Bettson
Jag ser dagligen en arbetkamrat som genomlider fenomenet bröstcancerbehandling. En skitstrong tjej som verkligen kämpar, men behandlingen är så tuff.

Jag önskar varje dag att jag kunde bära en liten del av vad hon går igenom för att göra det lite lättare.

Ändå.... har vi tjejer, kvinnor, flickor den koll på tuttarna som vi borde. Min arbetkamrat kom alldeles för sent under behandling.

Men ändå även om man självundersöker sig så har man dålig koll ändå. Själv har jag uppenbarligen inte ens en gång koll på vad jag har för BH-storlek. Har trott hela mitt liv att jag har liten byst men bred kropp och haft storlek B105 vilken är svår att få tag på.

Jag har varit på BH-provningar förut med proffsfolk som kommit till samma slutsats. TIll jag träffade en riktigt proffsig tjej som försåg mig med en BH som passade. Jag kliver ur affären med en riktig "hylla" och en BH i storlek 90E.

Glad i hågen går man hem och berättar den glada nyheten för maken whist.gif . Jaha, kom det kolugna svaret. Jag visste väl att dom fanns någonstans, fast jag har letat och letat a0a.gif .
Yngsta sonen kommenterade konversationen med att fråga farsgubben ifall han hade graderat upp yahoo.gif .



Skämt åsido. Jag har uppenbarligen ingen koll och nu är det mammografi som gälller. Jag har slarvat med det. Så även om det känns som om en främling lagt två tegelstenar i frysboxen tagit upp dom därifrån och med full kraft teglar ens käraste ägodelar och även om man har ont två månader efter den misshandeln så må det vara hänt.

På måndag sätter jag mig i telefonkö........om en vecka kanske jag får en tid för att göra tidsbeställning och om tre månader är jag kanske rutinundersökt.

Finns det fler som borde göra detsamma, dags för ett oktoberlöfte kanske.
DragonLady
Lycka till med att få en tid så snabbt coolgleam.gif
Sjukvården är under all kritik.. de kallar ju inte ens de som som ligger i riskgruppen.
Har inte blivit kallad än o då har ändå detta landsting 40 som startår.. det är snart 4 år sedan.
Väntar på operationstid för handleden jag inte kan använda i mitt vanliga jobb.. de trodde jag skulle kunna få en tid till våren, det e ju bara ett halvår dit..
Och vad kan hända om man e sjukskriven mer än ett halvår från jobbet??? jo man kan bli av med det enligt de nya reglerna som vår regering bestämt.
När jag skulle operera mitt hjärta skulle jag få vänta i 2 och ett halvt år.. som tur var kunde jag åka till stockholm och göra det.
Nä man får nog få bröstcancer först innan de kallar en på mammografi... wacko.gif
faith
Jag var på min första mammografi nyligen och jag tyckte inte det var så farligt jobbigt. Ska bli kallad var 21 månad eller nåt sånt, sa dom.

Jag gick från B till D när jag fick proffshjälp att hitta en bra BH smile.gif
MariaS
Har full koll sedan jag fick en cysta för ca 10 år sedan.
Bettis
Jag får en tid skickad till mig var 18månad och detta har jag gjort i många år, jag går ALLTID dit hoppar aldrig över det.
Anki på Öland
Det är delade meningar bland läkare och forskare om det är bra eller ej med mammografi. Jag har aldrig gått och avböjt att bli kallad mera.
Anki
Anki V
Nu för tiden är man överens om att mammografi räddar liv. Det finns det fortfarande en och annan som försöker hävda att man framkallar fler cancerfall än man upptäcker men det finns ingen relevant forskning som stöder detta.

Så håll koll på tuttarna tjejer!

/Anki
Magdis
CITAT (faith @ 02-11-2008, 17:10) *
Jag gick från B till D när jag fick proffshjälp att hitta en bra BH smile.gif

Det verkar vara ganska vanligt att man tar fel bh-storlek, själv bytte jag från 85B till 70D när jag fick adekvat hjälp.
Mammografi har jag inte varit på än men det verkar funka bra här iallafall och man blir visst kallad när man fyllt 40. Det är ju 5 år kvar dit så jag behöver väl inte börja gruva mig än. Undersöka själv är jag väldigt dålig på tyvärr så det borde väl bli en skärpning.
Snöflinga
Har alltid gått, tycker det är fantastiskt att vi har den servicen här i vårt land. Visst har det varit varit lite besvärligt att få brösten tillplattade som pepparkaksdeg sad.gif men det går ju fort över och nu senaste gången hade de ny röntgenapparat som var mycket skonsammare smile.gif

Har i min bekantskapskrets två som fått bröstcancer, den ena lever idag med ett bröst och den andra är död .. man är inte odödlig och därför tycker jag att man skall ta vara på alla möjligheter som ges att upptäcka denna sjukdom i tid.
pejori
Här mamograferas tuttarna också...Får kallelse vart annat år tror jag tummenupp.gif
Annars är jag bra på att "klämma själv"... giggle.gif
Klappar tuffsinuffsarna varannan månad ungefär, när jag duschar... tummenupp.gif

OOOPS!!! duschar oftare än så, dunno.gif men klämmer inte alltid på dom rotfl.gif
Susanna
CITAT (pejori @ 02-11-2008, 22:48) *
OOOPS!!! duschar oftare än så, dunno.gif men klämmer inte alltid på dom rotfl.gif


Du är för underbar Pejori!

Jag har bara varit kallad en gång på mammografi, alla skrämde upp mig innan så jag tyckte inte det var så farligt när jag väl kom dit. "Klämma själv" är jag sämre på - ska skärpa mig.
Netha
Bra, Bettson att du tar upp detta ämne. tummenupp.gif

Två av mina systrar har haft bröstcancer... bägge upptäcktes med mammografi.

Jag kallas var 18.e mån och det är jag tacksam för.
Obehaget/smärtan vid undersökningen är snabbt övergående ...
värre då om man drabbats av cancer som inte upptäcks i tid pga rädsla för undersökningen.
Pia L
Är man orolig för att brösten känns konstiga, hårda, ömma eller så då är vägen snabb förbi alla köer och tidsbeställningar.
Dessutom så får man en mycket grundligare undersökning då av en läkare direkt som gör ultraljudsundersökning av brösten.
Min moster dog av sin bröstcancer och min mamma fick operera bort det mesta av sina bröst då även hon drabbades några år senare.
Whiskuchi
CITAT (Netha @ 03-11-2008, 21:41) *
Obehaget/smärtan vid undersökningen är snabbt övergående ...
värre då om man drabbats av cancer som inte upptäcks i tid pga rädsla för undersökningen.


Precis som med cellprovtagningar. "Jag gillar inte gynbesök så jag går inte på provtagningen!" Nähä, är det verkligen bättre att utveckla cancer?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon