Full version: Konstig boll
Chamomille
För några år sen på mässan fick jag en mossliknande boll, stor som en tennisboll. Den skulle jag lägga i vatten så skulle den "slå ut". Försäljaren sa sedan att jag kunde stoppa undan den "torrt" i nån garderob ett tag när jag "tröttnade". Det gjorde jag. Nu hittade jag den (efter flera år) längst in bland bråte. Oj, tänkte jag och lade den i en skål med vatten. Den har slagit ut igen biggrin.gif
Vad är det confused.gif
Maggan H
CITAT (Chamomille @ 25-11-2008, 19:25) *
För några år sen på mässan fick jag en mossliknande boll, stor som en tennisboll. Den skulle jag lägga i vatten så skulle den "slå ut". Försäljaren sa sedan att jag kunde stoppa undan den "torrt" i nån garderob ett tag när jag "tröttnade". Det gjorde jag. Nu hittade jag den (efter flera år) längst in bland bråte. Oj, tänkte jag och lade den i en skål med vatten. Den har slagit ut igen biggrin.gif
Vad är det confused.gif

Alltså det här måste du visa med bild! Låter häftigt! flirting.gif Ingen aning vad det kan vara.
*Ulrica*
Jag vet inte vad den heter men jag har sett såna till salu. Som en boll som vecklar ut spretiga spröt, lite ormbunkeliknande?
Jag googlar för fulla muggar... nån annan hinner säkert före

jag tror det är något med öken.... g.gif
Snigelhatare
Jerikos Ros kanske?
*Ulrica*
Nu så...
[attachment=27662:jerikosros.JPG]

(Anastatica hierochuntica), plant that is the only species of the genus Anastatica, of the mustard family (Brassicaceae), native to western Asia. The small, gray plant curls its branches and seedpods inward in the dry season, forming a ball that opens only when moistened. In this form, it can be stored for years and is often sold as a curiosity. The ball rolls with the wind like a tumbleweed, dispersing seeds as it goes. When moistened, it spreads into a fernlike plant as much as 30 cm (1 foot) wide and bears minute, white flowers.

edit: Just det, Jerikos ros på svenska!
Chamomille
Just det! Den är det. Tack. Fast min blir inte grön när den slår ut unsure.gif . Den behåller den grå färgen. Ska den ha nån näring för att bli grön tro? Verkar ju lustigt iofs eftersom den kan återupplivas efter flera år i garderoben med bara lite vatten biggrin.gif
Det skulle ju vara roligare med en grön...
Maggan H
Det var vekligen en rolig sak! När man tröttnar är det bara att torka den och hysta in den i garderoben igen! biggrin.gif
Chamomille
CITAT (Maggan H @ 25-11-2008, 19:46) *
Det var vekligen en rolig sak! När man tröttnar är det bara att torka den och hysta in den i garderoben igen! biggrin.gif

Ja, visst är det bra. Tänk om man kunde göra så med alla blommor whistling.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Chamomille @ 25-11-2008, 19:48) *
Ja, visst är det bra. Tänk om man kunde göra så med alla blommor whistling.gif



Ja, då skulle jag behöva åka till IKEA och köpa garderober....

Vilken rolig liten sak...!!!
Chamomille
CITAT (Sussie F-Flower @ 25-11-2008, 19:53) *
Ja, då skulle jag behöva åka till IKEA och köpa garderober....

Vilken rolig liten sak...!!!

Garderober var det ja wacko.gif Tänkte inte på det blink.gif

Edit: suck...
Rihane
Hade en sån för tio år sedan och då kallades den för ökenros.
Men som sagt inte blev den grön inte... Den slog ut sina bruna blad, dom gröna uteblev

Såg något liknande i Sharm-el-Sheik (Egypten) i våras och dom sa att dom hämtade dom i öknen där.
Chamomille
Man kanske skulle hälla lite sand i botten på skålen g.gif
Rihane
Varför inte prova med sanden?
Blir bladen gröna då så kan du kanske skriva det?
Något kanske det finns i sanden den vill ha om än inte så mycket näring.
Chamomille
CITAT (Rihane @ 25-11-2008, 22:14) *
Varför inte prova med sanden?
Blir bladen gröna då så kan du kanske skriva det?
Något kanske det finns i sanden den vill ha om än inte så mycket näring.

Det skulle väl kanske vara mineraler då unsure.gif Jag ska prova med sand. Och ställa den lite bättre till i fönstret så den får så mycket som möjligt av den lilla sol som finns. Man skulle ju kunna tro att den är soldyrkare också biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
jag har haft en sådan länge så den fick vatten ( provade även ge den lite näring ) . och den fick mycket sol och värme men den blev inte grönare för det . så jag slängde den .
Rosmarin
Jag har också sett en sådan i någon plantkatalog... men i vilken minns jag inte...Tror den kallades "fossil " i beskrivningen.
Myosotis
CITAT (Chamomille @ 25-11-2008, 22:51) *

bravo.gif snyggt!

Har (haft?) en sådan men kan inte hitta den. Lustigt, jag tänkte precis på den häromdagen.
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 26-11-2008, 09:21) *
bravo.gif snyggt!

Har (haft?) en sådan men kan inte hitta den. Lustigt, jag tänkte precis på den häromdagen.

Jag läste att den kunde klara sig i 50 år utan vatten, så du behöver inte oroa dig om du inte hittar den i år biggrin.gif
Jo, tänk om min kunde bli så grön och fin. Min är just nu lite rosa, lite grå och ännu mindre grön...
Pia L
Dom där säljer dom på mässan som Ökenros / Jerikos ros, men det är i själva verket en vanlig Mosslummer.
Men skötseln är densamma, den kan bli lite utarmad om man har haft den "grön" för länge, den behöver sin vila och det är inte så noga med att stoppa undan den i mörker, huvudsaken är att den är torr en tid.
Där den normalt växer är det ju aldrig flera års eller månaders mörker, men däremot torrt.
DykUnderYtan
Jag köpte tre stycken på trädgårdsmässan för några år sedan. Jerikos ros hette den enligt dem.

Där de "växer" i det fria i öknarna färdas de ofta långa sträckor med vindarna som de små bollar de är. När det sen regnar så slår de ut för att torka ihop till en boll igen när det blir torrt och "flyga" vidare. Så där kan de tydligen hålla på i evigheter, vet inte om det går att ta död på dem... enda sättet är väl i så fall om man har dem i vatten hela tiden. Enligt försäljaren skulle man helst bara ha dem i vatten i några dagar-en vecka, sen låta dem torka in igen.



andi
Hej, här finnst ett Video.
www.ekoexpressen.se/Jerichos-Ros---26.html
Åsa, mälardalen zon 2
Fast lite fel i faktan har faktiskt försäljarna den där gröna "jerikos ros" heter egentligen falsk jerikoros och det är inte riktigt den som rullar runt i öknen.

Äkta Jerikoros heter Anastacia hierochuntica och är en ettårig ört. När växten vissnar ner rullar det vissna ihop sig som en boll och rullar iväg, när regnperioden kommer öppnar sig den bruna bollen så att fröerna kan spridas, växten är dock fortfarande död och brun när den träffas av vatten.

Jerikoros (äkta)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon