Full version: Fotvårtor
Pia L
Lilltjejen (6 år) här har fått fotvårtor, vet någon hur man får bort dom?
Jag tänkte att Odla brukar vara fullt av kunniga personer på det mesta.
*Stintan*
Det finns bra medel på apoteket som man bara duttar på.
Pia L
Tack, men jag tänkte mer på om det fanns några huskurer, om inte det finns så blir det självklart apoteket.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Pia min gamla mormor hade sin egen huskur vid vårtor. Men skratta inte nu......

Min bror hade vårtor på händerna då. Så tog min mormor en sytråd, gjorde så många knutor som min bror hade vårtor och sedan lade hon sytråden där vattnet från takrännan rann ner. Där lade hon sytråden under en sten. Nu vet jag bara inte längre om det skulle vara fullmåne eller nymåne ( jag tror vid fullmåne ). Sedan skull min bror ber fader vår, jag tror också lika många fader vår som vårtor.
Men eftersom min mormor då inte litade på pojken så bad hon alla fader vår.

Men tror det eller ej, vårtorna försvann..........

Elisabeth
Anki V
Jag är ledsen att förstöra ”det magiska” i huskurer mot vårtor naughty.gif .

Har man fått vårtor så försvinner de oftast av sig själv… mellan 3 månader och 10-12 år kan det ta innan kroppen att bilda antikroppar mot just ”ditt” vårtvirus.

I många fall så sammanfaller tidpunkten för när kroppen bildat antikroppar med när ulltråden, fläsksvålen eller vad det nu är ruttnat….eller 4.e fullmånen…eller när man bett tillräckligt många böner crazy.gif .

Men å andra sidan så är det inte så ofta "huskurerna" innebär någon risk mot vårtbärarens liv och hälsa........ flirting.gif

/Anki
Sussie F-Flower
Hej Pia!

Jag har haft många fotvårtor att bekämpa på mina barn när dom var små.
Det finns säkert bra många "huskurer". Det där med att smeta in med fläsksvål som ska grävas ned i jorden bl.a.
Kruxet är bara att det tar en sådan tid...
Vit tavelkrita 6-8 ggr/dag kan också funka i och med att man "torkar ut" vårtan. Kanske inte är så passande om det är på foten...

Det absolut bästa medlet, tycker jag, är Lapis. (apoteket, receptfritt)
Lapis dödar vävnaden som den får kontakt med. Vårtan blir vit efter någon dag, blodtillförseln stryps och det som blir vitt är dött. Det vita klipper man bort efter några dagar, på med ny Lapis. Vänta. Samma procedur igen. Efter 2-3 veckor är vårtorna borta. (!!!)
Nu pratar jag om lite större vårtor, 6-7mm diam. Mindre går nog fortare.
Det fungerar snabbare än "Vårtmedel, Extra starkt" (också apoteket, receptfritt) Dödar också vävnad, men inte lika effektivt...

Det man måste vara MYCKET försiktig med när det gäller Lapis, är att man inte får det på den friska huden, plus att det blir svart av den.

Min dotter blev tvungen att gå i skolan med svarta streck över händerna när hon hade lagt på denna själv på tårna när hon gick i 5-6an.... blush.gif
Såg ut som svarta spindelnät över hela händerna. giggle.gif
En vuxen måste göra jobbet!
Klart bäst, tycker jag!

Egentligen är det dagis/skola som ska ta itu med problemen då det är där Hygienbristerna finns. Golven ska göras rena minst en gång per dag med fotsvampsdödande medel. Existerar faktiskt i många kommuner redan. Kostar 30öre/25 m2.

Hoppas att lilltjejen blir fri den/dom, så det inte blir värre.
Kan ju t.o.m. bli ont av skorna.... sad.gif

edit: (Lapis kan användas på små små barn.... Det är ju Lapis som används när navelsträngen, bla, ska "jämnas till" på nyfödda. Ibland kanske man måste ha hjälp av kunnig distr.sköt. el. dyl.)
Ralf
CITAT (Sussie F-Flower @ 09-11-2008, 21:51) *
Egentligen är det dagis/skola som ska ta itu med problemen då det är där Hygienbristerna finns. Golven ska göras rena minst en gång per dag med fotsvampsdödande medel. Existerar faktiskt i många kommuner redan. Kostar 30öre/25 m2.

precis
bad mina barns skola o städa ordentligt, hörde inte talas om vårtor deras resterade skoltid i den skolan...
det är ingen ide man bekämpar hemma ensam om smittan finns kvar.
Sussie F-Flower
CITAT (Ralf @ 09-11-2008, 22:26) *
precis
bad mina barns skola o städa ordentligt, hörde inte talas om vårtor deras resterade skoltid i den skolan...
det är ingen ide man bekämpar hemma ensam om smittan finns kvar.



Exakt!!!!
Så är det!!!
Pia L
Tack för alla svar, det blir nog lapis som vi får ta till
Berith
Jag tycker det är barnets föräldrars sak att ta hand om sånt där och till exempel prata med skolsköterskan om råd.
Pia L
Berith : Det kan man tycka ja, när man inte är insatt i familjesituationer och så.
Kallas det för bonusbarn så får man väl vara en "bonus"förälder då också.
Berith
CITAT (Pia L @ 10-11-2008, 07:26) *
Berith : Det kan man tycka ja, när man inte är insatt i familjesituationer och så.
Kallas det för bonusbarn så får man väl vara en "bonus"förälder då också.

Antog bara att barnets far tillsammans med modern hade hand om såna här saker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon