Full version: Torktumlare
Netha
Att torktumlare börjar brinna, läser vi om då o då i tidningen.

Ni som har en tumlare ... öppnar ni nånsin bakstycket och rengör från damm som samlats där
på elkablar mm?

Idag öppnades vår tumlare pga att den igår hade ovanligt lång torktid och luktade lite bränt.
Jesses så mycket damm som samlats där ohmy.gif
Nu är den rengjord och blir inte alls lika varm vid torkning, som den blivit senaste tiden.smile.gif
Lady Hamilton
Som svar på din fråga Näe crying.gif ...........Har en kondenstumlare, är de bättre eller sämre eller är det lika illa?
blomkronan
Det är nog lika illa... dom blir skitiga och dammiga dom oxå. kolla bakom kondensorn... Kondensorn är det stora "elementet" som du ska ta ut och rengöra ibland, många slarvar med den. Det är det vanligaste felet på varför torktummlaren inte torkar som den ska...
ninnisky
oh, inte en tanke på det... ska tipsa maken per omgående!
Alba
Ha....nu får jag vatten på kvarn...igen.
Gubben vill skaffa en torktumlare och jag har nekat pga brandrisken.

Nu kommer jag absolut inte att våga skaffa torktumlare.......tror jag....kanske.

Den lucka som ni pratar om som sitter på baksidan........man måste alltså lyfta fram tumlaren för att komma åt.
Många har ju tumlaren uppe på tvättmaskinen har jag sett. Låter bökigt att rengöra-------är det så ?
Anma
CITAT (Alba @ 12-10-2008, 11:50) *
Ha....nu får jag vatten på kvarn...igen.
Gubben vill skaffa en torktumlare och jag har nekat pga brandrisken.

Nu kommer jag absolut inte att våga skaffa torktumlare.......tror jag....kanske.

Den lucka som ni pratar om som sitter på baksidan........man måste alltså lyfta fram tumlaren för att komma åt.
Många har ju tumlaren uppe på tvättmaskinen har jag sett. Låter bökigt att rengöra-------är det så ?


Nä, den luckan brukar sitta ner till på framsidan. Vattensamlaren brukar sitta upptill.
Men visst blir det bökigt att rengöra bakom maskinen. Det ska man göra med kyl och frys mm. mm också, rengöra bakom alltså...
titti49zon6
Har haft min kondenstumlare i drygt 20 år och den funkar hur bra som helst, använder den ett par ggr i veckan
numera, förr gick den nästan varje dag när barnen bodde hemma
Det enda jag rengör,efter varje användning, är luckan i dörren och skårorna/vaggorna mitt fram
Har aldrig känt att det blivit varmt och den torkar utmärkt fortfarande
Kondensorn har jag rengjort 1 gång och det var för nåt år sedan men det var nästan inget damm på den
Netha
Min förra kondenstumlare hade jag i ca 19 år ... tills då jag kände brandlukt.
Väggen bakom hade fått en brun ganska stor fläck pga överhettningen.
Den tumlaren hade rengjorts i samband med ett drivremsbyte.

Min nuvarande blev 5 år i augusti, detta var första gången bakstycket skruvades lös och jag lovar,
där fanns en hel del damm som klistrat sig fast på frånluftsfläkten och elkablar mm.

Tips att öppna bakstycke och rengöra, fick vi av försäljare. Det rådet finns skrivet i anv. till tumlare i flerfamiljshus.

Lika viktigt som att dammsuga bakstycke på kyl/frys regelbundet 1 -2ggr/år.

Så ofta brinner det

Kondensorn rengörs varje månad ... och det finns en hel del damm i den.
blomkronan
Har du en bra torktumlare, jag menar av kvalite, så behöver du inte rengöra kondensorn så ofta men man bör titta till kondensorn lite då och då... och har man en torktumlare av kvalite så behöver man inte oroa sig för brand!! överhetningsskyddet slår till om det är problem.

Jag använder min torktummlare till lakan och handdukar dom blir så mjuka och sköna och jag har inte plats att hänga dom...
Netha
Min tumlare tar hand om all tvätt utom stickat och enstaka "finare" plagg.

Överhettningsskydd ska finnas i alla , men tyvärr ... så visar brandstatistiken att de inte alltid varslar i tid.
Lady Hamilton
CITAT (Netha @ 11-10-2008, 22:35) *
Ni som har en tumlare ... öppnar ni nånsin bakstycket och rengör från damm som samlats där
på elkablar mm?....



Har funderat på detta g.gif ....tog och vände på våran torktumlare och så här ser den ut på baksidan, kan det samlas damm innanför bakstycket alltså?
[attachment=26173:DSCN1626.JPG]

nere till vänster sitter någon forma av "fläkt" men den var så gott som dammfri.
Menar du Netha att ni skruvade bort hela bakstycket och fann en massa damm? crying.gif ........visst kan jag skruva bort det, inga problem.... angel_not.gif men att få tillbaka.......det kanske är lite svårare.
titti49zon6
och jag behöver minst två starka karlar/kvinnor om jag skall kunna få fram och skruva loss bakstycket
kondensatorn har jag kollat några ggr men det är inget damm i den
Lady Hamilton
CITAT (titti49zon6 @ 20-10-2008, 11:42) *
och jag behöver minst två starka karlar/kvinnor om jag skall kunna få fram och skruva loss bakstycket
kondensatorn har jag kollat några ggr men det är inget damm i den



Kondensatorn och allt det övriga har jag "stenkoll" på Sköljer av och ur, tar alltid bort allt ludd efter varje användning, tömmer vattenbehållaren o.s.v.
Bee
Min tumlare ser ut ungefär som Lady Hamiltons på baksidan. Den står ovanpå tvättmaskinen. Igår flyttade vi den när vi bytte t.m och där var inte mycket damm. Nej, vi skruvade inte av bakstycket. Risken att inte få tillbaka det i rätt ordning var för stor! Dammbristen kan ju bero på att den dammades av 2005 när den gamla t.m. lagades smile.gif

Det finns ju fler dammsamlare än kyl/frys och torktumlare. Hur ofta dammar ni tex av fläkten i datorn?? Där är det kanske inte så mycket brandrisken man tänker på (även om den troligen finns) som datorns prestation. När det börjar väsnas om fläkten är det dags att ta fram dammsugaren. Det brukar hjälpa. Datorn mår bättre av det.
Netha
CITAT (Lady Hamilton @ 20-10-2008, 11:28) *
Har funderat på detta g.gif ....tog och vände på våran torktumlare och så här ser den ut på baksidan, kan det samlas damm innanför bakstycket alltså?
[attachment=26173:DSCN1626.JPG]

nere till vänster sitter någon forma av "fläkt" men den var så gott som dammfri.
Menar du Netha att ni skruvade bort hela bakstycket och fann en massa damm? crying.gif ........visst kan jag skruva bort det, inga problem.... angel_not.gif men att få tillbaka.......det kanske är lite svårare.

Nej, så ser inte min tumlare ut baktill ... den har heltäckande plåt, med utbuktning där du har det vita.
Det var innanför plåten, på kablar och fläkt som det samlats massor med damm.
Jag har en Bosch ... vad har du för märke (tillverkare)

Bakstycket på min är lätt att ta lös, bara några skruvar ... lika lätt att sätta tillbaka.

CITAT (Bee @ 20-10-2008, 11:54) *
Min tumlare ser ut ungefär som Lady Hamiltons på baksidan. Den står ovanpå tvättmaskinen. Igår flyttade vi den när vi bytte t.m och där var inte mycket damm. Nej, vi skruvade inte av bakstycket. Risken att inte få tillbaka det i rätt ordning var för stor! Dammbristen kan ju bero på att den dammades av 2005 när den gamla t.m. lagades smile.gif

Det finns ju fler dammsamlare än kyl/frys och torktumlare. Hur ofta dammar ni tex av fläkten i datorn?? Där är det kanske inte så mycket brandrisken man tänker på (även om den troligen finns) som datorns prestation. När det börjar väsnas om fläkten är det dags att ta fram dammsugaren. Det brukar hjälpa. Datorn mår bättre av det.

Datorns fläkt, burkens hela innanmäte dammsugs, eller som numera med luft på burk och dammsugare.
Detta gör vi 2ggr/år.
Lady Hamilton
CITAT (Netha @ 20-10-2008, 20:29) *
Jag har en Bosch ... vad har du för märke (tillverkare)


Jag har en Elekro Helios. Men jag tycker det ser lite "marigt ut" att skruva loss/ på.... g.gif

Men jag skall snacka med en av "El-killarna" vad han tror.......alltså om han tror att jag "klarar av det" giggle.gif
Angående datorn.........jag var övertygad om att du skrev att man skulle dammsuga den 2ggr i MÅNADEN blush.gif ....så det har jag gjort
Netha
CITAT (Lady Hamilton @ 20-10-2008, 21:50) *
Angående datorn.........jag var övertygad om att du skrev att man skulle dammsuga den 2ggr i MÅNADEN blush.gif ....så det har jag gjort

Nämen ... kan jag någon gång ha skrivit sååå fel g.gif sleep.gif
Lady Hamilton
CITAT (Netha @ 20-10-2008, 21:57) *
Nämen ... kan jag någon gång ha skrivit sååå fel g.gif sleep.gif


Fel å fel kompiskram.gif jag kan ju ha läst tokigt också smile.gif Men ingen skada är ju skedd tummenupp.gif och jag har faktiskt en väldigt tyst dator också blush.gif tack vare dig!
Netha
CITAT (Lady Hamilton @ 20-10-2008, 22:03) *
Fel å fel kompiskram.gif jag kan ju ha läst tokigt också smile.gif Men ingen skada är ju skedd tummenupp.gif och jag har faktiskt en väldigt tyst dator också blush.gif tack vare dig!

tongue.gif
blomkronan
Hallå allihop
Jag har frågat några av våra leverantörer ang bakstycket på tumlaren, det ska man INTE skruva bort själv... det ska inte behövas iallafall. Har man garanti kvar ska man inte skruva i maskinen själv då gäller inte garantin.

Vet ni att alla vitvaror har 1 års garanti och två års reklamationsrätt = 3 år tillsammans. Det är konsumentlagen som gäller. Med reklamationsrätt menas att om du inte har använt maskinen som det är tänkt kan du bevisa det.. Ex du har maskinen på landstället, maskinen är byggd för att du ska använda maskinen 4 ggr i veckan. Är du på landet typ bara 5 dagar i månaden, kan du använda reklamationsrätten...
Netha
CITAT (blomkronan @ 21-10-2008, 01:19) *
Hallå allihop
Jag har frågat några av våra leverantörer ang bakstycket på tumlaren, det ska man INTE skruva bort själv... det ska inte behövas iallafall. Har man garanti kvar ska man inte skruva i maskinen själv då gäller inte garantin.

Vet ni att alla vitvaror har 1 års garanti och två års reklamationsrätt = 3 år tillsammans. Det är konsumentlagen som gäller. Med reklamationsrätt menas att om du inte har använt maskinen som det är tänkt kan du bevisa det.. Ex du har maskinen på landstället, maskinen är byggd för att du ska använda maskinen 4 ggr i veckan. Är du på landet typ bara 5 dagar i månaden, kan du använda reklamationsrätten...

Så klart att man inte ska skruva i några maskiner så länge garantin är giltig.
Men inte beställer man service (som kostar minst 600kr) om man har en fem år gammal maskin som börjar lukta lite bränt ..
iaf så gör inte jag det. Jag skruvar upp bakstycket ... har gjort det förr med frånluftstumlare där jag bytt drivrem två ggr ... och rengör.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon