Full version: Jag behöver hjälp
MariaS
Jag vet att vissa kanske tycker att detta är viss reklam, men jag har verkligen tabbatr mig!
Under hösten har jag gjort en aldeles för stor lökbeställning av höstlökar. Dessutom missade jag sista datum för retur...
Därför sitter jag nu med en stor mängd lökar kvar, som jag tycker det är onödigt att behöva slänga.
Jag har nu packetterat lökarna, blandade i påsar om ca1,5 kg vardera. Dessa påsar erbjuder jag nu er medlemmar för 120:-/påse (+porto 55:-) Värdet/påse är 300:-.
Skicka mig ett PM om ni är intresserade.

Exempel på innehåll:
[attachment=27593:l_kpaket.a..jpg][attachment=27594:l_kpaket.b..jpg]
*Ulrica*
Lökar kan jag inget om... när ska de planteras? Här är marken stenhård nu...

Jag skulle kanske vara intresserad om det inte vore blandade påsar...
Lady Hamilton
Jag tycker inte att detta är reklam Men för mig kommer erbjudandet 1,5 mån försent -cry-.gif Här är marken stenhård och täckt med 1 dm snö. Och i luften är det många minusgrader (ca -10°) så lökarna skulle inte klara av "postgången" utan att bli djupfrysta. Annars hade jag ju en möjlighet att plantera lökarna i krukor och låta dem gro/växa i uterummet. För så har jag gjort tidigare år tummenupp.gif med mycket lyckat resultat

(skrev in antalet - grader)
Chamomille
Gör det något om de fryser lite...?
Lady Hamilton
Innan de planteras ner i jorden (alltså är helt oskyddade) är det inte bra om de hinner bli djupfrusna. Men så klart klarar de lite frost. Och när de väl har rotat sig så är det inga problem
Chamomille
CITAT (Lady Hamilton @ 23-11-2008, 14:06) *
Innan de planteras ner i jorden (alltså är helt oskyddade) är det inte bra om de hinner bli djupfrusna. Men så klart klarar de lite frost. Och när de väl har rotat sig så är det inga problem

Hur fraktas post normalt? Häst och vagn? Nä, men hinner de frysa på ett dygn som det normalt ska ta?
MariaS
Man kan plantera lökar under större delen av december, när marken inte är hård.

Självklart är ju lökarna skyddade mot frysning i påsen de är förpackade i. De ska klara postgången.
ingrid fuxwall
Är lite inne på Ulrikas linje - vill veta vad jag köper. I mitt fall då jag har tusentals lökar av ganska många sorter men gärna köper av sådant jag inte har.

ingrid
MariaS
Nu har jag inga lökar kvar, men tack ändå alla medlemmar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon