Full version: Någon med jordvärme
aanderss
Någon med jordvärme
Hur högt har ni ställt den 10 gradiga värme skalan? dvs kurvan

vi har vår på 6.5 och alla ellement är öppna
sqrulan
Menar du kurvlutningen?Jag brukar ha den på 7 under sommaren och ställer den på
8 till vintern.Jag bor i zon 7-8 och här är det ju ganska kallt på vintern.
aanderss
jag bor i zon 1 skåne. har du haft jordvärme länge? vi har haft de i snart 3 år

CITAT (sqrulan @ 17-10-2008, 12:41) *
Menar du kurvlutningen?Jag brukar ha den på 7 under sommaren och ställer den på
8 till vintern.Jag bor i zon 7-8 och här är det ju ganska kallt på vintern.

mm de är kurvan jag menar
henriks
vilken kurva du skall ha är väl ändå helt individuellt? olika hus har olika värmebehov och hur radiatorsystem/golvvärme är dimensionerat påverkar också.

Finns inget annat än att prova sig fram - eller skaffa inomhusgivare också, då blir den självjusterande
aanderss
CITAT (henriks @ 17-10-2008, 22:14) *
vilken kurva du skall ha är väl ändå helt individuellt? olika hus har olika värmebehov och hur radiatorsystem/golvvärme är dimensionerat påverkar också.

Finns inget annat än att prova sig fram - eller skaffa inomhusgivare också, då blir den självjusterande

`mm jag vet men vi har ingen innomhusgivare. nu står kurvan på 7.0
MariaS
vi har haft vår jordvärme igång i år. Med golvvärme med självjusterande termostatstyrning, ligge kurvan på . men då har vi också rejält med tilläggsisolering på kåken. Nordosten är inte att leka med, här ute i vänern...
aanderss
CITAT (MariaS @ 18-10-2008, 14:08) *
vi har haft vår jordvärme igång i år. Med golvvärme med självjusterande termostatstyrning, ligge kurvan på . men då har vi också rejält med tilläggsisolering på kåken. Nordosten är inte att leka med, här ute i vänern...

vad ligger kurvan på?
MariaS
Oj! Förlåt... 2,8 ska det stå. (numlock+katter på tangentbord=inga siffror...) giggle.gif
Men allt är injusterat från början, då det var vedeldning som gällde. Därefter är övriga system inbyggda i det gamla.
aanderss
jaha men 2.8 låter kalt men är de justerat så är de säkert varmt o skönt
MariaS
CITAT (aanderss @ 18-10-2008, 14:23) *
jaha men 2.8 låter kalt men är de justerat så är de säkert varmt o skönt

Ja, det är 24,8 grader i sovrummet just nu och 22 grader i övriga huset. Bra isolering som sagt. Som parentes kan jag tillägga att vi kompletterar anläggningen med tre solfångare nästa vecka.
aanderss
CITAT (MariaS @ 18-10-2008, 14:40) *
Ja, det är 24,8 grader i sovrummet just nu och 22 grader i övriga huset. Bra isolering som sagt. Som parentes kan jag tillägga att vi kompletterar anläggningen med tre solfångare nästa vecka.

de låter inte dumt alls att skaffa solfångare
MariaS
Såg att siffran försvunnit på antalet år vi haft jodvärmen. Åren är 8.
När vi justerade in vår skala, gjordes det vid nollgradigt och alla element öppna. För att det då skulle hålla ca 20 grader inomhus, ställdes altså ratten på 2,8. Till detta har vi sedan en motorstyrd sjunt, som styrs av utetemperaturen på norrsidan.

CITAT (aanderss @ 18-10-2008, 14:41) *
de låter inte dumt alls att skaffa solfångare

Vitsen med solfångarna för vår del, är ju då att jordvärmeväxlaren kommer att gå i allt mindre omfattning. Vi kan istället utnyttja de 2 kubiken ackumulator som vi inte nyttjat de sista 8 åren och därmed spara en hel del av den där elen, som numera kostar mer i skatt, än i förbrukning.
aanderss
CITAT (MariaS @ 18-10-2008, 14:53) *
Såg att siffran försvunnit på antalet år vi haft jodvärmen. Åren är 8.
När vi justerade in vår skala, gjordes det vid nollgradigt och alla element öppna. För att det då skulle hålla ca 20 grader inomhus, ställdes altså ratten på 2,8. Till detta har vi sedan en motorstyrd sjunt, som styrs av utetemperaturen på norrsidan.
Vitsen med solfångarna för vår del, är ju då att jordvärmeväxlaren kommer att gå i allt mindre omfattning. Vi kan istället utnyttja de 2 kubiken ackumulator som vi inte nyttjat de sista 8 åren och därmed spara en hel del av den där elen, som numera kostar mer i skatt, än i förbrukning.


mm vi har med en mätare ute som styr hur varmt de blir
aanderss
har den på 7.5 nu och den andra skalan som gäller när de är 5+ eller mer ute är på 1.0 och den skalan är i från -10 till +10
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon