Sidor: 1, 2, 3, 4
Lilla Birka
1.)Farmareflickan hette en gammal låt - ur texten:"när stadsborna vakna i sängen, förkrympta till själ och till kropp, då vallar jag korna till ängen och ser huru solen går opp" och "för jag är en farmareflicka som älskar sitt farmarehus".
Nå´n som kan den texten?

2.)Sen en gammal schlager:" I skomakarns butik höres ofta glad musik" börjar den och refrängen: "jag vill ha skor så mina fötter dansar, dansar, dansar hela dagen lång".
Kan någon hela texten?

3.)Vilken låt var det mera som hade samma melodi som 34:an?
Bitta98
Länk till farmareflickan http://runeberg.org/elmblad/farmflic.html
Eva i Höga
Farmareflickan hade jag också men texten till skomakaren har jag inte.
Samma melodi som 34:an, ingen aning.
Hoppas någon annan vet.
Gunilla T
Vilken rolig tråd...Lilla Birka..!!

Visst känner jag igen visorna men har glömt texten till verserna.

Om du inte menar den engelska versionen "This old house" så kan jag inte påminna mig att det fanns fler texter med 34:ans melodi.

"Två rosenrankor på en trädgårdsmur - den ena vit den andra röd"....
................................................................................
....................


"Det var i södern en solig morgon uppå ett myllrande salutorg
där gick en yngling och sålde blommor som han bar framför sig i en korg

Vad kostar rosorna hörs en stämma
ni har väl brutit dom ganska nyss?

Oh, senorita blott för er skönhet skall ni få fem stycken för en kyss"


Nå´n som minns dessa?
Christa
I skomakarns butik hördes ofta glad musik, man sjöng en sång hela dagen lång. Han slog träpliggar i till en festlig melodi ?????

Refräng: Jag har fått skor som min fötter dansar, dansar, dansar hela dagen lång.


Jag letar efter texten till "Nu är jag fri" med Anna-Lena Löfgren. Nu är jag fri, nu börjar livet, nu reser jag mot nya mål. Nu är jag hel, nu är jag riktig, med öppet sinne stolt jag går.

Nu ligger svarta landet bortom, ???

Den finns tyvärr inte att köpa längre.
Lilla Birka
thanks.gif för Farmareflickan!
Nej, jag menade inte den engelska versionen, men det ska finnas en helt annan låt med samma melodi.
Och visst minns jag "Den ena röd den andra vit"! Jag har i min ägo ganska många schlagerhäften från 50- och 60-talet där man ler igenkännande om man titatr i dem en stund. Mjölnarens Irene t.ex. och alla möjliga och omöjliga låtar. Hittade en,när jag tittade igen högen, som jag inte kom ihåg melodin till först, men när jag läst en bit och kom fram till refrängen så trillade poletten ned! Det man lärt sig genom musik sitter tydligen kvar ganska länge, som det här med farmareflickan.............. Igår kom jag plötsligt att tänka på den av någon underlig anledning, hade totalt glömt bort att den fanns. Så kom melodin in i huvudet och fragment av texten dök upp och jag blev verkligen full i skratt rotfl.gif
Gunilla T
"För flickehjärtan är ingenting att lita uppå
dom klappar stundom för en
men lika ofta för två"
...

rotfl.gif Tänk om någon skulle ge sig till att skriva nå´t liknande idag...

Lyckliga du som har kvar dina gamla texter! Mina har tyvärr försvunnit genom flyttningar..

Jag var en såndär konstig unge som satt och skrev ner sångtexter från radion så fort jag lärde mig skriva - tyvärr har alla mina häften också försvunnit...

Och visst finns musiken och texterna nå´nstans i huvudet, jag började nynna när jag läste refrängen till farmareflickan... happy.gif
renate
Vilken tråd,kul att minnas gamla texter och melodier.Jag kan inte så många äldre svenska texter men tyska texter och melodier jag lärde mig i skolen och senare schlager och visor kommer jag ihåg.
Gunilla T
"Bei mir bisst du schön...om jag inte minns fel var det Catherina Valente som sjöng?

...hon som även sjöng den osannolikt vackra "Gelsomina" ...eller minns jag fel?

Oj, dethär var så kul så jag får skrivklåda..

Varje höst när löven börjar dala i trädgården börjar en gammal låt surra i huvudet...ni vet sådär som att det aldrig tar slut.

"Höstlöven singlar mot marken igen

Tammy, Tammy, Tammy min vän...


Låten kommer från en film med Debbie Reynolds och en såndär sockersöt grabb som jag tror hette Russ Tamblyn...
renate
Ja jag tror det var Catarina Valente som sjöng den på Berliner dialekt,hon var en stor schlagerstjärna,jag gillade henne mycket.Jag hörde en låt med henne i radio tror det var i ring så spelar vi förra lördag.
Eva i Höga
Det är roligt att minnas de gamla texterna igen, utbudet av musik var ju inte så stort på den tiden så man har ofta speciella minnen av dem. Jag kommer ihåg när min farfar spelade på sin radiogrammofon Vildandens sång med Thory Bernhards, jag grät floder, den var så sorglig. Och det fanns ett skillingtryck som jag tror hette Lasarettsvisan, handlade om en flicka på lasarett, den var också väldigt sorglig. Men det fanns många jätteglada visor också!
Roligt att du startade tråden, Lilla Birka, den väcker minnen!
Gunilla T
Vet du vad Eva...jag gråter fortfarande till Vildandens sång...den är så förfärligt sorglig..

Renate .. det fanns en tysk schlagersångare som kallade sig "Freddie" som blev väldigt populär här i Norden med en låt som hette: "Die gitarre und das Mehr" ..

Kommr du ihåg honom?
Uggi
Vet du vad Eva...jag gråter fortfarande till Vildandens sång...den är så förfärligt sorglig..

Sång av Thory Bernhards, men den var bra att dansa till, det har frugan och jag gjort många gånger.
Det var roligt att du tog upp detta ämne, vi som är lite äldre minns mycket av sångerna.
smiley_small_hug.gif
Eva-Helene
Åh vilka minnen som väller fram! Pappa brukade sjunga "Lasarettsvisan", "Cirkusprinsessan"(?) och ett schillingtryck av lokal karaktär: "Agnsjövisan", som handlade om en båtolycka på en insjö i Ångermanland.
zaaritha
Gunilla T

Eartha Kitt!
zaaritha
Oj--va`jag lipade till" Vildandens sång "!
"Red sails in the sunset" m Tab Hunter; tyckte jag var jättefin!

Connie Francis "Everybody somebody´s fool"!

Jim Reeves`"I love you because"!!


"Lyckliga gatan", A-L Löfgren.
M Fl.
Gunilla T
Ooojaa..Eartha Kitt...underbart när hon sjöng engelska med sin franska brytning!

Tänker och tänker och tänker...men kan inte få fram namnet på hennes mesta låtar..säkert någon som kan här....?

Nuuu...kom jag på en ..I´m just an oldfashioned girl...
Netha
CITAT (Gunilla T @ 29-11-2008, 21:53) *
Ooojaa..Eartha Kitt...underbart när hon sjöng engelska med sin franska brytning!

Tänker och tänker och tänker...men kan inte få fram namnet på hennes mesta låtar..säkert någon som kan här....?

Nuuu...kom jag på en ..I´m just an oldfashioned girl...

I am on old ....... minns jag.

Ooops! ser att du kom på det.
Lilla Birka
Let´s do it..... C´ est si bon...... Smoke gets in your eyes.... Eartha Kitt
Netha
Skillingtryck ... är en bra sida.
Där har du både text och musik (midi) och kan sjunga med... det gör jag ofta. smile.gif
Lilla Birka
Ann Caroline, öppna din dörr! Möt mej i porten, nu liksom förr..........................

Vita rosor från Aten......................

Men den värsta, alla kategorier tror jag var "Ejnar".... refräng: För det blir aldrig detsamma som med Ejnar, han var solen som lyste min stig! När det stormar och haglar och regnar, ja, då är Ejnar den enda man för mig! a0a.gif

En som var fin tycker jag var Melodie D´amour sjöngs av Nina och Fredrik, det danska tjusiga paret.
Gunilla T
Nina och Fredrik ja, visst var dom fina..en annan låt med dom som jag inte minns namnet på men det handlade om "seashells" och man hörde nästan havet brusa..mycket vacker.

Ni kommer väl ihåg "Alpens ros" men Margareta Kjellberg? Tror jag kan alla verserna ff..

Inte förrän jag började med trädgård så ramlade en pollett ner..alpens ros som blev Kunos död var ju en Rhododendron!!!
Gunilla T
Hej alla älskare av gamla godingar...vart har ni tagit vägen?

Nu får ni gissa .. 10 poäng till den som klipper dethär (inte googla ...aja baj)

"Suntaned, windblown, honeymooners at last alone..."

Gärna en ny "gissa låt"...
Lilla Birka
CITAT (Gunilla T @ 30-11-2008, 14:23) *
Hej alla älskare av gamla godingar...vart har ni tagit vägen?

Nu får ni gissa .. 10 poäng till den som klipper dethär (inte googla ...aja baj)

"Suntaned, windblown, honeymooners at last alone..."

Gärna en ny "gissa låt"...

TRUE LOVE!


Ny gissalåt kommer!
Gunilla T
Lilla Birka har tio poäng! Hurraaa.. tummenupp.gif

Väntar på en lätt gissa låt...
Eva-Helene
Åh! Tack Netha för den länken bravo.gif Nu får jag höra "Lejonbruden" igen (den heter inte Cirkusprinsessan som jag fick för mig)! Vilken nostalgitripp och vilka minnen av min pappa när han sjöng den! wub.gif
Gunilla T
True love med Bing Crosby och Grace Kelly var ingen för match för Lilla Birka...

testar den här då:


..och apelsiner lysa i Löfgrens spår som guld

i urskogen i Queensland och kvittad var hans skuld


Gissa någon?
Aqvakul
låter som Taube...
Gunilla T
Hmmm...måste nog meddela att svaret är något otillfredställande... nono.gif

Här är det en titel som gäller för att få poäng..
Aqvakul
Ok, då var det Taube - men vilken låt.. hmm..
Aqvakul
Nu har jag nynnat ett slag och kläcker den tveksamt begåvade gissningen: Himlajord (det är definitivt inte första versen - men visst finns där en Löfgren...)
Gunilla T
bravo.gif bravo.gif bravo.gif

Duktigt...klart det är Himlajord ..."Den jorden som du andas hos mig på Crimson Creek....."

Har du någon gissa låt?
Red Top
Kan det vara Himlajord?
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 30-11-2008, 18:59) *
bravo.gif bravo.gif bravo.gif

Duktigt...klart det är Himlajord ..."Den jorden som du andas hos mig på Crimson Creek....."

Har du någon gissa låt?


och en räv stämde in i den lustiga låten,
och en uv skrek uhu! ifrån Brynbärsbråten



en känd visa, men just de här raderna på slutet...

Gissa gärna!
Red Top
Fröding
Det var dans borti vägen.....
Gunilla T
Dedär känner jag inte igen men en okvalificerad gissning kan jag väl åstadkomma..

Orgalåten?
Aqvakul
CITAT (Red Top @ 30-11-2008, 19:26) *
Fröding
Det var dans borti vägen.....

Visst! bravo.gif
Nu är det din tur...
Red Top
"Jag har spelat för de kära, där som norrskensflammor går
över sätrarna vid Östervåla fjäll."
Gunilla T
Snoddas - Hadderian haddera....
Red Top
Haderian hadera, haderian hadera,
medan månen över moarna går vall. bravo.gif
Gunilla T
Okej, denhär då...

"..var gång du känner min tanke sig leta
hem från sin vakt vid mesanseglets bom...
Red Top
Det är väl

Flicka från Backafall av Gabriel Jönsson
Gunilla T
Jaja minsann..duktigt...din tur..
Lilla Birka
ändå trodde jag du skulle ändra dej..... Den som gissar rätt på den får en ros!
Lilla Birka
Ok, vi tar en lite lättare då. "On a day like today, we passed the time away".......................................
Aqvakul
Inledningen till "Love letters in the sand" (Pat Boone)
Lilla Birka
tummenupp.gif bravo.gif
Aqvakul
Last night I was dreamin´, dreamed about the H-bomb

(svårt - tror jag...)
Gunilla T
CITAT (Lilla Birka @ 30-11-2008, 21:02) *
ändå trodde jag du skulle ändra dej..... Den som gissar rätt på den får en ros!


Detdär är väl "Rosen" med han hmmm...Rosenkvick kallar jag honom..
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 30-11-2008, 22:09) *
Detdär är väl "Rosen" med han hmmm...Rosenkvick kallar jag honom..

Jag har också funderat på den, men finns den raden med där?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon