Full version: Detox
Vippan
Jag tänkte pröva att avgifta kroppen 2 veckor med en Detoxkur.Är det någon som har provat Detox?Alla som jag har pratat med säger det är så bra, man känner sig så pigg efteråt och får renare och klarare hy.
KURT
Rent principiellt är det bara strunt, eftersom någon detox inte fungerar. Om man i stället kallar det för t ex fasta (som det förr kallades) så kan man säkert få effekter, men någon "rening" blir det inte, det sköter njurar och lever så bra ändå. Fastar man under en längre tid, så att man tömmer glokogenreserverna och börjar metabolisera fett, så kommer det att bildas en massa ketonkroppar och andedräkten kan dofta aceton - vika endel felaktigt tar som någon intäkt för avgiftning.
Sussie F-Flower
CITAT (KURT @ 23-10-2008, 13:32) *
Rent principiellt är det bara strunt, eftersom någon detox inte fungerar. Om man i stället kallar det för t ex fasta (som det förr kallades) så kan man säkert få effekter, men någon "rening" blir det inte, det sköter njurar och lever så bra ändå. Fastar man under en längre tid, så att man tömmer glokogenreserverna och börjar metabolisera fett, så kommer det att bildas en massa ketonkroppar och andedräkten kan dofta aceton - vika endel felaktigt tar som någon intäkt för avgiftning.



Hej Kurt!

Undrar bara vad du grundar dina uppgifter på?

Jag kan inte så mycket alls gällande "Detox", men min dotter var intresserad att prova någon metod som hon läst i någon hälsotidning. Hon läste lite för mig och det var ju ingen fasta som det handlade om. Där fick man äta massor av olika saker som var "nyttiga" för kroppen. Om jag minns rätt så var det mycket ekologiskt odlade produkter, tror att kött och fisk var helt borttaget, ist. skulle man få i sig proteiner via bönor och linser. Frukt och grönt var det mycket av vilket inte stödjer teorin om att tömma sig på kolhydrater, väl?

Har du något tips på var man kan hämta/läsa om bra uppgifter så vore jag tacksam.
Jag vill ju inte att min dotter ska lägga ner mycket energi på sådant som kan kallas "strunt"...
(vart står att ingen Detox fungerar?)

Mvh. Sussie.
KURT
Det är oftast inget fel alls på förslagen på dieter, tex att äta ekologiskt odlade grönsaker och bönor, och undvika kött och fisk. Men det har ju ingen betydelse att göra det i 2-3 veckor, då är det betydligt mycket bättre att göra det t ex 3-4 dagar i veckan hela livet. De här förslagen på dieter kan mycket väl i många fall leda till att man får i sig nyttiga ämnen, och vissa fall t o m att man undviker vissa gifter (t ex dioxiner från fisk), men de tar inte bort några gifter från kroppen. Ev gifter i kroppen är bara lagrade i fett, och de tar man bara bort genom att minska på fettmassan, och gör man det under kort tid, så är det inte nyttigt.
Lena i Torslanda
Detox är ett slarvigt använt uttryck som används i kommersiellt syfte för att, som i så mycket annat , lura av oss konsumenter våra surt förvärvade slantar. Som Kurt säger så finns det inget som man kan tillföra kroppen i avgiftande (=detox) syfte mer än möjligen vatten. All rening sker via njurar och lever oavsett vad vi tillför. Detta kan vilken läkare, dietist och alla som i sin yrkesutbildning läst om metabolismen i kroppen. Däremot är det givetvis viktigt att tillföra kroppen så lite gifter som möjligt samt sådan som ger slaggprodukter som påverkar oss negativ. Innan man ger sig in i olika kurer så bör man enligt min åsikt aktivt söka kunskap om vad som kan vara rimligt eller ej. det finns mycket info på nätet, seriösa sidor som ger bra grundkunskap om hur kroppen funkar. När det gäller vår hälsa är vi många gånger oerhört lättledda att gå allt möjligt hokus pokus.
Tobb
CITAT (KURT @ 23-10-2008, 13:32) *
Rent principiellt är det bara strunt, eftersom någon detox inte fungerar. Om man i stället kallar det för t ex fasta (som det förr kallades) så kan man säkert få effekter, men någon "rening" blir det inte, det sköter njurar och lever så bra ändå. Fastar man under en längre tid, så att man tömmer glokogenreserverna och börjar metabolisera fett, så kommer det att bildas en massa ketonkroppar och andedräkten kan dofta aceton - vika endel felaktigt tar som någon intäkt för avgiftning.



Hur länge då? man har ju bara ca 500 gram i kroppen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glykogen

EDIT: Energin från en måltid tar slut efter ca 4 timmar. Glykogenet används sedan och det tar slut efter ca ~28 timmer efter måltid. Sedan glukoneogenesen över.
Dessutom läste jag på länken nedan. Sämre avgiftningsförmåga pga glykogenbrist i levern
http://www.snf.ideon.se/snf/konf/Bilder_mo...ab_NGA_webb.pdf Vet inte hur tillförlitliga de är men låter inte helt otroligt det som skrivs.

Det bästa är nog ändå att äta en varierande kost smile.gif
Tobb
CITAT (Lena i Torslanda @ 23-10-2008, 15:21) *
...så lite gifter som möjligt...



Detta är alls inte så dumt som det låter, men syre är faktiskt en av de värsta gifter vi får i oss!!!
Vippan
Att ta en Detoxkur tror jag inte är skadligt för kroppen på något vis eftersom du samtidigt får äta hälsosam och nyttig mat,och kan man sen få en kick att komma igång med sundare matvanor så är det ingen nackdel, tappar man ett och annat kilo på vägen så är det bara positivt.Jag ska i alla fall testa en kur nyfiken som jag är.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon