jenniepennie
Dök upp i en övergiven kruka på balkongen.
[attachment=27760:ogras2.jpg]

Rätt så fina blommor om man kikar riktigt nära
[attachment=27761:ogras1.jpg]
Christer i Falköping
Rosenplister skulle jag tro att det är. Vackra tycker jag.
Christer.
zaaritha
Christer i Falköping har rätt!
Tycker också att olika plistersorter är vackra!
tepa
Hej

Inte jag. Detta ogräs må kallas Plister, men det är ett ogräs. Ta bort. Det finns "tama" Plister, som är jättevackert. Förr, när jag började min trädgård, för sisådär 3-4 år sedan, tyckte jag att blommande ogräs kunde få vara kvar. Men nu, när jag har börjat på allvar odla perenner, får nog "ogräset" ge vika för riktiga växter. Tycker...


Tepa
Christer i Falköping
Plister brukar uppföra sig lugnt, så mina får allt vara kvar i rabatterna. Breder de ut sig för mycket är de lätta att ta bort. De brukar vara riktigt bra marktäckare dessutom.
Christer.
HelenJ
Plister är ett "snällt" och dessutom vackert ogräs, så när jag hittar sådana i min rabatt (inte så ofta) brukar de få stå kvar tills de blommat över. Men sen åker de kvickt iväg för fröer vill jag däremot inte ha!
Eva 33c
Är ni helt säkra på att det är rosenplister (Lamium maculatum)och inte rödplister (Lamium purpureum)?
Rosenplistret är en flerårig växt som man ofta köper då den kan ha fina bladmönster och finns massa varianter. Rödplister är ettårigt och dyker upp lite här och där. Men jag kan inte avgöra vilken som är vilken på en bild så här. Mest som ett tips att kolla på för dig som har växten. Om plantan har vuxit från frö till blomning bara under denna sommar så är det nog troligast att det är rödplister.
Christer i Falköping
Helt säker kan jag inte vara, men jag tycker den ser såpass tät ut så att det borde vara en rosenplister. I vilket fallk är bägge vackra och något som får finnas i mina rabatter.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon