Full version: Anna Lind är död
yla
sad.gif
Annika Ljunggren
Det är jätteläskigt att det ens kunde hända. Speciellt om motivet var politiskt (vilket dom inte visste säkert igår)... Man blir både arg och ledsen! sad.gif mad.gif
Hannele
Jag kände inte henne, men jag tänker på hennes två barn.
I svenska idyllen dör varje dag människor av våld och de får inte två rader i tidningen...
ulfven
Någon har mördat ytterligare en liten del av den svenska folksjälen och tvingar härmed fram nya negativa förändringar av vårt lilla land. Två barn och en make sitter förgråtna någonstans i Stockholm och Sverige har förlorat en ypperlig internationell representant och förmodligen även en framtida mycket lämplig statsminister.

Det fanns ingen hotbild säger SÄPO, strålande! De reformerades uppenbarligen inte nog efter Palmes död och nu får det vara nog...
Ingrid på Västkusten
Ja jag blir ledsen i själen - jag träffade henne en gång som ung politiker och tänkte hon kommer att gå långt :-((

Hälsar Ingrid
Adri-Anne
Det som har hänt är förskräckligt. Hon var en eldsjäl, som var rak och stod upp för sina värderingar. Det är ju just det vi behöver.
Tänker på hennes familj, värst är det att hon har barn, det är dom som drabbas hårdast av alla. Hoppas det finns en varm famn som kan trösta dom.
Betty
Jag finner inga ord för det otroliga som hänt...
Magdalena
Jättehemskt men kanske får det oss att slutligen inse att SVerige inte längre är någon idyll och har inte varit så de senaste 15 åren! Tråkigt att det ska ske på detta vis!
sanna
Lev som om livet kunde ta slut idag, för det kan det...
Ord som vars innebörd nu blir än mer outhärdligt sanna.

För övrigt saknar man ord, smärta och chock gör en stum.
Det blir en tung dag idag. Det blir en tung tid framöver. Det blir det...




Sanna
Unn
Det var hemskt redan igår, o i dag fruktansvärt. "idyllen" försvann väl redan på åttiotalet även om man velat tro o hoppas något annat.
Ensamma galningar eller samlade mörka krafter, vad än det nu är, tror jag är sprungna ur en ökad känsla av vanmakt och otrygghet i samhället.
Tror knappast att det kommer att bli bättre framöver heller!

Sorgsen Unn
Fialotta
sad.gif
Mina tankar går i dag till hennes familj...så onödigt med allt våld!!!
Gator o torg är fyllda av våld...vart är Sverige på väg???

Sov gott Anna ...du var en stark tjej wub.gif
Ti bee
Tänker på hennes barn och hennes man! Är så ledsen för deras skull!
Även för Sverige är förlusten stor.

Också sorgsen Christina
Annki
Det är förlamande, gränslöst sorgligt. Man blir både ledsen och arg. Sånt här ska inte få hända. Men det var som om "proppen gick ur" när Palme mördades. Efter det fanns det inte längre några gränser...

Tänder ett ljus och tänker på hennes familj.
Gunvor Nilsson
Inför en sådan här hemsk händelse finns plötsligt inga ord som täcker vad man känner...........

/Gunvor
lolo
Så fruktansvärt att sånt här ska få hända! Jag tänker först på Annas små barn och hennes make - hoppas de får allt stöd som det går att få. En fantastisk politiker med stort engagemang som trodde på sina idéer. Dessutom väldigt omtyckt som person.
Men som en del redan har sagt; Sverige är inte ett idylliskt land och har inte varit det på många år. Det känns dessutom olustigt att gärningsmannen fortfarande är på fri fot - helt otroligt! Nu måste vi svenskar tillsammans göra något åt våldet! Vad håller egentligen på att hända i vårt fina land?!
/Ann-Louise
katti
Med denna oförlåtliga handling försvann en del av vår demokrati och vår öppenhet..... otroligt ledsen och upprörd sad.gif sad.gif
Ingrid på Västkusten
Ja - tänk när Palme vart skjuten - tänk på Jan Heweliuz, tänk på Estonia......nu detta. Det är som att bli omruskad å det grymmaste,

Hälsar Ingrid
ZaraP
Känner mig mållös och tom inombords...
Hur kan man överhuvudtaget ta en annan människas
liv? Rått och sjukt är vad det är..
Är det ytterligare en mentalpatient som vi inte har "råd"
att hålla bakom lås och bom utan som får gå fri i vårt
samhälle?.......................

Zara
yla
CITAT (ZaraP @ 11-09-2003, 12:48)
Är det ytterligare en mentalpatient som vi inte har "råd"
att hålla bakom lås och bom utan som får gå fri i vårt
samhälle?.......................

Zara

förmodligen är det så en ytterligare människa som förnekas rätten till vård då han hon är sjuk
vi skär ju ner hela samhället den som är sjuk kastas ut att klara sej bäst den gitter
alla slår ifrånsej
de va en debatt om psykreformen häromdagen
kanske dom vaknar nu o ser till att folk får den vård de behöver o inte låter dom springa vind för våg
vi kaninte skära ner o spara bort sådant
man måste ta om hand innan det som inte får hända händer o händer o händer igen
*Felix matte*
Ofattbart!
Det finns inga ord för det som skett.
Tankarna går till hennes barn och make.
Hannele
Den tredje politikern som blir dödad i Sverige för sina åsikters skull...
Olof Palme och en man som blev dödad av en nazist för att han var organiserad syndikalist och på sin arbetsplats öppet kritisk till att nazisten spred sitt budskap.
Noah
Gång på gång önskar man att drömmen skall ta slut, att det inte skall ha inträffat.

Jag grät när jag föddes, varje dag lär jag mig varför.

Noah
Pia mitt i Skåne
Ja, vad skall man säga...
Så länge som möjligt hoppades man ju att Anna skulle klara sig med livet i behåll. När beskedet kom fick man väl en känsla som liknar panik. Vad händer? Hur KAN det hända? Men det är ju Sverige, det har ju hänt förr och visst har vi väl lärt oss något av det?

Nej.


Nanna
Kan bara säga att det är hemskt, och det är en fruktansvärd tragedi för Sverige och dess politik att förlora en sådan människa.
Veganvarg
Sorgen är stor!

Jag vill inte bo i ett land där man ska behöva ha livvakter bara för att man har en åsikt och den vilja att förändra!
Jag blir så arg och ledsen när jag tänker på att det måste funnits massor med folk på NK!
Anna flydde först från gärningsmannen, innan han hann ifatt henne och slog ner henne. Efter det började han knivhugga henne.
Någon MÅSTE ha haft tillfälle att ingripa!!!

Folk är så förbannat fegt... de väljer att blunda! mad.gif

Jag blir så ledsen när jag tänker på att två barn förlorat sin mor pga att folk valde att inte hjälpa Anna! sad.gif sad.gif sad.gif

/en mycket ledsen ylva
L8 B.
Horibelt helt enkelt, Blääää! sad.gif
Vi som är kvar får hjälpas åt wub.gif
God kärlek på er allihopa!
Mitt i förvirringen wacko.gif
Towanda
Vad jag har hört så är det inte fastslaget att hon blev mördad för sin politiska ställning. Jag försöker hålla det öppet tills någon har något konkret att rapportera om motivet. Men visst är det sorgligt och tragiskt.

Mvh,
Lena
Tyr
Sverige har förlorat sin i särklass mest omtyckta och i mitt tycke kompetenta politiker.
Ord kan inte beskriva den sorg och vrede jag personligen känner inför detta, men ord som tomrum, ångest, empati för anhöriga, maktlöshet, ligger nära till hands.
Jag har tagit väldigt illa vid mig av detta och mina tankar går till Annas anhöriga.
Eva i Norrköping
Det är en enorm förlust för hela Sverige, ja hela Europa. Men först och främst för Annas familj. Man saknar ord...
Och inte nog med det, sen händer det här med 5-åringen i Arvika samma dag. Idyllen är sedan länge borta.
Man har gärna blåst upp i media hur farligt det är i Baltikum, men då ska man komma ihåg att t ex Stockholm har en långt högre kriminalitet och våldsstatistik än Riga. Man kan ha anledning att tro att vi fortsätter toppa den listan... Så himla sorgligt..!
adrian
Det värsta är alla passiva människor som står och ser på när nåt som detta händer... mad.gif
De som inte ingriper borde få ialla fall en utskällning för att de lät honom göra detta...
Varför hjälpte ingen anna???
De var rädda...Men jag vet att idag mår de nog fruktansvärt dåligt när de inser att de kanske kunde ha gjort nåt för henne....
monasofi
En sådan här dag känns det i sorgen som vi skulle kunna enas för ett gemensamt mål för fred och frihet där demokrati råder, jag önskar att alla Sveriges röstberättigade går till valunorna på Söndag för att manifestera detta och på samma gång hedra Anna och protestera mot våldet.
Hannele


Så overkligt på jobbet i dag... Det dröjde inte länge, förrän alla flaggor hissades ner.
annaviktoria
Trodde att hon på något sätt skulle klara sig med livet i behåll - hon har ju klarat så mycket annat och har varit så stark. Men, men. Känns som ett knytnävsslag i magen, man tappar luften och orken att göra något. Jag har förlorat en av mina personliga förebilder. Man kan säga så mycket... hon verkade vara en så fin människa
digitalkarin
Finner för stunden inga ord.
Det är tragiskt.
Kände henne inte, men blir ändå illa berörd.
sad.gif
*Felix matte*
I förlängningen handlar det här om så mycket mera.
Det handlar om vi kan ha och tillämpa öppen Demokrati i vårt land.
Hur många barn, tonåringar, vuxna är inte idag rädda att kanske mista sin närstående
En närstående som är politiskt aktiv.
Vem vågar satsa på politiken om man ständigt måste vara rädd.
Lena N
CITAT (Felix matte @ 11-09-2003, 22:57)
Vem vågar satsa på politiken om man ständigt måste vara rädd.

Känslorna idag är en enda röra av bestörtning, ilska, sorg och förvirring. Samtidigt gör det att jag nu allvarligt börjar att fundera på medlemskap i det parti jag röstat på de senaste 15 åren. Anna Lind är död. Det bästa vi kan göra är att låta demokratin leva.

Jag hoppas även att massmedia nu ska fokusera mindre på konfrontation och mera på diskussion och fakta. Svårare för både jounalister och publik, men vi har inte demokrati för att det skulle vara det lättaste.
estet
Fruktansvärt!
Jag beundrade henne verkligen, så kraftfull och vältalande. Jag stannade alltid upp när hon syntes i TV-rutan. Hon var med där det hände ute i världen.
Tänker på hennes nära & kära.
Blomstersmurfen
Felix matte har nog rätt. Pratade med mina barn om det inträffade i går kväll. De, liksom jag, tänker i första hand på Annas stackars barn som blev utan sin mamma. Deras kommentar var helt sonika att jag ALDRIG skulle få bli politiker... Då undrar jag vart demokratin är på väg. Våra barn är framtidens Sverige.
Hans i Mälardalen
Jag är så ledsen, arg och besviken. Varför ska det här behöva hända egentligen! mad.gif sad.gif sleep.gif

MvH
Kajsa
Tänk om hon haft en livvakt, då kanske han hade kunnat kastat
sig över denna dåre och hon hade klarat sig.
e_sedell
Han som gjorde det måste ha varit psykopat. Han stal kniven i gallerian intil bara en stund innan....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon