Full version: Hajdro enerdjetik
Netha
hajdro enerdjetik

vänisch åxy äkschön

kellogs ålbrann

el casei difensis

colgeit sensitiv malti pråteckschön


Ja sådär kan man fortsätta hur länge som helst...
men jag undrar ...

Varför inte prata svenska så att alla tittare förstår vad det handlar om?
Piccante
Det heter nog L. casei defensie iofs, L = lactobacillus. Annars låter resten som rena grekiskan det håller jag med om.
Biggan_
....och ju krångligare det låter desstu bättre och nyttigare är varan! crazy.gif Eller inte! fear.gif

Aqvakul
CITAT (Biggan_ @ 29-09-2008, 23:45) *
....och ju krångligare det låter desstu bättre och nyttigare är varan! crazy.gif Eller inte! fear.gif

Apselut! crazy.gif
KURT
Lactobacillus casei defensis är ju som sagt ett artnamn, så det är ju svenska. Men "ålbrann" kunde ju bytas ut mot kli.
Bee
Snyggt Netha! Håller med fullständigt.

Är det någon som minns "Kjo-ejt" ? Finns det någon idag som uttalar det så?
(Q8, bensinbolaget från Kuwait som numera har gått ihop med OK. Strykjärnssulorna i loggan skulle få oss att tänka på segel vid det blåa havet vid Kuwait.)

Alla utrikiska uttal faller oss inte i smaken i vårt dagliga liv. Mina barn tycker att jag är töntig som framhärdar i att säga nya "fenomen" eller varunamn på svenska. Det bjuder jag gärna på!

Exempel: hur i allsin dar skall man på ett bra sätt säga på svenska att man gör när man är ute och motionsgår om man skall använda det nya uttrycket "powerwalk" ?
Paoer-oåkar?
Påver-valkar?
..... jag säger gärna - med eftertryck - att jag är ute och påver-valkar. Det låter härligt töntigt biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Netha @ 29-09-2008, 22:48) *
Varför inte prata svenska så att alla tittare förstår vad det handlar om?

Samma anledning som alla multi, maxi, super, extra, ny!, plus etc.: Det låter häftigt. Man hittar på nya ord ("formula"), priser är bara, endast eller pang, osv osv. Jag är också jättetrött på det, men det funkar. De som håller på med sånt här är experter, de pratar inte engelska för skojs skull utan allting är iskallt uträknat. Huvudsaken är uppmärksamhet, även negativ sådan. Dvs även om du irriterar dig på reklamen så har den uppnått sitt syfte: produktnamnet har fastnat. Och om just du och jag inte fungerar så utan tänker självständigt, så struntar de i det, för det finns tillräckligt många som köper ändå.
Azur
De engelska termerna skall låta vetenskapliga/tekniska. "Hydro energetic" t.ex. betyder ingenting, och "sensitive multi-protection" säger inte mycket mer - men det låter imponerande om man inte tänker efter.
Netha
Javisst är det väl uträknat alltihopa och visst går vi väl på sånt alltför ofta.
Men ... jag bojkottar oftast varor som säljs med "knäpp" reklam.

Bee ... påver- valka tummenupp.gif
Den tog maken direkt .. han Påvervalkar ca en tim varje morron. yahoo.gif
skogstroll
CITAT (Bee @ 30-09-2008, 10:03) *
Snyggt Netha! Håller med fullständigt.

Är det någon som minns "Kjo-ejt" ? Finns det någon idag som uttalar det så?
(Q8, bensinbolaget från Kuwait som numera har gått ihop med OK. Strykjärnssulorna i loggan skulle få oss att tänka på segel vid det blåa havet vid Kuwait.)


ku-åtta
eller... kjoo-ejt

giggle.gif

Min största hatreklam är ändå reklamen för chokladen Merci, vilken fasansfull reklam... jag håller för öronen när jag hör den... "...merciiiiiii for being YOUUU...." sick.gif
Azur
CITAT (skogstroll @ 01-10-2008, 09:32) *
Min största hatreklam är ändå reklamen för chokladen Merci

Det är vinnaren, håller med. De enda reklamer som kommer ens nära vad gäller falsk, förljugen, äcklighet är den för Werthers Original och Toffifee.
Pia L
Nja, chokladen är ju ialla fall god, värre är det väl ändå med alla dessa olika mascarareklamer som förlänger fransarna sååååå mycket och man ser skarven på lösögonfransarna på alla giggle.gif
Floppy
Den värsta reklamen måste väl ändå vara den med Pernilla Wahlgren...hårfärgningstjosan 'nutris garnier' eller vad den nu heter...hon måste väl ändå ha sett sin egen reklam...och gjort den med flit fjantig...jag mår så illa varje gång när jag ser den så jag måste byta kanal...

När det gäller den mest fantasilösa reklamen så är det väl ändå ...den där reklamen där det står två tjejer i en butik och den ena tar fram en rund chokladgodis och sätter den framför fläkten på bordet och sen slår på fläkten så att godisen rullar till den andra tjejen...den har väl gått på tv i säkert över 100 år...och jag överdriver inte ett smack...
Bee
CITAT (Floppy @ 01-10-2008, 12:38) *
Den värsta reklamen måste väl ändå vara den med Pernilla Wahlgren...hårfärgningstjosan 'nutris garnier' eller vad den nu heter...hon måste väl ändå ha sett sin egen reklam...och gjort den med flit fjantig...jag mår så illa varje gång när jag ser den så jag måste byta kanal...

När det gäller den mest fantasilösa reklamen så är det väl ändå ...den där reklamen där det står två tjejer i en butik och den ena tar fram en rund chokladgodis och sätter den framför fläkten på bordet och sen slår på fläkten så att godisen rullar till den andra tjejen...den har väl gått på tv i säkert över 100 år...och jag överdriver inte ett smack...


1. Hon har säkert som alla andra räkningar att betala. Då måste man göra jobb man kanske inte är så stolt över i efterhand. Håller med om att den är urfjantig.

2. Jag fnissar varje gång jag ser den! Lite kul får man ha på ett jobb där man är ständigt påpassad. För det är väl så man skall se det antar jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon