Full version: Sumpmark i solsken
Dunder Bettan
Det finns en vattensjuk hörna på min koloni, som jag funderar på att göra till en permanent sumpmark. Den är inte speciellt stor, 3 kvm kanske. Mellan höst och vår står där nästan alltid vatten, speciellt om det regnat. På sommaren brukar det oftast torka upp, men det blir ju aldrig snus torrt. Dessutom så finns vattenkranen i den hörnan så det kommer ju lite vattten därifrån. Om det blir en regning sommar så står där massor med vatten.

Min tanke är att plantera solälskande (platsen är alltid i full sol) växter som klarar av att stå i vatten. Men vad? Blir inte vattnet fullt av alger i och med solen? Kan jag planetera högre sumpväxter för att motverka detta?
Ska jag gräva ut marken först och göra en djupare sumpmark? Ska jag bottna med stenar?
Alla förslag tas tacksamt emot!
KURT
Frågan är varför det är sumpmark? Om det är ständigt tillflöde av vatten så kan du nog gräva ur. Men om det t ex är sumpmark pga att det finns ett tätt lerlager under, så kan man nog inte gräva ur.
MariaS
Håller med Kurt.

Annars kan jag komma med förslag på växter, men då behöver du torvsätta först.

Sarrascenia (flugtrumpeter), sileshår, kameleontblad (marktäckare) kardinallobelia, kabeleka, älggräs, sumpirisar, ja helt enkelt alla typer av växter som fungerar i sumpzonen på en damm.
skogstroll
kanske pors, skvattram, tranbär.... Wow vad häftigt med en egen mosse smile.gif
Red Top
Blir lite fundersam g.gif
Vill inte förta glädjen,men
om du har "sumpmark" i det område vattenkranen sitter tycker jag det låter som en läcka på vattenledningen. Har ni kollat det?
Dunder Bettan
Det blir en vattensamling eftersom det är en naturlig sänka på en höjd och vatttnet stannar kvar eftersom det är lerjord.
Det finns ett avloppsystem från vattenkranen, men den förra koloniägaren kopplade på sitt regnvatten från stugan till rören. Detta blev mindra lyckat och det är därför som vattnet inte leds bort, som det tydligen gjort tidigare. Koloniföreningen och kommunen anser båda att den andre ska stå för konstnader och arbetet det innebär att fixa avloppet. Men inget verkar hända och det tror jag inte det gör på ett bra tag. Det finns andra områden på koloniområdet som är värre drabbat av översvämning vid regn.

Min tanke är att utnytja vattensamlingen till en fördel istället för att se det som något negativt. Det är ju ändå inte så mycket jag kan göra åt det. Men jag vill inte lägga ner för mycket energi på det, eftersom jag i huvudsak har kolonin för att odla grönsaker. Sen vet jag ju inte ifall (mot all förmodan) kommunen och föreningen kommer till en lösning.

Så om jag förstått det rätt så är det bäst att ta bort en del lera och grunda med torv?
Jag kollade upp de växtförslagen du skrev MariaS och en del gillade jag. Jag hittade ett företag som bl.a. säljer vattenväxter. Där stod att en del skulle man med fördel ta upp frostfritt över vintern. Måste jag det som bor i södra zon 1?
Plantera i påse gör man väl för att växten inte ska sprida sig för mycket eller? Det har jag inga problem med, växtområdet är begränsat ändå.

Oj, vad mycket text. Hoppas ni orkar läsa...
Red Top
Gyckelblomster kan oxå funka!
MariaS
CITAT (Dunder Bettan @ 12-10-2008, 12:07) *
Jag kollade upp de växtförslagen du skrev MariaS och en del gillade jag. Jag hittade ett företag som bl.a. säljer vattenväxter. Där stod att en del skulle man med fördel ta upp frostfritt över vintern. Måste jag det som bor i södra zon 1?
Plantera i påse gör man väl för att växten inte ska sprida sig för mycket eller? Det har jag inga problem med, växtområdet är begränsat ändå.

Oj, vad mycket text. Hoppas ni orkar läsa...


Du behöver absolut inte ta upp ngt frostfritt över vintern. De växter jag föreslog är garanterat härdiga till zon3.

Att man planterar i påse, är för att när man har dessa växter i en damm, kan de både sprida sig ohämmat, samt smutsa ner dammvattnet. Detta är ju inget problem för dig, då du kanske mer vill ha just spridningen.

Lägg bara en fiberduk (markduk) mellan leran och torven, för att materialen inte ska blanda sig med åren.
embees
CITAT (Dunder Bettan @ 12-10-2008, 12:07) *
Det blir en vattensamling eftersom det är en naturlig sänka på en höjd och vatttnet stannar kvar eftersom det är lerjord.
Det finns ett avloppsystem från vattenkranen, men den förra koloniägaren kopplade på sitt regnvatten från stugan till rören. Detta blev mindra lyckat och det är därför som vattnet inte leds bort, som det tydligen gjort tidigare. Koloniföreningen och kommunen anser båda att den andre ska stå för konstnader och arbetet det innebär att fixa avloppet. Men inget verkar hända och det tror jag inte det gör på ett bra tag. Det finns andra områden på koloniområdet som är värre drabbat av översvämning vid regn.

Min tanke är att utnytja vattensamlingen till en fördel istället för att se det som något negativt. Det är ju ändå inte så mycket jag kan göra åt det. Men jag vill inte lägga ner för mycket energi på det, eftersom jag i huvudsak har kolonin för att odla grönsaker. Sen vet jag ju inte ifall (mot all förmodan) kommunen och föreningen kommer till en lösning.

Så om jag förstått det rätt så är det bäst att ta bort en del lera och grunda med torv?
Jag kollade upp de växtförslagen du skrev MariaS och en del gillade jag. Jag hittade ett företag som bl.a. säljer vattenväxter. Där stod att en del skulle man med fördel ta upp frostfritt över vintern. Måste jag det som bor i södra zon 1?
Plantera i påse gör man väl för att växten inte ska sprida sig för mycket eller? Det har jag inga problem med, växtområdet är begränsat ändå.

Oj, vad mycket text. Hoppas ni orkar läsa...


När vi gjorde vår damm förra våren fick vi över en massa bra gummiduk över som jag använde till att göra en sumpzon. Jag har planterat en hel del av de växter som MariaS gav förslag på och ingen av dem behöver man vinterförvara i zon 1. De flesta står utan påse, men de som breder ut sig har fått planteringspåsar som jag har sytt av svart markduk (inte plastmarkduk). Det enda jag tar in är orkideérna.
Alexander-VG-zon3
bäckveronika och vattenmynta är vackra och trivs fuktigt . och sprider sig mycket .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon