Full version: Lergryta
Pia L
Jag vet att det är "fel" avdelning det här kanske, men det är flest läsare i den här avdelningen.

Det står en oanvänd lergryta på en hylla här och vi funderar på vad vi ska göra med den, ska vi ge bort den eller kan man ha någon användning av den själv?
Finns det några roliga och goda recept för en sådan eller var det bara en modefluga en gång i tiden att ha?
Red Top
Jag använder fortfarande min lergryta då och då. Tycker det mesta blir godare i den. Smakerna liksom gifter sig med varandra.
Googla på lergryta, så hittar du många fina recept tummenupp.gif
Monica M zon 4
Jag använder min lergryta rätt ofta också. Fettsnålt och det sköter sig självt i ugnen. Lergrytan har jag haft i säkert 25 år.
Eva-Helene
Helstekt kyckling blir alldeles fantastisk i lergryta!!! Kom bara ihåg att blöta grytan ordentligt smile.gif
Ingrid Zon3
Hel kyckling har jag oxå gjort i lergryta, blir suveränt gott! Likaså köttfärslimpa, gärna fylld med olika godsaker, kapris, champinjoner och sånt. Grytor blir också gott. Lägg den (lergrytan alltså) i blöt en halvtimme och ställ in den i kall ugn. Sen sköter den sig själv.
ninnisky
Tack för inspirationen - ska nog plocka fram min igen till helgen. Hade nästan glömt att den fanns!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (ninnisky @ 11-11-2008, 22:05) *
Tack för inspirationen - ska nog plocka fram min igen till helgen. Hade nästan glömt att den fanns!


Det är enda problemet med lergrytan att man ställer undan den. Är ju så enkelt att laga mat i den och gott är det också

Elisabeth
Pia L
Tack för alla svar, som jag har förstått det så kan man göra mycket med lergrytan, men att den försvinner längst bak i skåpet lätt efter ett tag.
Ramred
Fisk blir också kanonfin i lergrytan!
*Stintan*
CITAT (Pia L @ 12-11-2008, 09:01) *
Tack för alla svar, som jag har förstått det så kan man göra mycket med lergrytan, men att den försvinner längst bak i skåpet lätt efter ett tag.


Ja Pia du har helt rätt, min försvann rätt fort längst bak i skåpet vill jag minnas. Den åkte nog ut vid någon skåprensning för när jag efter ett antal år fick för mig att jag skulle använda den så var den borta. Klarar mig väldigt bra utan den flirting.gif
Eva i Höga
Jaha, det var ju en bra påminnelse, ska plocka fram min för att göra köttgryta/kalops idag. Jag har två grytor: en för fisk och en för annat. Fisksmaken vill gärna stanna kvar i grytan och det är inte alltid så roligt. Men använder man inte grytorna oftare än jag gör så försvinner nog smaken....
Whiskuchi
Det går att baka bröd i lergryta också. Dessvärre har jag inga recept (någon som har ett? Jag har en lergryta som aldrig använts, vore kul att prova brödbak)
ingrids
Jag tror att jag har ett - men jag är rätt opålitlig när det gäller att faktiskt gräva fram saker i gömmorna och komma i håg att lägga ut det på forumet. Gör ett försök.
Eva-Helene
CITAT (Whiskuchi @ 12-11-2008, 10:01) *
Det går att baka bröd i lergryta också. Dessvärre har jag inga recept (någon som har ett? Jag har en lergryta som aldrig använts, vore kul att prova brödbak)

Jag ska plocka fram receptet. Kolla i receptavdelningen om en halvtimme eller så smile.gif
Eva i Höga
Måste bara berätta att jag gjorde köttgryta i min lergryta igår. Supergott! Har bestämt att jag ska använda min lergryta en gång i veckan nu, det blir saftigt och gott och inte jobbigare än något annat.
Tack Pia för att du skrev om lergryta så jag blev påmind!
Pia L
Jag sitter och försöker att bestämma mig för om jag ska behålla den eller om vi ska ge bort den, men jag blir mer och mer sugen på att ta den själv nu när andra inspireras att ta fram sina.
Kan inte ni som har recept för lergryta samla dom i en tråd under receptavdelningen så att man verkligen lockas att använda den ofta.
Eva i Höga
Pia, ge inte bort din gryta förrän du har provat några olika rätter i den. Då vill du ha den kvar. Jag ska försöka lägga in recepten efter hand som jag gör dem (ett tag i alla fall). Finns även receptböcker för lergryta på biblioteket och som nån sa tidigare, googla på lergryta så hittar du härliga recept.
Pia L
Tack Eva, jag ser fram emot många goda recept och googlar under tiden. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon