Full version: Aj, aj, aj.
Adri-Anne
Vad har jag gjort nu för fel ?
Har förminskat bilder som var för stora, till lagom storlek för att få dom in i albumet. men några gick sedan inte och förstora när jag efteråt gick in för att kolla i albumet. Då försökte jag förstora dom igen , då blev dom bara pixliga. Vad sjutton gör jag för fel? sad.gif
Annelie
Tjena och god söndag!

Jo, så här är det min vän att när du sparat om bilderna i ett annat format kan du inte återgå till den ursprungliga storleken (om den varit större) utan att det blir just pixligt!

När bilden förminskas förlorar den en massa information som försvinner och som inte kan återskapas. Detta gäller främst format som jpg-bilder och gif-bilder. Dessa bildformat klarar inte av att spara information som måste bort när man storleksmässigt krymper bilden. Men om du istället använder till exempel ett psd-format så hanterar den informationen på annat sätt. Bilderna går då att förminska - men om du tittar på själva storleken räknat i kb eller mb så blir bilden inte så mycket mindre - just för att den behåller all information som behövs för att återskapa bilden igen.

Har du originalbilden kvar någonstans? Jag gissar att du sparat ner bilderna som du har här i på Odla i någon speciell mapp... och förhoppningsvis har du originalbilderna kvar.. Ta i så fall fram dem igen och använd dem istället.

Ha en skön söndag kväll!
Annelie
Adri-Anne
Halo, halo damen!

Skall göra som du säger, det har lönat sig förr.
Tant Ann bugar och tackar. biggrin.gif
Annelie
Tjena igen!

Ja, ta nu och lyssna på vad tant Annelie säger - så går det säkert bra wink.gif

Och du vet att jag gärna hjälper till när jag kan smile.gif
Adri-Anne
smile.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon