rosettei
wink.gif
Funderar på om jag ska ha kvar växten?
En gång har den blommat med rosa/lila blommor på höga stjälkar.
Nu blir det mer och mer bladrosetter.
Är det nån som vet vad växten heter?
rolleyes.gif växt ?
Här kan du se på en närbild av bladet
ett grönt blad med vita nerver
Ina
Lungört? Kanske.... huh.gif

Om det är det är den klart trevlig att ha kvar, tycker jag. Det finns säkert dom som tycker tvärtom! wink.gif

Kolla här!
rosettei
Hej Ina
tror inte det är den växten, mina blad ser mer rundade ut.
Blomman såg inte ut så där /vad jag kommer ihåg/
Ina
Ungefär hur såg blommorna ut?
Det är ju inte säkert att jag kan identifiera din växt ens om jag får reda på det men det kan ju gå... rolleyes.gif
rosettei
det var länge sedan växten blommade
blomman såg ut som blåklint fast mindre kompakt och i en rosaaktig färg
wink.gif
Ina
Då gör vi ett nytt försök!

Rödklint?
rosettei
Kanske, synd att man inte ser bladen på bilden.
hittade den här länken på rödklint
rödklint
Det är inte rödklint, ser det på bladen.
Ska ta en närbild på bladet.
Ina
Attans då!
Nu får nån' mer göra ett försök! smile.gif
Berith
Hmmmm....? unsure.gif
Tycker bladen liknar praktbinka lite grann,
men blomman ser ju inte ut som blåklint?
Tuss
Jag tycker det ser ut som cikoriablad. Den har ju blå blommor som övergår i rosa/lila innan de vissnar ner ser lite ut som blåklint.

Här ser du en hyfsat bra bild men inte direkt på bladen.

Den virtuella floran - Cikoria

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/cic...ho/cichint.html

Om du vill så kan jag fotografera mina blad (den blommade inte heller i år) så får vi se om det kan vara den.
rosettei
Jag undrar om det inte är någon sorts binka
fast den har en oansenlig blomma eller hur
man nu ska uttrycka det.
Fast jag hittar ingen närbild på binkablad på nätet,
Tycker blomman påminde om Rosenbinka, fast det fanns ingen närbild på bladet. Rosenbinka är en fjällväxt så den kan det inte vara.


Cikoria är det inte bladen är annorlunda.
Himmel vad mycket jag lär mig på det här. Om den blommar nästa år ska jag spara blomman.
Har tagit några bladrosetter och planterat på en annan plats, få se om den kan blomma där. blink.gif
Tuss
Jo, tyvärr glömde jag kameran men efter att ha tagit mig en titt på min egen cikoriaplanta så är jag nästan helt övertygad. Bladen på en ung cikoria ser precis ut som de du visar - däremot både mörknar de och ändrar form ungefär som maskrosen kan göra.

För ett par år sedan sådde jag cikoria inne i växthuset och jag hade massor av plantor som såg precis ut som dina - tyvärr överlevde de inte vintern i växthuset men plantan från Öland (30 år) brukar blomma troget varje år men inte i år.

Bladen på min planta i år har hela sommaren set ut som dina men nu är det bara ett par "barnblad" kvar och de andra bladen har antagit "normalt" cikoriautseende - vit nerv som ung lite brunröd som vuxen.

Jag kan ha fel men nu skulle jag bli förvånad. Men, Torta kanske, de är ju släkt med Cikoria och det finns några till som är nära släktingar och kan förväxlas när de inte blommar. Torta är mer lila/rosa är Cikorian (som övergår i lila innan den vissnar). Torta har jag sett i handeln.
rosettei
rolleyes.gif
ska bli spännande att se. Hoppas den blommar nästa år. Cikoria är ju en fin planta.
Tänkte ta en jättefin planta jag såg på Gotland i somras men
jag hade så mycket att bära. Nu kanske jag har en i alla fall?
Nä du behöver inte fotografera dina blad. Naturligtvis så litar jag på dig om du säger att det ser ut som cikoriablad. Du har ju ett orginal att jämföra med. Lite lustigt att bladen kan ändra form.
Jag har haft trädgård många år. Fördjupad kunskap om växter och trädgårdsskötsel har jag inte. Det är nu som jag har börjat "gräva" efter kunskap.
Godnatt och ha en trevlig dag i morgon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon