aanderss
och de var bara för att en lastbil kört mer en en ledning och 800 hushåll i byn blev utan ström
Chamomille
Vi hade avbrott ganska ofta för några år sen (speciellt när grytorna stog på spisen). Sen hade vi ett i 36 timmar en gång, då fick vi bo på hotell. Men de senaste åren har vi inte haft något vad jag har märkt. Förutom när jag satt i en sladd till en lampa, då small det här... blush.gif
Alba
Det är verkligen inte ofta vi har strömavbrott.
Vi har bott här i 5 år och haft 2 strömavbrott......bara korta på kanske 0.5 - 1 tim.
skogstroll
jag brukar ha nån gång om året några timmar varje gång, vanligen vintertid
Nostalgia
Jag bor mitt i skogen så när det är blåsigt blir vi ofta utan ström och beroende på hur mycket det blåser och hur stora skadorna blir kan vi bli utan ström i 1-ca 10 timmar, det är inget ovanligt och händer ganska ofta på hösten och vintern, det har hänt att vi har varit utan 1- 1 1/2 dygn också.

Men vi är utrustade med vedspis, oljelampor och utedass smile.gif
renate
Nej faktiskt inte jag bor i ett villaområde nära samhället.Jo när Gudrun hemsökte oss hade jag 19 tim avbrott varav mest under natten.Förra vintern blev det mörkt i samhället en tim.ca.
aanderss
oj 19 timmar i sträck de låtyer inte kul
Solstorm
Antar att jag bor i slutet på en ledning eller så. Strömmen går rätt ofta och när det är stora avbrott så är vi de sista som får tillbaka. 8 dagar är nog rekordet.
blomkronan
CITAT (Solstorm @ 10-10-2008, 17:56) *
Antar att jag bor i slutet på en ledning eller så. Strömmen går rätt ofta och när det är stora avbrott så är vi de sista som får tillbaka. 8 dagar är nog rekordet.


8 dagar confused.gif hur klar ni er då? Om man är förberädd med gasolkylskåp och annat är det väll OK men oberädd????
henriks
8 dygn utan ström är lite tufft!

Vid Gudrun var jag själv utan ström i fem dygn och efter Per i fyra. Vilket inte störde mig nämvärt eftersom jag jobbar på ett nätbolg och följaktligen jobbade i princip dygnet runt under tiden. Bor man sen på landet är det nog både lämpligt och tillrådligt att vara beredd på strömavbrott med gasolspis, ficklampor och/eller elverk.
Vid Gudrun var det lite si och så med förberedelserna, men när Per kom gick elverket i princip dygnet runt.

Efter stormen gudrun bestämde Mona Sahlin och hennes kompisar att det skulle bli olagligt med strömavbrott längre än tolv timmar efter 2010.

Öh? vad då? tror man att strömavbrotten försvinner bara för att man lagstiftar om det?
Visst - följden har blivit tt alla elnätbolg investerar som galningar - miljard efter miljard plöjs ner i marken. De som vinner mest på det är de kunder som redan hade det ganska bra - för om man måste prioritera (vilket man självklart måste) är det de arbeten som berör flest människor som blir utförda först. Tragiskt med sant betyder det att det finns luftledningar byggda på 90 talet som rivs idag, medan ledningar från hedenhös tid blir kvar ute i skogen.

I sak tycker jag att det är bra att ledningar grävs ner, men det kostar oerhörd pengar och vem får betla tror ni? givetvis konsumenterna!

De flesta nätbolagen har varit och kommer att bli tvungna att höja priserna avsevärt på grund av detta.
Myosotis
Jaa, här är det ofta strömavbrott! Senast i tisdags när jag hade duschat tvättmaskinen och jordfelsbrytaren slog ifrån biggrin.gif fast det var ju mitt fel. Men så fort det blåser, åskar eller blötsnöar går strömmen. Efter Gudrun var jag utan ström i 9 dygn, efter Per i 5. Men man kan ju förstå att det blir så då och man förbereder sig. Värre är det när strömmen går till synes utan någon anledning alls, det gjorde den förra måndagen i fyra timmar och tisdagen i två timmar. Så lagom roligt när man inte vet vad det är frågan om och hur länge det ska vara, jag hade inte ens särskilt mycket vatten. Min mardröm är att stå i duschen med shampoo i håret när strömmen går, särskilt om man skulle ha bråttom iväg, men det har inte hänt hittils.
MariaS
Vi har ofta små mikroavbrott (sekundrar). Annars var nog det mest traumatiska avbrottet under stormen Gudrun.

Vi hade köpt nya sängar. Dessa går på el, för att kunna höja och sänka en massa delar under huvud och fötter.
Just denna kvällen hade vi krypit till kojs, fällt upp sängarna i bekväm sittställning, för att avnjuta en skön tv-kväll i sängen. Naturligtvis går då strömmen och där sitter vi, som två fällknivar! Hur fasen kan man sova i den ställningen?!
Efter att ha försökt i en halvtimme, slog det mig: "var det inte batteribackup på sängarna?". Fram med ficklampor och starinljus. Ur med sängkläder och madrasser, varefter den ena halvan vändes upp och ner på. Och vad sitter inte där och dinglar... Jo ett batteri! Men det var inte kopplat!
I med batteriet, ställde sängen på rätt köl och bäddade igen. Tryckte på knappen för att inta sovläge och.... Ja just! Strömmen var tillbaka!!! 45MINUTERS TRAUMA!
zaaritha
Förut hände det flera ggr om året, så fort det blev blötsnö, eller storm. Vi skaffade ett bensindrivet elverk från
Försvaret, se´n har det inte hänt så många ggr--faktiskt! whist.gif
Solstorm
CITAT (blomkronan @ 10-10-2008, 19:02) *
8 dagar confused.gif hur klar ni er då?


Eftersom jag vet att strömmen försvinner ofta så har jag lärt mig att vatten är det som är värst att vara utan. Så när här blåser mycket brukar jag tappa upp dricksvatten i en dunk och fylla badkaret med vatten. Badkarsvattnet kan man värma och tvätta sig i och spola på toa med. Fast det räcker inte i 8 dagar förstås. Den gången fick vi hämta vatten i trädgårddammen att spola med och hämta vatten till att tvätta oss med och dricksvatten hos någon som har ström. Jag eldar i kaminen som också går att värma vatten på. Laga mat på gasolkök. Frysen står i ett svalt förråd och strömmen brukar inte vara borta så länge på sommaren när det är varmt. Om man låter bli att öppna den så håller den sig kanska bra.

Bada och duscha får man göra hos någon annan, men det blir ju inte varje dag. Vi har gasollampa men många stearinljus går det åt. När man spelar kort så räcker det ju inte med ljus på bordet, man behöver ju bakom sig också om man inte vill visa korten.
estet
Då och då, inte jätteofta. Det kan vara nån grävmaskinist eller annan åkare som kör i nån stolpe eller vädret. Sen har vi ju planerade avbrott som annonseras om i tidningen oftast nattetid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon