT (Hannele @ 11-09-2003, 08:44)
Vi är redan med i EU - och har Allamansrätten kvar.

Anser du att allt förblivit var det var den dag 1994 då ca 40% av valmanskåren röstade bort Sveriges självständighet ? Och kommer så förbli? unsure.gif
KURT
CITAT (Posse @ 11-09-2003, 09:38)
CITAT (Hannele @ 11-09-2003, 08:44)
Vi är redan med i EU - och har Allamansrätten kvar.

Anser du att allt förblivit var det var den dag 1994 då ca 40% av valmanskåren röstade bort Sveriges självständighet ? Och kommer så förbli? unsure.gif

Vi skulle natureligtvis har låst läget redan innan vi bröt unionen med Norge, i själva verket har det ju hela tiden gått utför allt sedan Karl XII.
I själva verket så ändras förhållandena i alla länder hela tiden, även i Norge så har det förändrats mycket sedan 1994 ,och mera kommer man tvingas ändra där! Men det är ju bara så mycket lättare om man har någon (hellst någon långt bort) att skylla det hela på. Men i Sverige är det av någon anledning så många som tycker att vi på något sätt är så unika. Det räcker faktiskt att åka till våra grannländer Danmark, Norge eller Finland, så märker man tydligt hur trötta de är på den svenska attityden att svenskar alltid skall veta bäst och vara så himla unika.
Posse
CITAT (KURT @ 11-09-2003, 09:51)
CITAT (Posse @ 11-09-2003, 09:38)
CITAT (Hannele @ 11-09-2003, 08:44)
Vi är redan med i EU - och har Allamansrätten kvar.

Anser du att allt förblivit var det var den dag 1994 då ca 40% av valmanskåren röstade bort Sveriges självständighet ? Och kommer så förbli? unsure.gif

Vi skulle natureligtvis har låst läget redan innan vi bröt unionen med Norge, i själva verket har det ju hela tiden gått utför allt sedan Karl XII.
I själva verket så ändras förhållandena i alla länder hela tiden, även i Norge så har det förändrats mycket sedan 1994 ,och mera kommer man tvingas ändra där! Men det är ju bara så mycket lättare om man har någon (hellst någon långt bort) att skylla det hela på. Men i Sverige är det av någon anledning så många som tycker att vi på något sätt är så unika. Det räcker faktiskt att åka till våra grannländer Danmark, Norge eller Finland, så märker man tydligt hur trötta de är på den svenska attityden att svenskar alltid skall veta bäst och vara så himla unika.

Nu tittar Jante fram igen - vi ska minsann inte få ha den uppfattningen att vi själva vet bäst hur vi vill ha det i vårt eget land.

Att vilja behålla Allemanrätten och Strandskyddet är förstås egoistiskt sett ur ja-sägarnas perspektiv.
Ingrid på Västkusten
Jag hade gärna haft Allemansrätten enbart för svenskar :-)

Hälsar Ingrid
ulfven
EU är vi redan med i och en gemensam valuta lär inte nämnvärt påverka allemansrätten men i denna infekterade fråga verka alla argument vara tillåtna...

Ett tips! Lägg in motsvarande inlägga med smärre förändringar i alla större diskussionsforum så kanske man skrämmer några till att rösta Nej!

Tex:
Alla hundar som inte uppfyller EU-standaren enligt Rotweilerkonventionen kommer avlivas om vi inför Euro....

Alla hästar som inte är mellan 140 och 170 cm i mankhöjd kommer avlivas om vi inför Euro....

Alla kyrkor som har lägre takhöjd än St Peterskatedralen måste rivas om vi inför Euro....

eller

Akulturhistoriska monument som inte lutar minst 13 grader måste dras sneda om vi inför Euro....
KURT
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-09-2003, 10:14)
Jag hade gärna haft Allemansrätten enbart för svenskar :-)

Hälsar Ingrid

Det skulle nog kunna fungera, i länder med sharia-lagar så tillämpas ju dessa lagar oftast endast på den lokala befolkningen. Medan tex turister får köpa alkohol i speciella affärer. Och separata lagar för turister och lokalbefolkning har ju också tillämpats i Sovjet tidigare (speciella turistbutiker) och Kina (speciell turistvaluta).
Om vi bara sätter upp mera viltstängsel längs vägarna och sätter taggtråd överst så kan man nog reglera tillträdet till allemansrätten efter medborgarskap. Man skulle ju kunna idmärka svenskar med ett chip innanför huden så skulle de kunna tillåtas komma igenom.

Inget är omöjligt med lite glad vilja och gott humör.
Ingrid på Västkusten
Fniss - Kurt ;-))) jag kunde inte låta bli i denna sneda debatt *skratt*

Ja just nu känne rjag för att bli lite uppmuntrad - det vart så deppigt,

Hälsar Ingrid
Adri-Anne
När nu allemansrätten kommer på tapeten, kan jag bara inte hålla snattran.
När jag kom hit till Sverige var det folk som skulle förklara för mig om allemansrätten.
När jag berättade att jag redan 1947 fick läsa i skolan om allemansrätten, blev jag utskrattad med orden "Ja,ja lugna ned dig, vi vet att Norge alltid har haft mindervärdighetskomplex mot Sverige. Inget av det jag sade gick hem, jag fick skaffa fram läroboken och sticka den under näsan på vederbörande.
Lika så hände det att det kom folk och frågade om vi hade sjukförsäkring i Norge. Jag bara baxnade!!! Arbetarna hade allmän sjukförsäkring sedan 1911, sedan byggdes det successivt ut. Samma diskussion uppstod igen, och det slutade med att jag fick lubba iväg til biblioteket och skaffa fram bevis.
En liten parentes bara. laugh.gif
Förresten Kalle dussin ... Vem var det nu som sköt honom? Var det en norsk knapp, eller en svensk prickskytt? biggrin.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Posse
Den 20 november 2002 urholkade riksdagen den svenska grundlagen och utan att ha fullt förfarit såsom grundlagen föreskriver om ändringar av densamma. Försämringen innebar att det nu är möjligt att överlämna all lagstiftningsmakt till Bryssel. Och vad jag vet utarbetar EU nu en EU-grundlag som ska kunna gälla ÖVER de s.k. medlemsländernas lagar.

Sådant som Allemansrätten och Strandskyddet torde ha tillkommit för att trygga alla människors - inklusive de egendomslösa - möjligheter att fritt röra sig ute i skog, mark och på sjöar; campa samt plocka bär och svamp. smile.gif
Men Allemansrätten och Strandskyddet gör förstås att markägarna inte ohejdat kan exploatera markerna, vilket EU med stor sannolikhet kommer att beteckna som "handelshinder" och "konkurrenshinder". sad.gif
ulfven
Ja, allt ont kommer från EU och det goda och smarta bara från Sverige... Om vi inför Euro så har Eu slutligen fångat oss helt och fällan kan slå igen.... Sen kommer de leda bort allt friskt vatten i enorma pipelines för att försörja sina nedsmutsade länder så vi får generellt bevattningsförbud i våra trädgårdar... och sen fortsätter de att släppa ut gifter i luft och vatten så all trädgårdar och skogar dör... sen kommer stortysken och köper alla småländska drömhus som vi aldrig själva brytt oss om... Därför måste vi rösta Nej!

Om vi har riktig tur kanske vi kan få en nya valutakris som 91-92 men då kan ju vår självständiga Riksbank höja räntan till 500% och det är mycket, mycket bättre än att ha den där smutsiga Euron som alla dåraktiga länder i omgivning infört.

Allvarligt talat...

Vi är med i EU och det kan man ju tycka vad man vill om men hoten kring införandet av Euro verkar inte ha några som helst begränsningar i debatten.
Hannele
"Försämringen innebar att det nu är möjligt att överlämna all lagstiftningsmakt till Bryssel."

Sveriges riksdag ensam stiftar alla lagar - och kommer att göra det även på måndag.
Posse
CITAT (Hannele @ 11-09-2003, 11:19)
"Försämringen innebar att det nu är möjligt att överlämna all lagstiftningsmakt till Bryssel."

Sveriges riksdag ensam stiftar alla lagar - och kommer att göra det även på måndag.



CITAT
(- - - ) Denna nya grundlag på 246 sidor blir överordnad allt vad svenska lagar vi har, inklusive våra egna grundlagar. Det är således inga småsaker det handlar om.
(- - - ) Alltså, helt på egen hand med en riksdag och ett folk som absolut ingenting vet kommer regeringen att omedelbart före folkomröstningen binda upp Sverige för en ny EU-lag som tar över all vår lagstiftning för all framtid.
Den danske statsminstern har förklarat att det med hänsyn till demokratins fundamentala spelregler är uteslutet att Danmark folkomröstar om euron innan man vet hur EU:s nya grundlag kommer att se ut... och dessutom har analyserat resultatet.
Vad som anses vara djupt odemokratiskt i Danmark måste väl i rimlighetens namn även vara det i Sverige?


Utdrag av ett inlägg i Klarspråk 31 juli i somras, av Björn von der Esch, kristdemokrat i riksdagen.
Gunvor Nilsson
CITAT (ulfven @ 11-09-2003, 11:18)
Ja, allt ont kommer från EU och det goda och smarta bara från Sverige...

Vad är du rädd för, Ulfven, eftersom du så överdrivet grovt raljerar över nej-sidans argument?

/Gunvor
Åsa K, zon 1
Nu måste jag också ge mej in i debatten.


Det finns ingen mark som är ”oägd” den ägs av antingen en ”vanlig” markägare eller kyrkan eller ett storföretag eller staten.

Vi har rätt att vistas i skog och mark och plocka bär och svamp osv. osv.

Men för några år sedan var det en ”person” från vårt ena grannland som ordnade kanoting/paddling i en av våra åar för att på så sätt tjäna pengar på vår allemansrätt.

Det tog nog ett par år innan markägaren lyckades få stopp på ofoget. Det hör till saken att ”personen” tillät både övernattning och att göra upp eld och påpekade att det var allemansrätt, att det blev skador på både åkanter och skog struntade han i. mad.gif

Sedan finns de som tar hit folk från andra länder för att plocka bär och svamp. Vad jag läst så har inte plockarna haft det så roligt och inte heller tjänat så mycket pengar, (om ens några) pengarna la uppköparen beslag på.

En uppköpare som tjänade pengar på en markägares skog. mad.gif Visst, det var ingen annan som plockade men uppköparen borde betalat en summa till markägaren och inte lutat sig mot att det var allemansrätt.

Det är inte utan att jag tycker att allemansrätten borde begränsas, heja Ingrid laugh.gif
Hannele
ulfvens inlägg börjar likna alla 'trovärdiga' kedjebrev som trillar ner i mejlboxen...
Ingrid på Västkusten
Tack Åsa - Du har allting i bättre minne än mig - men det är bl a dessa incidenter jag tänker på faktiskt.
Har sett turistbussar intill planteringar stanna och rycka upp små nyplanterade träd - allemansrätt. Allemansrätten är en mycket fin sak att ha och anvarsfull och bör behandlas med respekt så vi alla får ha kvar och njuta av den.

Hälsar Ingrid
ulfven
De som inte förstår får gärna begära klarlägganden gällande mina inlägg som bör ses som raljanta i tidigare delar av denna sträng!

Vad jag är rädd för verkar som en lite skruvad fråga men jag ska försöka svara på den ändå... Jag är inte rädd utan beklämmande fascinerad över att man (även från Ja-folket) tar till väldigt märkliga argument.

Det står väl alla fritta att inte riktigt klara av att accepterar demokratiska beslut i folkomröstningar eller riksdag och utifrån detta kan man givetvis ägna sig åt argumentation på den nivå man finner lämplig men någon form av sanning eller åt minstone sannolikhet (tänk Tage D) bör man väl kräva av sig själv?

På söndag röstar demokraterna i Sverige för eller emot ett införande av en gemensam europeisk valuta men denna sträng inleddes med att dra in allemansrätten och raskt koppla den till trädgårdsfolk vilket har väldigt lite med denna fråga att göra. Om man tycker att vår Riksdag fattat felaktiga tidigare beslut så bör man väl rösta med det i bagaget men allemansrätten har inget med Ja eller Nej till Euro att göra!

När det gäller " ulfvens inlägg börjar likna alla 'trovärdiga' kedjebrev som trillar ner i mejlboxen... " så antar jag att det bygger på att du tror att jag argumenterar på allvar för ett Nej, vilket inte är fallet...
Gunvor Nilsson
CITAT (ulfven @ 11-09-2003, 12:52)
De som inte förstår får gärna begära klarlägganden gällande mina inlägg som bör ses som raljanta i tidigare delar av denna sträng!

Vad jag är rädd för verkar som en lite skruvad fråga men jag ska försöka svara på den ändå... Jag är inte rädd utan beklämmande fascinerad över att man (även från Ja-folket) tar till väldigt märkliga argument.

Ulfven, jag är nöjd med din förklaring! Motivet framgick inte så klart i dina inlägg och ett raljerande över Ja-sidans argument hade i så fall även det platsat. Då hade kanske bilden klarnat.
Ha en bra födelsedag! smile.gif
/Gunvor
Posse
CITAT (ulfven @ 11-09-2003, 12:52)
På söndag röstar demokraterna i Sverige för eller emot ett införande av en gemensam europeisk valuta ....

huh.gif Du verkar tyvärr ha missuppfattat folkomröstningen. Vi ska inte rösta om "införande av en gemensam europeisk valuta" - istället ska vi rösta om huruvida vi anser att Sverige ska införa euron som valuta. Och folken i alla de länder som liksom Sverige inte fallit för euron borde själva få avgöra detta i sina länder.

Och skulle omröstningen som avslutas på söndag olyckligtvis utfalla "ja" fastnar Sverige för alltid i den ekonomiska och monetära unionen. sad.gif
Gossen Ruda
Hoppar in i denna märkliga debatt. Jag fattar inte vad euron har med allemansrätten eller EU:s grundlag att göra. Eller andra skrämskott som haglar. Det är frågan om huruvida vi skall byta till Europas nya gemensamma valuta mm eller hålla fast vid kronan, inget annat.

Så fattar jag inte heller argumenten om att nu skall EU styra och ställa. Go´ vänner, vi är en del av EU. Vi är med och styr och ställer. Visserligen är vi bara en liten del men vi är ändock med.

För att återgå till euron så tänker jag inte rösta på söndag. Jag har nämligen redan poströstat. Ja. Inte för att jag är speciellt positiv till tanken men för att jag tror det är bättre att vara med på tåget än att stå på perrongen och vinka. Några länder har redan startat tåget men vi har en chans att hoppa på i farten. Visst kan det kännas tryggt att stå på den stabila perrongen men frågan är när nästa tåg avgår och vad biljetten då kostar. Förr eller senare måste vi gå med i EMU.
Posse
CITAT (Gossen Ruda @ 11-09-2003, 18:54)
Det är frågan om huruvida vi skall byta till Europas nya gemensamma valuta mm eller hålla fast vid kronan, inget annat.

Tror du på det där själv? unsure.gif
Gossen Ruda
Omröstningen gäller anslutning till EMU med euron mm, inget annat. Så är den information jag fått på alla upptänkliga sätt. Knalla iväg till posten och läs vad som står på valsedlarna. Du kanske har annan insiderinformation, eller är du bara rädd för Stora Stygga Vargen?
Hannele
1994 vid EU folkomröstningen skrämde man oss också
med massa propaganda - som inte förverkligades.
annaviktoria
Vilken underlig tråd - nästan lika underlig som hela EMU-debatten.
Posse
CITAT (Hannele @ 11-09-2003, 21:35)
1994 vid EU folkomröstningen skrämde man oss också
med massa propaganda - som inte förverkligades.

Det stämmer - vid kampanjen 1994 kom ja-sägarna med en mängd löften, utfästelser och lugnande besked, vars innehåll inte förverkligades.

Och givetvis skulle ja-sägarna aldrig någonsin frivilligt informera om - innan det är för sent - att ett "fullt medlemskap" skulle innebära att Allemansrätten och Strandskyddet avskaffades.

Nej, de som vill ha oss fast i ett cynisk, nyliberal och centralstyrd superstat vet allt hur slipstenen ska dras... eller grodan kokas:
CITAT
När en groda släpps ned i en kastrull med hett vatten hoppar den snabbt ur. Om den däremot befinner sig i en från början behaglig temperatur som därefter gradvis höjs vänjer sig grodan vid förändringen. När det blivit så varmt att det börjar bli farligt orkar den inte hoppa ur. Grodan har vant sig vid, reagerar för sent och blir kokt.
Hannele
Alla partier har lagt ner sina valkampanjer.
Posse, du kanske inte följer med i massmedia?
Posse
CITAT (Hannele @ 12-09-2003, 11:08)
Alla partier har lagt ner sina valkampanjer.
Posse, du kanske inte följer med i massmedia?

huh.gif Ganska uppenbart att du gillar centralstyrning....
KURT
CITAT (Posse @ 12-09-2003, 11:14)
CITAT (Hannele @ 12-09-2003, 11:08)
Alla partier har lagt ner sina valkampanjer.
Posse, du kanske inte följer med i massmedia?

huh.gif Ganska uppenbart att du gillar centralstyrning....

Respekt brukar man annars kalla det.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Förstår inte hur man kan få ihop allemansrätten och EMU???

Sedan förstår jag inte heller att man hela tiden tror att Sveriges Allemansrätt är så unik. Även i andra länder kann man gå ut i skog och mark. Har själv varit skog och markägare i Tyskland och det är en självklarhet att folk går där och plockar svamp och bär. Att man sedan inte sätter upp ett tält i grannens trädgård även det är en självklarhet.
Att ibland turister mussuppfattar Allemansrätten är ofta p.g.a. att dom tror att när det finns lag om det som är självklart hemma så måste det var annorlunda.

Elisabeth
Posse
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-09-2003, 09:54)
Förstår inte hur man kan få ihop allemansrätten och EMU???

Om alltför många beklagligen skulle rösta ja i folkomröstningen, fastnar Sverige totalt i den ekonomiska och monetära unionen (EMU). Den framstår som EU:s verktyg för att få länderna underkasta sig hur EU vill att ländernas ekonomi ska fungera. Och i EU får ej finnas några s.k. "handelshinder" och konkurrensen ska vara stenhård.
Wargen
Reagerade idag när jag såg att en Ja-kolumnist i en av kvällstidningarna uppmanar sina läsare att gå på "Lindh-linjen" vid röstningen. Snacka om att utnyttja situationen. mad.gif
Skatmor
Det land som överlåter/tillåter att den ekonomiska makten styrs av Europeiska Centralbanken, ECB, det landet får finna sig i att styras av EU, antingen det gäller att man upphäver lagar som gett oss rättigheterna att ströva fritt i markerna eller att Strandskyddet som också är unikt för Sverige, upphävs. Strandskyddslagen omfattas också av miljöbalken. Mister vi den genom ett avskaffande av den nuvarande lagen så dröjer det inte så värst länge förrän våra stränder bebyggs av kapitalstarka personer av in-och utländsk härstamning. Därför är det viktigt att behålla det ekonomiska styret i Sverige och NEJ:a i valet.
Ralf
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-09-2003, 09:54)
Även i andra länder kann man gå ut i skog och mark. Har själv varit skog och markägare i Tyskland och det är en självklarhet att folk går där och plockar svamp och bär.
Elisabeth

OK, jag är med vilka andra "västliga" länder kan man ströva fritt i??
I vilka länder får du förtöja din båt Nästan var som helst?
Elisabeth-Västkustkolonisten
I Tyskland t.ex. Även i Österrike är det samma sak. Jag har under min uppväxt i södra Tyskland plockat många kilo svamp och bär ihop med min mama.
Ingen tänker ens på att det behovs "Allemansrätt" för att gå ut i skogen.
Tänk på bara alla vandrare nere i södra Tyskland och Österrike som vandrar runt i mark och skog.

Även när vi var en månad nere i Spanien var vi med bekannta ,som bor där varje vinter, mycket ute i naturen.

Elisabeth
Hannele
I Finland, Danmark och Norge kan man promenera fritt i naturen.
Posse
CITAT
Innan du ger dig ut i Europa med bil är det några saker du bör tänka på - både när det gäller bilens och familjens utrustning. Vi börjar med familjen.
( - - - )
Campare bör hålla sig till campingplatser eller andra rastplatser där camping är tilllåten. Allemansrätten har inte nått utanför Sveriges gränser och att campa "fritt" kan till och med vara farligt.


Från http://www.varbostad.se/vab/2000/Reportag/...51/VB34851.html
Ralf
I Finland och Tyskland kan man inte förtöja sin båt var man vill. Vidare FÅR du inte tälta var du vill i dessa länder. Men om du frågar om lov så brukar det gå bra.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hur det är med båtar vet ja inte eftersom man inte har båt i Alperna men jag skall fråga några trädgårdskompissar i Nordtyskland som har båt.

Men att sätta upp en tält i skogskanten går bra men inte mitt i en åker eller kornfält, det får du inte heller här.

Under min tid som "bondmora" i Tsyskland hade jag mycket folk gå genom mark och skog och jag hade alldrig sagt någt om detta. Men klart när folk sätter sig mitt i höga gräset så gillar man inte detta. Men att sätta upp tält i kanten går allt bra.

Att plocka svamp gör alla som gillar det.

Elisabeth
Posse
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-09-2003, 19:05)
Hur det är med båtar vet ja inte eftersom man inte har båt i Alperna men jag skall fråga några trädgårdskompissar i Nordtyskland som har båt.

Men att sätta upp en tält i skogskanten går bra men inte mitt i en åker eller kornfält, det får du inte heller här.

Under min tid som "bondmora" i Tsyskland hade jag mycket folk gå genom mark och skog och jag hade alldrig sagt någt om detta. Men klart när folk sätter sig mitt i höga gräset så gillar man inte detta. Men att sätta upp tält i kanten går allt bra.

Att plocka svamp gör alla som gillar det.

Elisabeth

Jag brukar sommartid umgås en del med en familj nere från kontinenten som reser hit till Sverige varje år på sin semester och de brukar ofta tala om hur fullständigt annorlunda och härligt det är i här i Sverige tack vare Allemansrätten och Strandskyddet. Där nere är t.ex. alla stränder igenmurade med tjocka lager hus och de hoppas att Sverige för allt i världen ska få bestå så underbart som det är. smile.gif

Men som Skatmor skrev lär det bli slut på det om folk går på de bedrägliga locktonerna från de politiker - och dem som de lyckats förleda - som vill rösta bort de sista resterna av vårt lands självbestämmande. Då blir Sverige en ynklig lydstat.
Precis som Bilderberggruppen planerat. sad.gif
Adri-Anne
Spanien, Belgien, Luxemburg, Monaco, Andorra, Frankrike och vissa delar av Tyskland är det förståligt att dom har förbud. Då dessa länder är mycket mera tätbefolkade här. Det finns inte så mycket ytor att ströva på och dom är till 90% privatägda. Precis som dom privatägda marker vi har här uppe, där det står skyltar att man inte är välkommen.
Har ni inte sett såna skyltar någon gång, åk till Fårö och Blekinge skärgård, så får ni se. Dom finns här med. Själv har jag bott förutom i Sverige i Frankrike, England och på Irland men bara i Frankrike och vid ett besök i Spanien har jag inte fått röra mig fritt och gå vart jag ville, precis som här i Sverige. I Spannien fick jag en rejäl skopa ovett när jag hade gått i på privatmark, som inte ens var skyltat. I Frankrike var det en hel skog med skyltar överaltt. på ett ställe jag bodde i några månader.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tänkte precis på det Adri Anne att man kanske skall jämföra landets yta och hur många som bor där då är det inte förvånansvärt att det inte finns så mycket kvar att använda fritt.

Själv växte jag upp i närheten av en sjö som det var fritt tillgång runt hela sjön och är fortfarande så.

Elisabeth
Ralf
Så då är det alltså ok med förbud om det är trångt? Dom som har skall få ha o vi som inte har ska inte få tillgång tex sjöutsikt o promenera på stränder?

För några år sedan var jag i en engelsk kustsort. Stranden var antingen privat eller fiskehamn där det var tillträde förbjudet. Sedan fanns det några få utiksplatser där övriga dödliga kunde kika på vattnet.
Adri-Anne
Ralf!
Det är kanske inte ok med förbud, men mer förståeligt
Gossen Ruda
Återigen, vad i h---e har euro, EMU och ECB med strandskydd och allemansrätt att göra???????????? När jag läser sånt fattar jag varför nej-kampanjen har framgång, dom lever på människors rädsla och okunnighet.
Posse
CITAT (Gossen Ruda @ 14-09-2003, 21:53)
Återigen, vad i h---e har euro, EMU och ECB med strandskydd och allemansrätt att göra???????????? När jag läser sånt fattar jag varför nej-kampanjen har framgång, dom lever på människors rädsla och okunnighet.

Beklagar om du inte kan fatta det. sad.gif

Ja-sidan försökte indoktrinera och manipulera svenska folket med omväxlande de mest sagolika och förskräckande påståenden, hade på sin sida överväldigande resurser och praktiskt taget hela det ekonomiska och politiska etablissemanget men råkade ändå ut för "ett svidande nederlag" som en av kommentatorerna uttryckte det! biggrin.gif
Ralf
Men ju fler vi är som vill dela på den lilla mark som blir kvar är det ju viktigare med regler för att dela marken än förbud.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon