Sidor: 1, 2
Irene_L
Jag tycker det är spännande med det här att äta mer fett, grädde och smör och inte äta något med kolhydrater i ex potatis, pasta,ris. Jag har läst rätt mycket om det och det verkar som att många går ner i vikt av att hålla en sån kost. Spännande tycker jag. Det var ett program om den kosten på Kalla Fakta.
http://www.tv4.se/samhalle/kalla_fakta

Här är en länk till Annika Dahlqvists blogg....där det finns mycket att läsa i högerspalten om LCHF
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

Vad tycker ni????
mrsgreen
Jag gick på Atkins under 5 månader och gick ner bra i vikt. Svårt var att leva efter konceptet speciellt när jag for bort över en helg eller äta hos andra. De tyckte det var krångligt.
Jag trivdes vansinnigt bra på Atkins, jag var aldrig hungrig så jag hade inga sug efter sötsaker osv.
Min mage blev tyvärr stenhård och jag fick inte fason på den så delvis var det därför jag slutade med Atkins.
Det gäller att hitta nya recept och ändra innehållet i sitt kök, det tar ett tag för mig att inleva nya vanor.
Irene_L
En sak som är spännande med LCHF-kosten är att människor som har diabetes verkar svara bra på den och kan sluta med sin medicin bara efter några veckor. Det tycker jag är helt fantastiskt. tummenupp.gif
Grå
Jag vet inte... det låter inte så hälsosamt...
När jag hör er beskriva vad man äter så låter det mest som att dieten är påkommen av någon karaktärslös skåpätare som vill ha en ursäkt att få stå och hänga vid kylskåpsdörren och slicka i margarinpaketet...
(I min fantasi alltså)

Jag tror mycket på att äta normal mat och röra på sig. Att jag sedan själv inte lever efter det är en annan historia...
Irene_L
Men det konstiga är ju att folk går ner när dom äter LCHF....jag har flera i min bekatsskap som har gjort det.

ps Grå...smör ska det vara ..inte margarin flirting.gif
Grå
CITAT (Irene_L @ 27-11-2008, 18:59) *
Men det konstiga är ju att folk går ner när dom äter LCHF....jag har flera i min bekatsskap som har gjort det.


Ja gå ner i vikt ja, men näringsämnen då? Fibrer?
Madonna gick ner i vikt av att äta enbart popcorn och se hur hon beter sig...

CITAT (Irene_L @ 27-11-2008, 18:59) *
ps Grå...smör ska det vara ..inte margarin flirting.gif


Jo, men margarin låter lite äckligare så det funkade bättre i budskapet wink.gif
Pia L
Jag gick på atkins 2 veckor för några år sedan, jag gick ner 11 kg på 2 veckor, och inte var det för att man åt direkt ur kylskåpet, det var tider att passa och man var aldrig hungrig.
Men atkins (recept från Cypern) innehöll inget fett heller och man kan lätt få förstoppning av den, men det avhjälps lätt med några chokladbitar eller en smarrig tårtbit flirting.gif som alltså inte ska intas förrän man verkligen HAR förstoppning.
Irene_L
CITAT (Grå @ 27-11-2008, 19:04) *
Ja gå ner i vikt ja, men näringsämnen då? Fibrer?
Madonna gick ner i vikt av att äta enbart popcorn och se hur hon beter sig...


ja jag vet inte hur det funkar riktigt men det här läste jag på nätet:

"Fibrer behövs bara när man äter mjöl.

Ju mer mjöl i kosten desto mer fibrer krävs för att tarmen ska fungera..

Blandar man mjöl och vatten får man ett perfekt klister som tom går att sätta upp tapeter med..

Den funktionen i tarmen klarar vi oss utan

I en LCHF-kost utan sädesslag behövs inte en enda fiber

Tarmen sköter sig perfekt bara man (vågar) äta tillräckligt med fett..

Man ska också vara medveten om att man inte behöver göra Nr. 2 lika ofta på vår kost. Man är alltså inte förstoppad även om det går lite längre tid mellan gångerna .." Slut citat.

Grå
CITAT (Irene_L @ 27-11-2008, 19:12) *
ja jag vet inte hur det funkar riktigt men det här läste jag på nätet:

"citat..."


Jaja, bara du är försiktig med dig själv. Lita inte på s.k "kostdieter" med mindre att de redan arbetar som läkare på sjukhuset. Att minska i vikt kan inte vara värt risken att blodkärl sätter igen och andra skumma långsiktsproblem som kommer sen när man blir gammal och man behöver sina kroppsfunktioner som bäst... Hoppas det går bra!
Irene_L
Ja jag håller på att kolla upp och tar det lite försiktigt. Men spännande är det tycker jag.

Detta kan man äta och inte äta:
http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf

Cacki
Varför inte bara nöja sej med att sänka kolhydratintaget i största allmänhet. Jag vågar nästan lova att man går ner i vikt av bara det. Precis som Grå skriver är risken stor att blodkärlen sätter igen sej om man överkonsumerar fett.
Min man håller just nu på med att försöka gå ner i vikt genom att utesluta snabba kolhydrater och kompenserar det med att äta massor av grönsaker. Han går ner sakta men säkert. Ca. 1,5-2 kg i veckan.
Irene_L
Jo vi har börjat så här hemma...äter mycket grönsaker och minskat på sånt som innehåller kolhydrater ....
Magdis
Ja lite spännande är det, inte för att jag ämnar gå ner i vikt utan för att jag är intresserad av kost och hälsa överhuvudtaget.
Men jag måste ju säga att jag är ganska skeptisk till alla såna där extrema dieter. Äta en massa fett låter ju inte särskilt bra såvida det inte handlar om de goda fetterna som innehåller omega 3. SKA man ha fett på mackan och i bakverk så tror jag dock mer på äkta smör än på margarin.

Sen när det gäller att utesluta kolhydrater helt och hållet så tycker jag också det låter lite farligt. Det gäller dock att inte välja de tomma kolhydraterna. Kolhydraterna är vårt bränsle för musklerna och hjärnan.

Jag har inte läst så djupgående om hur länge denna diet tillämpats men det ska bli spännande att se forskning på det om några år när långtidseffekterna börjat synas.
Aqvakul
I början på 70-talet var det populärt att banta genom att utesluta kolhydrater. Många upplevde dock dieten som väldigt jobbig. Det kom också en del larm om att den kunde vara direkt skadlig. Efter några år så minskade intresset för metoden. Själv tror jag som Magdis mer på balanserad naturlig kost, men med försiktighet vad avser fett och kolhydrater. Regelbunden motion är ur hälsosynpunkt oerhört viktigt. Hellre vältränad och överviktig än smal och otränad. Framförallt gäller det att hitta en långsiktig strategi, en livsstil som man klarar av att leva med.

Personligen trodde jag att jag viktmässigt hittat skapligt rätt, när jag i mars fick för mig att sluta snusa. Tyvärr ersatte jag snuset med kakor och godis och nu har jag 5-6 extra kilo att hantera...
Red Top
Annika Dahlqvist är läkare!

Det handlar inte om någon extremkost utan om en lågkolhydratkost.

Några kolleger anmälde henne till socialstyrelsen och resultatet blev:
'Enligt Socialstyrelsens den 16 januari 2008 framlagda utredning av anmälan överensstämmer emellertid Dahlqvists rekommendationer med vetenskap och beprövad erfarenhet.'
Utdrag ur:

Wikipedia om A Dahlqvist

Jag känner flera som prövat hennes kostråd och mår utmärkt.
Anma
Jag har gått ner massor med "fettmetoden", uteslöt allt socker och vitt. Åt frukt dock, så naturlig socker fick jag i mig. Mådde hur bra som helst!

Tyvärr halkade jag tillbaka på gamla vanor sen... Ska nog börja i januari igen, i jul vill jag inte avstå något! smile.gif
Anki på Öland
Har ätit enl. LCHF i 3 år snart. Kallar det inte en diet utan ett sätt att äta och jag gör det inte för att gå ner i vikt längre. Gick ner mina 10 "slutarökakilon" första månaderna - nu äter jag på detta sätt för att man mår så förbaskat bra OCH det är så förbaskat gott. Förr anslutade jag min middag med tanken "oh, vad mätt jag är!" Nu avslutar jag min middag med tanken "ohhh vad gott det var!" smile.gif
Förutom alla som blivit hjälpa av LCHF är flertalet av dom som förordar LCHF läkare. Så länge mänskligheten åt mättade fetter var fetma, diabetes och hjärtinfarkter inte särskilt vanligt, sen alla processerade och på konstgjord väg tillverkade margariner kom in i vår kost har det blivit en folksjukdom.
Grå: vilka näringsämnen får jag inte i mig tror du av att utesluta kolhydrater?
Magdis: det är inte bara något man äter för att bli smal - det är en normaliseringskost, är du för smal går du upp. Animaliska fetter innehåller riktig Omega 3, det som är tillsatt i oljor är Omega 3 från växtriket och det är så ynka små mängder så du har inte mycket glädje av det. Det innehåller dessutom ofta alldeles för mycket Omega 6 som är inflammatoriskt till skillnad från Omega 3 som är antinflammatoriskt.
Utöver detta börjar man läsa innehållsdeklarationer på allt man äter. En riktigt ruggig läsning!!!! Det viktigaste för mig har nu blivit att ta bort alla tillsatser ur den mat jag köper - sååååå mycket skit våra livsmedelstillverkare lägger i vår mat!!! Tyvärr är många av dom professorer som talar högt och vilt emot LCHF anställda och betalada av just livsmedelsindustrin - det är skrämmande tycker jag!
Anki
Gillan
Visst är det spännande att man kan gå ner så in i norden som många faktiskt gör genom att låta bli kolhydrater och äta fett i stället. Personligen lägger jag inga som helst värderingar i om det är bra eller inte. Det har jag inte kunskap nog om, men jag skulle aldrig klara mig utan grönsaker, frukt och potatis tex. Aldrig i livet! Jag tycker helt enkelt för mycket om det för att ens tänka tanken giggle.gif

Men!! I april/maj i år så slutade jag av en slump att äta bröd. Det var nämligen så att det inte fanns nåt bröd som dög åt mig längre. Det spelade ingen roll hur grovt, fiberrikt, hembakt eller annat så växte det i munnen. I juli upptäckte jag att jag gått ner ca 8kg ohmy.gif . När jag började funder kom jag fram till att det måste bero på brödet. Efter det så har jag avstått från allt som har med mjöl att göra och nu har jag gått ner ca 13 kg yahoo.gif och jag äter alltså allt annat tummenupp.gif och njuter av att komma i en massa kläder som varit för trånga blush.gif
Anma
Anki, du som ätit på det viset i 3 år, skulle vara intressant att veta dina kolestrolvärden. Det påstås ju att de blir normala med denna kost...
Magdis
CITAT (Anki på Öland @ 27-11-2008, 20:32) *
Animaliska fetter innehåller riktig Omega 3, det som är tillsatt i oljor är Omega 3 från växtriket och det är så ynka små mängder så du har inte mycket glädje av det. Det innehåller dessutom ofta alldeles för mycket Omega 6 som är inflammatoriskt till skillnad från Omega 3 som är antinflammatoriskt.
Utöver detta börjar man läsa innehållsdeklarationer på allt man äter. En riktigt ruggig läsning!!!! Det viktigaste för mig har nu blivit att ta bort alla tillsatser ur den mat jag köper - sååååå mycket skit våra livsmedelstillverkare lägger i vår mat!!! Tyvärr är många av dom professorer som talar högt och vilt emot LCHF anställda och betalada av just livsmedelsindustrin - det är skrämmande tycker jag!
Anki

Ja fast jag tänkte snarare på fisk än på oljor med tillsatt Omega 3.
Jag håller med om att man skulle må bättre utan alla dessa livsmedel med en massa skräptillsatser i. Likaså tror jag det är bättre med äkta smör istället för processade margariner.
Det är alltså inte så att ni utesluter alla kolhydrater? Frukt och grönsaker är ju kolhydrater.
Anki V
Samtidigt i höstas så började jag och en arbetskamrat med ”viktreducering”.

Hon åt enl. Annika Dahlqvist och jag räknade points enl. viktväktarmodellen.

Nu har det gått 10 veckor och hon har gått ner 5,5 och jag har gått ner 7 kg.

Hon är så dödligt less på att inte få sätta tänderna i något riktigt kolhydratrikt och hon håller på att kräkas över blomkålsmoset med smör.

Jag äter gott och blir ordentligt mätt varje dag…..vill jag ”synda” med några glas vin eller dylikt så vet jag vad det kostar.

Jag tror att de här extremdieterna är det få som klarar av att hålla i längden och föresten så vet man inte vad smöret, grädden och osten på sikt har för påverkan på åderförfettning…Det finns inga så långa studier ännu.

Jag provade på kul att inte äta kolhydrater under några veckor förra våren men det var inget för mig….Det var knappt jag orkade slå på hjärnan på morgonen och i mitt jobb behövs den.

Jag vet då vilken metod som passar mig bäst….men det gäller att hitta sin metod. Man kan faktiskt gå ner i vikt genom att äta prinsesstårta…om man vill.

/Anki
*Stintan*
Jag tillhör också den skara som ätit LCHF ganska länge även om jag på sistone fuskat mer och mer. Har dock lovat mig själv att skärpa till mej för jag mår verkligen bra av den kosten.

Bara att få bort mjöl och socker och en massa konstiga tillsatser ur kosten känns väldigt bra. Grönsaker kan man visst äta och även frukt i viss utsträckning. Det heter ju låg kolhydrat- hög fett vilket innebär att man inte helt måste utesluta kolhydrater. Precis som Anki säger så är det ju en normaliseringskost och man märker ganska fort vilken nivå man bör hålla sig på.

Gossen Ruda
Jag har gått ner från 88 kg till 81 på 3 år genom att bara äta mindre och röra mig lite mer. Äter kolhydrater och potatis, mycket bröd mm men så lite fett som möjligt. Skar bara ner över hela matintaget, 3 hg potatis blev 2,5, 5-6 skivor bröd blev 4 osv. Annars äter jag det mesta. Har inget till övers för alla konstiga dieter, man kan möjligen gå ner snabbt genom såna men frågan är om man håller sig i längden utan att samtidigt ställa om kosthållet? Dom verkar iaf inte vara roliga. En del klarar det nog men hur skulle jag kunna avstå från våfflor med sylt och glass?
Magdis
Det är nog som ni säger att man hittar sin egen balans i dieten. Att minska på kolhydrater tror jag ju är väldigt förnuftigt. Spannmål tror jag vi klarar oss mycket bättre utan.
Anki på Öland
CITAT (Anma @ 27-11-2008, 20:35) *
Anki, du som ätit på det viset i 3 år, skulle vara intressant att veta dina kolestrolvärden. Det påstås ju att de blir normala med denna kost...


Har varit på VC och kollat upp i princip allt efter att jag ätit så här 1 år och sedan efter 2 år och båda gångerna har alla mina värden varit utmärkta!
Anki

CITAT (Gillan @ 27-11-2008, 20:34) *
......................skulle aldrig klara mig utan grönsaker, frukt och potatis tex. ..........................

Grönsaker äter jag massor! Det är dom extra stärkelserika grönsakerna man undviker som ex. potatis och majs. Frukt äter jag också för det tycker jag är gott, men inte i massor.....
Anki
Chamomille
CITAT (Magdis @ 27-11-2008, 23:22) *
Det är nog som ni säger att man hittar sin egen balans i dieten. Att minska på kolhydrater tror jag ju är väldigt förnuftigt. Spannmål tror jag vi klarar oss mycket bättre utan.

Kan bara hålla med. Spannmål är något som vi har "kommit på" att odla i massor. Inte speciellt naturligt.
Läs och lyssna till Staffan, han har mycket intressant att berätta yes.gif Jag lyssnade på honom på 90-talet i någon P-kanal och hans erfarenheter och berättelser sitter fortfarande i huvudet. Sen kom väl Atkins och senare GI (de är inte samma) som blev poppis här.
Bägge påminner om Staffans teorier, fast GI är nog närmare.
Undvik potatis och spannmål. Ät mer fisk och kött. Och... Det här skulle jag aldrig ha skrivit, för jag kan fortsätta i all oändlighet...
Jag skulle önska att ni fick lyssna till Staffan Lindeberg helt enkelt.
Staffan sa en gång i ett program i P? att "Människorna där (ett land han pratade om) har inga sjukdomar, inte socker inte det och inte det... Den största orsaken till att de dör är att de får en kokosnöt i huvudet"
Jag tycker det är ganska intressant det han säger.
Gossen Ruda
Jag är mycket tveksam till alla personer som missionerar om att man skall inte äta det eller det, ibland får jag religiösa vibbar. Så länge kroppen har enzymsystem som tar hand om ämnena anser jag att det är ok. Tarmen "avgör" själv vad den skall ta upp. En del annat följer med visserligen men i små mängder.

Inte potatis säger en del. Visst är det näringsrikt men ät lite mindre då. Stärkelsen bryts ner så bra i tarmen.

Rörsocker är inte naturligt att äta sägs det. Varför har vi då enzymer som bryter ner det till glukos? Tarmen tar ändå bara upp glukosen. Laktos kan bli problem men då får man undvika det.

Likaså spannmål, inget problem att äta och bryta ner. Ok, en del tål inte gluten men då dom personerna tänka på det, det är trots allt en brist bara hos en del.
KURT
Det finns ju också exempel på grupper av folk som levt på denna typ av kost under lång tid, t ex inuiterna på Grönland. Om de sedan är föredöme eller ej får väl var och en bedöma själva.
*Stintan*
Det känns som om du skulle behöva läsa på lite mer Gossen Ruda.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 28-11-2008, 08:10) *
Det känns som om du skulle behöva läsa på lite mer Gossen Ruda.


Du får gärna precicera dig och peka på felaktigheter, ingen är ofelbar.
KURT
CITAT (*Stintan* @ 28-11-2008, 09:10) *
Det känns som om du skulle behöva läsa på lite mer Gossen Ruda.



Som det så tydligt visats i denna tråd så går man ner i vikt med låg-kolhydrat diet (t ex 11 kg / 2 veckor), men det planar ut ganska fort och det man tappat är vatten:

Astrup A, Meinert Larsen T, Harper A.
Atkins and other low-carbohydrate diets: hoax or an effective tool for weight loss?
Lancet. 2004 Sep 4-10;364(9437):897-9. Review.
PMID: 15351198
Pia L
Kurt : Visst planar det ut, och en ren kolhydratfri kost är inget att rekomendera mer än 2 veckor heller, men det är en bra start när man ska gå en mer blandad diet senare, eller bara dra in på maten.
Man blir sporrad att sköta kosten när man tappat vikten och kläderna inte stramar längre.

Själv föredrar jag nutrilettpåsarna, snabbt, lätt sätt att gå ner i vikt, valfritt om man vill byta ut alla målen mot påsarna eller bara enstaka, men ner i vikt går man.

lite OT, mitt rödhåriga humör blixtrade till förra nyårsafton då jag fick höra av min make att jag var fet och hade 20 kg övervikt.
Med en tråkig diet på bara nutrilett i 4 månader så tappade jag dom 20 kg han sagt var för mycket......på hösten sen så skilde jag mig från mina övriga 90 överviktskilon.

För att ingen ska gå i taket så rekomenderar jag ingen att gå ner så fort i vikt, huden hinner inte återhämta sig i samma takt som man krymper, och man ser knappast attraktiv ut.....inte för att jag gör det i övrigt heller, men det är ju en helt annan sak.
Red Top
LCHF är inte en bantningsmetod.

Den rekommenderas för ett hälsosammare liv, för t ex diabetiker.

Ang gossen Rudas kommentarer:
Visst har vår kropp möjlighet att hantera de flesta produkter, men inte i för stor mängd. Allt överdrivet intag kan leda till negativa hälsoeffekter. Och som tidigare nämnts, finns det exemplar av homo sapiens som helt saknar förmågan att bryta ner vissa ämnen.

CITAT (Pia L @ 28-11-2008, 09:12) *
......på hösten sen så skilde jag mig från mina övriga 90 överviktskilon.


rotfl.gif rotfl.gif
Magdis
CITAT (Red Top @ 28-11-2008, 09:27) *
Ang gossen Rudas kommentarer:
Visst har vår kropp möjlighet att hantera de flesta produkter, men inte i för stor mängd. Allt överdrivet intag kan leda till negativa hälsoeffekter.

Precis. Det är ju inte direkt nån nyhet att överkonsumtion av tomma kolhydrater kan framkalla diabetes eftersom kroppen till slut blir resistent mot insulinet eller helt enkelt slutar tillverka det.
Gossen Ruda
Jo, det mesta är bra att äta men givetvis i lämpliga mängder. Det är därför jag är tveksam till vissa dieter som väljer bort en del men ökar annat. Den stora fördelen med olika dieter är dock enligt min mening att man blir mer uppmärksam på vad man äter och i vilka mängder och anpassar intaget.
Alba
Det är ju så med så mycket....vissa saker passar mig och vissa saker passar för någon annan.
Jag tycker man ska prova sig fram för att hitta den diet som är passande.
Oavsett vad man väljer så är det en bra början. När kilona börjar rasa är det ju en kick att fortsätta.
Även om man inte äter en viss diet resten av sitt liv så tror jag absolut att det är en bra start.


*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2008, 08:58) *
Du får gärna precicera dig och peka på felaktigheter, ingen är ofelbar.


Jag är inte ute efter att peka på felaktigheter men det finns så ofantligt mycket mer att läsa om hur kroppen fungerar och på vilket sätt kroppens organ tar tillvara och förvandlar det vi stoppar i oss. Jag tyckte bara att du gjorde det lite enkelt för dig med din beskrivning. Jag är inte rätt person att förklara detta i skrift på ett begripligt sätt men det finns andra som gör det bra.

Precis som Red Top säger så är inte LCHF en bantningsmetod utan en rekommendation för ett hälsosammare liv. Att man kan gå ner i vikt (eller för den delen upp i vikt om man behöver det) är ju bara ett plus.
Det finns väldigt mycket att läsa om hur kroppen reagerar på maten vi stoppar i oss i Annika Dahlqvists blogg. Det är inget hokus pokus i det hon skriver utan fakta. Jag rekommenderar alla att läsa och lära för att få en större förståelse för hur kroppen reagerar på olika födoämnen.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
Gossen Ruda
Jomenvisst, jag tog bara upp några enstaka exempel. För det mesta behöver man dock inte bry sig, kroppen klarar det oftast galant om man bara äter med måtta.
*Stintan*
Ja du påstår att kroppen klarar det galant men det är ju faktiskt det kroppen inte gör.
Lena i Torslanda
En aspekt som aldrig nämns i sammanhanget är hur vi rent praktiskt ska förse jorden befolkning med föda - tänk tanken att alla ska övergå till en föda som består till ökad del av protein från kött och fisk. Vi vet att det redan nu är mer energi- och arealkrävande att producera kött. Eller är det så att det är bara vi i i-länderna som ska få våra sk. behov tillgodosedda? Vi lever redan idag över våra tillgångar när det gäller jorden förmåga att försörja oss.
Att vi blir allt fetare beror på att vi äter för mycket och rör oss för lite. Att det sedan verkar ligger i människans natur att alltid försöka hitta genvägar för att komma förbi det problemet kan man väl bara konstatera. Att helt lägga om sin livsstil är ett mycket större åtagande är att stirra sig blind på kolhydrater och proteiner.
*Stintan*
CITAT (Lena i Torslanda @ 28-11-2008, 12:55) *
En aspekt som aldrig nämns i sammanhanget är hur vi rent praktiskt ska förse jorden befolkning med föda - tänk tanken att alla ska övergå till en föda som består till ökad del av protein från kött och fisk. Vi vet att det redan nu är mer energi- och arealkrävande att producera kött. Eller är det så att det är bara vi i i-länderna som ska få våra sk. behov tillgodosedda? Vi lever redan idag över våra tillgångar när det gäller jorden förmåga att försörja oss.
Att vi blir allt fetare beror på att vi äter för mycket och rör oss för lite. Att det sedan verkar ligger i människans natur att alltid försöka hitta genvägar för att komma förbi det problemet kan man väl bara konstatera. Att helt lägga om sin livsstil är ett mycket större åtagande är att stirra sig blind på kolhydrater och proteiner.


Man behöver inte nödvändigtvis äta mer kött och fisk bara för att man skippar potatis, socker, mjöl t.ex. Att vi äter för mycket och rör oss för lite är bara en av flera sanningar. Man kan faktiskt bli fet av att äta för lite också. Ännu värre är att vi äter fel mat som en massa halvfabrikat och processat med en massa konstiga helt onödiga tillsatser. Jag förstår inte ditt resonemang riktigt eftersom jag inte kan förstå hur folk som svälter skulle få ännu mindre mat för att andra människor drar ner på sitt intag av spannmål och stärkelserika produkter.

Du låter lite som mammorna som säger till sina barn vid matbordet att dom måste äta upp "för tänk på alla som inte får någon mat".
Hur mätta blir dom som svälter för att ett barn hos oss inte äter upp det som ligger på tallriken?

Kan man undvika vissa sjukdomar eller rent av bota och slippa livslång medicinering genom att avstå från att äta vissa saker så kan inte jag se något fel i det. LCHF har bevisligen haft en gynnsam effekt när det gäller diabetes t.ex.
Lena i Torslanda
Det är ju inte så att man enbart drar in på spannmålsintaget (hade det varit så hade det inte varit något problem) utan det ersätts ju med något annat också eller hur, i detta fall talar vi om protein och fett. Du vet säkert lika bra som jag att vi inte producerar allt det vi äter på hemmaplan utan importen av föda är enorm. Allt som importeras måste ju också produceras någonstans eller hur?
Sedan tycker jag nog att alla borde tänka på dem som inte har någon mat, varje år slängs tonvis med mat från de svenska hushållen, dålig hushållning med våra resurser. Man väljer själv hur man vill se på sammanhangen på jorden - jag väljer att se jorden som en helhet och du får se det på ditt sätt.
Gunilla T
CITAT (Lena i Torslanda @ 28-11-2008, 12:55) *
Att vi blir allt fetare beror på att vi äter för mycket och rör oss för lite.


Ja, svårare än så är det inte!
Anki på Öland
CITAT (Gunilla T @ 28-11-2008, 16:10) *
CITAT (Lena i Torslanda @ 28-11-2008, 12:55) *


Att vi blir allt fetare beror på att vi äter för mycket och rör oss för lite.


Ja, svårare än så är det inte!


Tror du??
Anki
Chamomille
CITAT (Gunilla T @ 28-11-2008, 16:10) *
Ja, svårare än så är det inte!

Jag äter massor och rör mig inte mer än nödvändigt. Jag är inte tjock för det. För jag äter rätt.
ängsvädd
Angående det här med att minska på kolhydraterna så menar man väl de SNABBA (korta) kolhydraterna som gör att vårt blodsocker åker jojjo och inte de långsamma (långa) kolhydraterna antar jag för att vi ska må bättre.

Jag försöker äta allsidigt och funderar en del på vilken kost vi är anpassade till att äta egentligen. I mänsklighetens begynnelse så antar jag att man samlade mycket växter att äta - som bär, rötter, blad, nötter mm. Men att man även lyckades fånga köttdjur.
Gossen Ruda
Egentligen är det rätt enkelt, man tar all energi man tillför kroppen via maten och drar bort den energin man förbrukar. Blir summan 0 håller man vikten, blir det - går man ner i vikt men blir summan + ökar man. That´s it!

Varifrån energin kommer, spannmål, kött, fisk, kolhydrater, fett osv kvittar. Sen finns det andra effekter som hur kroppen påverkas av olika fetter mm men det är en annan sak.

Sen undrar jag lite vad Stintan menar med att man kan bli fet av att äta för lite? Halvfabrikat är väl inte helt fel heller, huvudsaken är att det inte är onyttigt. Vilket kanske oftast är fallet iofs. Men ur energisynpunkt är det oväsentligt exakt vad man äter.
Rosmarin
LCHF eller Atkinsdieten.

Jag tycker att ni ska läsa det här:
http://www.bjorn-lieden.se/blog/index.php?m=200610

Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2008, 18:34) *
Egentligen är det rätt enkelt, man tar all energi man tillför kroppen via maten och drar bort den energin man förbrukar. Blir summan 0 håller man vikten, blir det - går man ner i vikt men blir summan + ökar man. That´s it!


Visst Gossen håller med dig!!
Red Top
CITAT (Rosmarin @ 28-11-2008, 18:46) *
LCHF eller Atkinsdieten.

Jag tycker att ni ska läsa det här:
http://www.bjorn-lieden.se/blog/index.php?m=200610

Det var en gammal nyhet. Om du hade läst tidigare i tråden i den länk jag lade in, så hade du sett att vår svenska socialstyrelse inte har några invändningar mot Dahlqvists metod. Deras utlåtande är från 2008.

Björn Liedén, fd överläkare på Österåsens hälsohem, tycks dessutom på sin hemsida utge sig för att vara expert inom de mest skiftande hälsoområden, från våldtäkter till AIDS. Hans nuvarande titel är hälsoförfattare, vad nu det är. confused.gif

Sen kan man ju tycka vad man vill om socialstyrelsen whist.gif

Dessutom har jag svårt att se sammankopplingen mellan Atkins och LCHF. Atkins går ju, om jag inte minns fel, ut på att vräka i sig proteiner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon