Full version: Kungafamiljen
cic
HEJ alla. Nu dyker jag upp som gubben i lådan igen och enkom för att jag har en fråga som jag VET att någon kommer ha svaret på.

Vi satt och pratade idag om kändisar som vi expierat på våra arbetsplatser. En berättade om när hon en sommar arbetade på Konsum i Borgholm och fick besök av kronprinsen. Det som fastnade hos henne var att det inte var han själv som betalade, utan en livvakt. Jag har för mig att jag någonstan hört/läst att kungafamiljen inte får hantera pengar. Är det nån som vet om det är så och varför i så fall? Jag har försökt surfa runt, men inte hittat nåt stöd för det.

Hoppas alla har det underbart i den vackra hösten!

-cic
ingrid fuxwall
Kronprinsen, det måste ha varit väldigt länge sedan! Minns jag inte helt fel så har ju den senaste varit kung i lite drygt 30 år så där har du kanske svaret på din fråga, fast ärligt talat förstod jag inte riktigt.
Netha
Kungafamiljen, åtminstone kung, drottning och kronprinsessa anses för fina att hantera pengar.
De har alltid med sig en adjutant/hovdam el vad de nu heter ... som tar hand om det praktiska ...
som t.ex att vidröra pengar.

Konstigt eg eftersom de alla föds till mångmiljonärer.
cic
Sorry.. Menar PRINS Carl Philip.

Men frågan är enkel. Får dom hantera pengar, dvs TA i pengar offentligt? Jag undrar eftersom jag läste i nån skvallerblaska bara nu i somras om en liten vägkrog som fick plötsligt besök av H.M Konungen och H.M Drottningen och att det speciella var att dom satt själva, men att en vakt kom efter och betalade deras nota.

Jag vill bara veta om NÅN vet. Om jag yrar så må det vara hänt.
ingrid fuxwall
Nu lärde jag mig något helt nytt här på odla - att de kungliga är för fina för att vidröra pengar - skakar på huvudet
Netha
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-10-2008, 23:26) *
Nu lärde jag mig något helt nytt här på odla - att de kungliga är för fina för att vidröra pengar - skakar på huvudet

Ja men det hörde jag i något inslag på teve för en massa år sedan, det var nog redan när Silvia skulle ut och shoppa då hon var förlovad med CG.
Jag säger då bara ... no.gif
RibesRubusVitis
Annars var ju Carl Philip faktiskt kronprins, nåt halvår eller så. Sedan ändrades tronföljdsordningen i efterhand; som argument anfördes bl a något om jämställdhet! (Tydligen ett missförstånd om vad monarkin går ut på...)
KURT
CITAT (cic @ 14-10-2008, 22:19) *
Sorry.. Menar PRINS Carl Philip.

Men frågan är enkel. Får dom hantera pengar, dvs TA i pengar offentligt? Jag undrar eftersom jag läste i nån skvallerblaska bara nu i somras om en liten vägkrog som fick plötsligt besök av H.M Konungen och H.M Drottningen och att det speciella var att dom satt själva, men att en vakt kom efter och betalade deras nota.

Jag vill bara veta om NÅN vet. Om jag yrar så må det vara hänt.



Källan är en "skvallerblaska" därmed kan man nog lugnt ignorera det hela.
Berith
Det kan ju vara så enkelt så att dom inte får bära några pengar på sej för risken att bli nedslagna och rånade. g.gif

Att dom skulle vara för fina för att få vidröra pengar låter ju hellöjligt!
Aqvakul
Om vi ser lite historiskt på det hela så har aldrig den yttersta överklassen, adel och kungligheter, hanterat praktiska detaljer typ betalning. Det har väl varit praktiskt att slippa lägga ner möda på den hanteringen. Säkert har detta också ingått som en del i att visa sin ställning, sin status.
Ralf
Var ju nån expedit på stor o liten, för länge sedan, som tog emot kreditkort av riksdyslektiker, riktigt stolt för att han valt henne som expedit och bad om legitimation.
Gunilla T
Vad är "riksdyslektiker" för något?
Aqvakul
Gissar att det är konungen själv som avses.....
Gossen Ruda
CITAT (Ralf @ 15-10-2008, 08:47) *
Var ju nån expedit på stor o liten, för länge sedan, som tog emot kreditkort av riksdyslektiker, riktigt stolt för att han valt henne som expedit och bad om legitimation.


Det kunde ju varit Bosse Parnevik...
Biggan_
CITAT (Gossen Ruda @ 15-10-2008, 10:11) *
Det kunde ju varit Bosse Parnevik...

rotfl.gif
Alba
CITAT (Ralf @ 15-10-2008, 08:47) *
Var ju nån expedit på stor o liten, för länge sedan, som tog emot kreditkort av riksdyslektiker, riktigt stolt för att han valt henne som expedit och bad om legitimation.



Men Ralf då... riksdyslektiker .....rotfl.gif
krellus
CITAT (Berith @ 15-10-2008, 06:18) *
Det kan ju vara så enkelt så att dom inte får bära några pengar på sej för risken att bli nedslagna och rånade. g.gif

Att dom skulle vara för fina för att få vidröra pengar låter ju hellöjligt!


Att dom skulle vara "för fina" för att få vidrör pengar låter snarare som en heltöntig kommentar i mina öron...
KURT
Jag vill ju minnas att det förekommit flera "incidenter" där de smitit utan att betala för sig.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=114188
Azur
Kan det inte vara nåt som att pengarna inte är deras utan statens, och/eller måste redovisas?

Dvs de försöker undvika en Mona Sahlin (fyra bugg & en toblerone) skandal genom att ha folk som håller reda på cashen åt dem?

Jag menar, om Aftonbladet skulle slita mig i stycken om jag glömde lämna in kvitto på att jag köpt en cola på ica, skulle jag nog också vilja ha nån som höll i pengarna.
krellus
Nu glider vi in på något intressant... Mona Sahlin.
Det otäcka är att HON kan bli nästa statsminister *rysningar*.
Det många inte fattar är att det handlade om så mycket annat än den där tobleronen.
Aqvakul
CITAT (krellus @ 15-10-2008, 15:52) *
Att dom skulle vara "för fina" för att få vidrör pengar låter snarare som en heltöntig kommentar i mina öron...

tycker jag inte alls - om man tillhör den yttersta eliten har man ingen anledning att syssla med med simpel hantering av pengar

Något strikt redovoisningsansvar för sitt apanage har de inte heller......

PS Jag är republikan, men gillar kungen - en inte alltför ovanlig kombination, har jag förstått....

(Monass ekonomiska kompetens kan vi kanske spara till en annan tråd.....)
Myosotis
vad är apanage?
Betty
CITAT (Myosotis @ 15-10-2008, 16:53) *
vad är apanage?


Apanage
Myosotis
Aha! Tack! Kunde jag ju ha kollat själv men så långt tänkte jag inte. Kul med felstavning på Wikipedia: "sluföra"
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (krellus @ 15-10-2008, 15:59) *
Nu glider vi in på något intressant... Mona Sahlin.
Det otäcka är att HON kan bli nästa statsminister *rysningar*.
Det många inte fattar är att det handlade om så mycket annat än den där tobleronen.


Ja om mycket mera......

Ta t.ex. sån sak att bila Europa runt med familjen och betala med Riksdagens kort. Och hennes Gubbe visste inte om nåååååågot. Trodde han att vår Gud betalar bensinen.

Det är ballt att betala skatt tycker hon men att betala dagiset eller alla hennes parkeringsböter, nej då det behöver inte hon. Så hon fick en parkeringsplats av regeringen då eftersom hon ställde av sin bil precis där hon ville och inte betalade böterna.

Elisabeth


cic
Men då kan det väl helt enkelt bara vara så att dom är för fina för att betala själva. Det finns alltså ingen "regel" som säger nåt om att dom inte får ta i/hantera pengar. Ville mest kolla med er. (Kunskapsbanken på olda är FANTASTISK.)

Fortsätt ni och diskutera Sahlin eller monarkins vara eller inte vara.

(Bara för att jag självklart inte kan låta bli att "tycka" så kan jag meddela att jag inte på något sätt förstår mig på det där med monarki. Särskilt inte när dom dom bara är nån form av kuttersmycken..)
Bettson
Hoppsan kunde inte hålla mig så här sent på kvällskvisten.

Nej, Kungahuset anser sig nog inte för fina att hantera pengar. Men däremot så finns det en gammal åtråvärd titel i näringssamanhang. Kunglig hovleverantör. Dvs var man leverantör till hovet och då förväntades man nästan skänka grejor i äldre tider. Ungeför som om man betalar för en annons i en tidning idag.

Seden lever kvar och kungahuset kan förmodligen inte riskera att någon säger, den bjuder jag på, om det så vore en varmkorv. Näringsidkaren skulle kunna använda detta i sin marknadsföring i större format för en tiokronors varmkorv.

Därför vågar de inte riskera att bli bjudna på något.

Kungahuset är för övrigt väldigt noga med att betala för sig till och med om Kungens hund har har smitit och försett sig olovligt med mat, så kommer det en adjutant och propsar på att få betala för vad kungens hund har ätit.

Det är en annan saka med gåvor. Där har kungahuset inte tagit initiativet och därför kan en gåva accepteras.

Natti natti och so long d010.gif
Gita
CITAT (krellus @ 15-10-2008, 15:52) *
Att dom skulle vara "för fina" för att få vidrör pengar låter snarare som en heltöntig kommentar i mina öron...

Jag vet inte om det hänt något på senare år men under min studietid arbetade jag i olika butiker och gallerier i Borgholm under sommarloven.Då hände det flera gånger att medlemmar i den kungliga familjen kom in och handlade och de betalade själva, med kontanter.
Gita
Gita
CITAT (Alba @ 15-10-2008, 14:55) *
Men Ralf då... riksdyslektiker .....rotfl.gif

Lyteskomik är sällan särskilt lyckat.
Gita
Gita
CITAT (krellus @ 15-10-2008, 15:59) *
Nu glider vi in på något intressant... Mona Sahlin.
Det otäcka är att HON kan bli nästa statsminister *rysningar*.
Det många inte fattar är att det handlade om så mycket annat än den där tobleronen.

Nu blir stackars Mona troligen inte nästa statsminister (om s skall ha en chans att få statministerposten måste de nog byta partiledare ganska så omgående). Vad är det egentligen som hänt med henne. Hon var ju ung, kaxig och uppkäftig, efter att varit totalt osynlig i nästan två år kommer hon tillbaka som en trist, trött, trögtänkt och bitter tant. Förmodligen bara elaka rykten, men det viskas om för mycket alkoholhaltiga drycker. Hon får ju t.o.m. Maud att framstå som ett under av charm och intelligens.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 15-10-2008, 23:20) *
Jag vet inte om det hänt något på senare år men under min studietid arbetade jag i olika butiker och gallerier i Borgholm under sommarloven.Då hände det flera gånger att medlemmar i den kungliga familjen kom in och handlade och de betalade själva, med kontanter.
Gita

Flåt Gita, men var inte det några år sen.... jag tror faktiskt att kungafamiljen har "stramat upp sig" betydligt, samhällsklimatet är ju också annorlunda än typ på 70-talet.....
KURT
CITAT (Myosotis @ 15-10-2008, 15:53) *
vad är apanage?


Ett fint ord för socialbidrag.
Gossen Ruda
CITAT (KURT @ 16-10-2008, 08:04) *
Ett fint ord för socialbidrag.


Nja, möjligen om det kombineras med näringsförbud. Kungen och hovet får inte bedriva näringsverksamhet men har en massa slott att underhålla och behöver mat. På något sätt måste dom försörjas. Visst kan man avskaffa kungen och monarkin men det förändrar inte så mycket, skall alla gamla slott rivas för dom kostar ändå en massa pengar att driva?
*Stintan*
Äsch jag önskar att någon annan betalade åt mig också när jag handlar wink.gif

För övrigt har jag stött på Victoria och Daniel ett par gånger bland frys-och grönsaksdiskarna och då fick Daniel snällt betala. Egentligen tror jag att det är mer av praktiska skäl än av "finhet" som delar av kungafamiljen låter någon annan sköta betalningen. Det kan inte vara kul precis att alltid vara påpassad, uttittad och granskad och aldrig kunna röra sig som man vill. Det är ju inte direkt en självvald position dom har.

Vad Mona Sahlin har med saken att göra begriper jag inte.
Gita, kul att se dig igen men jag undrar om du tillbringat hela din time-out hos frissan.
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 16-10-2008, 08:53) *
Äsch jag önskar att någon annan betalade åt mig också när jag handlar wink.gif

För övrigt har jag stött på Victoria och Daniel ett par gånger bland frys-och grönsaksdiskarna och då fick Daniel snällt betala. Egentligen tror jag att det är mer av praktiska skäl än av "finhet" som delar av kungafamiljen låter någon annan sköta betalningen. Det kan inte vara kul precis att alltid vara påpassad, uttittad och granskad och aldrig kunna röra sig som man vill. Det är ju inte direkt en självvald position dom har.

Vad Mona Sahlin har med saken att göra begriper jag inte.
Gita, kul att se dig igen men jag undrar om du tillbringat hela din time-out hos frissan.

confused.gif a0a.gif
Gita
CITAT (*Stintan* @ 16-10-2008, 08:53) *
Gita, kul att se dig igen men jag undrar om du tillbringat hela din time-out hos frissan.

Hos frissan? Skvallerpress? Nej, snarare från riksdagskorridorerna, fast andrahansuppgifter = skvaller är det ju likväk.
Gita
krellus
CITAT (Gita @ 15-10-2008, 23:41) *
Nu blir stackars Mona troligen inte nästa statsminister (om s skall ha en chans att få statministerposten måste de nog byta partiledare ganska så omgående). Vad är det egentligen som hänt med henne. Hon var ju ung, kaxig och uppkäftig, efter att varit totalt osynlig i nästan två år kommer hon tillbaka som en trist, trött, trögtänkt och bitter tant. Förmodligen bara elaka rykten, men det viskas om för mycket alkoholhaltiga drycker. Hon får ju t.o.m. Maud att framstå som ett under av charm och intelligens.
Gita


Efter partiledardebatten ansåg man att hon lät som "En dagisfröken".
Det ironiska är nog att hon försökte låta seriös och som en ledare.
Gossen Ruda
Om vi skall prata politik här så har jag inga högre tankar om Mona men trots allt är hon inte synonymt med hela partiet.
Aqvakul
Visst är han go´!
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 17-10-2008, 11:26) *
Visst är han go´!

Jaa, verkligen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon