Margith
Jag vet inte vad det är för olja, men det kommer från någon av våra bilar.
Mannen i huset la sand över de värsta pölarna i förhoppning att sanden skulle suga upp oljan.
Har det nån betydelse så är det inte gammal använd olja som runnit ut, utan han drällde (riktigt rejält) när han skulle fylla på ny olja.

Mitt bekymmer är att våra hundar tycker att de här sandhögarna med inblandad olja är väldigt spännande crying.gif

Vad kan jag göra? Hur ska jag få bort det?
Sanden kan jag naturligtvis ta bort, men jag ser hur oljan rinner efter asfalten runt sandhögarna.

I första hand önskar jag en snabb, effektiv lösning på problemet, INNAN hundarna blir sjuka av oljan.
I andra hand önskar jag en miljövänlig lösning på mitt problem.

Har jag riktig tur är den miljövänliga lösningen också den effektivaste lösningen på problemet, men måste jag välja väljer jag våra hundar före miljön.
Red Top
Jag har inget bra svar att ge dig, men efter lite googlande kom jag på att du kanske kan höra med närmsta bensinstation. De borde ju veta.=)
Lady Hamilton
Absorberande kattsand brukar i bland användas eller kutterspån som också suger upp oljan
DragonLady
Absol används till spill av olja, diesel, bensin o dyl.
Whiskuchi
Kattsand, eller möjligen sågspån.
Zidane
Asfaltera om skiten.
Eva-Helene
Fint sågspån brukar gå rätt så bra. Blir väldigt bra bras-startare av spånet sedan (utomhus - luktar en del)
Margith
CITAT (Zidane @ 14-10-2008, 22:23) *
Asfaltera om skiten.


a0a.gif
Jag tror jag provar med kattsand eller sågspån först.
Vad är Absol?
titti49zon6
http://www.pk-produkter.se/granulat_granul...CFQWR1Qod_2zp0A

Här kan du läsa om Absol
Sussie F-Flower
CITAT (Margith @ 15-10-2008, 07:58) *
a0a.gif
Jag tror jag provar med kattsand eller sågspån först.
Vad är Absol?



Det är ett absorbtionsmedel/pulver som man strör ut och som suger upp utspilld vätska. (både olja och vattenbaserade tror jag)
Tar dock flera timmar eller ibland en hel natt innan det sugit upp det den ska.
Margith
Då åker jag och köper en påse kattsand, det verkar vara enklast.

Tack alla för hjälpen thanks.gif
Sussie F-Flower
Jag misstänker att det kan vara svårt att suga upp en oljebaserad vätska med ett vattenabsorbarande uppsugningsmedel då det har en helt annan viskositet.

Vore jag du så skulle jag åka till närmsta mack och fråga om jag fick "köpa ett par nävar" med oljeabsorbtionsmedel, då de är tvungna att ha detta ur säkerhetssynpunkt.
Det skulle jag tycka vore det enklaste!

Efter att du har sugit upp oljan kan du ju lägga på en biologiskt nedbrytningsbar avfettningsmedel, skura och sedan spola av med trädgårdsslangen. Viss olja kommer nog ändå att bli kvar på asfalten då den liksom "ligerar" med asfalten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon