Full version: jul
vanjalarsa
Är nyfiken på vad ni tycker om att man som mormor och morfar åker bort över julen?
Känner att vi är två vuxna människor som har rätt att göra som vi själva vill.
Mottogs inte så muntert av våra barn .

Hör till saken att vi träffas och umgås med både barn och barnbarn ofta annars.
Känner bara att vi vill slippa allt stök på julen.
Ingen blir utan julklappar ,så det är inte det som är orsaken..
Intresserad av att höra vad andra tycker ??
mvh en mormor
CillaM
Jag tycker det är befriande att se och höra att mor- och farföräldrar åker bort över jul. Om nu barnfamiljer vill ha de traditionella julfirandet så får de väl själva ställa upp med allt julstök och arbete och föra de tradtioner som de vill ha vidare.
renate
Håller fullt med vad Cilla skriver.Var och en får bestämmer själv hur man vill fira jul.Jag tycker ni gör rätt i att reser bort över jul,barnen är vuxen och kan ordnar julen själv.Jag avskyr allt stress och först och främst handlandet av mat som ingen i välden orkar äter upp.
Lagom är bäst.I år fira vi jul hos sonens familj.
pejori
Jag håller också med. tummenupp.gif
Jag var borta julen 05 och det var det bästa jag gjort. bravo.gif
Åkte till ett arabland, så julfirande fanns inte, bara en tomte på hotellet för barnen.(gillar inte jul)

Fick jag chansen igen, skulle jag göra samma sak och tror att mina barn förstår.
I år åker dottern till Rom över julen....iget konstigt alls, då vi träffas så mycket under året. yes.gif
Så åk ni och ha det riktigt skönt blush.gif
HelenJ
Ni gör helt rätt! Julen ska vara en tid för frid och avkoppling men det är snarare stress och press som gäller - så varför inte åka bort och koppla av? Det är ju helt och hållet er sak - barnen kan väl fira jul ändå.

Åk ni - och njut av friden! tummenupp.gif
Lilla Birka
Konstigt att mor-och farföräldrar alltid förväntas ställa upp på barnens villkor! När man äntligen har råd och tid att göra en massa trevliga saker så mer eller mindre kräver vissa vuxna barn att man ska ställa upp som mysfaktor till deras tilltänkta traditioner! Om man då har flera barn och alla ställer samma krav så kan det ju bli lite pressande.
Vi tycker att det är urskönt att vara hemma ensamma och äta lite god julmat och göra som vi vill. Flera gånger har vi pratat om att åka bort på något värdshus eller så, men kommer till syvende och sist fram till att den egna sängen är skönast och ingen av oss har någon större lust att gå upp tidigt på morgonen till en massa tillrättalagda aktiviteter.
Det var roligt att fira jul hos äldsta dottern EN gång, men hon ville göra det till tradition och eftersom det finns flera barn i familjen så har vi sagt ifrån. Så nu är hon sur på oss. Vi ska ha vett att göra som HON vill! Vojne, vojne!
Aqvakul
Vi har valt att dra oss ur stora släktjulefirandet som blivit allt mer stressigt och kaotiskt. I år firar dotter och barnbarn med make och svärföräldrar i Storlien. Hustrun och jag åker med sonen på Gästis i två dagar och kopplar av. Nästa år blir det kanske en annan variant.
*Stintan*
Självklart ska ni åka bort om det är det ni vill.

Själv försöker jag komma på en övertygande bra motivering för att slippa åka och fira jul med mina döttrar och den enes presumtiva pojkvän med föräldrar och släkt som jag aldrig träffat. Fick en inbjudan idag, suck!
Stannar helst hemma i lugn och ro men tyvärr ger det tjejerna dåligt samvete av någon anledning trots att det är något jag själv väljer. Man kanske kan få magsjuka dan före julafton eller något innocent.gif
vanjalarsa
hej och tack för alla inlägg om att åka bort över julen !

Skönt att se att vi inte är unika !

var inne lite på magsjuka också, men tänkte sedan att det är väl tusan att man ska behöva hitta på ursäkter.

Barnen (de vuxna ) är sura. De har inte hört av sig sedan de fick reda på våra planer.. visste inte att vi stod under förmyndare..

Nu struntar jag i det utan tänker njuta av friden under jul. SKÖNT!!!

mvh Vanjalarsa
Aqvakul
CITAT (vanjalarsa @ 10-11-2008, 20:03) *
hej och tack för alla inlägg om att åka bort över julen !

Skönt att se att vi inte är unika !

var inne lite på magsjuka också, men tänkte sedan att det är väl tusan att man ska behöva hitta på ursäkter.

Barnen (de vuxna ) är sura. De har inte hört av sig sedan de fick reda på våra planer.. visste inte att vi stod under förmyndare..

Nu struntar jag i det utan tänker njuta av friden under jul. SKÖNT!!!

mvh Vanjalarsa


Ha en riktigt trevlig jul nu, på det sätt som just ni vill ha det! kompiskram.gif
Skruttis
Tycker det är bättre att inte hitta på ursäkter, man har ju då målat in sig i ett litet hörn och får hitta på något annat till nästa år o s v.
Kan de inte ta ett sådant beslut utan att bli sura är det nog dags att de växer upp i sinnet också. rtfm.gif

Som min man brukar säga till mig: Man kan aldrig göra alla till lags, så gör som DU känner för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon