Full version: Ost
Netha
Västgöta kloster har varit min favorit lääänge.
Idag såg jag reklam på teve ... Lidl tar 59,90 kr/kg
i min ICA-bitik kostar den 102kr/kg och på Coop 99kr/kg

För inte alls många år sedan då systerson som bor i Tromsö sa att Edamerosten kostar 100kr/kg hos dem
tyckte jag att det var alldeles otroligt dyrt ... hos oss kostade då edamer 39kr/kg
Igår såg jag att den hade stigit till 93kr/kg. ohmy.gif
Piccante
Lidl går visst med flera hundra milj förlust varje år i Sverige. Driver man företag som Ebberöds bank så har man råd med så låga priser.
Netha
CITAT (Markus_H @ 10-10-2008, 22:37) *
Lidl går visst med flera hundra milj förlust varje år i Sverige. Driver man företag som Ebberöds bank så har man råd med så låga priser.

Visst kan jag tänka mig att det förhåller sig så ...
men ... varför har osten i våra butiker stigit så i pris utan att bonden fått ta del av ökningen?
KURT
CITAT (Netha @ 10-10-2008, 21:40) *
Visst kan jag tänka mig att det förhåller sig så ...
men ... varför har osten i våra butiker stigit så i pris utan att bonden fått ta del av ökningen?



Förmodligen pga av att bondens kostnader har ökat minst lika mycket! Moderna jordbruk drivs ju helt på olja, både till fordon och till gödning. Moderna bönder köper en mycket stor del av sitt foder, priserna på spannmål har gått upp mycket pga ökade oljepriser + ökad efterfrågan av mat på världsmarknaden. Och ostpriserna i Norge är nog ändå betydligt mycket lägre än t ex på Island, där har ju all importerad mat plötsligt blivit över 30% dyrare på en vecka.
Aqvakul
Mejeriprodukter, och särskilt smör och ost, har ju blivit rejält mkt dyrare. Jag hoppas verkligen att producenterna får en rejäl del av kakan och att inte det mesta hamnar i mellanhändernas fickor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon