*Ulrica*
Såg i någon tråd att julen tydligen närmar sig...

I ett amerikanskt forum som min sambo är med i har de varje år en Secret Santa. Det går till så att en person är Big Santa och samlar in adresser till alla som vill vara med. Sedan lottar Big Santa om vem som ska ge en present till vem och skickar ut en adress till var och en. Man köper då en present för ett förutbestämt belopp och skickar presenten anonymt till sin mottagare. Sedan kan man gissa vem man fått sitt paket av...

[attachment=26381:santa.jpg]

Kan detta vara något tycker ni? Man kan ju ha ett rätt lågt belopp och fröer och sticklingar kan man fixa gratis...

Klicka här och läs om hur några på ett hästforum har lagt upp sin Secret Santa.
Eva-Helene
En finfin idé!
Gita
Urdumt!
Gita
Netha
CITAT (Gita @ 24-10-2008, 21:56) *
Urdumt!
Gita

Ja herreje!
pejori
Tveksamt... g.gif
För min egen del, avstår jag no.gif men den som vill vara med....kör på yes.gif
Wilmer
Haha, ganska sågad.. Jag tycker iden är jättekul, har sett den fungera på ANDRA forum tummenupp.gif

Är väl inte värre än att byta fröer coh plantor härs och tvärs, inget tvång på att vara med här eller där..
Monaxe
Låter kul tycker jag.
HelenJ
Jag tycker idén är rätt ok. Kan man skicka fröer hit och dit så....
Ralf
Jag ställer upp
Chamomille
Jaha, nu såg jag den här tråden också smile.gif Vadå urdumt? Kul grej tycker jag. Jag hänger på. Skoj!
Gossen Ruda
Är knappast såld på idén men är man supersocial kanske? Bra att det är frivilligt. rolleyes.gif

Fast nog skulle jag kunna skicka en blomma till en del här, till andra får det nog bli en kaktus, ett riktigt taggigt fult exemplar som garanterat inte blommar på 100 år. laugh.gif

Berith
Avstår också för egen del, men ni som tycker det är kul ska såklart testa! tummenupp.gif

Ska jag skicka en julklapp anonymt till Ruda kanske...? g.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 25-10-2008, 07:59) *
Avstår också för egen del, men ni som tycker det är kul ska såklart testa! tummenupp.gif

Ska jag skicka en julklapp anonymt till Ruda kanske...? g.gif


Tänkte detsamma. Jag tror att han skulle behöva en. flirting.gif
Berith
CITAT (*Stintan* @ 25-10-2008, 09:53) *
Tänkte detsamma. Jag tror att han skulle behöva en. flirting.gif

Behöva?

Skulle jag ge Ruda en julklapp är det för att jag gillar honom jättemycket. kompiskram.gif
*Stintan*
Behöva? Ja det känns som om han skulle behöva muntras upp lite.
Man kan väl slänga käft med folk utan att för den skull ogilla dom.
Inte har jag några förutfattade meningar heller så julklappen skulle faktiskt vara i all välmening.
Förstår inte varför du tror något annat.
*Ulrica*
CITAT (Gita @ 24-10-2008, 21:56) *
Urdumt! Gita

CITAT (Netha @ 24-10-2008, 22:55) *
Ja herreje!

CITAT (pejori @ 24-10-2008, 23:04) *
Tveksamt... g.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 25-10-2008, 07:19) *
Fast nog skulle jag kunna skicka en blomma till en del här, till andra får det nog bli en kaktus, ett riktigt taggigt fult exemplar som garanterat inte blommar på 100 år. laugh.gif
Ni har nog rätt... just Odla är antagligen fel forum för detta... rolleyes.gif
Berith
CITAT (*Stintan* @ 25-10-2008, 10:28) *
Behöva? Ja det känns som om han skulle behöva muntras upp lite.
Man kan väl slänga käft med folk utan att för den skull ogilla dom.
Inte har jag några förutfattade meningar heller så julklappen skulle faktiskt vara i all välmening.
Förstår inte varför du tror något annat.

Jo jag tyckte också att han behövde muntras upp lite. Läste nämligen i en annan tråd att det var nån som tyckte att han skulle gröpa ur en pumpa och trä över huvvet när han tyckte annorlunda.
Biggan_
CITAT (Berith @ 25-10-2008, 11:43) *
Jo jag tyckte också att han behövde muntras upp lite. Läste nämligen i en annan tråd att det var nån som tyckte att han skulle gröpa ur en pumpa och trä över huvvet när han tyckte annorlunda.


naughty.gif ...och där kom 10-poängaren igen! rotfl.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 25-10-2008, 11:43) *
Jo jag tyckte också att han behövde muntras upp lite. Läste nämligen i en annan tråd att det var nån som tyckte att han skulle gröpa ur en pumpa och trä över huvvet när han tyckte annorlunda.


Ja och det var väl en tråd om halloween? Det kunde väl vara en kul syn. Själv är jag nog mer lik en häxa. Varför ta allt så gravallvarligt?
Eva-Helene
CITAT (*Ulrica* @ 25-10-2008, 10:46) *
Ni har nog rätt... just Odla är antagligen fel forum för detta... rolleyes.gif

Iiiinte då! Det finns ju ett "gäng" i en annan tråd som du startat....
innocent.gif whist.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 25-10-2008, 13:31) *
Ja och det var väl en tråd om halloween? Det kunde väl vara en kul syn. Själv är jag nog mer lik en häxa. Varför ta allt så gravallvarligt?


Stintan har du gått vilse här nu???? Det här är ju tråden om Odla Secret Santa, inte im Halloween
Grå
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-10-2008, 21:40) *
Stintan har du gått vilse här nu???? Det här är ju tråden om Odla Secret Santa, inte im Halloween


Stintan är inte vilse, hon gav Berith några välbehövliga GPS-koordinater bara.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-10-2008, 21:40) *
Stintan har du gått vilse här nu???? Det här är ju tråden om Odla Secret Santa, inte im Halloween


Undrar vem som är vilse??? Det var faktiskt Berith som drog in Halloweentråden här och jag svarade bara henne vilket jag anser att jag måste kunna få göra.

Ooops såg inte att Grå redan svarat.
Grå
CITAT (*Stintan* @ 25-10-2008, 21:51) *
Undrar vem som är vilse??? Det var faktiskt Berith som drog in Halloweentråden här och jag svarade bara henne vilket jag anser att jag måste kunna få göra.

Ooops såg inte att Grå redan svarat.


"När Grå knappar på datorn (och norpar julgranar) står Ferrari stilla..."
(Gammalt storskogsordspråk)
*Stintan*
giggle.gif inte konstigt då att jag inte hinner med jag har ju bara en kvast.
Myosotis
Om vi nu kanske kunde återgå till ursprungsfrågan så tycker jag att idén är bra. Jag är med! Men i hästforumet du länkade till hade de satt en gräns på minst 75 - 100 kronor, det är på tok för mycket för mig.
Vi gjorde alltid så här i skolan, gjorde inte ni det? Alla skrev sitt namn på en lapp, lapparna samlades in och sen fick alla dra ett namn. Drog man sitt eget fick man byta. Det var inte meningen man skulle få reda på vem man hade fått julklappen av. Gränsen som sattes var en övre gräns och låg kanske omkring 20:- eller så, för att alla skulle ha råd att vara med och för att alla skulle få något ungefär likvärdigt (annars skulle det kunna blivit konstigt när någon med rika föräldrar drog sin bästa kompis´ namn). Det skulle helst vara något hemmagjort eller något litet enkelt, inga dyrbara presenter.
Jag blev nostalgisk när jag läste det här först, sedan häpen över kommentarer som “urdumt“. Man behöver inte vara med om man tycker det är barnsligt, men då kan man väl uttrycka sig civiliserat som t.ex. pejori gjorde, eller så kan man hålla mun.
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 25-10-2008, 22:26) *
....sedan häpen över kommentarer som “urdumt“. Man behöver inte vara med om man tycker det är barnsligt, men då kan man väl uttrycka sig civiliserat som t.ex. pejori gjorde, eller så kan man hålla mun.

Jag håller med. Jag tycker jag det är taskigt att skriva så sad.gif
Monaxe
Tycker fortfarande att det är en kul ide!

Att sedan vissa anser sig ha rätt att slänga ur sig spydiga och nedvärderande kommentar är ju upp till dem. Facinerande är ju att det är alltid från samma håll som de negativa vibbarna kommer ifrån... Att uttrycka sig finkänsligt ligger väl inte för en del individer.

Jag vill gärna vara med i Odla-secret santa tråd!
ingrid fuxwall
Tycker det är en trevlig idé och vet att här är fullt av otrevlga typer här på odla som aldrig har förtstånd att hålla tyst - fy skam på Er!

Är alltså gärna med

ingrid
Platinum
Jag hoppar över, men idén är det väl inget fel på.

Är med i en liknande byteskedja på ett akvarieforum och det är ju som lilla julafton när man får hem ett brev med ett okänt innehåll smile.gif
Chamomille
CITAT (Monaxe @ 25-10-2008, 23:11) *
Facinerande är ju att det är alltid från samma håll som de negativa vibbarna kommer ifrån... Att uttrycka sig finkänsligt ligger väl inte för en del individer.

Det verkar inte så. sleep.gif
Edit: Det verkar så... blush.gif
HelenJ
CITAT (Gita @ 24-10-2008, 20:56) *
Urdumt!
Gita

Urdumt att uttala sig nedlåtande om något bara för att man själv inte är intresserad av det. thumbdown.gif
Man behöver ju inte såra folk i onödan. Eller?
herkules
CITAT (HelenJ @ 26-10-2008, 09:53) *
Urdumt att uttala sig nedlåtande om något bara för att man själv inte är intresserad av det. thumbdown.gif
Man behöver ju inte såra folk i onödan. Eller?


hur i hela friden kan någon bli sårad av ordet urdumt?
ok om det hade varit ett barn som startat den här tråden men en vuxen människa kan knappast inte ta åt sig för att någon skriver urdumt?
trams!

det är väl bara att fortsätta tråden och leken och strunta i vad de som INTE vill vara med tycker?


Berith
CITAT (*Stintan* @ 25-10-2008, 20:51) *
Undrar vem som är vilse??? Det var faktiskt Berith som drog in Halloweentråden här och jag svarade bara henne vilket jag anser att jag måste kunna få göra.

Ooops såg inte att Grå redan svarat.

Jag tyckte det var kul att du svarade, speciellt som du svarade det du gjorde.

Tycker fortfarande att ni som vill byta julklappar här ska göra det! tummenupp.gif
Berith
Blir lite konfunderad över reglerna, speciellt dom här två....? g.gif

O - om du inte gillar din julklappsmottagare så försök bortse från det och gör det bästa av situationen, du får inte byta.

O - är du helt nybliven medlem, har skrivit mycket få inlägg och har en anonym presentation har Big Santa rätt att neka din anmälan på grund av säkerhetsskäl. Du blir isåfall kontaktad av Big Santa.
*Ulrica*
Berith, jag svarar på frågorna i den "riktiga" Secret Santa-tråden istället så att allt är samlat på ett och samma ställe! Hoppas det är ok.
Berith
CITAT (*Ulrica* @ 26-10-2008, 13:01) *
Berith, jag svarar på frågorna i den "riktiga" Secret Santa-tråden istället så att allt är samlat på ett och samma ställe! Hoppas det är ok.

Sorry, jag trodde att den andra tråden var för anmälan och att det var synd om vi började diskutera i den också.
*Ulrica*
Nä, nä, denna tråden vara bara en förundersökning - den släpper vi nu! yes.gif
Alla som är intresserade av att vara med är välkomna att fråga och diskutera i den riktiga Secret Santa-tråden! yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon