Full version: Blev så förb.
Netha
Blev så förb. när jag såg Folksams annons i da

Ditt hem är din borg-
men vi försäkrar
även lägenheter.


Va? Skulle inte min lgh vara lika mycket mitt hem och min borg!!??

netaave
*suck* Get a life
Betty
Tror inte alls att Folksam avser att särbehandla lägenhetsboende.

"Mitt hem är min borg" är ju bara ett jättegammalt uttryck. Det finns massor av uttryck som man skulle kunna tolka som orättvisa eller sexistiska eller vad du vill, som t.ex. "Sådan herre sådan hund",
HÄR finns en hel hop svenska ordspråk som går att tolka hur illa man vill...
pejori
CITAT (Betty @ 08-10-2008, 23:41) *
Tror inte alls att Folksam avser att särbehandla lägenhetsboende.

"Mitt hem är min borg" är ju bara ett jättegammalt uttryck. Det finns massor av uttryck som man skulle kunna tolka som orättvisa eller sexistiska eller vad du vill, som t.ex. "Sådan herre sådan hund",
HÄR finns en hel hop svenska ordspråk som går att tolka hur illa man vill...



Tackar för länken Betty... smiley_small_hug.gif
Hittade många ordspråk, som jag hade glömt av kompiskram.gif

Netha, Jag har kommit så långt, att jag orkar inte bli förb***ad längre över dumma reklamer. angry.gif

Hur PR-gossarna tänker vet jag inte... Men en kvinna med en abourgin som letar efter en svart- gurka!!!!
varför i h***et köpte hon den!!! slap.gif
Grå
biggrin.gif Jag gillade ironin i reklamen (men å andra sidan hade jag ju väldigt roligt åt Jokks björnfilm också) för jag skulle kunna tänka mig att reklammakarna satt och föreställde sig en gigantisk riddarborg i sten som skulle försäkras och spann vidare på det - men vi försäkrar även lägenheter.
Om det sedan är Folksam eller kunderna som ska vara tacksamma för att det inte är endast folk som bor i stenborgar som kan köpa försäkringar är ju osagt biggrin.gif
Hurra för småsjuk reklam!!!
Betty
Ja reklam kan vara hur kul som helst, håller med om att Jokk-reklamen är väldigt rolig. Och så gillar jag den där Norrlands Guld-reklamen där en kille kyler sin ölburk med kylspray, och If-råttorna, och killen som sparkar en boll i kristallkronan just när hans middagsgäster ringer på dörren.
Fast jag har himla svårt för alla fåniga L 'Oreal reklamer med den fåniga slutklämmen "För det är du värd" och den allra mest korkade är Always "Have a happy period!" Öhhh... visst, skitkul ska jag ha, hela veckan... slap.gif
*Stintan*
Varför blir förbannad på en reklam unsure.gif känns väldigt onödigt att lägga energi på sånt. Det finns en och annan rolig som t.ex. Jokks men det mesta är så dåligt så jag stänger av både ögon och öron när det dyker upp.
Netha
CITAT (netaave @ 08-10-2008, 23:24) *
*suck* Get a life

?
Netha
CITAT (*Stintan* @ 09-10-2008, 09:31) *
Varför blir förbannad på en reklam unsure.gif känns väldigt onödigt att lägga energi på sånt. Det finns en och annan rolig som t.ex. Jokks men det mesta är så dåligt så jag stänger av både ögon och öron när det dyker upp.

Förb. var nog att ta i ... borde skrívit ... jag "reagerade" ... och det var inte på teve ... det var i facktidningen. smile.gif

Nej jag ödslar inte nån nämnvärd energi på sånt ... men ibland kan jag inte låta bli
att tycka till om sånt jag tycker är töntigt/dåligt.
*Stintan*
CITAT (Netha @ 09-10-2008, 09:43) *
Förb. var nog att ta i ... borde skrívit ... jag "reagerade" ... och det var inte på teve ... det var i facktidningen. smile.gif

Nej jag ödslar inte nån nämnvärd energi på sånt ... men ibland kan jag inte låta bli
att tycka till om sånt jag tycker är töntigt/dåligt.


OK klart man reagerar lite. happy.gif
Tobb
Jag tolkade det som om de uttryckligen menade en Borg, eller kanske en fornborg? wink.gif
Men att de även ansåg att lägenheter vad värda att försäkra för att det var också ett hem....
Berith
CITAT (Betty @ 09-10-2008, 09:02) *
Ja reklam kan vara hur kul som helst, håller med om att Jokk-reklamen är väldigt rolig. Och så gillar jag den där Norrlands Guld-reklamen där en kille kyler sin ölburk med kylspray, och If-råttorna, och killen som sparkar en boll i kristallkronan just när hans middagsgäster ringer på dörren.
Fast jag har himla svårt för alla fåniga L 'Oreal reklamer med den fåniga slutklämmen "För det är du värd" och den allra mest korkade är Always "Have a happy period!" Öhhh... visst, skitkul ska jag ha, hela veckan... slap.gif

Lite OT - En rolig reklam som man inte sett på länge. tummenupp.gif

Liksom den här! slap.gif
Betty
CITAT (Berith @ 09-10-2008, 09:59) *
Lite OT - En rolig reklam som man inte sett på länge. tummenupp.gif
/...


Ja den skrattar jag med gott åt! rotfl.gif
Anma
"Det finns många trender, men för mig som fyllt 40 finns bara en - slät hud"
sick.gif !!!


Betty
CITAT (Anma @ 09-10-2008, 11:38) *
"Det finns många trender, men för mig som fyllt 40 finns bara en - slät hud"
sick.gif !!!

Hehe, ja den är väl bara fööör kul! rotfl.gif
Eva-Helene
CITAT (Anma @ 09-10-2008, 11:38) *
"Det finns många trender, men för mig som fyllt 40 finns bara en - slät hud"
sick.gif !!!

Ja den! thumbdown.gif Grrrrr
Grå
Hur "bra" kan det bli då? a0a.gif
Pepsiriddare

herkules
det HÄR är kul reklam!
Aqvakul
CITAT (herkules @ 09-10-2008, 20:02) *
det HÄR är kul reklam!

Apselut! (Var det din Puli?)
herkules
CITAT (Aqvakul @ 09-10-2008, 20:05) *
Apselut! (Var det din Puli?)


nej, det är ingen av mina puli, det är förmodligen en "amerikanare" smile.gif
Red Top
CITAT (Grå @ 09-10-2008, 19:23) *
Hur "bra" kan det bli då? a0a.gif
Pepsiriddare

a0a.gif a0a.gif a0a.gif

CITAT (herkules @ 09-10-2008, 20:02) *
det HÄR är kul reklam!

a0a.gif a0a.gif a0a.gif
Netha
CITAT (netaave @ 08-10-2008, 23:24) *
*suck* Get a life

Eftersom jag ser att du nu är inloggad ... undrar jag vad du menade med ditt inlägg?
Tacksam för svar. smile.gif
Chamomille
CITAT (Betty @ 09-10-2008, 09:02) *
Always "Have a happy period!" Öhhh... visst, skitkul ska jag ha, hela veckan... slap.gif

rotfl.gif Ja, så himla kul vi ska ha det.
Netha
CITAT (netaave @ 08-10-2008, 23:24) *
*suck* Get a life

Undrar fortfarande vad du menade med detta.
Kathy
CITAT (Netha @ 14-10-2008, 23:37) *
Undrar fortfarande vad du menade med detta.


Neetave menade nog att du borde skaffa dig ett liv. dunno.gif flirting.gif
Miro
Ang reklam har jag noterat att vissa reklamer nu kör enbart män i situationer där man klassiskt skulle väntat sig kvinnor. Som den när föräldrar ropar "kom in och ät" till barnen utanför. Allihopa är män... Lite övertydligt men bra. happy.gif

Dock är det fortfarande bara små pojkar i blått i reklam för leksaksbilar och bara små flickor i rosa i reklam för dockor... (så det får inte finnas genusroller i vuxen ålder men barnen ska ändå tryckas in i dem? )

Men det går ju åt rätt håll iaf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon