Full version: Mjuk pepparkaka
Ciczi
Hej

JAg letar efter ett recept på mjuk pepparkaka som en gång stod på baksidan av pepparkakskryddpåsen från Kockens.
Receptet innehåller gräddfil också.

Ciczi
Myosotis
Mjuk pepparkaka (dock utan gräddfil - kan det vara nåt?)
Chamomille
http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=400

Kan det här vara nåt unsure.gif
Myosotis
CITAT (Chamomille @ 27-11-2008, 09:20) *

Jaha var det sockerkaka du menade?! Det har jag också ett bra recept på.
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 27-11-2008, 09:30) *
Jaha var det sockerkaka du menade?! Det har jag också ett bra recept på.

confused.gif confused.gif confused.gif
Myosotis
CITAT (Chamomille @ 27-11-2008, 09:33) *
confused.gif confused.gif confused.gif

Vadå " confused.gif confused.gif confused.gif "?
Red Top
Mjuk pepparkaka är en sorts pepparkakskryddad sockerkaka. Åtminstone när upplänningar talar om mjuk pepparkaka. giggle.gif

Ditt recept, Myosotis, finns i svenska varianter och kallas då för "skånska" pepparkakor. Fanns åtminstone förr att köpa i affärerna.
Berith
SantaMaria har också ett recept på mjuk pepparkaka med gräddfil. Försökte kolla på Kockens sida men den var inte färdigbakad än.
Myosotis
rolleyes.gif Upplänningar!! slap.gif Ja, de vet väl inte bättre, stackarna. trostar.gif "Skånska" pepparkakor finns fortfarande att köpa, åtminstone i de mer civiliserade trakterna av landet wink.gif . De liknar de tyska, men det är inte samma sak.
Red Top
CITAT (Myosotis @ 27-11-2008, 09:51) *
rolleyes.gif Upplänningar!! slap.gif Ja, de vet väl inte bättre, stackarna. trostar.gif "Skånska" pepparkakor finns fortfarande att köpa, åtminstone i de mer civiliserade trakterna av landet wink.gif . De liknar de tyska, men det är inte samma sak.


Jag vet. De skånska är rätt menlösa! wink.gif
Bee
CITAT (Myosotis @ 27-11-2008, 09:51) *
rolleyes.gif Upplänningar!! slap.gif Ja, de vet väl inte bättre, stackarna. trostar.gif "Skånska" pepparkakor finns fortfarande att köpa, åtminstone i de mer civiliserade trakterna av landet wink.gif . De liknar de tyska, men det är inte samma sak.



Jag bor i en civiliserad trakt! För många år sen köpte jag Skånska pepparkakor i affären. De var lite sega (och torra) men passade att ha smör och ost på. Som kaffebröd var dom inte mycket att komma med. Går inte att jämföra med en saftig och mjuk pepparkaka. Mums, vad sugen jag blir på en sån nu.
Myosotis
CITAT (Bee @ 27-11-2008, 10:01) *
Jag bor i en civiliserad trakt! För många år sen köpte jag Skånska pepparkakor i affären. De var lite sega (och torra) men passade att ha smör och ost på...

Det är väl meningen att man ska äta dem så, kallas de inte också för frukostpepparkakor? Det är lite perverst med ost på pepparkakor. Choklad passar bättre. De tyska är småkakor, inte frukostbröd.
Anma
CITAT (Myosotis @ 27-11-2008, 10:06) *
Det är lite perverst med ost på pepparkakor. Choklad passar bättre. De tyska är småkakor, inte frukostbröd.

Perverst? Ja, det får stå för dig. Själv tycker jag att ost på pepparkakor är mums! Både mögelost och hårdost, men inte samtidigt! giggle.gif
Myosotis
Ja men... det är lite som pizza med chokladsås! Eller vaniljpudding med vitlök!
Ciczi
Tack för länkarna.

Det jag egentligen letade efter är receptet som motsvarar Santa MArias men med Kockens kryddor istället.

/Ciczi
ingrids
Jag kan bara inte låta bli, även om det inte var dem du menade Ciczi, slå ett slag för hembakta skånska pepparkakor (ätes med ost) som inte alls är menlösa i smaken. Inte alls som de köpta som hackas på ovan. Inser att det är dags att sätta en deg, typ i kväll, senast!
Myosotis
CITAT (ingrids @ 27-11-2008, 11:28) *
Jag kan bara inte låta bli, även om det inte var dem du menade Ciczi, slå ett slag för hembakta skånska pepparkakor (ätes med ost) som inte alls är menlösa i smaken. Inte alls som de köpta som hackas på ovan. Inser att det är dags att sätta en deg, typ i kväll, senast!

recept?
Red Top
Jag vill oxå gärna ha recept!! smile.gif
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 27-11-2008, 09:37) *
Vadå " confused.gif confused.gif confused.gif "?

Jag fattade inte alls vad du menade först. Vadå sockerkaka. Jag undrade ifall det var du eller jag som var trött i morse [attachment=27697:J_sp.gif]
Sen gick det upp ett litet ljus när jag satt i bilen på motorvägen biggrin.gif

CITAT (Myosotis @ 27-11-2008, 10:37) *
Ja men... det är lite som pizza med chokladsås! Eller vaniljpudding med vitlök!

Pepparkakor med kaviar och ett glas apelsinsaft är inte dumt det heller.
Eva i Höga
Haha, det här blev riktigt kul yahoo.gif
Men Camilla, pepparkakor, kaviar och apelsinsaft, du kan inte mena att det är gott??
Eva-Helene
Jag har ett recept likt det TS frågade efter - lägger upp i receptavdelningen
Chamomille
CITAT (Eva i Höga @ 27-11-2008, 15:56) *
Haha, det här blev riktigt kul yahoo.gif
Men Camilla, pepparkakor, kaviar och apelsinsaft, du kan inte mena att det är gott??

Joo, jättesmaskens ninja.gif


wacko.gif sick.gif
Anma
Sökte på google.

Resultat 1 - 10 av ungefär 37 200 vid sökning efter pepparkakor med ost. (0,14 sekunder)

Så jag är knappast ensam om denna kombination...
Men mjuk pepparkaka lär inte vara så gott med ost... giggle.gif

Kung Oscars är godast för de är extra kryddiga! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon