Ciczi

Idag var jag och veckohandlade på stormarknaden och går förbi en liten kylddisk. I denna fanns det färdig omelettsmet på tetraförpackning... Jojo jag tackar ja. Läste innehållsförteckningen och kom fram till cirka 12 ingredienser, varav 3/4 delar var konserveringsmedel och annat som stoppas i dessa förpackningar...

Omelettsmet... jojo jag tackar ja... a0a.gif

Ciczi
Red Top
"the bottom is nådd"eller??? giggle.gif sick.gif thumbdown.gif
Aqvakul
Sanslöst - Hur svårt är det att fixa en omelett?
Ralf
CITAT (Aqvakul @ 03-10-2008, 20:51) *
Sanslöst - Hur svårt är det att fixa en omelett?

tja jag hade en kollega som tog fram kokboken varje gång kan skulle göra omelett
Det fanns väl färdig pannkakssmet o köpa för ett tag sen??
Ciczi
Precis min tanke... fast sen å andra sidan så finns det ju pannkakssmet att köpa och färdiga pannkakor, färdig pizzadeg...

Listan kan göras lång...

Ciczi
blomkronan
Det finns mera... på hemköp har dom färdigkokt potatis i kyldisken dom ligger 2-3 st per förpackning.
Åt pensionärerna sa killen som jobba där när jag ifrågasatte... giggle.gif
Ralf
Man kanske skulle börja sälja potatismos.
eller finns det redan?
AstLar
CITAT (Ralf @ 03-10-2008, 21:31) *
Man kanske skulle börja sälja potatismos.
eller finns det redan?


Jodå...pulver attblanda med vatten finns.
Netha
Och vems "fel" är det att t.ex omelettsmet i tetror går att sälja...
jo det är föräldrar som aldrig lärt eller låtit barnen ta del i matlagning.

Barnen blir vuxna och har ingen aning om hur maträtterna kom till ...
klart att de köper färdiglagat och halvfabrikat.sad.gif


blomkronan
Jag är en av dom föräldrarna... iallafall när det gäller köttbullar.
För några år sedan skulle jag "vara duktig" till en jul och göra köttbullarna själv. Min son då runt 8 år gammal, kom in i köket och såg när jag gjorde dom, han tyckte smeten såg sååååå äcklig ut, att han än idag hälst inte äter "hemmagjorda" köttbullar!!! Han vill hälst ha Mamma scans... blush.gif
Netha
CITAT (blomkronan @ 03-10-2008, 22:24) *
Jag är en av dom föräldrarna... iallafall när det gäller köttbullar.
För några år sedan skulle jag "vara duktig" till en jul och göra köttbullarna själv. Min son då runt 8 år gammal, kom in i köket och såg när jag gjorde dom, han tyckte smeten såg sååååå äcklig ut, att han än idag hälst inte äter "hemmagjorda" köttbullar!!! Han vill hälst ha Mamma scans... blush.gif

Testa att göra egna köttbullar och du kommer att se att sonen äter dem med god aptit...
förutsatt att du inte talat om för honom att de var hemmagjorda.


Aqvakul
CITAT (blomkronan @ 03-10-2008, 22:24) *
Jag är en av dom föräldrarna... iallafall när det gäller köttbullar.
För några år sedan skulle jag "vara duktig" till en jul och göra köttbullarna själv. Min son då runt 8 år gammal, kom in i köket och såg när jag gjorde dom, han tyckte smeten såg sååååå äcklig ut, att han än idag hälst inte äter "hemmagjorda" köttbullar!!! Han vill hälst ha Mamma scans... blush.gif

Ibland är rollen som förälder väldigt otacksam.... trostar.gif
blomkronan
CITAT (Netha @ 03-10-2008, 22:29) *
Testa att göra egna köttbullar och du kommer att se att sonen äter dem med god aptit...
förutsatt att du inte talat om för honom att de var hemmagjorda.

Jag har faktist provat flera ggr efter den julen,... tro mig han minns, inte ens hemmagjorda pannbiffar funkar! Han klarade inte av synen... av smeten med uppsväld stöbröd i köttfärsen.
Däremot är han intresserad av matlagning och lagar gärna tacos själv. Han vill att maten ska vara "ren" inte blanda ihop saker. Köttgryta går inte heller= ihopblandad!
Föresten... när vi gör egna hamburgare går det bra wink.gif det är nog namnet på maten som spelar roll crazy.gif han är tonåring nu!!!!
zaaritha
Synd att s k husmanskost blir "bortglömd", eftersom yngre personer ej kan laga mat!
Fläskpannkaka, pannbiff, köttbullar, gratänger, stekt fläsk m bruna bönor,
o s v.
Piccante
Något som jag tycker ser riktigt ruskigt ut är färdiga hamburgare med bröd, sallad, dressing och hela konceptet vaccumförpackade med fantastisk hållbarhet. De innehåller alla möjliga konserveringsmedel och färgämne, smakförstärkare etc för att hålla sig fräscha länge.
Ralf
CITAT (AstLar @ 03-10-2008, 21:38) *
Jodå...pulver attblanda med vatten finns.

jag menade helt färdigt mos!
blanda med vatten=matlagning
Pulvermos har ju funnits sedan 50-talet
aanderss
thumbdown.gif snart finns de vääll varmt vatten att köpa i frysdisken som man bara skall värma
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 04-10-2008, 07:00) *
thumbdown.gif snart finns de vääll varmt vatten att köpa i frysdisken som man bara skall värma

giggle.gif rotfl.gif giggle.gif
Vilken prima affärsidé!
Pjater
Måste ju bara säga att vatten på flaska måste vara den dummaste iden vi har ju renaste vattnet i kranen.
Fasst det är ju multinationellt och de tjänar ju bra ändå hehe
blomkronan
CITAT (aanderss @ 04-10-2008, 07:00) *
thumbdown.gif snart finns de vääll varmt vatten att köpa i frysdisken som man bara skall värma


rotfl.gif
Biggan_
CITAT (aanderss @ 04-10-2008, 07:00) *
thumbdown.gif snart finns de vääll varmt vatten att köpa i frysdisken som man bara skall värma

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Dagens 10-poängare!
Myosotis
giggle.gif

Har ni hört om den snabbaste maträtten? Det var någon studenttävling, jag hoppas det inte var på allvar. Det vinnande bidraget var: Fiskpinnar i brödrosten och pulvermos med vatten från varmvattenkranen, tillagningstid 1½ minuter.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 04-10-2008, 14:13) *
giggle.gif

Har ni hört om den snabbaste maträtten? Det var någon studenttävling, jag hoppas det inte var på allvar. Det vinnande bidraget var: Fiskpinnar i brödrosten och pulvermos med vatten från varmvattenkranen, tillagningstid 1½ minuter.


giggle.gif Ibland är det bråttom ... crazy.gif
Noak
Min nya(?) affärside :

"Instant Water" vattenpulver som man blandar ut med...Vatten!
Huggorm
CITAT (Pjater @ 04-10-2008, 08:16) *
Måste ju bara säga att vatten på flaska måste vara den dummaste iden vi har ju renaste vattnet i kranen.
Fasst det är ju multinationellt och de tjänar ju bra ändå hehe

Idén har faktiskt en del fördelar. I min gamla hemkommun Uddevalla smakar vattnet riktigt illa, särskillt på sommaren. Man käner till och med på lukten hur det stinker dy, och det går knappt att dricka.

För övrigt är jag också en av de där som inte kan laga mat, trotts att jag nu närmar mig trettio. Räddningen är att köpa färdig köttfärssås på burk som bara skall värmas. Det har gått åt rätt många burkar med olika såser de sista åren kan jag avslöja... Potatis har jag knappt ätit sedan jag flyttade hemifrån, dom är jobbiga att skala och ojämna i kvliteten, det är mycket lättare med ris eller pasta. Men jag får väll avslöja att jag börjar ledsna på min kost nu...
Platinum
CITAT (Huggorm @ 04-10-2008, 15:38) *
Idén har faktiskt en del fördelar. I min gamla hemkommun Uddevalla smakar vattnet riktigt illa, särskillt på sommaren. Man käner till och med på lukten hur det stinker dy, och det går knappt att dricka.

För övrigt är jag också en av de där som inte kan laga mat, trotts att jag nu närmar mig trettio. Räddningen är att köpa färdig köttfärssås på burk som bara skall värmas. Det har gått åt rätt många burkar med olika såser de sista åren kan jag avslöja... Potatis har jag knappt ätit sedan jag flyttade hemifrån, dom är jobbiga att skala och ojämna i kvliteten, det är mycket lättare med ris eller pasta. Men jag får väll avslöja att jag börjar ledsna på min kost nu...


Ärligt talat så ska man inte behöva skämmas över att man inte är hemma i köket, det kan jag se som en anledning till att köpa färdigt eller halvfabrikat....däremot argument som att man inte har tid köper jag inte.
Aqvakul
Det är väl fantastiskt bra att det finns bra och tidsbesparande halvfabrikat. Laga mat åt sig själv är kanske inte alltid så kul. Däremot så kan man ifrågasätta en hel del halvfabrikat. Det handlar om att det ibland är nästan lika lätt att laga från grunden, märkliga ingredienser och/eller att de är mindre aptitliga.
Ralf
ingen som nappade på mitt förslag om färdigt potatismos, redo att värma. Vad sägs om kokta ägg då? Bara att skala o äta, smart va?
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 04-10-2008, 16:18) *
ingen som nappade på mitt förslag om färdigt potatismos, redo att värma. Vad sägs om kokta ägg då? Bara att skala o äta, smart va?

jag har inga problem med det, om smaken och priset är det rätta....
Myosotis
CITAT (Ralf @ 04-10-2008, 16:18) *
ingen som nappade på mitt förslag om färdigt potatismos, redo att värma. Vad sägs om kokta ägg då? Bara att skala o äta, smart va?

sick.gif
Platinum
CITAT (Ralf @ 04-10-2008, 16:18) *
ingen som nappade på mitt förslag om färdigt potatismos, redo att värma. Vad sägs om kokta ägg då? Bara att skala o äta, smart va?


Äggen okej om de var kokta samma dag eller möjligen dagen före. Men mos, nä....uppvärmt mos är ingen höjdare utan äts helst nytillagad.
Myosotis
CITAT (Platinum @ 04-10-2008, 16:29) *
Men mos, nä....uppvärmt mos är ingen höjdare utan äts helst nytillagad.

Ja men om man har eget potatismos över så är det ju jättegott att steka dagen efter!!
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 04-10-2008, 16:37) *
Ja men om man har eget potatismos över så är det ju jättegott att steka dagen efter!!

Mormors potatisbullar - MUMS! yahoo.gif
Ciczi
PÅ mitt senaste jobb fick jag ofta kommentarer om att jag var duktig i köket. Jag hade matlåda med mig 99 utav 100 gånger.

Men jag kan ju inte rå för att jag gillar att veta vad som finns i maten.... tummenupp.gif

Ciczi
Pjater
Haha, vilka ideer ni har giggle.gif
Huggorm
Sedan är det ju så att jag bor ensam, och bara har frysfack - jag kan alltså inte laga rejäla satser och frysa in till framtiden. Då lönar det sig knappt att laga själv. Det är en helt annan sak om man är en hel familj eller vill ha med sig matlåda till jobbet
Ettutre
CITAT (Pjater @ 04-10-2008, 08:16) *
Måste ju bara säga att vatten på flaska måste vara den dummaste iden vi har ju renaste vattnet i kranen.
Fasst det är ju multinationellt och de tjänar ju bra ändå hehe

Aqvakul
Stackars Ettutre - första inlägget och det blev inte mer än ett citat....... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon