Gossen Ruda
Bensin för 10,64 per liter!! Skall bensinpriset rasa i samma takt är det snart under 10 kr/liter.
HelenJ
Visste väl att den här finanskrisen inte enbart kunde vara av ondo....
Aqvakul
CITAT (HelenJ @ 07-11-2008, 20:59) *
Visste väl att den här finanskrisen inte enbart kunde vara av ondo....

giggle.gif
Wilmer
yahoo.gif Visst är det kul att tanka!!
Monaxe
På Isla Margarita kostade bensinen mindre än vattnet...35 öre litern!

Ralf
CITAT (Monaxe @ 08-11-2008, 02:00) *
På Isla Margarita kostade bensinen mindre än vattnet...35 öre litern!

Men då kommer ju resa dit till......

eller
Vad vi är gynnade som kan dricka vårt kranvatten "gratis"

Chamomille
Kul å tanka!! Det är apselut det värsta jag vet.


CITAT (Wilmer @ 08-11-2008, 00:23) *
yahoo.gif Visst är det kul att tanka!!

Aqvakul
Visst är det trevligt när något går ner i pris. Annars är det väl lite pensionärsvarning på att jaga extrapriser.....
renate
CITAT (Aqvakul @ 08-11-2008, 15:21) *
Visst är det trevligt när något går ner i pris. Annars är det väl lite pensionärsvarning på att jaga extrapriser.....

Jag tror minsann inte att det är BARA pensionärer som jagar extrapriser,jag gör det tex inte och jag ÄR pensionär.............. naughty.gif sådeså dunno.gif
henriks
CITAT (Wilmer @ 08-11-2008, 00:23) *
yahoo.gif Visst är det kul att tanka!!


Största orsaken till att jag har en dieselbil med stor tank är att det går att köra 120mil UTAN ATT TANKA

Jag tycker att det är URtråkigt att tanka, blir oftast inte av förrän bilen går på ångorna!
Klura
Å jag tyckte det var kul förra veckan då Jet hade sänkt till 10.94.
Tänkte det var ju tur att det sänkt precis när det var dags för mig att fylla på.
Åker in på en station och började tanka.
Kastar en blick på pumpen och ser att det står 10.69, det är ju ännu bättre att de hann sänka lite till.
Kollar in på ljuspelaren om priset ändrats men det hade det inte.
När jag kikar på de andra som tankar så ser jag att de betalar de dyrare priset.
Alla vi tar ut kvitton, men det var bara min pump som var x-tra billig tummenupp.gif
Chamomille
CITAT (henriks @ 08-11-2008, 16:47) *
Största orsaken till att jag har en dieselbil med stor tank är att det går att köra 120mil UTAN ATT TANKA

Jag tycker att det är URtråkigt att tanka, blir oftast inte av förrän bilen går på ångorna!

Oj va långt. Hur stor tank har du?

Edit: Går det inte åt h...ete när man inte tankar en diselbil...?
Aqvakul
HelenJ
CITAT (Aqvakul @ 08-11-2008, 20:38) *

DEN skylten måste ha många år på nacken.... ohmy.gif
Aqvakul
CITAT (HelenJ @ 08-11-2008, 20:39) *
DEN skylten måste ha många år på nacken.... ohmy.gif

Troligen - När jag fick mitt körkort alldeles i slutet på 60-talet, så kostade bensinen kring 80 öre.
Aqvakul
ingrid fuxwall
Och jag minns när bensinen steg extremt mycket - till 1 krona/liter, någon gång nov/dec. 1973. Man hade förvarnat om bensinransonering och jag tror till och med att kort hade skickats ut men så blev inte - priset chockhöjdes
Netha
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-11-2008, 21:31) *
Och jag minns när bensinen steg extremt mycket - till 1 krona/liter, någon gång nov/dec. 1973. Man hade förvarnat om bensinransonering och jag tror till och med att kort hade skickats ut men så blev inte - priset chockhöjdes

Minns att vi använde kortet, men däremot inte årtalet. Vi fick kvar 4 "märken"
[attachment=27003:Ransoneringskort.jpg]
Aqvakul
Ransoneringen varade bara tre veckor och de flesta hade kuponger kvar när ransoneringen upphörde....
Netha
CITAT (Aqvakul @ 08-11-2008, 22:40) *
Ransoneringen varade bara tre veckor och de flesta hade kuponger kvar när ransoneringen upphörde....

OK.
Har du sparat dina?
Huggorm
CITAT (henriks @ 08-11-2008, 16:47) *
Största orsaken till att jag har en dieselbil med stor tank är att det går att köra 120mil UTAN ATT TANKA

Jag tycker att det är URtråkigt att tanka, blir oftast inte av förrän bilen går på ångorna!

Förstår att du inte vill tanka när du har dieselbil. Man får ju nästan ha med sig tjocka handskar eftersom pumphandtaget alltid är kladdigt av diesel. Bensin avdunstar i alla fall.

Måste vara rätt tråkigt att betala för den där fulltankningen bara, när det går över 1000kr för en tank känns det helt vansinnigt
ingrid fuxwall
CITAT (Aqvakul @ 08-11-2008, 22:40) *
Ransoneringen varade bara tre veckor och de flesta hade kuponger kvar när ransoneringen upphörde....

Det blev ingen ransonering - då 1973. Du måste ha blandat ihop det med någon annan gång för här är jag 100 %

ingrid
Aqvakul
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-11-2008, 21:39) *
Det blev ingen ransonering - då 1973. Du måste ha blandat ihop det med någon annan gång för här är jag 100 %

ingrid


Nej, men i januari 1974 - läs i följande dokument från Energimyndigheten...

http://www.swedishenergyagency.se/web/bibl...pdf?OpenElement

(att ransoneringen inte fick någon egentlig betydelse berodde på att den bara varade 21 dagar och att det hamstrades upp av bara den innan)
henriks
CITAT (Chamomille @ 08-11-2008, 20:31) *
Oj va långt. Hur stor tank har du?

Edit: Går det inte åt h...ete när man inte tankar en diselbil...?

67 liter tror jag det är... brukar gå i en sisådär 62-65 liter när jag tankar

Går åt h--ete? varför då? Du menar att det inte räcker med att tanka för att få igång den igen efter att ha kört soppatorsk?
SÅ långt har jag aldrig kört... än...

CITAT (Huggorm @ 09-11-2008, 01:22) *
Förstår att du inte vill tanka när du har dieselbil. Man får ju nästan ha med sig tjocka handskar eftersom pumphandtaget alltid är kladdigt av diesel. Bensin avdunstar i alla fall.

Måste vara rätt tråkigt att betala för den där fulltankningen bara, när det går över 1000kr för en tank känns det helt vansinnigt


Jasså? är det kladdigt? har jag då aldrig råkat ut för i alla fall - däremot har du alldeles rätt i att diesel inte avdunstar som bensin, och om man får det på händerna luktar det skunk i kvadrat!

Tusen spänn har jag aldrig varit uppe i för en tankning, men det än nästan lika illa med 900
Vet bara inte vad som skulle vara värre med diesel än bensin vad det gäller den saken?
Chamomille
CITAT (henriks @ 12-11-2008, 20:18) *
Går åt h--ete? varför då? Du menar att det inte räcker med att tanka för att få igång den igen efter att ha kört soppatorsk?
SÅ långt har jag aldrig kört... än...

Ja, det var det jag menade. Att köra slut i tanken... biggrin.gif
henriks
CITAT (Chamomille @ 12-11-2008, 20:22) *
Ja, det var det jag menade. Att köra slut i tanken... biggrin.gif


Bilen har jag inte provat (och tänker inte göra det heller) men jag tror inte att det skall vara något större problem.

För några år sedan körde jag lastbil ett tag och då råkade jag faktiskt ut för soppatorsk en gång (på grund av fel på extratanken, jag hade säkert 150 liter kvar) - det var lite meckigt och tog en stund, men även tolvliters lastbilsmotorer går att få igång igen efter soppatorsk så en sketen bilmotor..... biggrin.gif
Chamomille
CITAT (henriks @ 12-11-2008, 20:42) *
Bilen har jag inte provat (och tänker inte göra det heller) men jag tror inte att det skall vara något större problem.

För några år sedan körde jag lastbil ett tag och då råkade jag faktiskt ut för soppatorsk en gång (på grund av fel på extratanken, jag hade säkert 150 liter kvar) - det var lite meckigt och tog en stund, men även tolvliters lastbilsmotorer går att få igång igen efter soppatorsk så en sketen bilmotor..... biggrin.gif

Nej jag törs inte prova. Och det verkar dumt att göra bara för görandets skull. wink.gif Det var någon som informerade mig att det kunde vara ett helsike att få igång min bil ifall jag skulle tömma tanken på disel.
henriks
Ok bränsleförbrukning som snitt under två mil på motorväg?
[attachment=27263:br_nslef_rbrukning.jpg]

Säg den bensinmotor med 170 hkr som klarar det! :-)
Chamomille
Pratar vi bensin nu confused.gif
henriks
CITAT (Chamomille @ 14-11-2008, 23:12) *
Pratar vi bensin nu confused.gif

Nejdå - en biffig 3 liters V6 diesel biggrin.gif

Menade bara att det är tokskillnad på bränsleförbrukning mellan bensin och diesel
Anma
Henriks, du som gillar att räkna! smile.gif Hur många mil om året måste man köra för att tjäna på att ha dieselbil jämfört med bensin? Med tanke på den högre skatten på dieselbilar och att dieseln numer kostar som bensin?
henriks
CITAT (Anma @ 15-11-2008, 11:47) *
Henriks, du som gillar att räkna! smile.gif Hur många mil om året måste man köra för att tjäna på att ha dieselbil jämfört med bensin? Med tanke på den högre skatten på dieselbilar och att dieseln numer kostar som bensin?

Lite svårt att säga rakt av, men om man antar att alla kostnader utom just bränsle och skatt är desamma...

Jag kan jämföra Volvo V70 Classic 2,5 - 170 -00 (Bensin) och Saab 9-5 Vector 3,0TiD (diesel) som jag har peronlig erfarenhet av i ett antal tusen mil vardera

med dagens pris enligt okq8 hemsida (diesel 1kr dyrare än bensin...grr!) och volvons skatt 2500 och saabens 7500 uppnås brakeeven vid 2850 mil.

när jag köpte saaben var motsvarande siffra 1800 mil

(med en nyare dieselbil i bättre miljöklass är skillnaden betydligt större eftersom de inte har lika hög skatt)
Anma
Tack! Så många mil kommer vi inte upp i...

Funderade på en Hyundai i30 Di för ett år sedan när vi böt bil, men kom fram till att den är alldeles för liten för oss. Det blev en beg. Saab 9-5 istället.
Aqvakul
CITAT (henriks @ 15-11-2008, 12:12) *
(med en nyare dieselbil i bättre miljöklass är skillnaden betydligt större eftersom de inte har lika hög skatt)


har nog blivit ett skrivfel, ska väl vara tvärtom dvs mindre (skillnad) ...
henriks
CITAT (Aqvakul @ 15-11-2008, 12:50) *
har nog blivit ett skrivfel, ska väl vara tvärtom dvs mindre (skillnad) ...

Beror på hur man ser det.... jag kör ca 5000 mil om året och då är dieseln några tusen billigare. Hade det sedan bilen varit -05 eller nyare hade den varit belastad med en lägre skatt och skillnaden mellan bensin och diesel hade varit större
Aqvakul
CITAT (henriks @ 15-11-2008, 12:58) *
Beror på hur man ser det.... jag kör ca 5000 mil om året och då är dieseln några tusen billigare. Hade det sedan bilen varit -05 eller nyare hade den varit belastad med en lägre skatt och skillnaden mellan bensin och diesel hade varit större


OK, nu förstår jag hur du resonerar.
Chamomille
CITAT (henriks @ 15-11-2008, 11:12) *
Nejdå - en biffig 3 liters V6 diesel biggrin.gif

Menade bara att det är tokskillnad på bränsleförbrukning mellan bensin och diesel

Japp. Så är det. Ibland har jag funderat på att skaffa en bensinare, för att det kostar skjortan och hela troslådan och betala skatt om man har en liten gullig bil som drivs på diesel. Fast jag undrar om det lönar sig?
henriks
Säg inget.... men det finns en anledning till att åka dieselbil.... traktorerna går på diesel och inte bensin!
Anma
CITAT (henriks @ 15-11-2008, 18:23) *
Säg inget.... men det finns en anledning till att åka dieselbil.... traktorerna går på diesel och inte bensin!

Vad nu det hjälper en som inte har tillgång till diesel genom att stjäla...
henriks
jag har aldrig stulit en droppe diesel i hela mitt liv... men det har en viss betydelse bokföringstekniskt om dieseln har förbrukats i en traktor eller i en personbil.... eller för den delen lastbil...
Det finns en anledning till att i princip varenda lastbilschaufför i detta landet åker dieselbil...
Anma
same sh*t -different name...

Gossen Ruda
Där satt den!!! Har just tankat igen, 95-oktan för 9:94. Bensinpriset är under 10 kr /liter. Hoppas det håller i sig trots OPEC:s försök att höja priset. yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif
Pia L
Här uppe har bensinen kostat 9,84 i flera veckor nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon