Henrik_
Jag är så trött och förbannad... angry.gif
Vi bor i hyres radhus och när vi flyttade hit konstaterades det att det behövde tapetseras om i några rum.
I dag började de med hallen när jag inte var hemma.
När jag kom hem sent under kvällen var hallen färdig tapetserad, tapeterna var lagda omlott.
Så gör man väl aldrig?det ska väl alltid vara kant till kant, finns det någon anledning till att man gör annorlunda?
Jag har nämligen själv aldrig lagt dem över varandra, men man ser det ju ganska ofta, så det kanske anses okej?

Det ser inte klokt ut, tapeten är brun grå och med de tydliga linjerna som nu blir längs väggen ser det ut som om vi inte har några tapeter alls, utan papp längs väggarna.

Och i morgon kommer de tillbaka och ska fortsätta, så jag undrar helt enkelt om jag kan hävda att det är dåligt gjort och måste göras om, eller är det här något som liksom är ett okej sätt för proffs att utföra arbetet på?

Jag kom inte på något annat forum och skriva på där jag visste att jag skulle kunna få svar innan morgondagen, odla är bra till mycket!

Snälla hjälp mig!
*Stintan*
Tapeter läggs vanligtvis omlott. Undantaget är väl om jag inte missminner mig när det är mönsterpassning.
Det kanske är så att skarvarna inte kommer att synas så mycket efter ett par dagar när det fått torka ordentligt.
Jag har ljusa enfärgade tapeter som ligger omlott och skarvarna syns knappt alls om man inte går riktigt nära och tittar efter.
Henrik_
Hmm, ja vad vet jag..

Jag har tapetserat några gånger själv, utan mönsterpassning och alltid lagt kant till kant, skarvarna blir nästintill osynliga..

Finns det någon anledning till att man lägger det omlott?
Förutom att det är lättare...
Myosotis
Trodde att man alltid la kant i kant. Det är du som ska bo där. Om du inte tror att du kommer att stå ut med att titta på tapeterna som de ser ut nu, säg till på en gång i morgon bitti! Annars kommer du ju att ångra dig i flera år!
Sussie F-Flower
Jag köpte hus för 5 år sedan och hade en målare som tapetserade åt mig. Nu har jag gått runt och tittat, och mina tapeter ligger omlott...

Min dotter och måg som köpte hus som dom renoverade förra månaden. Där har en målare också varit och gjort vissa rum. Några rum är tapeterna omlott, några rum är kant-i-kant.
Beror antagligen på VILKEN slags tapet det är.

Håller nog med Stintan, att om det är mönsterpassning ska det vara kant-i-kant, likaså tror jag att det är med Easy Up-tapeterna, alltså kant-i-kant på dom med.

Inte helt 100 säker men jag vill minnas att det var så... Länge sedan jag tapetserade själv...

Grattis i alla fall! Du får väl fint till Jul nu då?
Sussie.
Henrik_
CITAT (Myosotis @ 26-11-2008, 23:15) *
Trodde att man alltid la kant i kant. Det är du som ska bo där. Om du inte tror att du kommer att stå ut med att titta på tapeterna som de ser ut nu, säg till på en gång i morgon bitti! Annars kommer du ju att ångra dig i flera år!



Visserligen, men tapetseringen är inget vi betalar, det står hyresvärden för.
Så antagligen kommer jag få lov att stå ut med det.

som *stintan* säger så syns säkert skarvarna mindre när det har torkat ordentligt.
Men jag kan inte tro att det skulle bli lika bra som om man lagt kant till kant.

Men som sagt, det kanske finns någon förklaring till varför man gör så..
pejori
Det finns en förklaring. tummenupp.gif
Vissa tapeter innehåller mera papper än andra och dom vidgar sig när dom blir våta (av limmet)
När man sedan sätter upp dom, och dom torkat, så krymper dom igen.
Då måste man omlotta dom lite, för att slippa mellanrum.
Dagens nyare tapeter, läggs oftast kant i kant, då dom är en annan typ,
men det står på etiketten på rullen om den skall omlottas eller inte. tummenupp.gif
blomkronan
CITAT
När man sedan sätter upp dom, och dom torkat, så krymper dom.


Det hände mig... och jag lovar det är värre, än om tapeterna ligger omlott.

Väggen var vit under och vi fick ett rum tapetserat av en kompis med en terrakotta färg.
Det var en vit rad mellan varje våd ranting.gif snacka om att jag var besviken...

Det är bättre att dom ligger omlott, som *Stintan* säger du kommer inte se skarvarna när tapeterna har torkat!

innan vi flytta från den lägenheten fick jag MÅLA varje mellanrum med färg som jag fick tillblandad, inte var det ett roligt jobb!

pejori
CITAT (blomkronan @ 26-11-2008, 23:59) *
Det hände mig... och jag lovar det är värre, än om tapeterna ligger omlott.

Väggen var vit under och vi fick ett rum tapetserat av en kompis med en terrakotta färg.
Det var en vit rad mellan varje våd ranting.gif snacka om att jag var besviken...

Det är bättre att dom ligger omlott, som *Stintan* säger du kommer inte se skarvarna när tapeterna har torkat!

innan vi flytta från den lägenheten fick jag MÅLA varje mellanrum med färg som jag fick tillblandad, inte var det ett roligt jobb!


giggle.gif giggle.gif Har sett det fenomenet hos vänner, som inte läst på rullen innan dom börjar.

Hyresvärdar köper oftast in billigare tapeter (papper) och dom måste man lägga omlott.

Värre är det då, att många fuskar med att börja från fel håll.!!!! slap.gif
Börjar du inte från fönstret och tapetserar inåt rummet, kommer skarven att synas, då ljuset från fönstret gör skuggeffekt på skarven... whist.gif
blomkronan
CITAT
Värre är det då, att många fuskar med att börja från fel håll.!!!! slap.gif
Börjar du intefrån fönstret och tapetserar inåt rummet, kommer skarven att synas, då ljuset från fönstret gör skuggeffekt på skarven... whist.gif


Gissa vem som har tapetserat alla rummen i vårt radhus... naughty.gif Man var ju "tvungen" att lära sig... så man får, som man vill ha det!!!

och som du säger, man vill inte att omlotten ska ge skugga, då blir det en grå/svart rand i varje skarv...
Bettson
omlott eller inte beror som tidigare sags vad det är för kvalite på tapeten. Vissa krymper andra inte.

Det kan också bero på underlaget en del. Absolut platta gipsväggar kan man lägga kant i kant om tapetkvaliten tillåter det.

Om underlaget bångnar lite och inte är helt plant måste man lägga omlott och hela tiden bara hänga tapeten lodrätt annars får man aldrig ihop det hela.

Gamla hus är därför aldrig lätta att tapetsera

Bee
Som Pejori säger så står det ju på rullen om tapeten skall läggas kant-i-kant eller inte (ett upprätt streck med två pilar riktade mot varandra). Och om det skall vara omlott så står det hur mycket man skall lägga omlott. Det brukar vara ett par millimeter.

På riktigt gamla papperstapeter fanns en tunn "omlottremsa" om närmare en centimeter i ytterkanten på tapeten. Detta gjorde att det inte syntes några skarvar när tapeterna väl satt på väggen.

Jag vill sjunga Easy up-tapetens lov! Något bekvämare har jag inte varit med om. Så skönt att slippa kladd på tapetbordet.
Whiskuchi
CITAT (Sussie F-Flower @ 26-11-2008, 23:16) *
Håller nog med Stintan, att om det är mönsterpassning ska det vara kant-i-kant, likaså tror jag att det är med Easy Up-tapeterna, alltså kant-i-kant på dom med.


Jag satte Easy Up-tapet för några år sedan, och för att mönsterpassningen skulle funka skulle de sättas någon centimeter omlott smile.gif
Bee
CITAT (Whiskuchi @ 27-11-2008, 10:40) *
Jag satte Easy Up-tapet för några år sedan, och för att mönsterpassningen skulle funka skulle de sättas någon centimeter omlott smile.gif


Det måtte finnas olika sorters Easy up. De vi satte upp för några år sen skulle sitta kant i kant. Och det var mönsterpassning. Det var det som var det fina i kråksången, det var betydligt lättare att ha klistret på väggen när det var mönsterpassning. En så snabb tapetsering har vi inte varit med om tidigare.
Whiskuchi
CITAT (Bee @ 27-11-2008, 10:45) *
Det måtte finnas olika sorters Easy up. De vi satte upp för några år sen skulle sitta kant i kant. Och det var mönsterpassning. Det var det som var det fina i kråksången, det var betydligt lättare att ha klistret på väggen när det var mönsterpassning. En så snabb tapetsering har vi inte varit med om tidigare.


Enligt Boråstapeters hemsida ska de sättas kant i kant. Jag är ganska säker på att våran tapet kom därifrån, men som sagt - liten överlappning, annars stämde inte mönstret (jag mätte med linjal innan jag satte upp den, tyckte också det verkade märkligt)

*går och kollar* Ja, omlott, men "bara" en halv cm, inte en hel som jag skrev i ursprungsinlägget.

Edit: Nu får jag skämmas lite. Det var inte boråstapeter, det var Duro. De heter Quick Up och inte Easy Up. Cirkus Cirkel är det vi har i köket, den finns här.
LasseB
Jag anar ett möster fackfolk lägger om lott för att det går snabbare men vi amatörer står och rillar kant i kant (jag tillhör själv gruppen amatörer) Är väggen på något sett skev kan det bli omlått på något ställe men huvudsakligen kant i kant när jag tapetserar.

Klaga till hyresvärden dom får ju inte det jobb dom beställt och betalat för
Ralf
Jag anlitade min egen målare från jobbet. Han har tapetserat med ca 2 mm överlapp. Kant i kant sätter vi sällan på nybyggen. Det är väl mest då det är frågan om tjocka tapeter. Men som tidigare skribenter sagt, läs på förpackningen vad tillverkaren säger! smile.gif
Bland den jobbigaste (men roligaste) upplevelsen jag har varit med om var närlgh-köparen gick in i den nytapetserade lägenheten och såg alla blåsor. Dessa tog han och drog en ring runt med bläckpenna och stormade ner på vårt kontor. Det bestämdes att vi skulle gå upp nästa dag och kika på hans lgh. Ja ni kanske anar vad vi såg? ... inga blåsor men massa bläckringar...
Myosotis
rotfl.gif snyggt mönster! Fick han leva med det sen?
*Stintan*
Jag inser att mina tapetseringskunskaper härrör sig från Hedenhös tid då det nästan bara fanns papperstapeter som skulle sättas omlott eller mönstrade som sattes kant i kant. Några Easy up-tapeter fanns inte då jag senast tapetserade. Dock vet jag att det brukar stå på rullen hur tapeterna ska sättas så det känns ju skönt att jag inte var helt ute och cyklade.

Det där med att man ska börja sätta våderna från fönstret och inåt rummet för att eliminera skuggor låter ju vettigt, och jag har också ett svagt minne att det var så man skulle göra, men när jag tittar på mina relativt nytapetserade väggar (gjort av en av hyresvärden anlitad målare) så ser jag att skarvarna är felvända. Inget jag tänkt på förut humhum nu kommer jag bergis gå och reta mig på det wink.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Whiskuchi @ 27-11-2008, 10:55) *
Edit: Nu får jag skämmas lite. Det var inte boråstapeter, det var Duro. De heter Quick Up och inte Easy Up. Cirkus Cirkel är det vi har i köket, den finns här.



rotfl.gif Verkar att vara rena rama Cirkusen...! giggle.gif
Bee
CITAT (Whiskuchi @ 27-11-2008, 10:55) *
Edit: Nu får jag skämmas lite. Det var inte boråstapeter, det var Duro. De heter Quick Up och inte Easy Up. Cirkus Cirkel är det vi har i köket, den finns här.


Vilken snygg tapet! Nu blir jag nästan lite sugen på att göra ngt åt det ena lilla rummet...


Ralf
För övrigt kan jag berätta att för ca 5 år sen ville fler o flera ha målade väggar istället för tapet så jag beslöt att införa det som ett alternativ i mina prislistor när jag sålde tillval.
Det slutade med att ca 20 % av BRF-köparna valde detta alternativ.
Henrik_
Tack för hjälpen allihop, nu har jag blivit lite klokare på det hela!
Det verkar som att vi får leva med att tapeterna i hallen nu är randiga, för skarvarna syns väldigt tydligt.
Men tapeterna vi valt till de andra rummen är av easy up variant, så där blir det kant till kant...

Så det kan vara ibland.. giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon